Blog: "Presteren met een minder ideaal paard?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Presteren met een minder ideaal paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:06

http://paardenlifestyle.com/
Gastblog geschreven door Grand Prix-amazone Jenny Veenstra

Soms komen er paarden op je pad, waar de omgeving geen hoge verwachtingen heeft. De bouw is bijvoorbeeld niet geweldig, hij heeft een kramperig beentje als hij de stal uit komt of de gangen zijn niet om over naar huis te schrijven. Toch heb je een klik met het paard en wil je kijken hoe ver je met het paard kunt komen.

Regelmatig zie ik zulke paarden voorbij komen die het toch redden in de sport. Tegelijkertijd zie ik bloedmooie paarden voorbij komen die via de achterdeur verdwijnen. Hoe komt dat toch? En hoe zorg je er voor dat je het maximale uit een minder ideaal paard haalt?

Een lesklant van mij kocht een aantal jaar geleden haar verzorgpaard, een oudere Friese fokmerrie met maneneczeem. Het was een kleine merrie, ze had een hangbuik, weinig bespiering en heel gewone gangen. Iedereen in de omgeving had er wel een mening over en velen vonden dat ze het paard niet moest kopen. Maar mijn lesklant had een klik met het paard en met een beetje geluk was de maneneczeem goed onder controle te houden met een deken.

Ik heb tegen haar gezegd dat ze een klik had met dit paard en wist wat ze voor haar geld kreeg. Bij een ander paard moest ze dat maar weer afwachten. Uiteindelijk heeft ze het paard gekocht en heeft ze haar in een paar jaar tijd van de B naar de Z gereden. Inmiddels is ze bijna Z2 startgerechtigd en het einde is nog niet in zicht, want de merrie is nu op 17-jarige leeftijd de wissels aan het leren.

Zelf heb ik ook een paard op stal staan die niet de meest ideale uitgangspositie heeft. Als hij uit de stal komt, loopt hij met zijn rechterachterbeen heel ongecoördineerd. Misschien is er met de castratie iets niet helemaal goed gegaan en is er een zenuw geraakt.

Toen ik hem als 4-jarige onder het zadel kreeg, was het een flinke uitdaging. De rechtergalop was niet eenvoudig en het rechterachterbeen was duidelijk een zwakke plek. Toch loopt dit paard nu, vier jaar later, in het ZZ-Zwaar en ga ik later dit jaar de overstap maken naar de Lichte Tour. Weliswaar blijft het rechterachterbeen altijd een aandachtspunt, maar als ik daar goed op let, gebruikt hij dat been net zo goed als het andere.

Natuurlijk zie je liever een paard die geen mankementen heeft en die een functionele bouw heeft met drie goede gangen. Dat willen we allemaal, maar die paarden zijn niet in overvloed en daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Tegelijkertijd is het geen garantie voor succes én er zijn paarden die handig genoeg zijn om met hun mankementen om te gaan.

Een belangrijke vereiste daarvoor is een meewerkend karakter. Veel mensen onderschatten de waarde van een meewerkend karakter, maar ik ken bloedmooie paarden die simpelweg niet willen en dan houdt het echt op. Voor mij is het karakter nog belangrijker dan de bouw of de gangen. Er zijn veel paarden die door hun karakter tot grote prestaties kunnen komen.

Lees hier de rest van het artikel

MarliesV

Re: Blog: "Presteren met een minder ideaal paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:15

Mooi geschreven en kan mij hier helemaal in vinden.

Heb een merrie met een moeilijk gebouwde wijkende rug. Lastig qua bouw voor haar en voor mij maar de uitdaging is juist om haar zo goed mogelijk te trainen. Wij hebben geen wedstrijdambities maar ook in onze training worden de probleemgebieden aangepakt en zie je dat ze steeds beter gaat lopen.

Werkwillig karakter waar je inderdaad U tegen zegt!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:19

Super geschreven en het is zeker waar de frirse merrie van 17 is zeker een mooi verhaal en op wedstrijd mijn ogen uitgekeken.
Wat een talent geweldig.
Ik denk dat er in elk paard wel wat zit.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:20

Erg leuk stuk!! :j

Ik denk dat bij mij het grootste obstakel, mijn eigen instelling is. Daar zou ik wat aan moeten veranderen om met mijn paard verder te komen. Mijn merrie werkt en leert graag, dus aan haar ligt het niet, ook al is ze echt geen talent, ik denk dat ze het gemakkelijk kan. Het ligt echt aan mij.

