De grootste valkuil voor ruiters volgens Tineke Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

De grootste valkuil voor ruiters volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 18:22

www.paardenlifestyle.com

We beschikken niet allemaal over een toppaard. Maar hoe ver kun je komen met een “gemiddeld” paard? Wat zijn de mogelijkheden en waar liggen de beperkingen? Dat is het thema van de allereerste editie van de Paard&Lifestyle Masterclass op 25 april, waar Tineke Bartels een uitgebreide clinic zal geven.

We gingen bij Tineke langs en stelden haar de vraag hoe je het beste uit jezelf en je paard kunt halen en wat de grootste valkuil voor ruiters is. Daarnaast gaat het gesprek over het barokpaard als sportpaard en hoe om te gaan met teleurstellingen.

Lees ook
Sammie @ [VN] "Ben je een verantwoorde personal trainer van je paard?"
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren
[VN] Blog: Ruiterfitheid: waar begin je nu eigenlijk mee?
[VN] Blog: Heb jij een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset?
[VN] Blog: "Ken jij jezelf als ruiter?"
[VN] Blog: "meer focus in de wedstrijdring"
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 19-04-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:31

leuk filmpje!! al vind ik het wel gedurfde uitspraken die ze doet over de barokke paarden haha :7

EeCee

Re: De grootste valkuil voor ruiters volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:46

Meer lachen! Erg leuk filmpje en zeker een waarheid!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:00

Meer plezier in de dressuur voor paard en ruiter zou mooi zijn!

Wbt de uitgestrekte draf bij de minder bedeelde paarden...ik geloof dat als je paard kan " zitten" je dan een goede uitgestrekte draf kan ontwikkelen en dat het ras daarbij niet uit maakt. De bouw van de rug en achterhand wel, en natuurlijk of de ruiter in staat is de gangen van een paard te ontwikkelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:46

Laura01234 schreef:
leuk filmpje!! al vind ik het wel gedurfde uitspraken die ze doet over de barokke paarden haha :7

Vond dat wel los lopen. Heb zelf een barok paard en wat ze zegt is gewoon waar. Ik vind het niet zo gedurfd hoor.

caatje175

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:38

Jeetje wat heeft zei een comentaar op friezen.
Ik heb zelf een bruine fries van 5 jaar en die loopt echt super. Ze kan de piaffe ook all ga dit jaar in de dressuur starten. Wacht maar af en de barokke paarden kunnen zeker echt wel wat net of zijn die warmbloedjes zo perfect!

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:44

Ik ben een friezen fan maar ze heeft wel gelijk. Moeten we wel willen dat een fries een zwart sportpaard wordt. Want dat is eigenlijk waar ze nu mee bezig zijn met al die sportypes. Blijft weinig barok meer over. Waarom het paard/ras niet in z'n waarde laten en de sportpaarden zoals we ze nu kennen blijven richten op waar ze goed in zijn en de fries laten zoals ze zijn. Er is geen meerwaarde aan om ze richting het dressuurpaard te gaan fokken die zijn er al genoeg waarom moet de fries daar in mee.

Ze zegt ook helemaal niet dat het niet zou kunnen. Ze bedoelt er volgens mij meer mee te zeggen of je het wel moet willen om een fries zo te veranderen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:48

Tineke heeft zelf ook friezen getraind.
Jammer dat het orginele type aan het verdwijnen is. Die kom je al bijna nergens meer tegen en als je ze al tegen komt zijn ze meestal behoorlijk op leeftijd.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:04

CaPrIoLe`79 schreef:
Tineke heeft zelf ook friezen getraind.
Jammer dat het orginele type aan het verdwijnen is. Die kom je al bijna nergens meer tegen en als je ze al tegen komt zijn ze meestal behoorlijk op leeftijd.

+1

Ik zelf vind het originele type veel mooier dan wat er nu gefokt word

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:48

Het is gewoon een kwestie van smaak...
De mijne is nou niet bepaald een barok type. Maar haar karakter en behang wat ze heeft, nee dan wil ik toch echt geen ander ras.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:50

Dat er een sporttype ontstaat vind ik niet erg. Maar dat er geen liefhebbers zijn die ook het oorspronkelijke type willen doorfokken is zo zonde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:58

Volgens mij is een Fries een warmbloed, net als de PRE en Lusitano en de andere rassen die ook wel onder het barokke worden geschaard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:02

Wat ze zegt over barokke paarden en koudbloeden is gewoon waar. Accepteer dat nou eens. Of verdiep je meer in de dressuur.

Leuk interview!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:51

het is volgens mij heel simpel en waar wat ze zegt:
ieder paard heeft zijn plus en minpunten, die komen oa vanuit ras/bouw.

je kunt niet verwachten dat een paard wat niet 'gemaakt' is voor een bepaald onderdeel hier tot op olympisch niveau in zal uitblinken.

en mens van 1.60 zal ook niet de topper worden in basketbal.
en mens van 2.10 zal ook niet de topper worden als jockey.

waarom willen wij dit van de paarden dan wel steeds vragen? waarbij het paard niet eens zelf die keuze kan maken dat hij iets wil doen wat eigenlijk lichamelijk te zwaar voor hem is.

ik vind dat vaak niet fair tegenover het paard. laat ze in hun waarde en dat doen waar ze goed in zijn en wat past bij hun mentale toestand en lichaamsbouw.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:35

Laat mijn Fries nu met de begeleiding van Tineke Grand Prix dressuur lopen....

