Hoogstraten:26 paarden en pony's in beslag genomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Hoogstraten:26 paarden en pony's in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:23

www.nieuwsblad.be / bokt.nl

De Federale Overheidsdienst Dierenwelzijn heeft gisteren in het Belgische Minderhout (een deelgemeente van Hoogstraten) 26 paarden en pony's in beslag genomen. De dieren kregen te weinig eten en drinken. Onder toezicht van de politie werden de paarden en pony's opgeladen om overgebracht te worden naar The Old Horses Lodge in Laarne en het Vogelopvangcentrum in Heusden-Zolder.

‘Later zal beslist worden of ze daar definitief gehuisvest worden’, zegt een medewerker van de Inspectie Dierenwelzijn. ‘De voeding en de verzorging van de in beslag genomen dieren liet te wensen over. Er was wel eten en drinken aanwezig, maar dat was onvoldoende voor alle paarden.’

De Nederlandse eigenares van de paarden begrijpt niet waarom de dieren meegenomen zijn. ‘In de stallen is voldoende hooi aanwezig en ik verzorg ze heel goed. Ik ga mijn advocaat inschakelen om de dieren terug bij mij te krijgen, want dit laat ik niet zo maar gebeuren.’

In België is het aantal gevallen van paardenverwaarlozing fors gestegen de jongste tijd. Bijna wekelijks worden verwaarloosde paarden in beslag genomen. Vorig jaar zijn 163 paarden, pony's en ezels in beslag genomen. In 2012 waren er dat nog maar 51. ‘Het aantal paarden dat als gezelschapsdier wordt gehouden, is aanzienlijk toegenomen’, zegt Kristel Fransen van FOD Dierenwelzijn. ‘De kostprijs is dan ook een stuk lager dan vroeger. Maar de mensen vergeten vaak dat de huisvesting en voeding ook geld kosten. Als men dat niet meer kan betalen en de dieren wil wegdoen, raakt men er nog moeilijk van af.’

Alleen al in 2012 heeft de inspectiedienst 477 dossiers over paarden behandeld. De klachten gaan vooral over de gezondheidstoestand van de dieren, zoals te mager of verwondingen. Daarnaast wordt vaak vastgesteld dat ze geen voeder, drinkwater of beschutting hebben. Een ander probleem is dat sommige eigenaars grotere groepen paarden samen op een weide houden en die ongebreideld laten kweken, maar de veulens nadien niet verkocht krijgen.

lolkop1

Re: Hoogstraten:26 paarden en pony's in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:57

waarom zijn er altijd mensen die dieren verwaarlozen. ze lijden ook.net als mensen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:10

Is die mevrouw uit Barendrecht waar zoveel in beslag is genomen niet naar België gegaan met het overgebleven handeltje?
Het zal toch niet.... :=

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:15

Dat was ook mijn eerste gedachte Barbalala.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:15

BarbaLala schreef:
Is die mevrouw uit Barendrecht waar zoveel in beslag is genomen niet naar België gegaan met het overgebleven handeltje?

Ik moest er ook aan denken...
In het artikel dat gelinkt wordt staat een naam, maar geen idee of het dezelfde persoon is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:19

Heb je een linkje? Edit; staat in openingspost, blond :+

Tones, mocht het zo zijn zien we vanzelf desbetreffende uit eerder topic reageren hieronder gok ik.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-03-14 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

marmamps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:20

BarbaLala schreef:

Het is die mevrouw!
Erg triest, dat ze de kans krijgt om weer zoveel dierenleed te veroorzaken

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:32

Google dr naam maar eens, kom je idd op het Barendrecht verhaal.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:36

Triest, viel te verwachten natuurlijk.
Wel goed dat ze er in België ook achterheen zitten.

Ze kunnen de topic titel beter aanpassen naar "Nederlandse veelpleger dierenverwaarlozing gaat in België vrolijk verder." :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:42

In ieder geval fijn dat ze er zo te lezen redelijk vlot bij zijn!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:48

Oei, dat is hier om de hoek. Had het Barendrecht verhaal gelezen maar had er geen idee van dat ze zo dichtbij was neergestreken. Gelukkig hebben ze haar snel gevonden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:53

Triest. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:11

Dan zal ze nu wel richting Duitsland of Luxemburg verkassen, hoop dat ze de dieren niet terug krijgt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:25

Jeetje, heb dat vorige topic toen nog wel gevolgd. Dat een bokker zo graag haar paard terug wilde en dat zij onder een bokt account heel bot reageerde. Hoop dat dat nog goed gekomen is. Overigens bizar dat dit zo snel weer op dit niveau actief is. Bah...

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:25

Het is dus weer zover. Hopelijk krijgt ze de paarden deze keer echt niet meer terug. Het is nu al jaren maar dan ook jaren aan de gang. Super dat er dit keer zo snel ingegrepen is!

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:24

het kan altijd voorkomen worden dat zulke mensen geen dieren meer krijgen toch. het is al erg dat ze beslag genomen noeten worden op mensen op goeie gedachte te brengen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:44

Ik heb net even gekeken waar ze precies zit maar dat is maar 3 km. van mijn huis. Rij daar regelmatig vrijwel langs. Zal eens blijven kijken of ze geen andere paarden daar neer gaat zetten. Moet toch veel fietsen van de orthopeed ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:47

Wat mij betreft komt er een internationale regeling dat mensen die in land X een verbod krijgen op het houden van dieren, dat ook in land Y niet mogen. (Even los van J. gezien, daar zij geen verbod op het houden van dieren heeft gekregen zover ik weet?)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:52

Caesar schreef:
Jeetje, heb dat vorige topic toen nog wel gevolgd. Dat een bokker zo graag haar paard terug wilde en dat zij onder een bokt account heel bot reageerde. Hoop dat dat nog goed gekomen is. Overigens bizar dat dit zo snel weer op dit niveau actief is. Bah...

Ze heeft toen alles weer terug gekregen...zelfs dat shetje met dat kromme beentje :?
Ik heb hem twee maanden geleden nog gezien,zo bizar dat dat paardje al jaren zo rond loopt,erg triets!!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:21

Ah nee he, niet weer! Sommige mensen leren het ook nooit... |o
Het is idd de zelfde vrouw als uit Barendrecht. Goed dat de Belgen er snel dik bovenop zaten.
Getipt door NL dierenbescherming misschien?

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:29

Het is dan inderdaad afwachten wat er verder gebeurd en of beide autoriteiten zich kortsluiten.... dan is de kans tenminste groter dat ze de paarden niet terugkrijgt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:31

Ik hoop het voor de dieren!
Nu een totaal verbod voor het houden van dieren voor mevrouw als het kan...

samborella04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:33

amazone77 schreef:
Caesar schreef:

Ze heeft toen alles weer terug gekregen...zelfs dat shetje met dat kromme beentje :?
Ik heb hem twee maanden geleden nog gezien,zo bizar dat dat paardje al jaren zo rond loopt,erg triets!!

Ze heeft niet alles terug gekregen er is er 1 naar een oude eigenaar gegaan

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:56

Wat ik niet begrijp ze krijgt de paarden terug maar is er dan geen controle?
Deze vrouw mag naar mijn mening geen dieren meer houden.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:47

lolkop1 schreef:
waarom zijn er altijd mensen die dieren verwaarlozen. ze lijden ook.net als mensen

Omdat sommige mensen wreed zijn en niet geven om dieren, maar alleen om zichzelf.

Walgelijk dit soort mensen.. Bahbah -O-