Paardentransporteur aangeklaagd na dood paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paardentransporteur aangeklaagd na dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:58

www.thehorse.com / www.bokt.nl

Afbeelding
Een trailer voor meerdere paarden. Foto: Wikimedia

Een paardeneigenaar uit Californië, de Verenigde Staten, heeft een transportbedrijf aangeklaagd. Hij is van mening dat de transporteur verantwoordelijk is voor de dood van twee paarden en meerdere gewonde paarden.

De aanklacht stelt Gillespie werd aangenomen voor het transport van zeven paarden. Zij zouden vervoerd worden van Termo, Californië, naar Laveen, Arizona. Gillespie zou nadat hij de volbloeden, warmbloeden en Paint's van DeWay had opgeladen óók nog een achtste paard hebben opgeladen in de trailer, die ontworpen was voor zeven paarden. Onderweg naar het eindadres van het achtste paard zou Gillespie de controle over het stuur zijn verloren, waardoor de trailer is gekanteld.

"Het paard wat voorin de trailer stond werd verpletterd door de impact van zeven andere paarden die op haar vielen. Zij kwam direct om het leven. Een ander paard moest ingeslapen worden omdat het een ernstige scheur had in een van de botten in zijn been." De paarden die het ongeluk wel overleefden hadden meerdere verwondingen zoals sneeën en spierbeschadigingen."

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:14

wat vreselijk....ik vind zowiezo eng om iets erachter te hebben wat ongeveer 5x het gewicht heeft van de auto ervoor :7

joafan2003

Re: Paardentransporteur aangeklaagd na dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:58

Wat ben ik blij dat mijn Paint toen een solo rit maakte van Laurel, Montana naar LAX, Californie, met een zeer ervaren chauffeur die hele goede referenties had op internet= heb zelf de chauffeur aangesteld na 2 dagen zoeken naar een geschikte, daar het bedrijf die het zou regelen dat niet hadden gedaan=dat zou groepsvervoer zijn geweest.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:55

geerke schreef:
wat vreselijk....ik vind zowiezo eng om iets erachter te hebben wat ongeveer 5x het gewicht heeft van de auto ervoor :7

geerke wanneer rijd jij dan met iets dat zo zwaar is?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:34

BMHP schreef:
geerke schreef:

geerke wanneer rijd jij dan met iets dat zo zwaar is?

Ik neem aan dat Geerke doelt op de foto bij het artikel; simpele pick-up voor zo'n gigant van een trailer met ook nog eens 7 paarden erin. En ook nog van plan een 8ste erin te proppen (aangezien hij gemaakt is voor 7 paarden en niet 8, vandaar het woord 'proppen')

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:38

Een "simpele" pick up zal het niet geweest zijn hoor. Je hebt pick ups dat zijn net kleine vrachtwagens met dito vermogen en gewicht. Daarbij is het een trailer die niet aan de bumper hangt maar op de laadbak van de pick up dus dat is wel ff wat anders dan wij hier gewend zijn.

Daarbuiten is het natuurlijk oliedom om een trailer te overladen en dat hierdoor 2 paarden dood zijn onvergefelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:40

crazycactus schreef:
Een "simpele" pick up zal het niet geweest zijn hoor. Je hebt pick ups dat zijn net kleine vrachtwagens met dito vermogen en gewicht. Daarbij is het een trailer die niet aan de bumper hangt maar op de laadbak van de pick up dus dat is wel ff wat anders dan wij hier gewend zijn.

Daarbuiten is het natuurlijk oliedom om een trailer te overladen en dat hierdoor 2 paarden dood zijn onvergefelijk.

waar het ding op hangt maakt niet uit,hij blijft veel zwaarder dan de auto die hem trekt.
Ze rijden daar veel met fifth wheels.Met een gewone pick-up ervoor.Niet zwaarder dan 2000 kilo.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:43

Citaat:
waar het ding op hangt maakt niet uit,hij blijft veel zwaarder dan de auto die hem trekt.
Ze rijden daar veel met fifth wheels.Met een gewone pick-up ervoor.Niet zwaarder dan 2000 kilo.

Het aangrijpingspunt van een oplegger ligt voor de achterwielen ipv achteraan de auto zoals bij ons.
Dat maakt heel veel uit in weggedrag en gewichtsverdeling.

