Paarden verzorgen verlicht symptomen dementie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paarden verzorgen verlicht symptomen dementie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:45

*horsetalk.co.nz / bokt.nl

Volgens een Amerikaans onderzoek worden de symptomen van dementie minder door tijd door te brengen met paarden. In het onderzoek werkten de universiteit van Ohio, een centrum voor equitherapie en een dagcentrum voor volwassenen samen. Equitherapie wordt al gebruikt bij kinderen en tieners met een emotionele- en ontwikkelingsstoornis, maar het blijkt nu dat ook dementerende ouderen veel baat kunnen hebben bij deze vorm van therapie.

Het onderzoek toonde aan dat mensen met Alzheimer in staat waren om onder toezicht paarden te poetsen, te voederen en met hen te wandelen. Het humeur van de patiënten werd daardoor positief beïnvloed, waardoor ze minder geneigd waren om zich te verzetten tijdens de verzorging of om later op de dag van streek te raken. Holly Dabelko-Schoeny, professor sociaal werk aan de universiteit van Ohio, zegt dat equitherapie een mooie aanvulling kan zijn op meer gangbare vormen van therapie met dieren (zoals honden en katten) en een goede manier zijn om dementiesymptomen te verlichten zonder medicijnen.

"We wilden testen of mensen met dementie positieve interacties konden hebben met paarden, en we ontdekten dat dat absoluut kan," zegt professor Dabelko-Schoeny. "De ervaring bracht hen onmiddellijk in een betere stemming en we zagen dat ze minder negatief gedrag vertoonden." Professor Dabelko-Schoeny legt uit dat mensen met Alzheimer niet alleen aan geheugenverlies lijden, maar dat hun persoonlijkheid vaak verandert. Ze kunnen depressief, teruggetrokken en soms zelfs agressief worden. Onderzoekers zijn op zoek naar een manier om de ziekte te voorkomen of te behandelen en vandaag richten ze zich meer op het verlichten van de emotionele last voor de patiënten en hun families. "Onze focus ligt in het heden. Wat kunnen we doen opdat ze zich beter voelen en kunnen genieten? Zelfs als ze het zich later niet kunnen herinneren, hoe kunnen we hen nu helpen?" zegt professor Dabelko-Schoeny.

In het dagcentrum voor volwassenen met dementie in Columbus (Ohio), kunnen patiënten knutselen, sporten en deelnemen aan andere activiteiten. Zestien Alzheimerpatiënten gaven zich op om mee te werken aan de studie en doorbraken zo hun dagelijkse routine. Wekelijks bleven acht patiënten in het centrum om andere activiteiten te doen en gingen de acht anderen naar het Field of Dreams Equine Education Center. Daar bezochten ze de paarden, onder toezicht van verzorgers van het dagcentrum en de staf en studenten van de universiteit. De patiënten bezochten de boerderij een keer per week, een maand lang. Ze poetsten en wasten de paarden, wandelden met de dieren en voederden hen emmers gras. De vier paarden waren geselecteerd omwille van hun zachte karakter en hun kalmte bij nieuwe mensen en in nieuwe situaties. De dieren worden ingezet bij therapeutische programma's voor kinderen en tieners.

De onderzoekers zagen dat de patiënten genoten van hun bezoek aan de boerderij: ze lachten en praatten tegen de paarden. Zelfs de patiënten die normaal gesproken erg teruggetrokken waren, genoten volop van de ervaring. Er was een duidelijke verbetering in het dementiegerelateerde gedrag van de patiënten die de boerderij bezochten. Om dat gedrag in kaart te brengen, gebruikten de onderzoekers een scorekaart, waarop de verzorgers konden aanduiden met welke frequentie de deelnemers aan het onderzoek onrustig waren, zich verzetten tegen zorg, van streek raakten of kwaad werden op dagen waarop ze de boerderij bezochten of in het centrum bleven.

Op een schaal van nul tot vier (waarbij nul betekende dat de patiënt geen probleemgedrag vertoonde en vier betekende dat de patiënt altijd probleemgedrag vertoonde) scoorden de patiënten die de boerderij bezochten gemiddeld een punt minder dan de patiënten die in het centrum bleven. De onderzoekers namen ook monduitstrijkjes om het cortisolgehalte (een stresshormoon) in het speeksel van de patiënten te meten. Bij patiënten met minder ernstige dementie zagen de onderzoekers een stijging van het cortisolgehalte. Dat is mogelijk te verklaren door 'goede stress' door de nieuwe situatie.