Denk dat ik dan ook een hele fijne instructrice zou willen die mij over deze hobbel mee wil helpen zodat ik weer wedstrijd-ambitie krijg, want ik had er altijd zoveel plezier in!
Laatst bijgewerkt door Agossie op 24-04-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:20

Het draait allemaal om het karakter en de 'will to please'.
Ze moeten het wel voor je willen doen. En dan komen de minder talentvolle nog heel ver. En de heel talentvolle die niet willen die doen het gewoon niet en stranden daarom vaak al vroeg.
Vele lopen op hun talent nog wel een bepaald niveau door maar als het echt moeilijk wordt, haken ze af.
Daarom denk ik ook dat het KWPN moet gaan uitkijken met de fokkerij. Om me heen zie ik steeds meer paarden die een wat moeilijker karakter hebben.
Mijn eerste paard had echt zo'n geweldig karakter, ik heb er daarna nooit meer zo een getroffen. Je moet ze met een lampje zoeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:27

Leuk stuk en helemaal mee eens :-)

Als ze het leuk vinden en graag voor je werken dan kom je een stuk verder :-) Karakter is ook heel belangrijk.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:29

Helemaal mee ééns!!
K heb dat ook momentueel met een paard hoor,
Iedereen zegt begin er niet aan, het word niks .. maar ik weet zeker dat het gewoon gaat lukken.
Met de goede begeleiding en hulp die ik krijg van mensen die er ervaring in hebben :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:30

Goed geschreven Jenny! En het klopt echt helemaal wat je schrijft!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:32

Suzanne F. schreef:
Ze moeten het wel voor je willen doen. En dan komen de minder talentvolle nog heel ver. En de heel talentvolle die niet willen die doen het gewoon niet en stranden daarom vaak al vroeg.
Vele lopen op hun talent nog wel een bepaald niveau door maar als het echt moeilijk wordt, haken ze af.
Daarom denk ik ook dat het KWPN moet gaan uitkijken met de fokkerij. Om me heen zie ik steeds meer paarden die een wat moeilijker karakter hebben.

Hier ben ik het mee eens. Het lijkt wel of er nu gefokt wordt op paarden die zich met hun voorbenen om de oren slaan in draf. Ik zie liever een paard met een fijne achterhand en een fijn en betrouwbaar, werkwillig karakter. Dan maar niet zo'n geweldig voorbeen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:32

Suzanne F. schreef:
Ze moeten het wel voor je willen doen. En dan komen de minder talentvolle nog heel ver.

En de wil van de eigenaar om te blijven zoeken wat past bij het paard. Misschien dat je paard in een andere discipline of aanpak wel de will to please heeft.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:36

Dit vind ik nou echt een leuk stuk! +:)+
ook helemaal mee eens!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:39

Helemaal waar. Ze moeten willen en je moet ze blij houden :j. Dan kom je aardig ver.

Ik heb zelf met een shet, 100 cm, mega aanleg om vet te worden, weinig bijzonder in beweging, tikkie overbouwd en bijna blind is wel fijn ZZ gereden. Incl mee kunnen doen tijdens districts kampioenschappen en op de hippiade tussen de sportpony's die wel het talent hebben. Gewoon omdat ze zo graag voor mij werkt, thuis doet ze het braaf, maar zodra je de ring binnen komt staat ze er voor de dikke 100%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:41

De dressuur is immers ontworpen voor het paard, niet het paard voor de dressuur...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:43

Klopt, mijn eerste paard was er altijd op wedstrijd. In de ring moet het gebeuren en daar deed hij het altijd. Niet kijkerig, 100% inzet en super gehoorzaam. Echt een winnaar.

