Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 18:00

http://www.dehoefslag.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Ovale stapmolens worden in het buitenland al vaker gebruikt.
Foto: Wikimedia Commons

Een nieuw soort stapmolen is vanaf nu verkrijgbaar in Nederland: een ovale stapmolen.

De klassieke stapmolen is gebouwd op een volte, waarbij de paarden continu in een cirkel lopen. Niet iedereen is over deze trainingsmolens enthousiast: de paardenbenen zouden door de ronde vorm extra belast worden. Daar is met de nieuwe stapmolen een oplossing voor: de stapmolen heeft de vorm van een rijbak met afgeronde hoeken.

Tevens worden de drijfhekken niet vanaf een centrale arm in het midden van de molen rondgestuurd, maar lopen zij op een dubbele rails boven het looppad. Hierdoor blijft er veel ruimte over in het midden van de stapmolen, waar weer een andere invulling aan gegeven kan worden zoals een longeerkraal of een paddock.

De ovale molens worden in het buitenland al vaker gebruikt, maar nu is een dergelijk model ook beschikbaar bij Nederlandse bedrijven.

Klik hier voor een afbeelding van de stapmolen.

vuurneon

Re: Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:01

Ziet er goed uit! :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:02

Laatst al ergens gezien

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:10

Maar één in en uitgang? Voor zo een groot ding niet echt veilig naar mijn idee, als er iets met één paard gebeurt ben je wel ff bezig erbij te komen.

Verder lijkt me dit wel een been vriendelijker model

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:26

Laatst bijgewerkt door billy3105 op 12-06-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:27

Dit is absoluut niet nieuw hoor in Nederland, ik weet er al een paar te staan...

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:28

Beukers heeft dit inderdaad. En die is er ook al een tijd ;) dus niet echt nieuws

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:28

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:30

mocht ik ooit de loterij winnen komt er zo een op mijn stal te staan (die ik dan ook koop :Y) keep on dreaming) met minimaal 2 deuren en een overkapping in het midden om iets op te slaan :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:39

Wat superhandig!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:44

Bij Beukers heb je inderdaad zo'n stapmolen, maar die is wel een heeeel stuk kleiner hoor!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:48

bij ons op stal willen ze er ook zo 1.
en dat je binnen in gewoon kan longeren.
lijkt me erg handig.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:24

idd bij beukers hebben ze er ook eentje die is een maatje kleiner maar dat ding maakt echt een onwijze herrie en vaak ongemakken ben benieuwd hoe die van molenkoning is

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:30

Ik zie het voordeel er niet zo van als hij zo klein is als die bij beukers, paarden hebben maar 2 stappen rechtuit voor ze alweer de bocht in gaan.
De ruimte op het midden lijkt me wel heel handig maar dan als opslag ofzo. Longeren of als paddock gebruiken lijkt me niet handig, paard trekt ff een sprintje en de 6 die in de molen staan breken de boel af of andersom, lijkt me daar bovendien te klein voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:38

anneliesdj schreef:
Ik zie het voordeel er niet zo van als hij zo klein is als die bij beukers, paarden hebben maar 2 stappen rechtuit voor ze alweer de bocht in gaan.
De ruimte op het midden lijkt me wel heel handig maar dan als opslag ofzo. Longeren of als paddock gebruiken lijkt me niet handig, paard trekt ff een sprintje en de 6 die in de molen staan breken de boel af of andersom, lijkt me daar bovendien te klein voor.

Wij hebben op stal een (ronde) molen met een longeercirkel in het midden. Werkt erg goed. Maar je moet wel minstens 1 vak vrij hebben om eruit te kunnen.

Wanneer paarden de molen gewend zijn en gewend zijn dat daar een paard gelongeerd word, is er niks aan de hand.

Vind de molen op de foto erg mooi! maar hij moet idd wel erg ruim zijn (niet zoals bij beukers) want anders kun je net zo goed een grote ronde molen hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:39

Ik heb dit systeem al eerder gezien, is absoluut niet nieuw in NL.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:49

Paard lekker opt land en geen hersendodende loopmachine is ook een optie...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:08

Ziet er veel vriendelijker uit dan een ronde stapmolen.
Het rechte stuk ziet er ook best lang uit (kan ook door de fotostand zijn).
Die manege waarover jullie het hebben kan dit misschien aangekocht hebben vanuit het buitenland.
Het artikel gaat erover dat het nu ook bij Nederlandse bedrijven beschikbaar is.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:15

Lienboon schreef:

:') troostje, dat ding is ook niet gebouwd om het paard her 24/7 in te laten lopen _O- tis een trainingsfacaliteit he :P een weiland is dat niet :P

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:20

Ladybird schreef:
Lienboon schreef:

:') troostje, dat ding is ook niet gebouwd om het paard her 24/7 in te laten lopen _O- tis een trainingsfacaliteit he :P een weiland is dat niet :P

Ja dat snap ik, jammer alleen dat een stapmolen vaak als alternatief voor weiland gebruikt wordt.. hup van de stal in de stapmolen en terug.... dat is hersendodend....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:23

Ladybird schreef:

De kaakspieren worden anders verrekte goed getrained op de wei :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:29

Heeft iemand enig idee hoeveel dit kost?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:35

vuurneon schreef:
Ladybird schreef:

De kaakspieren worden anders verrekte goed getrained op de wei :D

Naja, dan kun je toch overwegen: half uurtje in de stapmolen, halfuurtje in de wei :')

Lienboon schreef:
Ladybird schreef:

Ja dat snap ik, jammer alleen dat een stapmolen vaak als alternatief voor weiland gebruikt wordt.. hup van de stal in de stapmolen en terug.... dat is hersendodend....

Das niet waar. een stapmolen is geen alternatief voor een weiland, maar voor een training. Ook als men niet zon stapmolen heeft zal het paard (waarschijnlijk) niet naar de wei gaan maar gewoon op stal blijven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:36

Wat is er precies training aan rondjes stappen/draven?

Vind deze er wel beter uitzien :j.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:14

Toen ik op een stal stond met stapmolen gingen de paarden er als extra beweging in. Iedere dag in de wei van 9.00-14.00 en dan in de avonduren hadden we onderling allemaal een avond stapmolen beurt. Zo kwamen ze er drie keer uit ipv 2 keer. Ook met vorst en sneeuw was het fijn, eerst een half uur de molen in ;spieren op warmen en ergste frisheid eruit en dan pas de bevroren en soms gladde wei op. Het leek mij eerst ook niks, maar ik maakte er toch best veel gebruik van toen ik er een had. Sowieso is stappen gezond, ik heb altijd veel gestapt, zowel onder het zadel als aan de hand.
Dit ding lijkt me dan extra fijn, maar ik heb het wel jaaaaren terug al gezien. Volgens mij is het niet echt nieuw maar vooral te duur voor de meeste stallen :D.