Luhmühlen: Overlijden van zowel paard als ruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Luhmühlen: Overlijden van zowel paard als ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:08

* http://www.nos.nl / http://www.bokt.nl / http://www.st-georg.de
Ingezonden door Bokkers Lizz & LBLGypsyCobs

Afbeelding
Benjamin Winter en Ispo. Foto: smudge

De Duitse ruiter Benjamin Winter is bij een military in Luhmühlen verongelukt.

De 25-jarige Winter kwam met zijn paard Ispo bij een hindernis ten val. Hij kwam onder zijn paard terecht, waarbij hij fataal hoofdletsel opliep. De ruiter werd direct naar het ziekenhuis van Boberg overgebracht, maar zijn leven kon niet meer worden gered.

Winter behaalde als junior en als jonge ruiter diverse ereplaatsen op EK's en de Duitse kampioenschappen. Sinds 2011 maakte hij deel uit van het A-kader van de Duitse militaryploeg.

De Britse Georgie Spence kwam ook ten val in de cross, zij kwam er vanaf met 'slechts' een botbreuk van haar sleutelbeen.

In dezelfde cross is ook een paard gestorven. De 16-jarige Liberal van de Britse Tom Crisp viel tijdens de cross plotseling neer. Een dierenarts die snel ter plaatse was vermoedt een scheuring van de aorta. De dierenarts verklaarde dat de slijmvliezen wit waren gekleurd. Dit duidt vaak op een interne bloeding. Crisp is ongedeerd gebleven, maar is wel geschrokken van de situatie. In tranen vertelde hij dat er geen enkel teken was dat Liberal zich niet goed voelde.

Amie89

Re: Dubbele pech in Luhmühlen: Overlijden van paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:12

Pffff, wat een drama's!

Is het trouwens niet 'scheuring' van de aorta ipv 'schuring'?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:17

Bah wat naar, sterkte voor de familie en de eigenaar van het paard.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:24

Wat een drama zeg, verschrikkelijk voor de familie van de ruiter.
Zet je wel aan het denken.

Yootha

Ik heb het ongeluk zien gebeuren op tv en zowel Winter als zijn paard maakten een smak. Echt een heel naar gezicht.

Anoniem

Wat verschrikkelijk zeg...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 14-06-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:32

Moeten ze dan niet eens over gaan op losse hindernissen?! Dit is toch verschrikkelijk! Er gaan gewoon mensen en paarden dood omdat de hindernissen niet 'meegeven' om t zo maar te zeggen! Ik vind dit echt niet meer kunnen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:35

nieniet schreef:
Moeten ze dan niet eens over gaan op losse hindernissen?! Dit is toch verschrikkelijk! Er gaan gewoon mensen en paarden dood omdat de hindernissen niet 'meegeven' om t zo maar te zeggen! Ik vind dit echt niet meer kunnen!

Schrijf geen onzin neer, die eeuwige niet-argumenten ook altijd. Dit had net zo goed kunnen gebeuren op losse hindernissen en ik ben zelfs in de vrije natuur onder mijn paard terecht gekomen, ging op het nippertje goed en er kwam geen sprong aan te pas. Ongelukken gebeuren, in welke sport, en in welke tak dan ook.

Heel veel sterkte aan alle betrokkenen. :(
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 14-06-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:39

Lara_Silver schreef:
nieniet schreef:

Schrijf geen onzin neer, dit had net zo goed kunnen gebeuren op losse hindernissen en ik ben zelfs in de vrije natuur onder mijn paard terecht gekomen, ging op het nippertje goed en er kwam geen sprong aan te pas. Ongelukken gebeuren, in welke sport, en in welke tak dan ook.

Bij het soort hindernissen dat je in de cross gebruikt is het risico om over de kop te slaan (en dus veel harder te vallen of onder je paard te komen) juist veel groter als de hindernissen niet goed vast staan. Was laatst nog een topic over :(

Erg triest voor alle betrokkenen trouwens.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:39

nieniet schreef:

Dit vind ik nou ook, paardrijden is al best gevaarlijk en vooral de spring/eventing sport.
Ze kunnen best de hindernissen in ieder geval aan de bovenkant `los`maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:41

liedje89 schreef:
Bij het soort hindernissen dat je in de cross gebruikt is het risico om over de kop te slaan (en dus veel harder te vallen of onder je paard te komen) juist veel groter als de hindernissen niet goed vast staan. Was laatst nog een topic over :(

En dit topic is volgens jullie bij uitstek de plaats om die discussie nog maar eventjes dunnetjes over te doen?