Er was ook een onverwacht voordeel: de equitherapie stimuleerde ook de fysieke activiteit. De patiënten hadden allemaal fysieke beperkingen, maar bij de paarden werden ze gestimuleerd om de grenzen van die beperkingen te verleggen. Sommige patiënten wilden niet uit hun rolstoel komen, maar vroegen nu hulp om op te staan. Anderen wilden zelden stappen, en stonden nu op om zonder hulp rond te wandelen. De patiënten werden actiever na elk bezoek aan de boerderij. Familieleden meldden dat de patiënten bezig bleven met hun ervaring, zelfs na hun terugkeer. Een familielid vertelde dat haar moeder zich nooit herinnerde wat ze in het dagcentrum deed, maar dat ze zich altijd herinnerde wat ze op de boerderij deed.

Er is al veel onderzoek gedaan naar therapie met dieren als behandeling van dementie, maar dat onderzoek focuste zich vooral op honden en katten. Die kleine dieren kunnen makkelijk naar zorgcentra gebracht worden. In dit onderzoek bekeek men voor het eerst equitherapie voor dezelfde groep patiënten. Paarden kunnen eventueel naar de zorgcentra gebracht worden voor outdoortherapie, maar de beste optie is dat patiënten een centrum voor equitherapie bezoeken, zegt professor Dabelko-Schoeny. Op die manier krijgen ze de volledige ervaring op de boerderij. Professor Gwendolen Lorch beaamt dat: "Ik denk dat de omgeving ook een positieve invloed op de patiënten had. Ze vonden de stilte en de geuren op het platteland erg ontspannend en rustgevend. Dat stond in contrast met hun gewoonlijke omgeving in het dagcentrum in het centrum van de stad. Het is moeilijk om te zeggen welke factoren hun ervaring succesvol maakten, maar we weten dat het wellicht een combinatie van verschillende dingen was."

De studie werd gefinancierd door een privéschenker, die wilde dat de universiteit het effect van equitherapie op dementie onderzocht. Nu het onderzoek is afgelopen, hebben de families van een aantal patiënten ervoor gekozen om de boerderij te blijven bezoeken.

pien_2010

Re: Paarden verzorgen verlicht symptomen dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:04

Het zelfde onderzoek heb ik gezien op TV hier in Frankrijk maar dan uitgevoerd in een centrum in Zwitserland maar dan met mensen met hersenbeschadigingen ten gevolge van auto ongeluk. Zelfde resultaat als dit onderzoek. Dus erg interessant.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:22

Nuttige onderzoeken.

Hoop dat ze hier nog meer mee gaan doen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:29

Met andere woorden, mn opa meenemen naar stal dus :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:34

Dott schreef:
Met andere woorden, mn opa meenemen naar stal dus :)

Haha, heb ik met mijn ex-schoonmoeder gedaan. Heeft niet geholpen trouwens... Bij het eerste de beste bruine paard: ohhh, die is mooi, is die van jou? Nee, ik heb die zwart bonte die daar staat.
Maar die bruine vind ik veel mooier... -O-

En vervolgens iedereen vertellen dat ik zo'n mooi bruin paard heb. :D

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:38

Mijn opa is niet zo dol op paarden dus dat zal ook niet zo succesvol zijn vrees ik..

Wel fijn dat je er ineens een mooi bruin paard bijgewenst kreeg ;)

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:57

Mijn moeder werkt met dementerenden en mijn oma is in haar laatste levensjaren ook dementerend geweest; ik vond het al geweldig om te zien hoe ze altijd op mijn hondje reageerden. Ergens verbaasd het me niet, gezien paarden voor mij persoonlijk al een soort van therapeutische werking heeft. Ik hoop dat er in de toekomst nog meer aandacht komt voor manieren waarop dementerenden niet in een donker hol op drie hoog in een gesloten afdeling hoeven weg te teren.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:16

wauw! Mooi onderzoek :) nu hopen dat ze het in Nederland ook kunnen gaan toepassen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:12

Krijgen we nu weer een hele stroming van 'deskundigen' die een paard opvoeren om mensen met Alzheimer te 'spiegelen'?! Zo lang we ouderen "gewoon" fijn met dieren in contact brengen gaat het ook prima.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:20

Als ik mijn paard nu vergoed krijg door m'n ziektekostenverzekering zou het helemaal mooi zijn! Preventie is toch de nieuwe trend :-) ?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:28

_O- Haha Nicolanca!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:46

nicolanca schreef:
Als ik mijn paard nu vergoed krijg door m'n ziektekostenverzekering zou het helemaal mooi zijn! Preventie is toch de nieuwe trend :-) ?

Dan zou ik mijn paard kunnen meenemen naar mijn werk. :D

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:49

Vind ik leuk V Nicolanca!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:49

Ik werk zelf in een verpleeghuis en neem met regelmaat mijn minishetlander mee.
Hij is ontzettend nuchter, gaat mee in de lift naar de 1e etage en loopt dus gewoon binnen in de slaap/woonkamers. het is heel bijzonder om de interactie te zien zo samen.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:32

Leuk onderzoek, bij de conclusies kun je wel vraagtekens zetten.

Nog een kleine aantekening op de vertaling (ik ben een zeurkous): alzheimer is een vorm van dementie (zoals er nog meer vormen zijn), geen synoniem. Het wordt nogal door elkaar gebruikt in de vertaling van het artikel. Ik weet dat het voor jullie waarschijnlijk niet echt uitmaakt, maar het is nogal een hardnekkige fout die gemaakt wordt.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:06

Mooi onderzoek. Wordt er op een dergelijke manier ook al in Nederland gewerkt? Ik heb het idee dat dat deze manier van therapie bij jongeren/ouderen in Nederland nog niet erg gangbaar is. Ik ben orthopedagoog dus het lijkt me een fantastisch iets om in te verdiepen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:28

kistaah schreef:
Mooi onderzoek. Wordt er op een dergelijke manier ook al in Nederland gewerkt? Ik heb het idee dat dat deze manier van therapie bij jongeren/ouderen in Nederland nog niet erg gangbaar is. Ik ben orthopedagoog dus het lijkt me een fantastisch iets om in te verdiepen.

Is dan de post HBO opleiding paarden en hulpverlening niet iets voor jou? Op de site van de NHL (of de mijne) kun je er meer over vinden! Het is inderdaad geweldig om te doen!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:55

Dankje Josien! Wat is het verschil precies met een equitherapeut? Want ik las dat die qua certificatie al behoorlijk sterk in hun schoenen staan.Geld dat ook voor deze opleiding? *gaat zich verdiepen *

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:56

Wauw ik zie dat het gewoon in Leeuwarden gegeven wordt!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:01

Haha! en de trainingen zelfs in Boerakker op mijn praktijk, nog dichter bij!
Equitherapeut, de woorden zijn nog lang niet eenduidig, maar laten we het er op houden dat dat de term is voor de stroming en opleiding van Ulrike Thiel. Daarnaast zijn er andere methodes, heal methode, gebaseerd op het werk van Linda Kohanov, Eagala, een werkwijze die wereldwijd wordt toegepast, systemisch werken met paarden, in (familie) opstellingen dus, enz. In deze post HBO maak je kennis met al deze methodes en kun je vervolgens een betere afweging maken welke bij jou past. In ben zelf van de "Linda Kohanov school" om het maar zo te zeggen. Maar het is goed om je eerst breder te oriënteren. Ook hierin is niet één juiste weg, zoals gebruikelijk in de hulpverlening :')
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 08-05-14 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:02

Hebben dieren niet sowieso een goede invloed op mensen die een hersenbeschadiging hebben op wat voor manier dan ook? Niet enkel paarden dus, maar ook honden, katten, konijnen.

Ik herinner me dat de demente ouderen in het psychogeriatrische centrum waar mijn moeder eventjes heeft gewerkt ook dieren op bezoek kregen. Dit had een heel goede invloed op hun functioneren :).

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:04

@ Josien, ik ben een keer bij jou geweest herinner ik me nu! In 2010, ik zocht toen een eindstage voor mijn studie orthopedagogiek. Kun je mij uitleggen wat het verschil is met een equitherapeut?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:10

een equitherapeut is een bepaalde stroming binnen dit werk. Men werkt daarbinnen met een redelijk vast programma en vaak op het voltigepaard. Op die manier benut je ook nog het bewegen, het gedragen worden enz. In de post HBO werken we o.a. samen met Chtistien Mars van de Marshoeve in Ommen. Zij is equitherapeut.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:56

Doet me denken aan een episode van Heartland. Daar is ook een aflevering waarin een dementerende man ineens weer helder wordt als hij zijn oude paard weer terug ziet. Ik vond het toen al een logisch verhaal, maar het is nu dus ook nog bewezen met onderzoek.

Leuk!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:24

Mijn opa heeft alzheimers en vergeet alles maar hij is hartstikke helder als hij bij onze paarden is.
Hij vraagt ook constant wanneer hij weer naar de paarden mag en dan is hij dolgelukkig.