Ik heb daarna een mega talentvol paard gehad, geen verkeerd karakter maar die deed het gewoon niet in de ring. Heel bang, heel gespannen en sloot zich af voor de hulpen.
Daarmee was ik de winnaar op het voorterrein maar in de ring klonk er een belletje en kon ik weer naar huis.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:45

Agossie schreef:
Suzanne F. schreef:

Hier ben ik het mee eens. Het lijkt wel of er nu gefokt wordt op paarden die zich met hun voorbenen om de oren slaan in draf. Ik zie liever een paard met een fijne achterhand en een fijn en betrouwbaar, werkwillig karakter. Dan maar niet zo'n geweldig voorbeen.

dat is idd ook mijn gevoel als ik dan toch een keer mee op wedstrijd ga. Veel bloederige paarden die spectaculair bewegen, maar naar mijn idee allemaal "te druk" of alleszins geen "makkelijk en ontspannen beeld".
Voor zover ik de fokkerij en bloedlijnen volg, ligt de waarde die aan beweging beweging en karakter gehecht wordt steeds minder in balans

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:46

Leuk geschreven en ook wel herkenbaar! Op papier is het een lachertje, vader was denk ik de hengst van de buren en moeder was een TP'tje, tuigpaard dus. Allemaal niet erg, maar zo ziet hij er zelf helemaal niet uit. Ook heeft 'ie patella fixatie en als je hem uit de stal ziet lopen ziet het er niet veelbelovend uit :P Maar dat karakter.. dat is goud waard, altijd zijn best doen en zo sensibel.

Wat leuk Dennis, zeker over shetten zijn een hoop vooroordelen!

Ben het ook helemaal met je eens Suzanne F...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:04

Ik heb ook een pony die het lichamelijk veel makkelijker zou moeten kunnen, meer ruimte in haar lijf, net wat luxer, makkelijker bewegen. Maar daarmee ben ik ook wel mee buiten de baan terecht gekomen, heb ik wel eens afgegroet en heb ik wel bijna verlies gereden. Loopt ook ZZ, maar zo anders :j.

Ik denk dat je als enthousiaste hobby ruiter beter een fijn eenvoudig paard kan hebben dan een hete sportbelofte.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:04

Helemaal waar en heel herkenbaar.

Mijn paard was weliswaar ohz Z1 geweest, maar is wel flink overbouwd. Dat levert soms wat minder punten op, maar toch heb ik hem van de B naar het ZZ gereden aangespannen. Bovendien heeft hij nadat ik hem 3/4 jaar had een verlamming aan zijn voorbeen gehad. Na langdurig onderzoek in Utrecht werd eindelijk gevonden wat er met hem was. Zij hadden hem als sportpaard afgeschreven. Maar door (een jaar lang) dagelijks electrotherapie en 2x per week fysio te geven (en door het enorme doorzettingsvermogen van mijn kanjer) zijn we toen toch weer met wedstrijden gestart. We liepen toen was in de L. Sinds vorig jaar rijd ik nu zelfs met deze bemerkingen klasse 3 in de SGMW. Het is zo'n kanjer. Hij is er altijd voor me, is nergens bang voor!

De pony van mijn zoontje is een kruising Welsh van nu 20 jaar. Vijf jaar geleden begon ik ermee te mennen (zoonlief was nog te klein en ik wilde hem wel in conditie houden, maar niet alleen maar longeren, dus op 15 jarige leeftijd nog laten beleren), iedereen verklaarde me voor gek. Ik zou er nooit iets mee gaan bereiken. Nu moet ik toegeven, het heeft best wat moeite gekost, maar we rijden inmiddels klasse M met 8 wp en thuis krijgen we er ook best een Z proefje uit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:14

Heerlijke blog! Tuurlijk bij n paard die zijn bouw niet mee heeft kost het wat meer tijd, maar met de juiste training en een werkwillig paard kunnen ook die de moeilijker oefeningen leren! Zelf rijd ik een trakhener merrie die nu M dressuur en SGW gestart wordt (niet door mij), en een draver, waarmee ik bij de basis begonnen ben, maar die pakt het zo leuk en goed op en wil heel graag werken!
Vind dat ook veel leuker zelf, echt iets om aan te werken :)

