NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:11

http://www.nrps.nl/

De hengstenkeuringscommissie van het NRPS heeft de goedkeuring ingetrokken van de driejarige D-ponyhengst Kappoccino RW. Dit naar aanleiding van de uitslag van het DNA onderzoek.
De hengst blijkt niet af te stammen van Klein Roderijs Cocktail, maar van Le Matsjo. Kappoccino was juist vanwege Klein Roderijs Cocktail in combinatie met de moeder Weerings Romy (Gomel ox x Baccarat ox) in foktechnisch opzicht een zeer interessante hengst.
Zelf had hij aan de hand nog niet het laatste aan uitstraling en talent laten zien, maar door zich afstamming kreeg hij het voordeel van de twijfel. In het verrichtingsonderzoek en met zijn eerste veulens zou Kappoccino RW de kans gekregen hebben om zich op te waarderen. Nu blijkt hij dus een volle, maar niet betere broer van Lord S te zijn, en ook de vader zelf staat ook nog steeds ter dekking. Dit was voor de commissie aanleiding om afscheid te nemen van Kappoccino RW.

Haarbal

Re: NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:13

Dan vraag je je toch af hoe zoiets kan gebeuren! Je weet toch wel welke hengst je merrie gedekt heeft... Deze cappuchino was dus geen zuivere koffie :D

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:20

Haha Haarbal, wauw, mijn complimenten :")

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:21

dus hij heeft ook al gedekt?
lekker dan >;) :\

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:22

Prachtige woordspeling Haarbal ;-)

En idd, als je nu een veulen van hem verwacht dan…? Ben je mooi klaar mee

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:23

Als ik de eigenaar zou zijn, dan zou ik toch de kosten op de hengstenhouder verhalen....
Met pony's wordt heel vaak natuurlijk gedekt, dus als ik er in dit geval van uit ga dat dat ook gebeurd is, is het niet een foutje bedankt....
Voor dat een dier goedgekeurd is ben je zomaar 1000-1500 euro kwijt (en dan heb ik de stalkosten niet meegerekend).
Tenzij de eigenaar er wel van af wist.....

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:23

Lekker dan, volledige misleiding... En al zou hij goede afstamming hebben, eentje zonder kwaliteit in beweging en type wil je toch helemaal niet?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:24

Haarbal schreef:
Dan vraag je je toch af hoe zoiets kan gebeuren! Je weet toch wel welke hengst je merrie gedekt heeft... Deze cappuchino was dus geen zuivere koffie :D

_/-\o_ _O-

Overigens blijft het voor een groot deel toch koffiedik kijken of zo'n hengst zich opwaardeert in zijn nakomelingen onderzoek..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:25

:D Haha ja precies Flevolander!

Maar dit zaakje riekt een beetje naar kwade opzet, want waarom zou je je afstamming vervalsen?

edit: Ik zou sowieso niet gaan dekken met een hengst die "het voordeel van de twijfel krijgt op afstamming maar zich niet toont, en dan opnieuw bekeken wordt aan de hand van zijn afstammelingen". Fokken is gokken, maar dit is wel een behoorlijke gok imo!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:28

Nog een vol broertje dus er bij van Luca S (mijn voormalige pony die ik had en tevens nu van een bokker)

Ik denk dat de moeder door beide hengsten is gedekt en dan vervolgens dekpapier van Klein Roderijs Cocktail hebben gebruikt maar de merrie niet drachtig van geworden is.. Beetje heel erg dom natuurlijk als je weet dat hengsten op de hengstenkeuring ook DNA na gekeken worden..

Gelukkig is Kentic Wizard nog een zeeeer mooie Klein Roderijs Cocktail nakomeling :)

Haarbal schreef:
:D Haha ja precies Flevolander!

Maar dit zaakje riekt een beetje naar kwade opzet, want waarom zou je je afstamming vervalsen?

edit: Ik zou sowieso niet gaan dekken met een hengst die "het voordeel van de twijfel krijgt op afstamming maar zich niet toont, en dan opnieuw bekeken wordt aan de hand van zijn afstammelingen". Fokken is gokken, maar dit is wel een behoorlijke gok imo!

Inderdaad..
Laatst bijgewerkt door Nicole op 20-03-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:29

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:29

Klopt.. Ik vind het toch al jammer dat er soms zooooo veel alleen maar naar afstamming word gekeken en er bijna geen nieuw bloed bij kan komen… zelfs als zo'n nieuwe hengst 10x beter toont kiezen ze nog snel voor de 'veilige' optie van de voorouders…

(De koffie dik kijken is ook een leuke :P )

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:30

Udo2001 schreef:
Lekker dan, volledige misleiding... En al zou hij goede afstamming hebben, eentje zonder kwaliteit in beweging en type wil je toch helemaal niet?

Mijn gedachte... Afstamming hoeft niet bepalend te zijn, keuren zonder boekje moedig ik zeker aan. Exterieur en beweging zouden de doorslag moeten geven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:30

Nicole schreef:
Gelukkig is Kentic Wizard nog een zeeeer mooie Klein Roderijs Cocktail nakomeling :)

Evenals Knedo Athos :+

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:32

Suelza schreef:
Nicole schreef:

Evenals Knedo Athos :+

Helemaal gelijk in Elise :D

Muzefee schreef:
Udo2001 schreef:

Mijn gedachte... Afstamming hoeft niet bepalend te zijn, keuren zonder boekje moedig ik zeker aan. Exterieur en beweging zouden de doorslag moeten geven.

Ik stem mee! :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:33

Volgens mij dekt Le Matsjo niet natuurlijk waardoor er dus een verwisseling kan gebeuren met sperma tussen 2 hengsten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:35

Overigens wel DNA onderzoek blijven doen dan, alleen maar vanwege dit soort gevallen.

Wel opvallend dat het nu al twee keer gebeurd is...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:35

Ik stem tegen... Je wilt binnen een stamboek toch foktechnisch interessant materiaal binnenhalen. Feit blijft dat bepaalde hengsten enorm stempelen en zeker wel kwalitatief goede paarden levert. Maar als je zonder boekje gaat keuren, is de kans groot dat je binnen zoveel jaar enkel nafok van bepaalde stempelhengsten hebt.

Dat moet je niet willen. Daarmee laat je met de tijd een stamboek uitsterven... Juist nieuw bloed toevoegen en bij voldoende potentieel goedkeuren, maakt dat je in combinatie met bewezen bloed weer verbeterde kwaliteit binnen een stamboek krijgt.

Dus ja... ik begrijp dat heel goed dat de pedigree binnen de goedkeuring van hengsten een belangrijke factor is. Het zegt niet alles, maar kan inderdaad de doorslaggevende factor zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:51

De hengsten moeten toch aan bepaalde criteria op het gebied van exterieur en beweging voldoen? Dan zouden de hengsten met ander bloed toch ook moeten voldoen? Het is dan niet voor niets dat nafok van een stempelhengst het goed doet.

Natuurlijk zal de merriehouder uiteindelijk de keuze maken, die zullen alle punten wel op een rijtje zetten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:58

Waarschijnlijk als de hengst alleen maar 8en en 9ens/tienen gehad had, haddden ze hem ook echt niet afgekeurd/goedkeuring ingetrokken.
Maar een twijfelgeval kan wel eens aan de hand van bloedlijn goedgekeurd worden. Als er uit een stam heel veel sportpaarden komen, zitten er dus wel sportgenen in. En dat kan dan net de overtuiging zijn om hem door te laten.
Maar als een hengst niet helemaal overtuigd, en daarnaast ook nog eens niet interessant genoeg gefokt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:31

Spermaverwisseling kan zeker de oorzaak zijn maar waar ligt dan de fout, bij de verzending?? Als je als bezitter weet dat er dna onderzoek komt dan stop je er niet zoveel geld in.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:41

Ik kan me niet voorstellen dat de fokker die nu eigenaar is van Romy's Weering dit met opzet gedaan heeft. Waarom zou hij?? Deze merrie heeft bij de vorige eigenaar een aantal keer een veulen gehad van Le Matsjo die allemaal succesvol zijn (Lord S is er één van) of in ieder geval zeer het aanzien waard (zie ook onze Luca S). Het zou dus helemaal geen schande geweest zijn als hij voor Le Matsjo gekozen had, maar denk dat hij juist voor een andere combi wilde gaan. Dan ga je toch niet expres lopen sjoemelen?

Overigens als je het filmpje bekijkt is het wel een echte Le Matsjo palomino:

http://www.youtube.com/watch?v=WZToM8Zwdq0

dus denk dat ik dat wel wat eerder had laten checken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:27

Volgens mij neemt het nrps tegenwoordig van elk veulen en de moeder haar om op te slaan voor een dna onderzoek indien dit nodig is.
Ik heb hier ooit bijna gebruik van gemaakt. Mijn merrie was met opzet (en tegen mijn wil in) gedekt door de hengst van de stalhouder. Toen ik hier achter kwam was het al te laat. Dus moest het veulen geboren worden. Ik wist wie de vader was en heb voordat ik m'n merrie verhuisde nog snel wat manen uit deze hengst getrokken voor dna-onderzoek. Mochten deze manen niet genoeg zijn, dan had het nrps gelukkig de manen nog van de hengst. Ik heb hier toen naar gevraagd. Ik zou dan wel de kosten voor het onderzoek moeten betalen (46 euro per paard), maar dan krijg je wel een volledige afstamming op je papieren en paspoort. Ik heb dus bij registratie van het veulen in het B-register van het kwpn voor merrie, hengst en veulen dna-onderzoek moeten betalen, maar nu stond de volledige afstamming op papier en geen Onbekend X Onbekend.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:09

Hengst gaat nu wellicht verder door het leven als Latte Macchiato RW

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:53

Goh waar hebben we dit eerder gehoord. Wel erg gek dat het weer met sperma van Le Matsjo is gebeurd :z

Beetje vreemd is dit wel zeg! :')
Laatst bijgewerkt door Nousa op 20-03-14 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt