Wetenschappelijk bewijs: paarden verlagen stress in kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wetenschappelijk bewijs: paarden verlagen stress in kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:47

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Lamars

Een nieuw wetenschappelijk onderzoek heeft bevestigt wat veel paardeneigenaren al vermoedden: paarden hebben een rustgevend effect op kinderen.

Onderzoekers van de universiteit van Washington zegt dat zij het eerste wetenschappelijke onderzoek hebben gedaan naar de interactie tussen paarden en kinderen en het niveau van het stresshormoon cortisol. Er werden 130 normaal ontwikkelende kinderen onderzocht tussen de leeftijd van 11 en 13 jaar. De kinderen werden gerandomiseerd verdeeld tussen een onderzoeksgroep, die les kregen in paardengedrag, de verzorging en het rijden, en een controlegroep, die slechts op een wachtlijst stonden.

De cortisolniveaus werden gemeten via het speeksel. De onderzoekers ontdekten dat de kinderen in de onderzoeksgroep een significant lager cortisolniveau hadden, in vergelijking met de controlegroep. Dit verschil was het grootst in de middag, wanneer het cortisolniveau normaal het hoogst is.

Onderzoeksleidster Patricia Pendry: "Onze resultaten geven wetenschappelijke onderbouwing aan de claims van horsemanship therapeuten en ouders die een positief effect rapporteerden bij hun kinderen." Ook Susie Little, eigenaresse van een leercentrum met paarden, is blij met het onderzoek: "Het is geweldig om harde data te hebben zodat we onze bevindingen kunnen onderbouwen."

vuurneon

Re: Wetenschappelijk bewijs: paarden verlagen stress in kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:49

Nieuwe reden voor een kind om om een paard te zeuren :D

Ben wel benieuwd hoe het bij de ouders zit, hoe is hun stresslevel als hun jonge kroost bij de paarden is? Die van mijn moeder steeg tot het plafond :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:50

Daarom had ik dus nooit mijn huiswerk af :+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:00

Te weinig stress over na het paardrijden Danique ;)

Ik ben ook wel voor een testje bij volwassenen; ik word ook altijd weer helemaal rustig bij de paarden na een lange stressvolle dag op het werk :+

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:03

Niet alleen bij kinderen :D
Ik word ook altijd helemaal rustig als ik bij mijn paarden ben

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:07

Helemaal waar, als ik een rot dag heb gehad ga ik altijd naar paardlief en knap ik helemaal op!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:10

De mijne werken voornamelijk verlagend op mijn bankrekening -O-

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:11

Ik kreeg in het laatste jaar dat ik paardreed aardig wat stress van die beesten hoor :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:12

vuurneon schreef:

Ben wel benieuwd hoe het bij de ouders zit, hoe is hun stresslevel als hun jonge kroost bij de paarden is? Die van mijn moeder steeg tot het plafond :=

Kan me wel in je moeder verplaatsen :D Als ik mijn dochter over crosshindernissen zie gaan zit mijn stresslevel ook aan de top :j En dat terwijl ik het vroeger zelf gedaan heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:41

Shirley schreef:

_O- _O- :')

Edit:
En inderdaad vind ik dat ze ook stressverhogend werken. Vooral als ze weer vanalles gaan mankeren en je er weer duizenden euro's verlies op lijdt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 26-05-14 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:55

En als je ouder bent en eigen paarden hebt dan verhogen ze je stress alleen maar....ik ga voor goudvissen in een volgend leven :j :')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:00

Dan maar gewoon een knuffelbeer; kan me niet voorstellen dat goudvissen een gunstig effect op me gaan hebben op wat voor manier dan ook :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:06

Mist schreef:
En als je ouder bent en eigen paarden hebt dan verhogen ze je stress alleen maar....ik ga voor goudvissen in een volgend leven :j :')

Me too en heb dan nog geen kinderen, maar met een voltijdse baan, lange reisafstand, huishouden... De paarden bezorgen me toch wel veel extra stress.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:15

Percy schreef:
vuurneon schreef:

Kan me wel in je moeder verplaatsen :D Als ik mijn dochter over crosshindernissen zie gaan zit mijn stresslevel ook aan de top :j En dat terwijl ik het vroeger zelf gedaan heb.