Dit soort trekkers weegt zelf gauw een 2500 kg, de lading en trailer wegen ongeveer 6000 - 7000 kg zodat het ongeveer 2,75 maal het trekkergewicht is. Daar is gewoon veilig mee te rijden. De vermogens van de motoren zijn ook anders dan onze Volvo's of 4x4 Japannertjes

Het meenemen van een paard extra is een heel andere zaak en een grove fout/overtreding.
Het verliezen van de controle over het stuur zegt niets over het soort trekker en oplegger/trailer.
Ik vermoed dat dat meer met te lang achter het stuur zitten te maken heeft (en de extra km's).

ik kan met de aanklacht wel voorstellen, de chauffeur steekt een paar extra $ in zijn zak en als dank zit jij met de gebakken peren. In Amerika kan een passende compensatie ook wat ruimer uitvallen als hier.

Toch komen daarmee niet de verloren paarden mee terug.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:54

het probleem zit hem puur in het feit dat ze los vervoerd worden. 6 paarden had het arme dier ook niet overleefd...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:33

staan ze nieteens vast met een touwtje dan? Dat is toch vragen om ongelukken, zelfs als de auto niet van de kant raakt ofzo.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:13

Er staat nergens dat ze LOS vervoerd werden !!! Dat ligt helemaal aan de soort trailer, meeste zoals die op de foto staan ze gewoon vast in hoor .

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:38

omdat het niet gebruikelijk is dat ze vast staan, of tussen schotten vervoerd worden.
Als er schotten tussen hadden gezeten had de schade veel meer te overzien geweest.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:38

De trailer op de foto is niet de trailer waarin ze werden vervoerd.

De aanklacht (als ik goed lees) is gebaseerd op een aantal zaken:

- 1 extra paard (totaal 8 paarden) geladen terwijl de trailer geschikt was voor 7
- afgeweken van zijn route
- veroorzaken van een ongeluk (macht over het stuur verliezen)

daarom:
"Hij is van mening dat de transporteur verantwoordelijk is voor de dood van twee paarden en meerdere gewonde paarden."

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:41

geerke schreef:
crazycactus schreef:

Onze "simpele" pick- up ( Chevy Silverado 2500) weegt al 2600 kg, een 3500 weegt gauw 3000 kg of meer. Onze trailer, ook een gooseneck maar 2 paards, weegt 2000 kg leeg. Het weggedrag en wegligging van deze combinatie is 100 x stabieler en beter dan van een gewone "bumper pull" trailer met een ( vaak te lichte) gewone auto. Het ongelijk heeft daar dan ook niets mee te maken maar enkel en alleen met het feit dat er teveel paarden in de trailer stonden maar belangrijkste reden zal onverantwoord weggedrag zijn. De paarden staan op dergelijk trailers schuin en vast maar als je een schot weghaalt zal daar vast nog wel een paard "bij te proppen" zijn.
Ik heb in Amerika combinaties zien rijden met 6 tot 12 paards trailers met een 4500 tot 6500 ervoor, dat zijn geen "simpele" pick-ups maar 'trucks" zoals ze daar, terecht, ook genoemd worden. Die zie je in ons kikkerlandje niet! Zoals dit "monster" :D http://carpaper.net/wp-content/uploads/ ... -truck.jpg en aan de achterkant kan je echt niet zien of dit nou een 2500, 3500 of 6500 is, aan de PK's en het gewicht merk je het echt wel! of zoiets http://www.tfltruck.com/wp-content/uplo ... G_3372.jpg , prachtig, en super veilig voor de paarden! ( als er goed gereden wordt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:18

Vergeet niet dat bij jou auto maar iets lichter is dan 2 paards trailer met 2 paarden.
Bij andere voorbeelden die je noemt liggen verhoudingen al heel anders.
Ik vraag mij bwt af waarom je zo iets nou moet willen in plaats van een vrachtwagen die juist speciaal is ontworpen om te trekken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 02:25

Omdat we hier auto's (trucks!) hebben die behoorlijk wat meer kunnen trekken dan een 4x4 in NL. Bijna niemand rijdt hier met een vrachtwagen en waarom zou je? Kost alleen maar meer geld, onderhoud (zeker omdat er een motor ed in zit) en je moet er een extra rijbewijs voor halen terwijl pick up trucks gemaakt zijn om zware dingen te trekken. Weliswaar afhankelijk van je motor.

