Mary King twee maanden geschorst wegens "gevaarlijk rijden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Mary King twee maanden geschorst wegens "gevaarlijk rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 13:30

www.st-georg.de / www.bokt.nl

Afbeelding
Mary King in actie. Foto: Timmy

De Britse eventingamazone Mary King is voor acht weken geschorst wegens gevaarlijk rijden.

De FEI geeft regelmatig een lijst vrij met waarschuwingen die gegeven worden op internationale wedstrijden. Op de actuele lijst is Mary King te zien, die binnen een jaar twee gele kaarten kreeg. Volgens de FEI reglementen mag zij nu twee maanden niet aan de start van een wedstrijd verschijnen. De reden voor de gele kaarten is "gevaarlijk rijden". De eerste waarschuwing kreeg King in Le Lion d'Angers, de tweede volgde in in Bramham.

Volgens King was haar paard, King Joules, erg sterk en moeilijk te controleren. Ze kwamen samen vast te zitten in een combinatie. Als rolmodel voor de sport had zij het gevaar eerder moeten herkennen en het paard moeten laten stoppen voor de hindernis.

Mary King reageert met: "Ik hou van mijn paard en ik hou van de sport. Het spijt me zeer dat dit gebeurd is."

Koekeroekus

Re: Mary King twee maanden geschorst wegens "gevaarlijk rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:52

Ze zullen toch ook niet zomaar gele kaarten uit delen. Straks rijd ze dat paard de vernieling in.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:54

Super vrouw en ervaren amazone. Ik denk niet dat dit met opzet door haar is gedaan. Zij hoeft niks meer te bewijzen. Gewoon geval van pech in een moment opname.

KV24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:55

Armitage schreef:
Super vrouw en ervaren amazone. Ik denk niet dat dit met opzet door haar is gedaan. Zij hoeft niks meer te bewijzen. Gewoon geval van pech in een moment opname.

Ik denk dat je gelijk hebt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:04

Kan me best voorstellen dat een paard op een moment in de cross even moeilijker te hanteren is dus ja wat is "gevaarlijk rijden"?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:12

Paarden zijn onvoorspelbaar. Snap niet dag ze zeggen "het gevaar had ze eerdee moeten inzien", dat gaat 9/10 keer niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:45

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:48

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:52

Ik heb het niet gezien maar vanuit het artikel: vreemde redenatie en vreemde conclusie. Ik denk dat deze vrouw onterecht geschorst is.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:55

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:56

Leek me al sterk idd :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:27

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:35

Altijd hilarisch dat op dit filmpje stickability word genoemd en knap dat ze blijft zitten. En toprijderij terwijl als er bij de dressuur een stang wat te strak staat daar meteen gigantisch commentaar op komt. In deze luttele seconden word dat paard van voor na achter en links na rechts in zn smoel getrokken. Geheel offtopic maar moest er toch wel een beetje om hoofd schudden. Ik bedoel niet Koekes reactie maar reacties op dressuur/spring & zowel rijerij. Maargoed...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:36

Jeetje wat naar voor haar zeg :=

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:40

vond de foto er niet zo leuk uitzien..... maar dit is waarschijnlijk/hoop ik een moment opname
en ja ik ben op sommige momenten ook steng voor mijn verzorgpaard. alsie normaal niet eet voor de bak,dan nu ook niet dan zet ik gerust mijn voet onder zijn neus. helpt dat niet dan voer ik wel gewoon druk op de teugels. in de natuur krijgen paarden toch ook eerst een boze blik : dan een trap?
maar als die amazone het vaker onterecht doet dan vind ik dat ze meer thuis moet oefenen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:45

kesha1 schreef:
vond de foto er niet zo leuk uitzien..... maar dit is waarschijnlijk/hoop ik een moment opname
en ja ik ben op sommige momenten ook steng voor mijn verzorgpaard. alsie normaal niet eet voor de bak,dan nu ook niet dan zet ik gerust mijn voet onder zijn neus. helpt dat niet dan voer ik wel gewoon druk op de teugels. in de natuur krijgen paarden toch ook eerst een boze blik : dan een trap?
maar als die amazone het vaker onterecht doet dan vind ik dat ze meer thuis moet oefenen

Het is een Olympische amazone. Ik geloof dat ze 'thuis' wel genoeg oefent. ;)

En over de foto: hoe zou jij de landing graag hebben uitzien? Denk niet dat het veel lieflijker kan, als je ziet hoe groot de 'afdaling' is...

