Nieuwe paardensportopleiding bij Groenhorst Barneveld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuwe paardensportopleiding bij Groenhorst Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 15:42

Persbericht KNHS

In september start Groenhorst Barneveld op het vernieuwde KNHS-centrum in Ermelo met een nieuwe paardensportopleiding waarin het instructeursdiploma Basissport of Wedstrijdsport is geïntegreerd. Groenhorst, in 2014 wederom gekozen tot beste groene mbo van Nederland, heeft een jarenlange ervaring in het opleiden van leerlingen in de paardenhouderij. Vanaf dit jaar komt daar de opleidingsrichting 'paardensport' bij.

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) en Groenhorst Barneveld werken samen om een unieke gezamenlijke opleiding op te zetten waarin sport gecombineerd wordt met onderwijs. "Toponderwijs wordt gecreëerd door leren en praktijk te integreren met de moderne faciliteiten van Groenhorst Barneveld. Dat doen we in samenwerking met de professionele praktijkfaciliteiten van het KNHS-centrum", aldus Gertwim de Haas, directeur Groenhorst Barneveld.

De opleiding richt zich op actieve paardensporters die zich beroepsmatig willen bekwamen. Binnen de opleiding is er veel aandacht voor het verhogen van de rijtechniek en het deelnemen aan de wedstrijdsport. Daardoor is er binnen deze volwaardige mbo-opleiding voldoende ruimte voor leerlingen om actief mee te doen aan nationale- en/of internationale wedstrijden, KNHS directeur John Bierling verwacht veel van de samenwerking: "Groenhorst Barneveld heeft een volwaardige paardenhouderij-opleiding. Dat daarbinnen nu ook aandacht komt voor de sport kunnen wij als nationale sportbond alleen maar toejuichen."

Het behalen van het diploma 'KNHS Instructeur Basissport of Wedstrijdsport' vormt een vast onderdeel binnen de opleiding. Bierling vervolgt: "De paardensport is altijd gebaat bij goed opgeleide professionals die de sport naar een hoger niveau kunnen brengen. Wij verwachten dan ook veel van deze samenwerking. Als wij daar een steentje aan bij kunnen dragen door de opleiding op ons KNHS-centrum plaats te laten vinden doen wij dat natuurlijk graag. Als vervolg op deze opleiding kan later ORUN niveau 4 en 5 worden gevolgd. Een mooi doorlopende leerlijn. "

Ook dressuurruiter Adelinde Cornelissen reageert enthousiast: "Het is fantastisch dat KNHS en Groenhorst Barneveld de krachten bundelen om een volwaardige paardensportopleiding neer te zetten. De opleiding geeft jonge mensen mogelijkheden zich professioneel in de paardensport te ontwikkelen."

Passie, professionaliteit en optimale aansluiting bij de praktijk zijn speerpunten van de opleiding. "De mensen van het paardensportteam zijn betrokken en ambitieus", zegt Johan Folmer, Teamleider Paard bij Groenhorst Barneveld." Die ambitie toont zich in de wens om met de opleiding Paardensport, naast Paardenhouderij en Dierverzorging een vooraanstaande landelijke positie te verwerven. "Groenhorst Barneveld is een landelijk opleidingscentrum. Circa de helft van onze leerlingen komen van 70 kilometer en verder. We hebben leerlingen uit heel Nederland", aldus Johan Folmer.

De 4-jarige mbo-sportopleiding gaat in september 2014 van start. De opleiding wordt aangeboden als volwaardige dagopleiding en als BBL (één dag school en de praktijk via een leerbedrijf). De nieuwe campus van Groenhorst Barneveld vormt de locatie voor de theorievakken en het KNHS centrum in Ermelo biedt onderdak aan de praktijkgerichte vakken.

Lante

Re: Nieuwe paardensport opleiding bij Groenhorst Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:55

Ach ja, nog maar een opleiding erbij waar geen droog brood in te verdienen valt. :+

unihorses

Re: Nieuwe paardensportopleiding bij Groenhorst Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:00

je moet toch gewoon aan je studie uren komen? :+ hoe kan deze opleiding dan tijd geven om actief de wedstrijd sport te beoefenen op ook nog internationaal niveau?

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:10

Daarvoor bestaat dan weer de topsport regeling voor studenten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:38

Dat is een tegenvaller voor de "redders" van Deurne.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:59

Waarom is Deurne gesloten? Juist...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:19

MelanieB schreef:
Waarom is Deurne gesloten? Juist...

Je maakt er maar iets van..
Lees je eerst eens in over Deurne.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:21

Deurne kon ook niet verder op dit soort opleidingen. ;)
Onder andere.

En zoals Lante al zegt:
Citaat:
Ach ja, nog maar een opleiding erbij waar geen droog brood in te verdienen valt. :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:22

Haha heb nu al medelijden met de meisjes die die opleiding starten. Succes met de broodkruimels.

