Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 08:15

www.bokt.nl / www.destentor.nl

Een ongeval met een jong paard in de praktijk van een dierenarts heeft geleid tot een klacht van de eigenaresse van het betreffende dier bij het Veterinair Tuchtcollege in Den Haag. Dat meldt De Stentor op hun website. Een jong paard moest worden ingeslapen , nadat hij met zijn voorbeen klem was komen te zitten tussen de stangen van een paardenbox. Omdat het dier zijn been niet meer kon bevrijden brak er een bot in zijn voorbeen.

Het paard was op de praktijk gestald, omdat het herstellende was van een wond aan het achterbeen. De eigenaresse verwijt de dierenarts ernstige onzorgvuldigheid, omdat het eenjarige dier zonder verdoving in de box was gestald. De eigenaresse claimt dat de kliniek had moeten weten dat het om een onstuimige hengst ging met een moeilijk karakter.

De dierenarts verklaarde ontzettend geschrokken te zijn door het ongeval. De voorwand van de box moest worden gedemonteerd om het dier uit zijn benarde positie te bevrijden. De boxen op de kliniek zijn niet aangepast. Ook de fabrikant is niet aansprakelijk gesteld. De dierenarts verklaarde dat ze met allerlei verschillende paardenhoeven hebben geprobeerd om tussen de spaken te komen, maar dat dit niet is gelukt.

Omdat het bot zodanig was gebroken dat het uit het vlees stak is het dier ter plaatse ingeslapen. De melding van het ongeval kwam van een assistent die op maandagochtend veel herrie hoorde in de stal. Volgens de dierenarts was het paard echter volkomen rustig in het weekend daarvoor toen het na de verzorging van het achterbeen op stal werd gezet.

_Zsazsa_

Re: Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:20

Tja zoiets kan altijd gebeuren. Heel erg voor het paard en eigenaresse. Vraag me af of je wel moet willen een jaarling onder continue sedatie te zetten. Dat ie hengst en moeilijk is, is haar probleem, niet dat van de praktijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:24

Heel benieuwd naar de uitspraak.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:27

Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Als het paard niet helemaal alleen stond en dus nog andere paarden om zich heen heeft gehad, lijkt het mij niet geheel verwijtbaar en een typisch geval van pech.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:33

Lijkt mij ook een geval van pech.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:34

Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit soort risico's van te voren goed kunt inschatten. Het gaat om normale paardenboxen. Vraag me af waar het paard met zijn onstuimige karakter dan thuis in gestald staat en of in de thuissituatie dan niet ook precies hetzelfde zou kunnen gebeuren. Pure pech lijkt me.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:36

Ben ook benieuwd.
Tis wel heel zuur om je paard zo kwijt te raken. Je verwacht dat hij veilig staat bij een kliniek.

Ze hebben wel de mogelijkheid om hem suf te maken en is het wel een verkeerde inschatting grweest om dat niet te doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:42

Vraag me toch af wat voor spaken dit zijn, op welke hoogte?
Als ze gewoon op hoefhoogte zitten vind ik dat ook wel erg onhandig, zoiets kan altijd gebeuren, zou je als dierenarts toch moeten weten dat paarden zicht vast kunnen klemmen op de meest rare posities.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:44

Sterkte voor de eigenaresse met het verlies! Nare manier om je dier te verliezen. De dierenarts is ook maar een mens en kan ook fouten maken dat is bij elke operatie en herstel van operatie mogelijk ook bij mensen. Zijn geen robots beiden. Lijkt me een geval erge pech...en snap dat de dierenarts ook ontdaan is. Dit doe je niet bewust. Benieuwd hoe het afloopt!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:48

Het gevaar van de spijlen... Inmiddels hebben ze ook dichtere spijlen (5cm afstand uit m'n hoofd) dat zou beter zijn voor dit soort gevallen (al is de redenatie zo breed mogelijk dan kunnen ze er altijd uit ook te volgen).
Ik denk niet dat een DA hiervoor verantwoordelijk gehouden kan worden, al snap ik de frustratie van de eigenaresse ook wel. Een schadevergoeding lijkt me meer op z'n plek dan de DA aan te pakken qua beroepsuitoefening.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:48

sneeuwpop schreef:
Ben ook benieuwd.
Tis wel heel zuur om je paard zo kwijt te raken. Je verwacht dat hij veilig staat bij een kliniek.

Ze hebben wel de mogelijkheid om hem suf te maken en is het wel een verkeerde inschatting grweest om dat niet te doen.

Wie zegt dat hier een fout gemaakt is, of een verkeerde inschatting.
Als ik het begrijp dan moest het dier volgens de eigenaar continu onder sedatie staan, (met de kans dat hij valt, want gemiddeld staan ze niet stabiel dan). Vraag me af hoe ze dat wou oplossen als hij een paar weken boxrust moest. Want gesedeerd hoef je ze ook niet te voeren. Klinkt allemaal heel makkelijk zo, maar is het dus niet

tja vaag artikel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:56

Op basis van de informatie hier. Onvoorstelbaar dat je hier een dierenarts voor aansprakelijk wilt stellen, zeker op zijn beroepsbeoefening. Lijkt mij dat hij daarin geen verkeerde keuze heeft gemaakt.
Een paard onder sedatie in een stal zetten doe je normaal niet, dus lijkt mij niet de normale gang van zaken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:07

eigenaresse heeft een onopgevoed paard en de da krijgt de schuld?
je kan toch niet zo'n beestje maar blijven sederen dat komt ook niet goed :(:)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:16

Tsja, zo kun je iedereen de schuld wel gaan geven natuurlijk.
Ik denk dat het gewoon een heel naar pech geval was, dat gebeurt helaas. Misschien dat dit in de toekomst dan in ieder geval niet meer hoeft te gebeuren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:28

Ik zou graag de stalling bij de eigenaresse eens zien.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:48

Ik snap dat je als eigenaar emotioneel de weg waarschijnlijk even kwijt bent als er dit gebeurd met je paard.
Maar om daar nu een dierenarts voor de schuld te geven, zijn zulke 'ongelukken' wel van te voren in te schatten?
Een paard onder sedatie in de stal te zetten lijkt me ook niet de juiste keuze, naar mijn idee.
En als het dan een onstuimige hengst met karakter is, dan lijkt me dat je als eigenaar daar zelf verantwoordelijk voor bent.
Maar ben wel benieuwd naar hoe het heeft kunnen gebeuren, waarom die met zijn been vast is komen te zitten.

Sterkte alsnog met het verlies voor de eigenaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:49

Een opfokker kun je toch ook niet aansprakelijk stellen als je paard z'n been breekt in de opfok door gek doen. Dat is toch hetzelfde principe?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:52

_Zsazsa_ schreef:
Tja zoiets kan altijd gebeuren. Heel erg voor het paard en eigenaresse. Vraag me af of je wel moet willen een jaarling onder continue sedatie te zetten. Dat ie hengst en moeilijk is, is haar probleem, niet dat van de praktijk.

My thoughts exactly! WTF }:0

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:14

Ik neem aan dat de eigenaresse voor het ongeval de stal heeft gezien. Als ze toen heeft aangegeven dat de spijlen niet veilig zijn, heeft ze een punt. Maar ik Denk niet dat dat gezegd is.
En een paard standaard sederen is echt niet gezond.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:16

Ashley5760 schreef:
Een opfokker kun je toch ook niet aansprakelijk stellen als je paard z'n been breekt in de opfok door gek doen. Dat is toch hetzelfde principe?

Nee, vind ik niet. Dan ga je uit van een gezond paard. Je kiest als eigenaar voor de accomodatie.
Bij een ziek paard naar een kliniek brengen ga je uit van de inschatting van de d.a en staat het paard daar onder controle.
Niemand weet hoe lang of kort het paard onrustig was en of de dierenarts in die situatie in had moeten grijpen met sedenatie.