Okay, moving on.
Zuur dat ze geschorst is.. de omschrijving is wat vaag. Het is niet dat je er voor 'kiest' dat je paard (te) sterk wordt..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-06-14 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige opmerking verwijderd.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:50

de teugels vond/vind ik aardig strak maar ik heb hier geen verstand van

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:03

nou ik heb tot beschikking alleen een buitenbak en daarvoor zit gras. als ik ernaartoe stap dan zet ik heb stil en moet ze van mij blijven staan voor nog niet eens 1 minutje om het hek open te maken maar als zij gaat eten dan zet ik mijn voet tussen haar koeienneus en het gras.
snap?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:22

petraaken schreef:
Kan me best voorstellen dat een paard op een moment in de cross even moeilijker te hanteren is dus ja wat is "gevaarlijk rijden"?

Het wordt gevaarlijk rijden als een paard totaal niet te hanteren lijkt. De meeste paarden zijn in de cross wel "enthousiaster", maar dat wil nog niet zeggen dat ze als een ongeleid projectiel rond mogen gaan. Ze moeten wel redelijk voor een hindernis moeten worden kunnen gezet, met de meeste kans van heel aan de overkant komen....

Ze komen niet met een gele kaart als er momenten zijn die moeilijker zijn, maar als het er op lijkt dat de kansen om eerlijk over een hindernis te komen afnemen. Tenslotte zijn het wel hindernissen die voor zeer gevaarlijke en zelfs dodelijke situaties kunnen zorgen als ze verkeerd genomen worden.

Als je zelf al je paard terug wilt trekken omdat hij haast niet te houden is, dan geloof ik de jury dat die dat al eerder doorhad en liever had gezien dat ze dus ook eerder had teruggetrokken en niet had gewacht tot het echt mis ging...
Over de eerdere gele kaart spreekt ze niet en ik weet zelf niks van de omstandigheden daarvan.

Verder is het gewoon een standaard regeling dat twee kaarten binnen 12 maanden voor de schorsing zorgen, het is gewoon pech dat het binnen die periode viel, maar ze heeft het te aanvaarden.

Ik vind het prima dat de regeling bestaat. In de eerste plaats kunnen tegenstanders dan zien dat er echt wel aan de paarden gedacht wordt en niet alles maar kan, en ten tweede is het voor nieuwkomers belangrijk om te zien dat je niet ongestraft wegkomt met dingen, al heb je nog zo´n goede naam en al is het nog zo zeldzaam dat het je overkomt.

De dressuursport is een prima voorbeeld van waar het wel mis gaat zodra je naamsbekendheid hebt. Dan lijken veel mensen plots stront in de ogen te hebben.

Ik wil wel even melden dat ik al jaren met veel liefde naar eventing kijk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-06-14 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:28

Ik vind het vreemd. Het lijkt op meten met 2 maten omdat ze een rolmodel (olympisch ruiter) is.
Temeer daar het om een jong paard ging, of misschien ligt daar ook wel het probleem.

Wel blij dat er een jury is, geeft altijd de mogelijkheid om hier op bokt ruim over na te praten :)

Vond het filmpje op youtube ook dubbel. Paard zijn mond wordt minstens net zo als de ruiter op proef gesteld. Op deze stop was ze in iedergeval sterk genoeg :(
Ze blijft wel heel cool en pakt het restant van de hindernis en het parcours geweldig goed op.
Dat vind ik wel klasse :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:35

Er wordt niet met twee maten gemeten, het is belangrijk dat ook zij ook gewoon een gele kaart krijgt, ondanks het feit dat ze bekend is. Zo zie ik het tenminste.
Het is zo dat ze als rolmodel een goed voorbeeld zou moeten geven, daar wordt ze op gewezen, maar het is niet zo dat ze die kaart kreeg omdát ze rolmodel is, meer ondánks.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:01

Ik vind Mary King een fantastisch amazone en een bijzonder eerlijke ruiter. Niet lang na de hindernis waar ze vast kwam te zitten tijdens Badminton, is ze gestopt omdat ze het niet eerlijk vond tegenover haar paard meer te vragen terwijl het duidelijk niet lekker ging. Dat vind ik een top beslissing.
Misschien had ze die beslissing in deze gevallen ook moeten maken, maar achteraf is altijd makkelijk praten. Ik gok dat ze een verkeerde inschatting heeft gemaakt en achteraf gezien beter had kunnen stoppen. Tja..

Ik vind het heel correct dat er op gelet wordt, Mary King of niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:03

Saar88: ze was al vrijwillig gestopt, en heeft daarna de kaart gekregen. Dat is iig wat op haar eigen website staat. Nadat ze gestopt was heeft de grondjury met haar gepraat en op basis daarvan heeft ze de kaart gekregen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:12

*Sorry, bedoelde eerder stoppen! Heb het niet helemaal duidelijk opgeschreven :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:35

SusanH schreef:
Saar88: ze was al vrijwillig gestopt, en heeft daarna de kaart gekregen. Dat is iig wat op haar eigen website staat. Nadat ze gestopt was heeft de grondjury met haar gepraat en op basis daarvan heeft ze de kaart gekregen.

Nou dan vind ik het helemaal vijgen na pasen die kaart.