De mensen die aanstoot nemen aan wat ze zegt, die interpreteren haar gewoon verkeerd. Ze vind Friezen geweldig en heeft er idd zelf ook meerdere getraind. Dat wil niet zeggen dat als je de ambitie hebt om de volgende Olympisch kampioen te worden, het dan slim is om dat met een Fries te proberen. Alleen maar al het aantal paarden waar je uit kan kiezen is dan dusdanig klein dat de kans dat er een gouden medaillewinnaar bijzit bijzonder klein is, om nog maar te zwijgen over het grote verschil tussen een gesloten fokkerij en een open fokkerij.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:43

net als ieder mens, en net als ieder paard. Het zit erin of niet. Wat voor het ene paard een eitje is, is voor een ander paard een moeilijk gebeuren. Dus het klopt tot zekere hoogte wel.

wat horseyfries dus zegt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:37

Zwartje07 schreef:
Ik ben een friezen fan maar ze heeft wel gelijk. Moeten we wel willen dat een fries een zwart sportpaard wordt. Want dat is eigenlijk waar ze nu mee bezig zijn met al die sportypes. Blijft weinig barok meer over. Waarom het paard/ras niet in z'n waarde laten en de sportpaarden zoals we ze nu kennen blijven richten op waar ze goed in zijn en de fries laten zoals ze zijn. Er is geen meerwaarde aan om ze richting het dressuurpaard te gaan fokken die zijn er al genoeg waarom moet de fries daar in mee.

Ze zegt ook helemaal niet dat het niet zou kunnen. Ze bedoelt er volgens mij meer mee te zeggen of je het wel moet willen om een fries zo te veranderen.

Mooi gezegd, vind ook dat het ras een ras moet blijven zoals het ras is en het in hun waarde laten.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:07

Helemaal mee eens,het echte barokke type Fries blijft voor mij favoriet,de dressuur gefokte Friezen zien er bijna niet meer als een echte Fries uit.
Dat neemt niet weg dat het mooie paarden zijn,maar ik zie gewoon liever het klassieke type.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:17

Ragdollcat schreef:
Zwartje07 schreef:

Mooi gezegd, vind ook dat het ras een ras moet blijven zoals het ras is en het in hun waarde laten.

Maar een dressuur gefokte fries blijft toch een Fries..?
Het is niet dat er sprake is van een kruising.
Bij andere rassen wordt toch eigenlijk ook alleen maar gezocht naar verbetering tijdens het fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:43

Leuk stukje.
En idd, wat voor warm bloed al wat moeilijker is, is voor een koudbloed al gauw topsport. Niks mis mee maar is wel goed om rekking mee te houden.

Gelukkig rij geen dressuur wedstrijden, maar lessen vind ik wel heel leuk.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:49

Poess91 schreef:
Maar een dressuur gefokte fries blijft toch een Fries..?
Het is niet dat er sprake is van een kruising.
Bij andere rassen wordt toch eigenlijk ook alleen maar gezocht naar verbetering tijdens het fokken?

Ben ik niet helemaal mee eens. Op papier mag dit dan een fries blijven. Maar als je bijna al het rastypische gaat weg fokken zodat het paard beter geschikt is voor de dressuur ga je totaal voorbij aan het ras. Als je graag een typisch dressuurpaard wil koop die dan maar je gaat toch niet het hele ras veranderen. Dressuurpaarden zat het is niet nodig om het ras daaraan kapot te maken dan kun je beter gaan richten op het kruisen met een sport paard en maak er dan een sporttype naast. Maar "ruil" het ras er niet voor in.
Ik zie ze weleens voorbij komen hoor friezen waarbij je nauwelijks ziet of het nu een fries is of een dressuur gefokt paard.
Laatst bijgewerkt door Zwartje07 op 20-04-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:51

Ik vind niet dat je het rastypische weg fokt, het zijn en blijven gewoon 100% friezen waarmee je fokt namelijk. Snap niet hoe je het dan kan veranderen? :P

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:53

Poess91 schreef:
Ik vind niet dat je het rastypische weg fokt, het zijn en blijven gewoon 100% friezen waarmee je fokt namelijk. Snap niet hoe je het dan kan veranderen? :P

Wat maakt volgens jouw een fries een fries buiten het papier? Of is dat voor jouw het enige wat telt?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:56

Voor mij is 't wat steviger, met veel behang en meer karakter.
Maar ik snap niet hoe je dat eruit kan fokken als ze dat allemaal wel wat hebben

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:58

Poess91 schreef:

Omdat er een bepaalde rasstandaard is waaraan ze moeten voldoen en daaraan voldoen bepaalde nieuwere types niet.
En er zijn al heel veel Friese paarden niet meer zuiver Fries hoor!