Staart- en maneneczeem steeds verder ontrafeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Staart- en maneneczeem steeds verder ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:42

* www.diergeneeskunde.nl
Ingezonden door DGK_Utrecht

Afbeelding
Foto: Ellende

Staart- en maneneczeem is een veel voorkomende allergische aandoening bij paarden en pony’s en veroorzaakt veel leed. Er bestaat helaas nog geen middel dat staart- en maneneczeem kan genezen. Vijf jaar onderzoek door onderzoekers van Wageningen University en de faculteit Diergeneeskunde met steun van technologiestichting STW, Vereniging Koepel Fokkerij en Artu Biologicals heeft een schat aan nieuwe informatie opgeleverd over deze aandoening. Door de resultaten van dit onderzoek zijn we nu een stap dichterbij methodes voor de diagnose, vermindering en behandeling van staart- en maneneczeem.

Staart- en maneneczeem (zomereczeem) is een allergische aandoening bij paarden en pony’s veroorzaakt door Culicoides insecten, beter bekend als knutten. Beten van knutten veroorzaken een hevige jeuk bij allergische paarden waardoor deze gaan schuren met alle gevolgen van dien. Zowel factoren uit de omgeving als kenmerken van een paard zelf bepalen of het symptomen van staart- en maneneczeem ontwikkelt. Dit maakt het lastig het optreden van staart- en maneneczeem bij paarden terug te dringen en te behandelen. De afgelopen vijf jaar hebben onderzoekers gewerkt aan het ontwikkelen van methodes voor de diagnose, vermindering en behandeling van staart- en maneneczeem.

Genetische aanleg voor staart- en maneneczeem

Staart- en maneneczeem gegevens van ruim 10.000 paarden werden verzameld. De genetische analyse van deze gegevens liet zien dat het krijgen van staart- en maneneczeem voor ongeveer 20% bepaald wordt door erfelijke factoren. Geen enkele andere factor, naast blootstelling aan knutten, heeft een dergelijk grote invloed. Echter, de overerving is complex en wordt niet bepaald door één enkel gen, maar door een samenspel van meerdere genen. Het is nog niet bekend welke stukjes (genen) van het erfelijk materiaal (het DNA) bijdragen aan deze aanleg voor staart- en maneneczeem. Door het vinden van deze genen kan er in de fokkerij beter geselecteerd worden tegen staart- en maneneczeem. Het DNA onderzoek wordt voortgezet in een onlangs door de Europese Commissie gefinancierd project genaamd ‘HORSEGENE: Genomic tools for breeding against heritable diseases in horses’ (http://www.horsegene.eu).

Afweerreactie

Een paard dat gevoelig is voor staart- en maneneczeem, zal tegen bepaalde eiwitten uit het speeksel van knutten een afweerreactie ontwikkelen en hiervoor antistoffen aanmaken. Het onderzoek liet zien dat de afweerreactie in de gezonde paarden een ander soort reactie is dan die in paarden met staart- en maneneczeem. Deze (gezonde) reactie beschermt juist de gezonde paarden tegen het ontwikkelen van symptomen. Met het oog op de ontwikkeling van een test en mogelijke therapie tegen staart- en maneneczeem, werd gezocht naar deze specifieke eiwitten (allergenen) in de knut. In totaal konden 8 van dit soort allergenen geïdentificeerd worden. Met behulp van deze allergenen is een bloedtest ontwikkeld waarmee voor 9 van de 10 paarden die de allergie hebben, dit kan worden aangetoond. Deze allergenen kunnen kunstmatig worden geproduceerd en dat biedt kansen voor het ontwikkelen van een immuuntherapie voor staart- en maneneczeem. De allergenen worden dan tezamen met hulpstoffen herhaaldelijk toegediend om het afweersysteem te “leren” om minder heftig op de allergenen te reageren.

Financiering

Het onderzoek werd gefinancierd door technologiestichting STW, Vereniging Koepel Fokkerij en Artu Biologicals (onderdeel van ALK-Abelló). Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van het departement Infectieziekten en Immunologie en het departement Gezondheidszorg Paard van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, en door onderzoekers van de leerstoelgroepen Fokkerij en Genetica, Celbiologie en Immunologie, en Kwantitatieve Veterinaire Epidemiologie van het Departement Dierwetenschappen van Wageningen University, met medewerking van studenten en vele eigenaren van pony’s en paarden van diverse rassen.

Marin_ka3

Re: Staart- en maneneczeem steeds verder ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:47

Dat zou toch geweldig zijn, die arme dieren worden helemaal gek van de jeuk. Deken of geen deken, een en al ellende.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:06

Ik hoop echt dat er snel een oplossing komt, bij mij hebben alle paarden hier last van, ik gok dus dat het bij ons echt ligt aan het type mugjes, in combinatie met het gras...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:25

Ik heb geen eczemer maar wel een paard dat helemaal onder die klotebeestjes zit. Die wordt tot bloedens toe kapot gebeten en je ziet ze ook in kuddes tussen de haren hangen met hun volgezogen lichaampjes. Het is mij echt onduidelijk waarom ze allemaal op haar gaan zitten en niet op andere paarden in dezelfde wei.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:28

Mijn paard heeft ook zware zomer exzeem en schuurt tot bloedens open, eindelijk na 3 jaar het wondermiddel gevonden dat helpt hij schuurt zich niet meer een is een happynpony:)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:17

Dus ik kan nu mijn dierenarts bellen om te vragen of er nogmaals bloed afgenomen kan worden bij mijn eczemer zodat gerichte therapie gegeven kan worden?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:27

Dat zou super zijn voor al die arme paarden

Geralda1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:42

mijn pony schuurt zich ook in de lente en zomer maanden. Hiervoor gebruik ik spul (zie link) wat je in de manen en staart moet masseren, na een paar keer gebruiken stopt ze met schuren misschien dat het ook voor jullie paarden werk.

http://www.agradi.nl/tkc-97-stopt-zomer ... -500ml.htm

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:52

Na jaren van uitproberen heb ik het bij mijn excemer redelijk onder controle maar ik zou d'r zo opladen en naar de kliniek brengen voor deze behandeling!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:10

*\o/* wat is dat goed nieuws! dan kunnen deze allergische paardjes en hun eigenaars eindelijk eens genieten van het mooie weer ipv gespannen af te wachten of paardlief gaat schuren of niet!!!! dikke proficiat aan alle onderzoekers enneuh... als jullie paardje willen testen of therapie werkt dan laat ma wat weten.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:00

Ben benieuwd! Zou mooi zijn als het lukt! :)
Is er ergens een artikel te vinden waarin de bevindingen tot nu toe beschreven staan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:09

othelloster schreef:
Mijn paard heeft ook zware zomer exzeem en schuurt tot bloedens open, eindelijk na 3 jaar het wondermiddel gevonden dat helpt hij schuurt zich niet meer een is een happynpony:)

Probleem is alleen dat wat op jouw paard werkt, geen garantie is voor een ander paard.

Naast dat een zeker percentage van de paarden dat ZE toegedicht heeft gekregen van de eigenaar, helemaal geen ZE heeft, maar anderszins een reactie geeft (voerbestanddelen, luizen en nog zo wat oorzaken), is het intussen toch wel genoegzaam bekend dat het niet zo verstandig is om met een paard dat daadwerkelijk ZE heeft, verder te fokken......

Wel goed dat daarvoor nu een onderbouwing lijkt te komen, zodat er ook echte argumenten komen voor die opvatting.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:46

Hoop echt dat ze de dieren een oplossing bieden. Ik heb geen excemers kan echt niet hier met zoveel vliegend ongedierte hier. Paarden staan spontaan op bepaalde tijden gewoon in de schuil omdat het buiten niet te doen is. En wij verdwijnen vaak ook naar binnen als het te erg is. En waarom? Merk wel verschil dat he ene paard mijn bruine en zwarte zitten allebei altijd vol met vliegen, teken en muggen en knutten en dazen. Terwijl de 2 appaloosa's bijna nergens last van hebben. Afentoe een verdwaalde teek of daas...maar mijn bruine ruin is vaak de pineut zit vol vaak met van alles..denk toch kleur en soort reuk wat hij afgeeft misschien?? maar wat? Ze eten allemaal hetzelfde.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:07

Ik ga tijdens mijn afstuderen meewerken aan de immuuntherapie. Ik ben heel benieuwd, volgende maand begin ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:33

IK heb twee flinke eczeem paarden, maar mijn beste oplossing is later naar buiten en op tijd naar binnen, beiden zijn hiermee 99% geholpen, heeeeel soms wat staartschuren maar dat is alles.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:43

Ik heb jaren geleden al een imuumtherapie gevolgd met mijn paard via een kliniek in Belgie. Die testen ook het bloed en aan de hand daarvan kreeg je injecties toegestuurd die je moest geven. Heb dit 1 jaar gedaan. Ging wel via je eigen DA overigens. Ik zie dit wel als DE oplossing voor zomerexceem. Helaas wilde mijn DA na een jaar niet meer meewerken omdat de resultaten tegen vielen en de eigenaren van de andere paarden ermee wilden stoppen. Erg jammer want ik denk dat je zoiets wel een paar jaar moet toepassen voor het echt beter wordt. Mijn paard had het extreem en ik vond dat het na die injectiekuur zeker verbeterd was. Als ik nu een jong paard met exceem zou hebben dan zou ik zeker het gaan proberen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:00

Dit zou echt zo een godsgeschenk zijn, hopelijk ontwikkelt het allemaal snel en kan ik mn paard laten behandelen. Wat zou ik hem graag eczeem-vrij zien.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:52

Het heeft mijn paardje bijna t leven gekost. In het jaar dat hij niet van mij was(vorig jaar), was hij van een man die meende dat maneneczeem de slacht betekent. Gelukkig heeft een hele aardige man dit tegen gehouden, hem over gekocht en hem behandelt. Toen ik hem terugkocht was hij genezen. Helaas is t dit jaar weer teug gekomen, maar wel veel minder erg. Mijn shetlander heeft het ook. Vroeger schuurde zij zich ook tot bloedens toe en was ze helemaal kaal aan t einde van de zomer, maar sinds ze bij andere paarden staat is er niks aan de hand.

Pas hebben ze een week uitelkaar gestaan wegens praktische redenen, maar toen begonnen ze allebei te schuren en zag ik de staarten kaler worden. Maar nu ze weer bij elkaar staan, krabben ze elkaar en schuren ze zichzelf niet kapot en hebben zover ik kan waarnemen nergens last van. Ik doe er verder ook niks aan, want zolang ze maar bij elkaar staan is er niks aan de hand.

Ze staan overigens dag- en nacht buiten.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:05

Ik heb een spulletje wat nu al 5 paarden zonder deken naar buiten kan laten gaan. Echt helemaal geen reactie meer en dus ook niet schuren terwijl er 2 extreme gevallen bij zaten. Enige nadeel is dat het beetje vettig is. Maar dat liever dan een paard wat last heeft. Echt een wonder middel!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 01:50

@Daphne: en dat iiiiiis...? :p

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 06:36

DaphneR93 schreef:
Ik heb een spulletje wat nu al 5 paarden zonder deken naar buiten kan laten gaan. Echt helemaal geen reactie meer en dus ook niet schuren terwijl er 2 extreme gevallen bij zaten. Enige nadeel is dat het beetje vettig is. Maar dat liever dan een paard wat last heeft. Echt een wonder middel!

En dat is...??

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:10

Ja wat is dat voor spulletje?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:16

othelloster schreef:

3 keer raden: MCQ?
Omdat het middel bij ons in zuid-limburg al erg bekend is verwacht ik dat dit bij jou ook hfet wordermiddel is
:D

HIer gebruik ik het oo kvoor mijn eigen welsh pony, een welsh die ik voor iemand voor de koets heb en een haflinger. Werkt bij alle 3 als een tierelier :D

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:21

En waar koop je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:37

wat een goede ontwikkeling, zou toch super zijn als alle eczemers behandeld kunnen worden!