Snap dit dus totaal niet he. Weer een nutteloze opleiding die veel mooier word voorgedaan als dat het eigenlijk allemaal is op de lange termijn.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:32

Bah al die mensen die zeggen dat zo'n opleiding nutteloos is..
Ik ben er hartstikke blij mee. Ik ga zelf de paardensport opleiding doen omdat ik pas 15 ben en nu nog geen keuze kan maken en voor de politieopleiding 18 moet zijn. Zo ben ik bezig met wat ik het leukste vind en zit toch op school. Voor mij perfect. Erg leuk dat ze dit gaan doen!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:36

Mette1998 schreef:
Bah al die mensen die zeggen dat zo'n opleiding nutteloos is..
Ik ben er hartstikke blij mee. Ik ga zelf de paardensport opleiding doen omdat ik pas 15 ben en nu nog geen keuze kan maken en voor de politieopleiding 18 moet zijn. Zo ben ik bezig met wat ik het leukste vind en zit toch op school. Voor mij perfect. Erg leuk dat ze dit gaan doen!

Dat jij deze opleiding gaat doen zegt vrij weinig over het nut/de toekomstmogelijkheden van dit soort opleidingen in het algemeen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:38

Waarom altijd andermans interesses afkraken?! Als een ander deze opleiding nou leuk vind en 'm gaat volgen, so what.. Het is je eigen keuze :D

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:49

Het lijkt me onwijs leuk om zo'n opleiding te doen. Ik denk alleen wel dat veel mensen het zien als een vrije weg naar de topsport en dat geloof ik niet in. Met een schrijfcursus ben je ook nog geen best selling auteur.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:16

Een opleiding moet in de eerste plaats nuttig zijn ipv 'leuk'. Je moet je brood er fatsoenlijk kunnen verdienen en dat kan het overgrote deel met een paardensport opleiding dus niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:43

ik werk er zonder opleiding al jaren lang.. in de praktijk leer je het meeste..
ik heb alles bij een bedrijf geleerd waar ik in mijn vrije tijd veel mee hielp.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:48

Lante schreef:

Precies dat :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:14

Lante schreef:
Een opleiding moet in de eerste plaats nuttig zijn ipv 'leuk'. Je moet je brood er fatsoenlijk kunnen verdienen en dat kan het overgrote deel met een paardensport opleiding dus niet.

hier ben ik het niet mee eens. Ik adviseer mijn kinderen juist een opleiding te gaan doen die ze LEUK vinden. Waar is tegenwoordig nu wel droog brood mee te verdienen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:25

In ieder geval niet in de paarden, neem aan dat je dat zelf ook wel snapt. Wat Christiene ook zegt; voor werk in de paarden heb je niet eens een opleiding nodig. Als je erg gemotiveerd en handig bent en tegen een hongerloontje lange dagen wil draaien, dan kom je net zo ver, even je ORUN papiertje erbij halen in de avonduren et voila!

Het best is gewoon ouders met geld hebben, ook dan heb je geen paardenhouderij opleiding nodig om een prachtig bedrijf in de paardensport te beginnen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:41

Altijd dat negatieve commentaar over dit soort opleidingen.. bah!
Aan welke opleiding je ook begint, niks is zeker dat je dan wanneer je je opleiding er in af rond veel werk in is te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:49

abbycootje schreef:
Altijd dat negatieve commentaar over dit soort opleidingen.. bah!
Aan welke opleiding je ook begint, niks is zeker dat je dan wanneer je je opleiding er in af rond veel werk in is te vinden..

Zelfs in deze tijden ben je met de ene opleiding "safer" dan met de andere.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:52

Ik heb gewoon liever dat de politiek opleidingen subsidieert waar men een redelijke kans mee heeft om een baan in te vinden. Weet je wat het kost, al die paardenhouderij afgestudeerden die zich om moeten laten scholen? Zonde toch??

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:40

En aan de opleiding kan je pas deelnemen als je een bepaalf niveau hebt. Vreemd. Ken iemand die op Deurne zit die de sportopleiding doet en die kon zo beginnen met 0,0 wedstrijdervaring. Die mocht daaraan beginnen omdat ze zogenaamd 'meer' kon.En ik kan met mijn B niveau niet beginnen? Vind ik een beetje oneerlijk. Zo krijgen mensen
zoals ik geen mogelijkheid om ook door te groeien
Zo denk ik erover. Ik heb mensen serieus zien veranderen omdat ze een paardensport opleiding doen. Van mij mogen ze, maar er wordt dan inderdaad gelijk gedacht dat ze topsporter zijn en dat ze beter zijn dan de rest. Maar op mijn school is dit helemaal niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Hanssen op 07-04-14 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:45

LvdO schreef:
Ik denk alleen wel dat veel mensen het zien als een vrije weg naar de topsport en dat geloof ik niet in. Met een schrijfcursus ben je ook nog geen best selling auteur.

Juist ja! Je haalt me de woorden uit de mond. Dit klopt precies. En zo ken ik er erg genoeg zat. :+

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:53

Iedereen die zo'n opleiding kiest heeft een eigen motivatie/ doel voor ogen.
is voor iedereen hier allemaal een oordeel over te geven zonder te weten hoe of wat, maargoed.

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:55

abbycootje schreef:
Iedereen die zo'n opleiding kiest heeft een eigen motivatie/ doel voor ogen.
is voor iedereen hier allemaal een oordeel over te geven zonder te weten hoe of wat, maargoed.

Ik ben toevallig wel bij de opendag geweest dus ik mag mijn mening wel geven. Maar als jij vindt dat je die opleiding wilt gaan doen. Prima. Ik weet alleen niet of het een verstandige keuze is.