Eerste wedstrijd voor amateurruiters op de kalender

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eerste wedstrijd voor amateurruiters op de kalender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:50

www.amateurruiters.nl / www.bokt.nl

De eerste wedstrijd voor amateurruiters staat op de kalender: op zondag 7 september zal een pilot-wedstrijd verreden worden op het terrein van Ruitersportcentrum Zwolle.

De wedstrijd wordt georganiseerd door de Nederlandse Amateurruiter Club (N.A.C.), een aparte vereniging die onder de KNHS valt. Zij behartigen de belangen van de ruiter die hobbymatig de paardensport beoefend, en die niet de ambitie of het talent heeft om topsport te bedrijven. Volgens de N.A.C. is de gemiddelde amateurruiter van mening dat het wedstrijdsysteem van de KNHS teveel gericht is op de topsport en dat daardoor de amateurruiter in verdrukking raakt. Naast het steeds vaker organiseren van wedstrijden door de weeks, is ook het steeds hoger wordende niveau hen een doorn in het oog: een veel gehoorde klacht is dat de ruiter wel een foutloos parcours heeft afgelegd, maar nooit in de prijzen valt door de stijlbeoordeling of dat het altijd de professionele ruiters zijn die er met de prijzen van door gaan. Verder zijn er veel ruiters, waaronder ook de meer gevorderde dressuurruiter, die ook wel eens een parcours zouden willen springen maar de 1 meter klasse toch iets te hoog vinden.

De pilot-wedstrijd zal zowel dressuur- als springwedstrijden omvatten. In de dressuur kan er gestart worden in de klasse Impuls zonder galop en Impuls met galop, als ook in de reguliere klasse B, L en M. Bij het springen kan er gestart worden vanaf 70 cm tot een hoogte van 110 cm. De foutloze ruiters mogen een barrage rijden en zullen geplaatst worden op tijd. Er zal geen stijlbeoordeling plaats vinden.
Om het dierenwelzijn te waarborgen zal er wel voor het officiële parcours een "welkom parcours" gereden worden, waarin wordt gekeken of de zit van de ruiter het paard niet stoort. Wordt dit als onvoldoende beoordeeld, dan mag de combinatie niet starten in het volgende parcours.

Om mee te mogen doen aan de amateurwedstrijd dient de ruiter een amateurstatus te hebben. Dit houdt in dat de ruiter geen inkomen genereert uit het rijden van paarden voor derden, geen paarden rijdt die in eigendom zijn van een professionele trainingsstal of handelsstal en de beroepsruiter niet beconcurreert.
Het paard van de deelnemer mag in eigendom zijn van naaste familie of van de ruiter zelf. Rijdt een deelnemer niet op zijn eigen paard, of een paard van zijn familie, dan mag hij niet meer dan drie paarden van een andere eigenaar op wedstrijden uitbrengen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:57

"en de beroepsruiter niet beconcurreert" dat wil dus zeggen dat je niet in de officiele klasse vanaf L1 dressuur of L springen mag uitkomen? Want daar heb je beroepsruiters als concurrent en zij jou dus ook.
Ik vind dit wel een heel raar iets zo'n amateurwedstrijden, en in mijn ogen totaal overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:12

Vind het persoonlijk ook een beetje overbodig. Waarom dan wedstrijden rijden? Je bent toch niet verplicht om telkens te promoveren als je dat nog niet wil. Vind het een beetje vreemd.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:16

TJolieke schreef:
"en de beroepsruiter niet beconcurreert" dat wil dus zeggen dat je niet in de officiele klasse vanaf L1 dressuur of L springen mag uitkomen? Want daar heb je beroepsruiters als concurrent en zij jou dus ook.
Ik vind dit wel een heel raar iets zo'n amateurwedstrijden, en in mijn ogen totaal overbodig.

Daarom is er dus een amateurwedstrijd :P Alleen voor mensen die dus geen profs tegen zich willen.

Anoniem

Re: Eerste wedstrijd voor amateurruiters op de kalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:16

In de B heb je daar toch sowieso geen last van of ben ik nu mis :+ ?
Ach, ieder zijn ding!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:19

Klinkt in mijn oren wel leuk. Ik denk ook dat er op zo'n wedstrijd een hele andere wedstrijdsfeer is. Zou dit dan ook voor officiële winstpunten zijn of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:23

_Reneee schreef:
TJolieke schreef:

Daarom is er dus een amateurwedstrijd :P Alleen voor mensen die dus geen profs tegen zich willen.

Wanneer je op een boeren dorp start met laag prijzen geld rijden er ook geen profs rond hoor..

Dit vind ik een nutteloze bezigheid. Daarbij dacht ik dat het ook een doel was om wedstrijden goedkoper te maken maar met 10 euro per start is het net zo duur als knhs..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:24

Ik had zelf dan liever wat andere onderdelen ingezet; stukje vaardigheden oid erin.
Een 'welkom parcours' ter beoordeling klinkt een beetje alsof het iets is voor een paar kinderen die voor het eerst een wedstrijdje op de manege mogen rijden en de instructrice nog moet kijken of ze wel over het hindernisje kunnen komen :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-05-14 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:25

Anoniem schreef:
Wanneer je op een boeren dorp start met laag prijzen geld rijden er ook geen profs rond hoor..

