Zeeuwse Veere stelt commissie paardenpoep in [video]

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zeeuwse Veere stelt commissie paardenpoep in [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:11

http://www.omroepzeeland.nl/ / www.bokt.nl

De gemeente Veere in Zeeland heeft een speciale commissie ingesteld die gaat bekijken hoe de problemen met paardenpoep in de gemeente kunnen worden opgelost. Veere krijgt veel klachten over paardenpoep op openbare wegen, fietspaden en strandovergangen.

De gemeente mag boetes uitdelen aan ruiters die de poep laten liggen, maar in de praktijk werkt dat niet goed. Overtreders moeten namelijk op heterdaad betrapt worden om een boete te kunnen krijgen.

De Zeeuwse Ringrijders Vereniging, die door de commissie is uitgenodigd om over het probleem te komen praten, roept alle leden op zoveel mogelijk paardenpoep op te ruimen. "Als je geconstateerd hebt dat je paard heeft gepoept tijdens de buitenrit, ga dan even terug om de boel op te ruimen. Met een fiets en een schep ben je snel van het probleem af", aldus voorzitter Lein Kodde.

Wanneer de commissie met aanbevelingen komt, is nog niet bekend. Het is niet de eerste keer dat Veere de overlast van paardenpoep wil aanpakken.

video

tossielove

Re: Zeeuwse Veere stelt commissie paardenpoep in [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:45

Ik kan begrijpen dat het vervelend is dat er hier en daar poep ligt, maar even 10 km op de fiets om een hoopje mest op te ruimen...

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:59

Ja en als het in de berm ligt, is het dan ook een probleem?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:11

tossielove schreef:
Ik kan begrijpen dat het vervelend is dat er hier en daar poep ligt, maar even 10 km op de fiets om een hoopje mest op te ruimen...

Ja inderdaad, was ook hetgeen wat ik dacht.. :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:13

Ruiterpaden beter beschikbaar maken voor in periode wanneer er veel regen valt (want dan zijn ze zo blubzooi dat je er niet meer overheen kan) en de bermen beter onderhouden zou op sommige plekken ook geen overbodige luxe zijn.
Daarbij mogen op sommige plekken de ruiterroutes wel eens beter worden aangegeven. Vanochtend nog stonden we op een punt te kijken dat het voet- en het ruiterpad niet goed staan aangegeven. Als je er niet bekend ben, kan ik me voorstellen dat je mis bent (en ook lopen er wel eens wandelaars op het ruiterpad, ook niet bepaald veilig).
Daarbij mogen ze dan ook wel eens boetes gaan uitgeven voor mountainbikers op het ruiterpad, maar vooruit dat is een andere discussie :Y)

Gelukkig zijn wij gezegend met een paard wat een hekel heeft aan op de harde ondergrond te poepen, dus betrap dr daar dan ook gelukkig zelden op :)

Dit is trouwens een eeuwig durende discussie in de gemeente Veere. Volgens mij houdt je dat nou eenmaal in een gemeente waar gewoon veel paarden wonen.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:16

vroeger toen ik door het dorp reed, ging ik met de auto ook altijd terug om het op te ruimen, dat waarderen de mensen enorm, vind het aan de ene kant ook niet meer dan normaal. het is een kleine moeite en je hebt geen gezeur

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:20

Ik rij vrijwel nooit door de bebouwde kom :)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:35

De gemeente heeft zich jaren ingezet om het paarden toerisme te bevorderen en een groot netwerk aan ruiterroutes aan te leggen. Meer paarden = meer poep.

Wel vind ik het onbeschoft om het paard op de stoep te laten poepen zonder het even de goot in te schuiven. Kleine moeite.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:40

Kom op zeg ruiters, hoe moeilijk is het nou om even van je paard af te stappen en de poep de berm in te schuiven met je laars..

Als je paard verkeersmak is lijkt mij dat bij 90% van de gevallen je ook wel even af kan stappen en er in een minuutje weer op.

Jammer dat dit weer zo moet.. heel erg jammer.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:45

Ik snap trouwens niet dat er op de strandwegovergangen poep op de verkeerde plekken kan liggen, want daar zijn toch speciale paden voor de ruiters? Iig in Dishoek wel.. Weet niet precies hoe dat in Zoutelande, Ooskapelle e.d. zit??

