Kudde Haflingerveulens vergiftigd *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Kudde Haflingerveulens vergiftigd *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:28

www.st-georg.de / bokt.nl

Begin mei werd een kudde Haflingerveulens vergiftigd op een stoeterij in Beieren. De kudde telde twintig paarden, maar daarvan hebben er slechts twee het overleefd.
[VN] Duitsland: Kudde paarden vergiftigd door tuinafval

De twee overlevende veulens hebben verder nog intensieve zorg nodig. Men hoopt dat ze herstellen zonder permanente schade. Dierenartsen hebben vastgesteld dat de paarden vergiftigd werden door afval van coniferen en buxus, die een onbekende had achtergelaten op de weide.

De stoeterij heeft erg veel schade opgelopen door de situatie, niet alleen financieel. Er is intussen een fonds opgericht om de stoeterij te steunen.

Neon

Re: Kudde Haflingerveulens vergiftigd *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:39

:'( dit is gewoon echt in en in triest... wie doet nou weer zoiets :S

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:58

Kan per ongeluk gebeurd zijn he, bvb uit onwetendheid haagscheersel in een wei gooien, hoeft niet altijd met slechte bedoelingen gedaan te zijn. Maar het is zeker sneu, heb het maar voor :( .

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:04

Wat ontzettend naar! Het is vast niet met opzet gedaan. ''Geef dat snoeiafval maar aan de paarden dan hebben ze wat te knabbelen''.
Onwetende dat deze takken giftig zijn voor de pony's.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:33

Ik heb dat ook een keer meegemaakt met appels. Ook daar dachten mensen geef die appels maar aan dat paard. Dat was een kruiwagen vol!!!!!! voor 1 paard. Ik ben ook gelijk naar de mensen gegaan en gevraagd dat een appeltje best mag, maar geen kruiwagen vol. En wat de gevolgen kunnen zijn. Ze wisten het niet en bedoelden het goed. Het is goed gegaan..... Na een paar appels vond mijn paard het wel goed. :r

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:56

zo kregen wij ook altijd gemaaid gras in de wei, pony is hier zo gevoelig aan en werd al snel hoefbevangen, gelukkig snapten de mensen het ook!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:04

Onwetendheid of niet men dumpt niet zijn afval bij iemand anders onder het mom dat vreten de beesten wel op! -:(-
Schandalig dat zoiets is gebeurd,arme dieren. ;(

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:13

Jeetje wat erg wie doet nou zoiets..

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:36

Dat is bij ons in de buurt al eens gebeurd met snoeiafval van de taxus, daar lagen de koeien dood bij in het land.
Vreselijk voor de eigenaren, het zal je maar gebeuren :(:)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:48

Afschuwelijk, dat er ook maar twee overblijven. Wat een nachtmerrie :(
Veel sterkte aan de eigenaars, moet er niet aan denken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:14

Ach wat sneu

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:16

miezelke schreef:
Kan per ongeluk gebeurd zijn he, bvb uit onwetendheid haagscheersel in een wei gooien, hoeft niet altijd met slechte bedoelingen gedaan te zijn. Maar het is zeker sneu, heb het maar voor :( .

Als paarden op enkele tientallen hectare lopen ga je ze echt niet bijvoeren zodat ze wat te knabbelen hebben. waarschijnlijk pure gemakzucht om snel van je afval af te komen en niet nadenken dat dieren hier soms dood aan kunnen gaan. Ik vermoed dat er ook taxus bij heeft gezeten want dan is er inderdaad geen redden aan, stukje van 5 cm is al meer dan genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:18

Vraag me wel eens af hoeveel tuineigenaren weten wat voor gifzooi ze in hun tuin hebben staan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:20

Mijn hoefsmid zei eens,alles wat in de winter ook groen blijft is giftig voor paarden.

Daarna had ik de hele tuin zowat leeggehaald alles eruit wat 's winters groen bleef hahaha better safe than sorry.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:35

Ook al zou het niet met kwade bedoelingen zijn... andermans dieren heb je niet te voeren... je gaat toch ook niet random honden die je tegen komt stukken biefstuk geven?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:51

poeh heftig, ben benieuwd of degene die het gedaan heeft misschien niet wetend wat gedaan te hebben, zich meld..

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:08

met mijn haflinger is het kantje boord geweest de tuintjes mensen haddden coniferen in het land gegooid ze had een veulen naast haar lopen van drie maanden.gelukkig had ze het overleefd,maar je hebt niet ongevraagd andersmans paarden te voeren,ook al waren het goede bedoelingen ze kunnen ook op dieet staan,en anders vraag het de eigenaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:08

hier laatst idd ook paard van kennis koliek door gemaaid gras. ook al zo iets. |o je word niet goed van mensen die dit doen. ook al doen ze het ontwetendheid je hebt niks bij andersmans dieren te zoeken.

ik ga bij de buren toch ook de planten geen water geven

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:19

Verschrikkelijk zeg... Zal je veulen maar zijn die er tussen stond..

Mag ik vragen wat er slecht is aan gemaaid gras..? Word dat giftig? Meer suikers in..?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:21

Op het moment dat gras gemaaid wordt gaan er gistingsprocessen aan de gang, die lekker doorpruttelen in het buikje van je paard. Je ziet ook wel eens dat mensen het gemaaide gras uit het tuintje aan een paard geven: dat is dus kort gras wat met grote happen naar binnen gewerkt wordt, niet zo goed gekauwd wordt en dan verstoppingen in het maag/darmkanaal veroorzaken (proppen). In beide gevallen grote kans op koliek.
en iets met fructaan wat nog verder gaat in gemaaid gras dus kans op bevangenheid.

als je het opzoekt kom je van alles tegen hierover.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:25

Ahh okee bedankt voor je info! Wist ik niet.. Kan me met gras best voorstellen dat mensen denken dat dit niet schadelijk is voor je paard.. Ga niets opzoeken hoor, haha hoef ik allemaal niet te weten, vroeg het me gewoon af, en ben weer wijzer dat je een paard geen gemaaid gras moet geven. :+

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:41

Maar als je grasmaaiergras (om het zo maar even te noemen) een dag of 2 laat drogen en dus niet meer vers is dan gaat het vaak wel goed. Dan is het girstings proces al weer over.
Nou ja dit is mij dus verteld, en mijn shetlander krijgt dus gedroogd gemaaid gras omdat haar tanden niet zo best meer zijn en ze dus niet kan afhappen.
Haar kiezen zijn nog perfect maar goed zonder tanden is gras eten niet zo handig... Op deze manier hoeft ze dan niet gefrustreerd te zijn dat ze op de wei staat en geen gras kan eten in de zomer. Hier licht het gras dan dik 3 dagen te drogen doe altijd liever iets langer zodat ik er echt zeker van ben dat het echt droog is al. Doe dit op advies van de dierenarts. En dan ook maar een emmer per dag zodat ze niet te veel binnen krijgt de rest word aangevuld met luzerne en grasmix uit zak.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:37

Echt hoor gemakzuchtige debielen op zijn minst en als het expres is gewoon dierenmishandelaars. Het zal je maar gebeuren...vreselijk

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:44

Ja daar zijn wij altijd bang voor bij ons weiland. Dat iemand in ontwetenheid iets op het weiland gooit. Heel erg.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:20

kappie ook dat is slecht omdat ze vaak te snel en te gortig eten hieraan omdat het zo kort is. dus ook hier kunnen ze koliek van krijgen .