Jij ziet ze dan nog over de hindernissen gaan. Genoeg ouders die met gesloten ogen en dichtgedrukte oren achterstevoren in de tent stonden te wachten tot kindlief veilig en wel weer over de finish was. Hoezo stress verlagend :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:17

Je kan wel je verhaal goed kwijt aan een paard.Die van ons kan heel geduldig luisteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:21

Gold niet voor mijn zoon die koste wat kost moest paardrijden, maar thuis een uur voor de wekelijkse les op de WC zat met diaree :(:) . Stress level te hoog, buikpijn etc...
Maar als hij dan van de pony af kwam straalde hij helemaal en wilde hij de week erop weer en begon de hele riedel van voren af aan.
Totdat hij een vaste pony Cleo kreeg om te rijden in de lessen en in de ponyclub les omdat hij zelfs wedstrijden mocht rijden. Toen was de buikpijn over <3 <3 <3 en met die pony mocht hij zelfs L2 KNHS starten maar kreeg steeds vaker op het protocol dat hij echt veel te groot was. Toen Cleo ten einde was voor hem, is hij dan ook definitief gestopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:29

Hier waren ze geen onderzoek voor nodig, leuk dat het nu officieel is maar het is al jaren geleden aangetoond dat mensen met aaibare huisdieren daar profijt van kunnen hebben, dus een hond, kat, marmot, konijn of rat werkt net zo goed.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:43

bigone schreef:
Hier waren ze geen onderzoek voor nodig, leuk dat het nu officieel is maar het is al jaren geleden aangetoond dat mensen met aaibare huisdieren daar profijt van kunnen hebben, dus een hond, kat, marmot, konijn of rat werkt net zo goed.

Hier was wel onderzoek naar nodig. Denk aan ruiters met een beperking die bijv. hun pgb niet mogen gebruiken voor het (therapeutisch) paardrijden omdat het gunstige effect van paardrijden/omgaan-met-paarden op deze ruiters niet wetenschappelijk is aangetoond. Met dit soort onderzoeken kunnen deze mensen in de toekomst wellicht een deel van de onkosten vanuit de zorgverzekering en/of pgb betalen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:24

betadine schreef:
Mist schreef:

Me too en heb dan nog geen kinderen, maar met een voltijdse baan, lange reisafstand, huishouden... De paarden bezorgen me toch wel veel extra stress.

Hoeft niet. Mijn man en ik werken beide full-time. Hebben 4 paarden waarvan ik er 2 uitbreng in de sport. Hebben daarnaast nog 3 honden en goudvissen :+ lukt ons prima maar je moet er wel beide achter staan

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:28

betadine schreef:
Mist schreef:

Hoeft niet. Mijn man en ik werken beide full-time. Hebben 4 paarden waarvan ik er 2 uitbreng in de sport. Hebben daarnaast nog 3 honden en goudvissen :+ lukt ons prima maar je moet er wel beide achter staan[/quote]

dat is niet het punt. Ik heb paarden die ik veel langer heb dan dat jij geboren bent :D men (ik) bedoelt hiermee de zorgen die je over een paard kunt hebben. Zeker op de lange termijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:01

pien_2010 schreef:
Gold niet voor mijn zoon die koste wat kost moest paardrijden, maar thuis een uur voor de wekelijkse les op de WC zat met diaree :(:) . Stress level te hoog, buikpijn etc...
Maar als hij dan van de pony af kwam straalde hij helemaal en wilde hij de week erop weer en begon de hele riedel van voren af aan.
Totdat hij een vaste pony Cleo kreeg om te rijden in de lessen en in de ponyclub les omdat hij zelfs wedstrijden mocht rijden. Toen was de buikpijn over <3 <3 <3 en met die pony mocht hij zelfs L2 KNHS starten maar kreeg steeds vaker op het protocol dat hij echt veel te groot was. Toen Cleo ten einde was voor hem, is hij dan ook definitief gestopt.

Aaahh zonde :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:51

Percy schreef:
vuurneon schreef:

Jij ziet ze dan nog over de hindernissen gaan. Genoeg ouders die met gesloten ogen en dichtgedrukte oren achterstevoren in de tent stonden te wachten tot kindlief veilig en wel weer over de finish was. Hoezo stress verlagend :[/quote]

Waarom denk jij dat ik zo graag fotografeer en film :o

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:17

Voor mij zijn paarden stress verlagend. Tenzij ik een gestresst paard in mijn handen gedrukt krijg. Mijn paard is bijna altijd wel kalm en relaxed en als ik gestresst ben is dat bij haar zo verdwenen. :)

Mijn ouders hebben niet echt stress als ik ga rijden maar wel als ik alleen naar buiten ga want een tijdje terug is paardlief vanuit het bos zonder mij naar stal gecrosst. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:40

Shirley schreef:

Wat gek! Dat heb ik nou ook :D

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:44

Haha stiekem wist ik het al wel want iedereen om mij heen (familie,vrienden,klasgenoten) zeggen allemaal je moet je echt gaan laten testen op ADHD want het is niet normaal hoe druk jij bent enzo en als ik dan bij de paarden ben kan ik zo een paar uur niks zeggen en heel rustig een beetje knuffelen en poetsen jaa miss een keer wat aan mn paard vragen maar meer ook echt niet en als er dan iemand met me mee gaat kijken ze me zo aan van whuuutt hoe kan dat is dat nog wel de zelfde persoon ze zegt zowat niks meer hahahahahahahahahahahahah