Gebeten paard schopt eigenaar hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Gebeten paard schopt eigenaar hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 11:19

http://www.blikopnieuws.nl / http://www.bokt.nl

In Bergen op Zoom raakten afgelopen donderdag zowel een hondeneigenaar als een paard gewond. Terwijl twee ruiters de man en hond passeerden, viel de hond uit naar één van de paarden en beet het in een voorbeen. De eigenaar probeerde zijn hond bij het paard vandaan te halen, maar werd tegen zijn borst geschopt door het geschrokken paard. Zodoende moest er niet alleen een dierenarts voor het paard ter plaatse komen, maar ook een ambulance zodat de man ter controle naar het ziekenhuis gebracht kon worden.

Ayasha
Blogger

Re: Gebeten paard schopt eigenaar hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:21

Misschien dat ie nu leert om zijn hond op te voeden zodat dit voorkomen kan worden de volgende keer. :x

Rosebier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:23

Ja vervelend! Al lang goed dat die man zijn hond van het paard probeerde te halen.. Al vaak genoeg gezien dat eigenaren alleen maar roepen naar de hond.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:25

Citaat:
Ja vervelend! Al lang goed dat die man zijn hond van het paard probeerde te halen.. Al vaak genoeg gezien dat eigenaren alleen maar roepen naar de hond.

roepen is ook een vorm van terug proberen te halen.

Moet wel zeggen beetje karma lijkt het wel

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:26

Vervelend zeg, misschien dat honden gewoon geen paarden gewend zijn ofzo en dat ie dat daarom deed. Heb geen idee

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:27

Goed zo.Eigen schuld dikke bult.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:29

kelseyclover schreef:
Vervelend zeg, misschien dat honden gewoon geen paarden gewend zijn ofzo en dat ie dat daarom deed. Heb geen idee

Dan nog heeft ie niet aan te vallen of is het aan de eigenaar om hem die mogelijkheid niet te geven. Kan je dat niet garanderen heb je niks te zoeken op openbaar terrein met zo'n hond.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:36

Mijn eerste reactie was 'lol, nu ervaart een hondeneigenaar hoe vervelend is als het dier van een ander niet 100% onder appel staat'

Maar het is natuurlijk heel zuur en totaal niet grappig dat er iemand bij gewond raakt.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:39

Ik vraag me wel af wie wettelijk aanspreekbaar is in zo'n geval, voor de verzekeringen etc.

Rosebier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:41

Telpeva schreef:
Mijn eerste reactie was 'lol, nu ervaart een hondeneigenaar hoe vervelend is als het dier van een ander niet 100% onder appel staat'

Maar het is natuurlijk heel zuur en totaal niet grappig dat er iemand bij gewond raakt.

Nee indd, een trap van een paard kan zomaar verkeerd uitpakken. Die man is ook maar gewoon een vader/oom/opa.
Tenzij hij zijn hond getraind heeft om te bijten vind ik eigen schuld, dikke bult een beetje ongepast. Voor het zelfde geld heeft hij die hond net een week. En kent hij het karakter van de hond nog niet zo goed.

Praat natuurlijk niet goed dat het paard zomaar aangevallen mag worden. Het verhaal heeft gewoon 2 kanten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:44

Daarbij, wie weet liepen die paarden met hun ruiters op een plek waar ze niet mochten komen...

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:46

Ik zie eigenlijk alleen maar reacties van mensen die het karma vinden, maar ik vind t eigenlijk hartstikke zielig voor die man... #)
Misschien had hij niet van zijn hond verwacht dat ie het paard zou bijten bijv. en daarbij vind ik het netjes dat hij zijn hond idd weg probeerde te trekken want sommige mensen roepen de hond alleen maar en doen net of er niks is gebeurd omdat ze toch een hekel hebben aan 'die paarden'

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:46

Rosebier schreef:
Telpeva schreef:

Nee indd, een trap van een paard kan zomaar verkeerd uitpakken. Die man is ook maar gewoon een vader/oom/opa.
Tenzij hij zijn hond getraind heeft om te bijten vind ik eigen schuld, dikke bult een beetje ongepast. Voor het zelfde geld heeft hij die hond net een week. En kent hij het karakter van de hond nog niet zo goed.

