Handelaar Toon Sprangers: "Ik blijf handelen in paarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Handelaar Toon Sprangers: "Ik blijf handelen in paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:26

http://www.omroepbrabant.nl
Ingezonden door Bokker _Mondy_

Paardenhandelaar Toon Sprangers uit Wagenberg gaat ondanks twee inbeslagnames van pony's en paarden door met het handelen in paarden en pony's. Dat zegt hij tegen Omroep Brabant. De veehandelaar gaat zijn bedrijf op een geheime lokatie voortzetten. De wei rond zijn boerderij in Wagenberg blijft voortaan leeg.
Bij de veehandelaar werden in oktober van het vorig jaar 110 verwaarloosde pony's en paarden in beslag genomen. Vorige week volgde een nieuwe inbeslagname. Toen werden 22 pony's meegenomen.

Ondanks twee inbeslagnames gaat veehandelaar Toon Sprangers uit Wagenberg door met handelen. Niet meer op zijn eigen boederij, maar straks op een geheime locatie.

Hij is woedend over het optreden van de instanties. "Dat dat allemaal kan en mag. Ze hebben mijn hart goed geraakt, ik ben een aangeschoten dier."
Sprangers doelt op de twee inbeslagnames waarvan de instanties bij hoog en laag volhouden dat de beesten verwaarloosd waren. Maar Sprangers handelt naar eigen zeggen in mooi en lelijk vee. "Nou, dat is vee dat er niet altijd zo mooi uitziet. De beesten zijn vaak 'schraal' en eigenlijk zijn ze dan iets tekortgekomen. Maar dat gebeurt niet hier, dat is elders ontstaan."

Het verhaal van Sprangers wordt ondersteund door collegahandelaar 'Kees' uit Made, die op bezoek is bij de handelaar. "Ook de laatste keer als je die pony's zag staan, die kunnen in die dag of week dat ze hier staan niet zo worden zoals nu wordt gezegd."

In het Omroep Brabant-programma Onder Ons woensdagavond de volledige reportage over Toon Sprangers uit Wagenberg.

Voor meer informatie:
[VN] Handelaar uit Wagenberg opnieuw opgepakt voor verwaarlozing
[VN] Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg *update*
[VN] Laatste 50 dieren Wagenberg in beslag genomen [video]

Chaos

Re: Handelaar Toon Sprangers: "Ik blijf handelen in paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:28

Onvoorstelbaar dat je zo kunt denken of niet dan...

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:30

Hoezo een plaat voor je kop :n

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:30

Waarom kan iemand hier zo makkelijk mee wegkomen? Is de Nederlandse wetgeving nou nog krommer dan ik dacht?

En ik denk dat mensen er gauw genoeg achterkomen waar hij zit. Wat een Kloothommel zeg...

Edit: (En gefeliciteerd Focussed!)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:32

Ook op een geheime locatie worden verwaarloosde paarden nog steeds gezien hoor. Bespaar de moeite en stop met het handelen in paarden zeg. Ik snap niet dat die man niet inziet dat zijn paarden niet voor niets in beslag genomen zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:35

Ik snap niet dat hij er zo gemakkelijk vanaf komt :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:36

Maar.........

het kan toch zo zijn dat hij schrale/verwaarloosde/slecht uit ziende dieren af en toe op koopt en vervolgens weer verhandeld? Is het dan hem persoonlijk aan te rekenen dat die dieren er zo aan toe zijn op het moment dat DB/DP komt kijken?

Of is dat nu een hele naieve vraag?

Ik bedoel; hoeveel bokkers vangen wel niet eens een mager/schraal/verwaarloosd/'mishandelde' pony op? En hoe lang kan het soms wel niet duren voor een mager paard weer goed (en veilig, dus niet te snel!) weer op gewicht is?

Hier mee wil ik heus niet zeggen dat alles koek en ei zal zijn geweest bij de betreffende handelaar, maar puur en alleen op hoe (sommige?) dieren er op een bepaald moment uit zien, in een toch al wisselend paardenbestand (handelaar....) oordelen vind ik ook nog al wat....

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:42

nee want dat doet toon inderdaad zo ook met koeien

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:44

@JoyCiej007: Daar heb je gelijk in, maar het gaat hier niet om een paar paarden, maar om een hele grote groep paarden, op één stal, van één handelaar... 110 verwaarloosde dieren opkopen en dan weer opknappen verdien je eigenlijk niets aan en is voor de handel niet interessant volgens mij.

Correct me if I'm wrong.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:09

Hij koopt inderdaad alle goedkope rommel op die hij voor bijna niets kan krijgen en het gaat vrij snel naar de worst.
Eerste keer hadden ze hem te pakken vlak voor een zending naar de slager.
Dat die man nooit stopt zolang hij vrij rondloopt is duidelijk, dat hij lichamelijk en psychisch niet in orde is ook.
Hij heeft wel zijn hart op de juiste plaats zitten maar heeft gewoon Hulp nodig.
Sterke verwaarlozing bij hem Door hem?
Nee want ze hadden allemaal volop te eten en drinken.
Uiterlijke verzorging liet te wensen over maar goed ze konden vrij rondlopen en waren niet mager en ze zouden toch snel verlost worden.
Menig stal waar ik vele malen ergere dingen heb gezien dan hier hoor ;)
Vind het nogal vrij overdreven.
En in plaats van daadwerkelijk het probleem aan te pakken maken ze er steeds opnieuw sensatie van.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:03

Maar omdat het bij een ander erger is wil niet zeggen dat dit maar oké is. De man mag volgens gerechtelijke uitspraak geen paarden houden. Dat lijkt mij dus een duidelijk verhaal. Ik hoop dat ze hier flink op handhaven want deze regel krijg je niet zomaar opgelegd. Het is natuurlijk te gek dat over de rug van een dier alles maar kan en mag. Het zijn makkelijke slachtoffers die in de rechtspraak weinig prioriteit hebben.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:46

Denk dat het inderdaad noodzaak is te kijken over langere tijd. Als deze man inderdaad de afdankers opkoopt en verhandelt voor slacht en wat de gek ervoor geeft, zie je ze over tijd opknappen met voldoende voedsel en water.

Ik heb helaas ook te vaak het dierenbeul vingertje naar me toe gekregen toen ik mijn volbloed merrie nog had.

Net het filmpje gezien...die dieren zijn niet mager! Die ene pony staat pal naast een enorme baal hooi 'er was onvoldoende voedsel'...Daarna zie je er eentje grazen en een tonnetje ronde pony op een veldje...Ligt het nou aan mij of wordt er weer oudhollands overdreven?? En niet om enorm naar te doen, maar elke dag gaat er wel ergens een pony onverwachts dood, die overleden shet ziet er ook gezond uit.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:10

Als het allemaal wel meevalt ed. Waarom dan niet op een normale manier er tegenin gaan ? Ik geloof niet dat er zo vaak zoveel dieren worden weggehaald bij iemand als het allemaal super is daar. Om dan telkens weer dieren te houden terwijl je het niet mag is imo vragen om de problemen.
Woogy dat je dat vingertje krijgt is natuurlijk nooit leuk als je onterecht beschuldigd bent !! Maar ik neem aan dat je paard nooit bij je weggehaald is ? Hier ruim 100 paarden wel. Hij komt op mij over dat hij voor een dubbeltje op de eerste rang moet zitten.

Edit: Dit stuk alleen al zegt mij genoeg ;)

http://www.omroepbrabant.nl/?news/20104 ... haald.aspx

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:16

Een dier houden betekend meer dan alleen eten en drinken geven, ook als je handelt. Je bent verplicht om te zorgen voor een dier, dat betekend ook dierenarts en hoefsmid. Verwaarloosd hoeft dus niet te betekenen dat het dier ondervoed is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:20

Nope maar wel waarschuwingen van de dieren bescherming gehad omdat ik mijn ene paard zou verwaarlozen en niet zou voeren...Ze stond samen met mijn andere die wel vol was samen uit 1 hooi feeder te eten...Debielen.

Wat ik op de filmpjes en foto's zie vind ik verre van schokkend. De paarden zien er gezond vol uit. Sommigen wat dunner maar er is voedsel dus hoe ze kunnen zeggen dat ze geen voedsel hadden??

Uiteraard zullen er dingen zien die we als publiek niet te zien of te horen krijgen, maar om dit nou zo vreselijk schokkend en dier onterend te noemen vind ik wel overdreven...

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:30

Voor wie het verhaal rond de eerste inbeslagname van de dieren van deze handelaar niet kent, hierbij
de berichtgeving van Omroep Brabant van 18 oktober 2014.

Trek je conclusie, maar wie in de toekomst nog dieren koop bij hem, werkt mishandeling zelf in de hand.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:35

heidy_wilco schreef:
Waarom kan iemand hier zo makkelijk mee wegkomen? Is de Nederlandse wetgeving nou nog krommer dan ik dacht?

En ik denk dat mensen er gauw genoeg achterkomen waar hij zit. Wat een Kloothommel zeg...

Edit: (En gefeliciteerd Focussed!)

Er was een tijdje geleden ook een man met een exotische dierenwinkel waar hij illegale soorten verkocht en verwaarloosde. Je kon er zo aan een tijger, luiaard. vos of dingo komen. Bij een inval in zijn winkel vanwege klachten over stank lagen tientallen dode dieren die hij niet had gevoerd of niet had 'durven' voeren.

Die man is weer volledig operationeel en heeft ook doodleuk in de media verkondigd dat hij doorging. Ik snap niet dat zulke dingen kunnen in dit land. :n

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:38

Ik vind dit ook geen verwaarlozing...... Omdat hij niet met een borsteltje over de paarden gaat maakt hem nog geen dierenbeul.
Als je als bokker een paard van de slacht red (Terwijl deze misschien beter af is dood) ben je een held en wil iedereen je steunen....
Deze man koopt gewoon slechte paarden op en geeft ze te eten en verkoopt ze dan aan de slager, niets mis mee.......

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:41

amies100 schreef:
Ik vind dit ook geen verwaarlozing...... Omdat hij niet met een borsteltje over de paarden gaat maakt hem nog geen dierenbeul.
Als je als bokker een paard van de slacht red (Terwijl deze misschien beter af is dood) ben je een held en wil iedereen je steunen....
Deze man koopt gewoon slechte paarden op en geeft ze te eten en verkoopt ze dan aan de slager, niets mis mee.......

Los van het feit dat er beweerd wordt dat ze geen voedsel hadden (Er staat ook "Veel van de overige paarden, pony's en ezels bleken ondervoed" niet "allemaal")

Staat er ook "Ze bleken verkouden te zijn en ontstoken ogen te hebben. Ook de hoeven leken al lange tijd niet goed te zijn verzorgd."

Geen medische zorg geven bij verkoudheid, ontstoken ogen en natuurlijk de verzorging van de hoeven valt nog steeds onder verwaarlozing.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:44

Littlejoo schreef:
Voor wie het verhaal rond de eerste inbeslagname van de dieren van deze handelaar niet kent, hierbij
de berichtgeving van Omroep Brabant van 18 oktober 2014.

Trek je conclusie, maar wie in de toekomst nog dieren koop bij hem, werkt mishandeling zelf in de hand.

Das best knap, aangezien het hier in rotterdam nog maar mei 2014 is...helderziend misschien?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:47

Ik ken de situatie en de handelaar niet.

Maar als ik alles hier zo lees is dit dus een man die alleen maar de afdankertjes voor een paar cent ophaald bij mensen, deze op een weide gooit voorzien van water en voer en dan doorverkoopt naar de slacht.

Tja logisch als je het uitschot koopt dat er wat magere en slecht uitziende dieren tussen zitten. Zolang hij ze goed voert en voorziet van water en overige zorg waar nodig zie ik niet in waar het mis gaat volgens de DB.

Iemand die uit 1e hand weet wat er aan de hand is daar? Is dit een hetze en een stokpaardje van de DB om te laten zien hoe goed ze zijn? Of is dit werkelijk een zorgelijke situatie en moet deze man koste wat kost bij dieren uit de buurt blijven?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:48

Ik vind het fantastisch dat er naar dierenwelzijn gekeken word maar... Als deze dieren idd binnen korte periode naar de slacht gingen, begrijp ik dat hij bijvoorbeeld geen hoefsmid meer gaat laten komen. :o
Da's niet leuk maar da's wel wat de mensen die persé elk jaar een shetlandveulen willen fokken, in de hand gewerkt hebben. Anders worden ze denk ik binnenkort gewoon overal aan een boom gebonden of losgelaten, ik weet niet of dat nou iets is waar we naar toe willen.
Kiezen uit twee kwaden lijkt me zo.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:51

Ben van mening dat dieren niet zomaar inbeslag genomen worden.
Maar wat je inderdaad op de beelden ziet is niet schokkend.

Wel staan ze in een hele grote groep! Op zo te zien weinig ruimte..

Maar als die dieren net voor een zending naar de slacht inbeslag genomen zijn lijkt het wel een killbuyer

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:55

Als hij aan kan tonen dat de dieren gezien/ behandeld worden door een DA, ze een droge ligplek hebben en dat ze voldoende eten en drinken hebben, zullen ze echt niet snel in beslag genomen worden. Weten jullie, buiten het leed van de dieren, hoeveel papieren rompslomp zo'n inbeslagname met zich meebrengt voor de inspecteurs? Hij zal het echt te bont hebben gemaakt, twijfel ik niet aan.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:58

@Billy

Oeps, tikfoutsje. 18 oktober 2014 moet natuurlijk 18 oktober 2013 zijn.
Doet m.i. verder weinig af aan het verhaal. Maar nogmaals de link naar de berichtgeving van 18 oktober 2013.

Als je de link opent, bekijk dan ook even de video, dat verduidelijkt heel wat.
Als iemand niet in de gaten heeft dat hij zichzelf verwaarloosd, heeft hij waarschijnlijk al helemaal niet het benul wat hij met zijn dieren doet.