Jolanda Bevelander en HBM Sunshine
De 31-jarige Jolanda Bevelander uit Zeeland (Jow op Bokt) heeft tweede pinksterdag in Heerjansdam haar Grand Prix debuut gemaakt met haar 15- jarige merrie HBM Sunshine. De amazone zette mooie score van 61,80 procent neer en daarmee is de dressuur op het hoogste niveau nu officieel een feit. HBM Sunshine (Sammartini x Excellent van Herpen), ook Sunny genoemd, heeft geen voor de hand liggende dressuurafstamming: de merrie is een hackneykruising.
Jolanda: “Ik heb Sunny in mijn bezit vanaf haar derde levensjaar en ik heb haar zelf opgeleid. Ze is heel leergierig en werkwillig, maar als jong paard was ze niet echt makkelijk. Ze was zo vliegensvlug dat ik er vaak naast heb gelegen en ook vele proeven niet goed heb gereden. Bij A binnenkomen was erg lastig, ze wilde altijd vluchten. Soms probeert ze dat nog wel eens.”
Omdat Jolanda al eerder paarden en pony`s had gestart is ze met HBM Sunshine onmiddellijk in de L-dressuur begonnen. Toen ze Z1 waren, dacht Jolanda dat dit het hoogst haalbare was: door de spanning gingen de wissels immers nog erg moeizaam. Ze kreeg toen de tip om bij Chantal en Jessica Nijpjes te gaan lessen. En dat gaf resultaat. Jolanda en Sunny lessen nu wekelijks bij dressuurstal Nijpjes en ook, wanneer het kan, bij Tonnie Huberts.
Jolanda: “Ik train niet anders nu we Grand Prix rijden, we trainen vier à vijf keer per week onder het zadel. Sunshine ontspant zich al makkelijker en ik merk dat ze nu, door meer en zwaardere oefeningen te doen, er beter bij blijft. Ze is namelijk snel afgeleid.”
Sunny is geen typisch dressuurpaard door haar afstamming, maar dat heeft de combinatie niet tegengehouden.
Jolanda: “Natuurlijk keken er mensen met een schuin oog naar haar. Als jong paard was ze schriel en niet zo knap. Ze had toen ook meer knieactie. Ze heeft geen dressuurmodel, maar een super werkwilligheid. Die werkwilligheid werkt nu juist in mijn voordeel. Als mensen nu horen dat ze een hackneykruising is, vinden ze het knap wat we al gerealiseerd hebben. Dat zouden ze nooit verwachten! Ik krijg nu heel veel leuke reacties en steun. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook nooit verwacht had dat dit zou lukken!”
Sunny en Jolanda zijn een echt team en ze hebben een superband.
Jolanda: “Als er een ander op zit, kan ze heel ril zijn. Ze reageert scherp op de hulpen. Ze is echt mijn vriendinnetje, altijd vriendelijk en heel slim. Op stal is ze ook superlief, kleine kinderen kunnen haar makkelijk poetsen. Ik denk dat ik de klik die ik met haar heb niet zomaar met een ander paard kan hebben.”
Jolanda en Sunny zijn nu een keer gestart in de Grand Prix. Ze wil de special en de kür ook gaan rijden en wil zichzelf blijven verbeteren. Jolanda is ORUN 4-instructrice, geeft ook lessen en clinics, bijvoorbeeld tijdens de KNHS-instructieweken in Ermelo.