Ook vraag ik me trouwens af over welk deel van de gemeente het gaat, gezien de gehele kustlijn, minus Vlissingen de gemeente Veere bedraagt :+

Misschien gaat het wel helemaal niet over de route waar ik rij :+ :') Hoewel ik ook veel poep daar op de fietspaden zie liggen... maar dat zijn vaak plekken waar je imo ook gewoon in de berm kan rijden....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:51

Er ligt soms ook wel erg veel poep op de fietspaden en helemaal verspreid omdat de paard al lopende kakken, zelfs ik stoor me er weleens aan :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:58

Maar als ik zo even onze langste route die we rijden in mn hoofd naloop... zijn er maar in verhouding erg weinig stukken waar je niet in de berm of op de paden kan rijden...

Maar wat ik zeg, ik ben ook wel benieuwd over welk gebied ze spreken. Misschien dat er in de andere regio's van de gemeenten wel meer over de straat gereden wordt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:12

Ersilia, toevallig is er vorige week nog gecontroleerd en bekeurd op de paden betreft de mountainbikers: http://www.pzc.nl/regio/walcheren/boete ... -1.4377330

Paardenmest in de berm of op een buitenweg vind ik een ander verhaal dan in de bebouwde kom, wandel of fietspaden(-waar wij niet eens mogen komen!).

Met minder geld en mogelijkheden voor overheid en staatsbosbeheer zullen we een beetje mee moeten denken. Ook om andere weggebruikers te helpen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:21

Nee, maar op fietspaden rijden ontkom je toch echt niet, soms is het of het fietspad of de 60/80 weg en geen/slechte berm, dan kies ik toch echt voor het fietspad...
Bebouwde kom zal ik altijd even de mest aan de kant schuiven.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:33

Om bij Zoutelande het strand op te kunnen moet je eerst gewoon door het dorp. De overgang daar is gewoon een weg. De ruiterpaden bij Dishoek zijn best goed aangegeven met cijfers, maar laatst reed ik toch ook ineens op een voetpad. :') Verschil was niet meer te zien met al die modder.

Toen ik vroeger met mijn eerste paard door het dorp reed kwamen de oude mannetjes met groentetuintjes altijd de mest van de weg scheppen als je paard wat had gedaan. Die waren er blij mee! Tegenwoordig kunnen mensen niks meer van elkaar hebben.
Ik vind het ook wat onzinnig om je mest in het buitengebied op te ruimen. In het dorp prima.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:36

Bij de strandovergang ligt inderdaad een zandpad...maar daar valt vaak niet over te rijden omdat er allemaal fietsen staan.

Als ik naar het strand wil kan ik niet in een berm rijden die is te smal en hangen allemaal takken...

Er is zo'n mooi natuurgebied Oranjezon daar kan je te paard niet doorheen.
Leg daar een ruiternetwerk door aan ipv alleen over de fietspaden.

Er staat zelfs een mini bordje op het fietspad paarden in de berm terwijl die er niet ligt hahaha.

Maar zou fijn zijn als er op sommige stukken en fatsoenlijke berm zou zijn waar je met je paard in kan rijden.
Ruiterpaden mogen op sommige plaatsen ook wel beter onderhouden worden.

Ik schop de mest vaak in de berm of stuur ze met hun kont de berm in.

Op sommige plaatsen kan ik de overlast begrijpen als er erg veel mest ligt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 02:58

Letizia schreef:
Nee, maar op fietspaden rijden ontkom je toch echt niet, soms is het of het fietspad of de 60/80 weg en geen/slechte berm, dan kies ik toch echt voor het fietspad...
Bebouwde kom zal ik altijd even de mest aan de kant schuiven.

Klopt, kan soms niet anders.
Maar als je paard daar dan vervolgens een hoop stront achterlaat is het wel zo netjes dit ook even op te ruimen tijdens of na je rit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:57

ik zie het van beide kanten.

ik ben zelf paarden eigenaar en buitenrijder, maar woon ook in aan een doorgaande ruiterroute in een dorp. en idd heel vaak ligt er poep op straat.
gewoon op de straat vind ik geen probleem, maar op de stoep vind ik ronduit onbeschoft.
ook ben ik het ermee eens dat veel paden en bermen gewoon onbegaanbaar zijn voor je paard of ronduit gevaarlijk.
daarnaast is het ook gewoon platteland hoor, dus de toeristen kiezen ervoor om hier naar toe te komen. en op deze manier is hun verblijf extra landelijk :D :Y) :P

ik heb gehoord dat er een aantal jaren geleden een oudere man was die werkloos was. hij wilde graag met paard en wagen door heel gemeente Veere gaan rijden elke dag en dan de poep opruimen die hij tegen zou komen.
je kon dan als ruiter een soort van abonnement afsluiten en dan aan die meneer laten weten waar je paard had gepoept en hij ruimde het op.