Dit vind ik een nutteloze bezigheid. Daarbij dacht ik dat het ook een doel was om wedstrijden goedkoper te maken maar met 10 euro per start is het net zo duur als knhs..

Ben ik het mee eens hoor, vind het ook een raar idee. Maar overal moeten clubjes voor zijn toch :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:26

vuurneon schreef:
Ik had zelf dan liever wat andere onderdelen ingezet; stukje vaardigheden oid erin.
Een 'welkom parcours' ter beoordeling klinkt een beetje alsof het iets is voor een paar kinderen die voor het eerst een wedstrijdje op de manege mogen rijden en de instructrice nog moet kijken of ze wel over het hindernis kunnen komen :=

_O-

Bij ons op de manege noemen ze wat er nu georganiseerd is gewoon een "onderlinge wedstrijd" of "oefenspringen/dressuur"

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:31

Dus dat betekent dat ik een prof ben? Wanneer ga ik dan eindelijk eens geld verdienen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:34

Aha, dan is mijn dochter dus prof. 1) ze start KNHS 2) ze heeft als 2 x prijzengeld ontvangen.
Nou, kan ze gelijk lekker stoppen met de HAVO. Kind blij, mama (niet) blij. :):)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:35

Het klinkt mij als een impulsrubriek. Ik ben dan wel geen wedstrijdruiter maar ik zie niet echt de meerwaarde. Het lijkt nu net of het aantal amateurs veel minder voorkomt als beroepsruiters.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:43

Dus dat betekent eigenlijk dat zodra je in je eigen klasse met je eigen paard op de reguliere wedstrijden in de prijzen rijdt (hetzij geldprijzen of niet), je al niet aan zo'n amateurswedstrijd mee mag doen? Niet dat ik er behoefte aan heb, maar het klinkt mij zo in de oren alsof je jezelf dan ontzettend in de maling aan het nemen bent. Het klinkt ook zo tegenstrijdig: "Het gaat om de lol van de hobbyruiter en niet om het winnen, dus richten we een cluppie op waar de pro's (of concurrenten daarvan die geen pro zijn, maar ook van ons "echte" amateurs kunnen winnen), niet mee mogen doen." >;)

Maar ja, ieder z'n meug.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:56

Ik zie hier ook werkelijk de meerwaarde niet van. Ga je toch lekker FNRS starten als je zo af en toe een wedstrijdje wilt rijden, of een onderlinge wedstrijd (ok daar zijn er niet veel meer van).

Citaat:
Rijdt een deelnemer niet op zijn eigen paard, of een paard van zijn familie, dan mag hij niet meer dan drie paarden van een andere eigenaar op wedstrijden uitbrengen.

Eeeehh dan ben je toch gewoon een Prof ook al geneer je geen inkomen? En hoe willen ze dat allemaal gaan controleren, ik wens ze veel succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:58

Ik las het al op Facebook van Bit. Weet niet zo wat ik er nou van moet vinden...

Gefeliciteerd trouwens, Focussed.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:11

Focussed schreef:
http://www.amateurruiters.nl / http://www.bokt.nl

Zij behartigen de belangen van de ruiter die hobbymatig de paardensport beoefend, en die niet de ambitie of het talent heeft om topsport te bedrijven.

Is gewoon KNHS starten, zelfs op B-niveau, topsport?

Ik zie het nut hier niet zo van in...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:27

En dan kom je op zo'n wedstrijd en blijken er alsnog mensen mee te doen met betere paarden en materialen als jij, dat is dan ook niet eerlijk. Kan je nog niet winnen. :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:34

:')

Je hebt toch altijd baas boven baas, deal with it.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:47

Focussed schreef:
http://www.amateurruiters.nl / http://www.bokt.nl

[..., is ook het steeds hoger wordende niveau hen een doorn in het oog: ...

Ja, dat vind ik nou ook zo irritant; dat er in de paardensport steeds beter gereden wordt :roll: |o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:56

En dat ik als amateur die geen les neemt, het spul niet voor elkaar heb, het paard zo krom als een hoepeltje heb lopen niet mee kan komen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:07

Als ik dit lees (amateur status) mag 90% van m'n normale rubriek meerijden....
Mag ik met m'n z1 paard dan ook impuls zonder galop starten....

Wat zijn de kosten (want dit was een heel groot argument destijds)?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:13

Het klinkt een beetje als een wedstrijd voor de mensen die zeuren dat ze het niet kunnen winnen van een ander en daarom maar in een simpele(re) rubriek willen...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:18

Anoeska schreef:
[
Ja, dat vind ik nou ook zo irritant; dat er in de paardensport steeds beter gereden wordt :roll: |o

Waar zit de vindikleuk-knop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:19

MelanieB schreef:
Het klinkt een beetje als een wedstrijd voor de mensen die zeuren dat ze het niet kunnen winnen van een ander en daarom maar in een simpele(re) rubriek willen...

Dat is het ook volgens mij :')