Praat natuurlijk niet goed dat het paard zomaar aangevallen mag worden. Het verhaal heeft gewoon 2 kanten.

dan houd je hem aan de lijn zodat ie niet kan aanvallen.
Zo lang hond en man niet in losloopgebied waren, zijn zij gewoon fout. Klaar. Hoe dan ook is de baas van een hond die aanvalt fout tenzij in de eigen achtertuin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:49

Een hond die aanvalt gaat veel te ver en het is aan de eigenaar om dergelijk gedrag te voorkomen. Ik weet waar ik over praat want ik heb een hond die dit deed. De eerste keer had ik echt geen flauw benul want ik had haar net uit het asiel en daar wisten ze niets van dit gedrag. Gelukkig beet mijn hond niet, maar als ik niet bovenop haar was gesprongen was het misschien wel zover gekomen. Met heel veel training is mijn hond zover gekomen dat ze loslopend paarden kan passeren zonder ze lastig te vallen.
Echter wil ik wel even een kanttekening plaatsen: het overgrote deel van de honden doet niet meer dan een keer blaffen of een stukje meerennen. Heel veel ruiters beginnen dan direct te schelden en te zeuren terwijl de eigenaar gewoon zijn hond aan het terugroepen is. Een hond luistert ook wel eens niet, net zoals je je paard wel eens niet perfect onder controle hebt. Het blijven dieren en als je samen het bos moet delen moet je een beetje begrip kunnen hebben voor elkaar. Nogmaals bijten van een hond hoort daar niet meer bij, dat is gewoon onverantwoord gedrag. Maar we weten niet hoe de situatie precies was hè, misschien wist de eigenaar van de hond ook totaal niet dat zijn hond dit ging doen. Jammer dat het paard de hond niet raakte (en ik bedoel niet dat ie hem dood had moeten schoppen) mogelijk was dan bij de hond het kwartje gevallen dat hij voortaan beter geen paarden aan kan vallen.

Ayasha, bij ons in het bos lopen de ruiterpaden parallel aan de voetpaden. Ook een aangelijnde hond kan dan aanvallen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:51

Ayasha schreef:
Dan nog heeft ie niet aan te vallen of is het aan de eigenaar om hem die mogelijkheid niet te geven. Kan je dat niet garanderen heb je niks te zoeken op openbaar terrein met zo'n hond.

Dat is nogal makkelijk gezegd. Als ik met m'n hond los door het bos loop en er komt een paard langs gegaloppeerd dan zal ze er best achteraan gaan, hoe goed ik ze ook onder controle heb en hoe goed ze ook luistert.
Als ruiter heb je daar immers ook gewoon rekening mee te houden dat een hond achter je aan kan komen.

En mijn hond loopt dagelijks gewoon langs onze paarden, door dezelfde wei dus mijn hond is dan het probleem niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:52

Ayasha schreef:
kelseyclover schreef:

"Zo'n" hond, fijn stempel meteen.

Wellicht probeerden ze elkaar op een (te) smal stuk te passeren, wellicht week het paard uit, wellicht was het wel een bewuste actie van de hond....
Na het kleine stukje in de OP kun je echt geen conclusie trekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:52

Zo snel je hem "ziet gaan" trek je hem toch terug? Dan hoef je er niet eens "dicht bij" in de buurt te komen om hem er af te trekken... Dan ruk je gewoon aan de lijn. Is het stukje erg smal, pak je hem bij de halsband en houd je hem tegen je aan, desnoods wacht je even terwijl je hem langs je doet zitten.
Nee, een hond die uit valt op openbaar terrein, daar kunnen paard en ruiter niks aan doen. Dat is aan de eigenaar. Je kent je hond, en ken je hem niet, dan houd je hem extra goed bij je tot je hem wel kent. Dit is gewoon laksheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:58

Poeky schreef:
Ik vraag me wel af wie wettelijk aanspreekbaar is in zo'n geval, voor de verzekeringen etc.

Allebei - eigenaar hond zal via zijn AVP de (eventuele) schade aan het paard moeten betalen, en de eigenaar van het paard via zijn AVP de (eventuele) niet-medische schade aan de man. Medische kosten gaan gewoon via zorgverzekering, aansprakelijkheid speelt hier geen rol.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:58

Tja een hond hoort niet te bijten, maar een paard hoort ook zéker niet uit te halen. ;)
Verhaal heeft twee kanten en zolang we er niet bij waren kunnen we ook niet oordelen over hoe of wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:59

Ben eens benieuwd of jij niet uit haalt als er een hond in je arm/been hangt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:00

Ik ben het met je eens Ayasha dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond is. Maar die kan een inschattingsfout hebben gemaakt. Bijvoorbeeld omdat hij dagelijks paarden passeert en de hond nooit iets doet. Ik vind idd dat je iets te snel je conclusie trekt terwijl we de details van het verhaal niet kennen.

Femkeroosje: lijkt me logisch dat een paard in zo'n situatie uithaalt. Hoezo "hoort" dat niet.? Wie bepaalt dat? Paard is geen robot hè!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:04

Inschattingsfout kan prima, maar hoe je het ook draait of keert; het is de fout van de eigenaar van de hond tenzij het paard eerst trapte naar de hond en die vervolgens zichzelf verdedigde wat hier niet het geval was. Hoe die fout tot stand gekomen is kan me dan eigenlijk niet zo veel boeien. Zo lang de eigenaar van de hond het maar weet en er de volgende keer rekening mee houdt. :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:09

CharlotteBM schreef:
Ik zie eigenlijk alleen maar reacties van mensen die het karma vinden, maar ik vind t eigenlijk hartstikke zielig voor die man... #)
Misschien had hij niet van zijn hond verwacht dat ie het paard zou bijten bijv. en daarbij vind ik het netjes dat hij zijn hond idd weg probeerde te trekken want sommige mensen roepen de hond alleen maar en doen net of er niks is gebeurd omdat ze toch een hekel hebben aan 'die paarden'

er staat nergens dat hij dehong probeerder weg te TREKKEN, alleen weg te halen. dus misschien heeft hij wel alleen geroepen, dat kom in de context niet naar voren.
Dus wanneer hij alleen geroepen zou hebben dan is hij in jou ogen ook maar een kwaaie zo te lezen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:14

Rosebier schreef:
Telpeva schreef:

heb je een punt, vind het wel vreend dat wanneer iemand zijn hond nog niet kent/ niet helemaal vertrouwd/ onder de duim heeft wat dan ook. Niet in staat is uberhaupt te voorkomen dat de hond bij het paard in de buurt kan komen, tenzij hij los heeft gelopen. en dan kom je toch weer bij de verantwoordelijkheid die het baasje niet genomen heeft.
mijn moeders hondjes luisteren ook niet super top. we laten ze wel eens los maar bij overzichtelijke stukken en wanneer we bv een auto zien gaan ze direkt aan de lijn. we willen ze immers niet onder de auto hebben.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:16

Sjonge jonge jonge ik zie echt alleen maar mensen die reageren dat het maar goed is voor de baas en eigen schuld en dikke bult.. maar niemand weet wat het echte verhaal is.. niemand weet wat misschien de ruiter heeft gedaan.. Misschien had de man zijn hond wel vast en liep hij gewoon rustig langs de paarden.. Misschien week het paard ineens opzij en schrok de hond hiervan.. Een hond wat schrik is zijn eerste reactie van zich af te bijten.. Een hond is niet voor niks een jachtdier... Als een paard schrik en hij zit in een benauwde situatie, schopt een paard ook.. Niemand weet wat voor hond het was.. Als een hond schrikt en je hebt hem aan de lijn en hij springt ineens richting het paard, dan hou je er niks aan.. Ik vind dat niet zo mag reageren zonder eerst het hele verhaal te weten.. Altijd die betweterige mensen.. Pfff wordt je zat van ja !