leek mij 2 vliegen in 1 klap.
de man heeft werk, en nuttig werk ook.
en de paardenpoep wordt opgeruimd, en de ruiters hoeven niet met schep gewapend hun hele route terug af te leggen op de fiets.

maar de gemeente wilde hier niet mee akkoord gaan en assisteren om dit op te zetten.
echt heel erg jammer.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:17

Vandaag rondje door bos gedaan in Oostkapelle met paard en wagen en kon niet verder over ruiterpad dus verder over het harde gedeelte. Werd aangesproken door mensen van staatsbosbeheer en ze vonden dat ik niet even een stukje over de harde weg mocht met mn aanspanning (Ik zou het pad beschadigen uhuh). Even met die mannen gesproken en Email adres gegeven en ook meteen gemeld dat de paden te smal zijn voor een marathonwagen, ben benieuwd of ik een reactie erop krijg.
Verder rijd ik meestal niet door de bebouwde kom.en ruim Ik daarom ook de poep niet op.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:19

Ik rij toch al heel wat jaartjes buiten, maar ben echt nog nooit iemand van Staatsbosbeheer oid tegen gekomen :=
Is de controle in Oostkapelle misschien ook strenger dan?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:30

zeker met een kar lijkt het me helemaal een uitdaging om gebruik te maken van de paden, die ruiterpad moeten voorstellen.

maar ik ga wel altijd, wanneer ik niet op het ruiterpad/berm kan of wil ivm de conditie ervan, op het fietspad of de weg, dus op de stenen of asfalt en niet op de schelpenpaden. want die maken we dus wel kapot met de paarden.
en ik ben inmiddels tijdens een wandeling met mijn hond al meerdere keren bijna onderste boven gereden door aanstormende paarden, die even lekker de benen mogen strekken op het voetpad.

ik denk dat die acties nog wel meer irritatie opwekken dan de poep!

maar ook ik ben nog nooit aangesproken door mensen van bosbeheer wanneer ik me niet op het ruiterpad bevond met mijn paard.

wel vind ik het het noemen waard dat de gemeente wel serieus hun best aan het doen is om het ruiterpadnetwerk te verbeteren. want net als bij Biggekerke langs de rondweg is er wel een nieuw pad aangelegd. alleen snappen ze geloof ik nog niet helemaal dat je een ruiterpad niet maakt door er gewoon een lading zand te droppen :oo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:32

Helemaal met een kar moet het toch mogelijk zijn om een poepzak achter het paard te spannen zodat de mest niet op straat valt?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:49

Mister01 schreef:
wel vind ik het het noemen waard dat de gemeente wel serieus hun best aan het doen is om het ruiterpadnetwerk te verbeteren. want net als bij Biggekerke langs de rondweg is er wel een nieuw pad aangelegd. alleen snappen ze geloof ik nog niet helemaal dat je een ruiterpad niet maakt door er gewoon een lading zand te droppen :oo

Of gewoon hopen houtsnippers neerstrooien in de hoop dat de paarden ze zelf maar uitlopen :')
Afbeelding

Anderzijds mogen we niet klagen, want de gemeente Veere hééft ruiterpaden! Daar mogen de andere twee gemeenten op Walcheren nog wat van leren :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:01

Nou, uiteindelijk is dat toch gelukt Ersiel, gisteren zag het er iets minder heuvelachtig uit :P

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:21

Sieltjuh schreef:
Mister01 schreef:

Of gewoon hopen houtsnippers neerstrooien in de hoop dat de paarden ze zelf maar uitlopen :')
[ Afbeelding ]

Anderzijds mogen we niet klagen, want de gemeente Veere hééft ruiterpaden! Daar mogen de andere twee gemeenten op Walcheren nog wat van leren :)

hahaha ja ik had het ook gezien.
onder het motto van: paarden werkten vroeger toch op het land? dan ploegen ze dit ook wel zo vlak _O- :=