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:44

Lara_Silver schreef:
liedje89 schreef:

En dit topic is volgens jullie bij uitstek de plaats om die discussie nog maar eventjes dunnetjes over te doen?

het is geen discussie..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:46

Natuurlijk is het een discussie, totdat iemand de moeite neemt mij eens alle sterfgevallen in beide takken te laten zien en dus met harde bewijzen komt, blijft het een discussie. Die hier niet op zijn plek is. Ongelukken gebeuren, heel simpel en heel triest.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:52

Lara_Silver schreef:
Natuurlijk is het een discussie, totdat iemand de moeite neemt mij eens alle sterfgevallen in beide takken te laten zien en dus met harde bewijzen komt, blijft het een discussie. Die hier niet op zijn plek is. Ongelukken gebeuren, heel simpel en heel triest.

wat jij wil joh >;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:53

Trek het je niet persoonlijk aan, ik reageerde enkel op jou uitspraak 'het is geen discussie'.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:55

Ik ben hier echt helemaal stil van... Wat een vreselijk bericht. Heel veel sterkte aan alle betrokkenen.

En ik zou het wel zo respectvol vinden om de discussie over veiligheid en risico's in de eventingsport niet in dit topic te voeren.
Laatst bijgewerkt door PolleMaster op 14-06-14 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:04

Pech is een understatement, dit is een drama!

Heftige dag in Luhmühlen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:04

Moderatoropmerking:
Off topic berichten verwijderd. Als je vindt dat een topictitel niet juist is kan je dat melden bij de Nieuwsredactie via een privébericht of "Tip de Nieuwsredactie" wat je bovenaan elk nieuwstopic kan vinden.
Graag vanaf hier on topic blijven. Bedankt alvast.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:43

Zo, dat is toch verschrikkelijk om je geliefde zoon/broer/familielid te verliezen, en ook nog zo jong. Veel sterkte aan de nabestaanden. :(:)

Maar ook voor de ruiter die zijn paard verloren heeft, je het een hechte band en vormt een team met zo'n dier. En als het dan op deze manier van je wegvalt is dat wel heftig :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:48

Vreselijk.... Echt afschuwelijk dit :n
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 14-06-14 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic opmerking verwijderd. Dit kan je aan de Nieuwsredactie meedelen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:52

Verschrikkelijk..
Had nog op de site van de ruiter gekeken, zijn droom was om mee te doen aan de Olympische Spelen in 2016. Ik moest bijna huilen.

Wat me wel opvalt is dat er veel ongelukken zijn gebeurd op dezelfde cross. Gebeurd dit vaker bij military of ligt het aan deze 'baan'?

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:01

Het zag er echt verschikkelijk uit, ik heb het zien gebeuren op tv.. over het 'los gaan vd hindernis, er zit wel degelijk veiligheid in gebouwd en die ging ook 'af'. Maar zoals hier boven al werd gezegd, paard ging geheel over de kop en de ruiter lag onder het paard toen die weer op de grond 'smakte', paard rolde nog deels door en daarbij kwam de ruiter ook tussen/onder de voorbenen. Het zag er echt verschikkelijk uit.

Heel veel sterkte aan zijn nabestaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:07

Wat verschrikkelijk naar,

Helaas kan zo'n val onder het paard altijd gebeuren (ook op een normale buitenrit of tijdens een dressuur training). En een aorta ruptuur is ook domme pech.

Veel sterkte aan de betrokken van de overleden ruiter en paard.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:48

Lara_Silver schreef:
nieniet schreef:

Schrijf geen onzin neer, die eeuwige niet-argumenten ook altijd. Dit had net zo goed kunnen gebeuren op losse hindernissen en ik ben zelfs in de vrije natuur onder mijn paard terecht gekomen, ging op het nippertje goed en er kwam geen sprong aan te pas. Ongelukken gebeuren, in welke sport, en in welke tak dan ook.

natuurlijk kan zo'n val altijd gebeuren! Dat weet ik ook wel! Maar je maakt veel meer kans op zware verwondingen bij een hindernis die vast staat dan bij een hindernis die los staat. Dát moet veranderen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:06

Er zijn meerdere redenen om vaste hindernissen te hebben ipv gewoon balken bij een cross.

On-topic: ik hoorde (ik heb het filmpje nog niet zelf gezien!) dat het paard dat stierf, ook best een smak maakte. Of dat na de scheuring van de aorta was, of daarvoor weet ik niet. Kan natuurlijk ook daarna zijn geweest.