Even voor de beeldvorming
https://fbcdn-photos-f-a.akamaihd.net/h ... 1412_n.jpg
Dit is mijn vriend zijn vrij simpele Toyota Tundra 5.8L (of 5.7?) 8V. Voor zover ik weet geen extra zware motor of wat dan ook. Ik ben 1.73m en normaal gebouwd. Hier past mijn 1996 Corsa minstens 2x in.
Ik denk dat mijn vriendin een 5 paards trekt met een "simpele" Ford F150. Het zou een F250 kunnen zijn maar ik ben er vrij zeker van dat het een F150 is. Zegt ze afgelopen week nog heel droog "sneller dan 130 trekt de trailer niet zo lekker". Dat zijn dingen die we in NL niet kennen/niet gewend zijn. Overigens is dit een gooseneck en zoals hierboven al aangehaald werd ligt dat veel stabieler op de weg.
Overigens rijden transport trucks hier ook makkelijk 100-110 maar dat is een andere discussie.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 03:40

Ik heb een F350 voor mn 3 paards gooseneck, zou echt nooit met een f150 gaan trekken, veel te licht! :oo

Trailer op de foto is niet dezelfde als het ongeluk, lijkt meer een 3 of 4 paards slant met een dressingroom...

Vind zelf die smalle trailertjes in NL doodeng, en dan zo'n speelgoed autootje dr voor :=

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:50

Ik zei ook ik denk een F150 maar dat weet ik niet 100% zeker.. Zal morgen eens kijken als ik t niet vergeet.. :)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:39

Een vriendin van mijn in Texas=VS trekt ook een 5-paards trailer met een living unit met een Ford F150 pick-up. Wat ik vreemd vind is dat zij daarvoor geen extra rijlessen hoefde te volgen of extra rijbewijs voor nodig heeft.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:31

Een F150 is een "half ton" truck, een lichte truck waar je wel mee kunt trekken maar geen zware ladingen zoals een 5 paards trailer :n
Het gaat nieteens zozeer om het trekken, maar om het stoppen en tegenhouden van de trailer als je bijv door de bergen rijdt, en bergaf moet. Plus dat bergop natuurlijk erg zwaar is voor zo'n motortje... Maargoed dat is natuurlijk hun eigen keuze, ik zou mijn paarden niet riskeren.

Je hoeft hier inderdaad geen trailerrijbewijs te hebben :) Hoop dat dat nog gaat veranderen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:08

Fjorj schreef:
Vergeet niet dat bij jou auto maar iets lichter is dan 2 paards trailer met 2 paarden.
Bij andere voorbeelden die je noemt liggen verhoudingen al heel anders.
Ik vraag mij bwt af waarom je zo iets nou moet willen in plaats van een vrachtwagen die juist speciaal is ontworpen om te trekken.

Een pick- up truck is een vrachtwagen.................en zoals al vermeld is de trekkracht anders verdeeld dan bij een "bumper pull".
Waarom; meer comfort voor paard en ruiter ( er zit een camperdeel in onze trailer), als we op vakantie gaan kunnen we met de pick-up nog onderweg i.p.v. steeds met een grote vrachtwagen hoeven rijden, de pick- up kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden: als trekvoertuig, voor personenvervoer, als "vrachtwagen" om van alles en nog wat op te halen, een pick- up is ook nog eens leuk om in te rijden, de trailer voor de paarden veel comfortabeler door de zeer stabiele ligging ( ook stabieler dan een grote paarden vrachtwagen, we hebben een 4 paards mercedes gehad) ,etc. etc. etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:09

dit soort zware pick-ups zie je niet in Nederland.Dan heb je drie salarissen nodig om de wegenbelasting te betalen :7

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:08

geerke schreef:
dit soort zware pick-ups zie je niet in Nederland.Dan heb je drie salarissen nodig om de wegenbelasting te betalen :7

Om nog maar te zwijgen over de brandstof :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:11

Ik moet zeggen dat toen ik in december en april in NL was ik er wel steeds meer rond zag rijden. Zullen wel de lichte motoren zijn maar voornamelijk Ram trucks en een paar Tundras.

Het scheelt dat het hier relatief vlak is en ze de trailer dus niet door bergen hoeft te trekken. Nu heeft ze er ook bijna nooit 5 paarden in staan maar ik begrijp wat je bedoeld..

Nu stelt een rijbewijs halen hier sowieso niks voor vergeleken met NL..

Overigens rijden al die trucks volgens mij op LPG. Ondanks dat ze zuipen en de milage horrible is is dat toch wel behoorlijk beter dan €1,75 per liter.. Tenminste, had voor de grap eens op wat import sites gekeken om te zien hoe duur dat in NL zou worden en die hadden t allemaal over LPG.. :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 05:02

Onze F350 is een 4x4 diesel superduty, met trailer erachter krijg ik er ong. 12 mijl per gallon uit :')