Moeder en veulen overleven ernstige stalbrand [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Moeder en veulen overleven ernstige stalbrand [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:39

http://www.bokt.nl

Ruim een maand geleden brandde in Alvarado, Amerika de stal van merrie Bella en haar destijds twee weken oude veulen Butterscotch nagenoeg tot de grond toe af. Beide paarden zaten gevangen in de brandende stal waardoor ernstige brandwonden op werden gelopen. Het was vooral moeder Bella die ernstige brandwonden opliep aan haar rug en manenkam. Het veulen had wel lichte brandwonden, maar veel minder dan de moeder. Volgens ooggetuigen duwde moeder Bella haar veulen in een hoek om het zo te beschermen tegen de vlammen.

Het duo kon worden gered uit de vlammenzee en toen het verhaal bekend werd dat Bella haar veulen op een dusdanige manier probeerde beschermen stroomden de donaties vanuit heel Amerika binnen. De donaties waren bedoeld om de medische zorg te kunnen betalen. De eigenaren hadden dit geld namelijk niet. Het bedrag dat is binnen gekomen is nu zo groot dat de verzorgers hebben gevraagd niet meer te storten. Er is genoeg.

Nu, een maand later, zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar. Voor het leven van Bella werd even gevreesd, maar al snel werd duidelijk dat merrie een doorzetter is. Al de tijd heeft ze haar veulen gewoon gezoogd. De vooruitzichten zijn goed, al blijft de meeste zorg uitgaan naar Bella.

Kijk hier voor een video. Let op, in het begin kunnen schokkende beelden te zien zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:52

Mooi dat het toch goed lijkt te komen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:53

Wauw wat een bijzonder verhaal en wat fijn dat de vooruitzichten zo positief zijn voor zowel merrie als veulen :)

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:54

ach jeetje zeg,wat erg.
maar wat fijn dat ze zo opknapt,zo'n dappere merrie verdient het gewoon om op te knappen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Moeder en veulen overleven ernstige stalbrand [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:57

Pfff, wat een hel. Ik weet niet hoor, of ik dat gedaan had. Brandwonden doen zo verschrikkelijk veel zeer.
Hopen dat moeder er snel weer boven op komt, zonder veel pijn.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:04

oh wat vreselijk! arme dieren.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:13

Arme beesten! Eerlijk gezegd vind ik het egoïstisch dat de merrie in leven is gehouden. Ze houden mensen niet zomaar in coma. En ze kan niet aangeven hoeveel pijn ze heeft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:17

D_Desteny schreef:
Arme beesten! Eerlijk gezegd vind ik het egoïstisch dat de merrie in leven is gehouden. Ze houden mensen niet zomaar in coma. En ze kan niet aangeven hoeveel pijn ze heeft.

Dat doet ze zeker wel, in het filmpje geven ze aan dat bewegen 'nog heel lastig is' voor de merrie. Dat doet gewoon gruwelijk veel pijn.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:22

Giolli schreef:
D_Desteny schreef:

Dat doet ze zeker wel, in het filmpje geven ze aan dat bewegen 'nog heel lastig is' voor de merrie. Dat doet gewoon gruwelijk veel pijn.

Ja maar ze zeggen het niet letterlijk.
Ik vind het vreselijk dat dit arme dier dit moet doormaken. En ze krijgt vast pijnstilling maar ik ben van mening dat dit paard pijn heeft en niet zo een beetje ook. Niet nodig als je het mij vraagt.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:30

Ahh echt vreselijk gelukkig hebben ze het overleefd en gaat het de goede kant op !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:35

Oei.. Lastige situatie..
Ik vind het super dat er zo goed voor beide gezorgd wordt, en schijnbaar is mams erg gek met haar veulen, dus fijn dat ze nog samen zijn.
Maar als ik dat filmpje zie, en de wonden van de moeder, die heeft daar hoe dan ook extreem veel pijn aan. Misschien was het beter geweest om haar die lijdensweg te besparen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:41

Oei dat is ook echt niet een beetje verbrand.... het arme dier kan amper lopen.... wat sneu. Ik denk ook niet dat ik voor deze optie had gekozen :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:05

ik ga dit niet kijken net voor ik naar bed ga :7
Brandwonden zijn heel erg pijnlijk,geen pijnstiller die daar tegen helpt.Alleen inderdaad in het begin in coma houden.
Ik heb het filmpje niet gezien dus weet niet hoe erg het is....als ik op de rest van de reacties afga is het te zielig.. ;(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:07

Ik vond het best heftig, het is eigenlijk de hele bovenkant van de pony.

xxxmirjamxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:52

Als mijn rug verbrand was 2 weken na de bevalling van mijn zoontje en ik mocht kiezen tussen een paar maanden veel pijn en daarna een mens waardig bestaan of 'een spuitje' zou ik het wel weten.....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:53

Wat een slechte vergelijking... dit is een paard. Jij kan bedenken dat je een paar maanden pijn hebt en daarna beter wordt. Een paard kan dat niet.
Nog even los van het feit dat een veulen en een baby wel echt een hele vreemde vergelijking is...

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:18

Misschien wou de eigenaar de merrie ook wel in laten slapen. Alleen door de vele donaties kan het zijn dat ze dat niet hebben aangedurfd omdat ze bang waren half Amerika over hen heen te krijgen. Ze zijn daar in alles vrij extreem, dus ook in dit geval.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:32

Ik denk dat als ze haar veulen niet had gehad ze het niet overleeft had.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:01

Koekeroekus schreef:
Misschien wou de eigenaar de merrie ook wel in laten slapen. Alleen door de vele donaties kan het zijn dat ze dat niet hebben aangedurfd omdat ze bang waren half Amerika over hen heen te krijgen. Ze zijn daar in alles vrij extreem, dus ook in dit geval.

Dat denk ik ook :j

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:25

Jeetje wat erg , ik heb de film gezien en wat is de merrie verbrand. De merrie kan maar amper lopen en heeft erg veel pijn. Ik hoop dat het goed zal komen , al heeft de merrie een lange weg te gaan en ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat de merrie helemaal is opgeknapt. Vergeet niet dat de merrie een veulen een trauma hebben opgelopen !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:16

Echt weer bokt, het is ook nooit goed :D
Het merrietje ziet er ondanks de zware brandwonden goed uit. Het veulentje meer dan goed.
Blijkbaar heeft ze voldoende levenskracht en pit om dit door te komen. En is er een goede prognose voor herstel. Ze kijkt goed uit haar ogen. Dat niet goed lopen zal meer te maken hebben met de door de korsten op de verstijfde huid. Ze zal heus pijnstilling krijgen.

Julia_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:39

Het filmpje laat niet maar vind het echt he erg mooi dat Bella haar veulen zo beschermt!!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:39

Doet mij erg denken aan dat andere verbrandde paard dat ook hier op Bokt voorbijkwam.
Een springpaard met zeer ernstige brandwonden, nog erger dan deze geloof ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:12

Akhal_Teke schreef:
Doet mij erg denken aan dat andere verbrandde paard dat ook hier op Bokt voorbijkwam.
Een springpaard met zeer ernstige brandwonden, nog erger dan deze geloof ik.

Ja, deed mij ook daaraan denken. Volgens mij was het daar toch aardig goed mee gekomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:16