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:33

Heel herkenbaar!! Mijn paard kreeg op 2 jarige leeftijd een ongeluk in de opfok. Helaas een ernstige botbreuk maar bleek naderhand genoeg spieren over te hebben om beweging goed mogelijk te maken, een wonderpaard zoals ze in de kliniek zeiden !!(na 1 maand na het ongeluk liep hij weer helemaal rad en had geen pijn) En een goed karakter is essentieel om behandeling/ operatie mogelijk te maken en dat karakter heeft ie nog steeds, geeft niet op en is een bikkel gelukkig. Wel is hij snel afgeleid en schrikt snel, maar blijft gelukkig braaf en als hij het allemaal vertrouwd gaat ie 100% voor je. In de omgang en aan de hand vertrouwd hij volledig op mij. Nu is hij 5 jaar, loopt L2 en niet onverdienstelijk we komen bijna elke keer met 2 dikke winstpunten naar huis. Ben blij dat ik op mijn eigen instinkt ben afgegaan en niet van andere, die hadden hem een spuit gegeven en niet de tijd gegeven. We doen het lekker op deze manier en komen er zo ook wel. Ben zo blij met hem!! :):)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:22

Zo'n geval paard rij ik ook! het is eigenlijk niet eens een paard, maar een pony. Kruising haflinger x Groninger. Haflinger bouw, dus erg kort in hals en rug, wat verzonken rug, geen mooie spectaculaire gangen. Daarnaast heeft ze als veulen in het draad gezeten en mist daardoor gewoon een pees in haar rechter achterbeen (aan de voorkant, groot litteken: verwachting toen van DA: hier kun je waarschijnlijk alleen beetje recreatief mee rijden als je al erop kunt gaan rijden), dus meer minpunten kun je bijna niet bedenken! Gelukkig loopt ze gewoon goed in takt met dat been en zie je er bijna niks aan (alleen als het been koud is qua spieren en ze gaat ineeens rennen in de wei, zie je het been trekken). alles tegen zou je zeggen....maar een geweldig werkkarakter. Ze is erg heet en sensibel, maar wil graag werken en hoe moeilijker hoe leuker ze het vindt. In het begin was dat nog moeilijk, want we hebben heel rustig opgebouwd en gereden altijd, maar daardoor was het vaak niet moeilijk en uitdagend genoeg voor mw, dus was ze vaak gespannen en vervelend. We zijn toch maar eens wedstrijdjes gaan proberen en dachten dat we met dat been wel ergens in de L2 zouden stranden, omdat verzameling en moeilijkere oefeningen er waarschijnlijk niet inzaten.....
Maar toen lukte de oefeningen voor de M1 toch al aardig en zelfs de M2 vlogen we nog door. Het been bleef het goed doen en hoe moeilijker het werd, hoe braver ze werd, want ze werd eindelijk genoeg uitgedaagd (tis een slimmerd).....En door die rustige opbouw en geen verwachtingen what so ever...zijn we toch ook nog door de Z1 gevlogen en mogen we nu Z2 starten!! Gewoon tussen de paarden en vaak ook nog prijzen weggekaapt. Dus ik geloof nooit meer dat een iets minder getalenteerd paard of gewoon een huis-tuin en keukenpaard het niet zou kunnen!

Eigenaresse is Def hier op het forum, zij heeft in haar profiel fotos staan van de pony.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:55

heerlijk mooi en leuk stuk! werd er helemaal vrolijk van toen ik het las. ik rijd nu een haflinger merrie die wellicht niet de mooiste bouw heeft en waar veel al heel snel de handdoek in de ring gooide, de klik die wij hebben is onbeschrijfelijk en we trainen rustig verder. helaas zullen er niet snel wedstrijden komen wegens trailer angst, maar ik weet zeker dat met veel geduld wij heel ver zullen komen!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:06

Mooie blog! Ik heb zelf een draver ruin. Ik heb zelf geen wedstrijd ervaring en we proberen samen om een goede b proef te gaan neer zetten. Kost een hoop tijd energie maar als het uiteindelijk wel lukt is dat natuurlijk geweldig. We hebbn nog heel wat training nodig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:17

Hele leuke blog, orion456 heeft mijn verhaal al geschreven, maar ik denk dat het echt ligt aan werkdrive van het paard, die van de ruiter en de klik tussen beiden. En de instructeur die goed begeleid en weet om te gaan met het soort paard waar hij of zij mee te maken heeft.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:56

Hele leuke blog inderdaad! Sylvester heeft ook niet de meest ideale bouw, en geen spectaculaire gangen. Hij doet alleen énorm zijn best, waardoor we wel M1 met winst zijn gekomen in een jaar! :D