Bij de eigenaar thuis had het ook kunnen gebeuren of had de eigenaar ook kunnen kiezen als het paard druk was- in overleg met d.a voor sedenatie...
Al zijn het maar korreltjes om de ergste randjes eraf te halen, kan wel een groot verschil maken.

We weten te weinig om te kunnen oordelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:17

FrNo schreef:
Ik neem aan dat de eigenaresse voor het ongeval de stal heeft gezien. Als ze toen heeft aangegeven dat de spijlen niet veilig zijn, heeft ze een punt. Maar ik Denk niet dat dat gezegd is.

Maar dan heeft ze alsnog zelf het risico genomen lijkt me?
Hier staat bij de veearts een bordje met 'stalling op eigen risico'.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:33

Cemlys schreef:
Wie zegt dat hier een fout gemaakt is, of een verkeerde inschatting.
Als ik het begrijp dan moest het dier volgens de eigenaar continu onder sedatie staan, (met de kans dat hij valt, want gemiddeld staan ze niet stabiel dan). Vraag me af hoe ze dat wou oplossen als hij een paar weken boxrust moest. Want gesedeerd hoef je ze ook niet te voeren. Klinkt allemaal heel makkelijk zo, maar is het dus niet

tja vaag artikel.

Verkeerde inschatting is het wel, want niemand had verwacht dat het mogelijk was dat het paard zo klem kwam te zitten.

Echter of het te voorkomen was is een ander verhaal.
Als het paard langer uitzonderlijk onrustig was kun je imo wel zeggen dat er ingegrepen had moeten worden. Maar dat staat nergens.
En sedenatie is niet hetzelfde als plat spuiten.

Ik vind wel dat als de kliniek fouten heeft gemaakt, zij daar ook voor op moeten draaien.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:52

Janine1990 schreef:
FrNo schreef:

Maar dan heeft ze alsnog zelf het risico genomen lijkt me?
Hier staat bij de veearts een bordje met 'stalling op eigen risico'.

ik moest bij achterlaten een contract tekenen zelfs...

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:59

Ben heel benieuwd naar de uitspraak die in juli komt.

Gevalletje pure pech. Zoals hier iemand ook al zijn als een paard in de opfok zijn been breekt stel je de opfok toch ook niet aansprakelijk.

een paard continu onder sedatie is geen doen. Hou er rekening mee dat als ze gesedeerd zijn ook geen eten mogen hebben.
Er zijn inderdaad wel middelen (korrels) om de scherpe randjes er af te halen. Maar als het paard verder rustig was op stal zouden ze dat op dat moment wel niet nodig hebben gevonden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:04

De eigenaresse claimt dat de kliniek had moeten weten dat het om een onstuimige hengst ging met een moeilijk karakter.

Hmmmm hoe had de da dat moeten weten dan? Want zoals het er daar staat lijkt het dat eigenaar er maar van uit ging dat da dat wel wist...met andere woorden; hij/zij heeft het niet gemeld.
Dus....................jaarling was kind aan huis op de kliniek ofzo dat da had moeten weten dat desbetreffende jaarling hengst een moeilijk karakter had en onstuimig was (met andere woorden niet opgevoed was)?
Bovendien; je loopt toch mee om de stalling te bekijken? Had er toen gezegd moeten worden 'dit gaat niet goedkomen met dit paard in zo'n soort box. Of paard moet mee naar huis of bende aanpassen (maar dan subtieler verwoord ofc)'

En ja sederen is niet plat spuiten, maar is al meer dan genoeg om idd je paard niet te kunnen voeren....dus paard had al die tijd maar geen eten moeten krijgen? 8)7 Stel dat het dier een paar dagen had moeten blijven...hiephoi achterbeen is weer pikobello.....maar nu wel een maagzweer +:)+

Oftewel; eigenaar heeft heel goed nagedacht :o

Hoop voor die da dat het tuchtcollege het gewoon als een triest ongeval betitelt, want dat is het zo te lezen.

edit; paard stond er sowieso dus al het hele weekend, dus volgens eigenaar had het dier dus maar het hele weekend geen eten moeten krijgen...want tja sederen he
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-05-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt