Echtpaar eist dat NAM paardenboerderij koopt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Echtpaar eist dat NAM paardenboerderij koopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 08:42

www.rtvnoord.nl
Ingezonden door bokker Sonita

Een echtpaar uit het Groningse Overschild eist dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) hun paardenboerderij koopt. Het pand is zwaar gehavend door een reeks aardbevingen. Tot overmaat van ramp kwam daar in de herfst ook nog een stormschade overheen.

Jan Olthof en Erica Tromp uit het Drentse Tynaarlo kochten 2,5 jaar geleden de boerderij om er een manege te starten. In opdracht van de NAM wordt inmiddels de complete achterpui vervangen, maar dat vinden de bewoners niet ver genoeg gaan. Er is ook schade aan andere delen van de boerderij.

Olthof en Tromp hebben inmiddels een schade-expert voor een contra-expertise in de arm genomen. Afhankelijk van de uitkomst daarvan willen ze uitkoop afdwingen.

De NAM wijst erop dat er inmiddels in samenspraak met de dialoogtafel een snelle oplossing wordt gezocht voor zware schadegevallen, waar de boerderij in Overschild mogelijk ook onder valt.

Froukje
Forever young

Re: Echtpaar eist dat NAM paardenboerderij koopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:49

Ik weet niet helemaal wat ik hier van moet denken.. IMO zijn de bevingen hier nog niet zo stevig geweest dat de halve achtergevel er bijna uitvalt, als je een goed onderhouden huis hebt iig.

Hier in het dorp staat ook zo'n boerderij, is al half gestut anders lag ie om. Maar dat is toch echt een gevalletje nooit iets aan gedaan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:50

Beetje apart.
Die mensen hebben de woning pas 2,5 jaar geleden gekocht, toen wisten ze ook al dat daar geboord werd toch? En die stormschade kan de NAM toch ook niets aan doen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:54

Erg vervelend allemaal maar zoals Froukje zegt, de schade zal ook wel behoorlijk evenredig met het onderhoud van het pand te maken hebben. Er zijn natuurlijk veel oude boerderijen te vinden en ik durf te wedden dat die echt niet allemaal in topconditie zijn :+
Maar, dan nog, is het wel erg vervelend... Ik vermoed dat ze proberen het onderste uit de kan te halen. Koopt NAM ze niet uit, zullen ze waarschijnlijk wel meer gaan repareren dan als ze het hierbij laten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:53

Liezel1 schreef:
Beetje apart.
Die mensen hebben de woning pas 2,5 jaar geleden gekocht, toen wisten ze ook al dat daar geboord werd toch? En die stormschade kan de NAM toch ook niets aan doen?

Buiten dat, 2,5 jaar geleden hadden we ook al aardbevingen hier, hetzij in mindere mate maar toch.

Maar omdat er hier in de buurt meerdere mensen zijn uitgekocht (instortingsgevaar) proberen deze mensen dat natuurlijk nu ook. Hun goed recht overigens.
Maar dan moet je niet gaan zeuren dat er 2,5 jaar geleden niets te zien was, want daar geloof ik niks van.

Gewoon goed onderhouden huizen hebben niet zomaar een gevel die er dreigt uit te vallen. :n

En idd, storm schade is niet de schuld van de NAM, das gewoon dikke vette pech.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:03

Ik ben het met je eens Froukje! Ik woon in bierum, overschild is hier zon 15km vandaan! Wij hebben hier ook verschillende bevingen meegemaakt! Ik zelf heb er 2 van vernomen! Ik woon ook op een boerderij, onze boerderij is altijd goed onderhouden geweest door onze ouders, en wij doen datzelfde! De nam is wel bij ons geweest omdat de muren van de schuur onder zijn gescheurd! Zij bekijken dit of dit niet al zo was, bij ons was dit niet het geval, het water stroomde daardoor door de muur heen! Wij hebben dit vergoed gekregen en het is allemaal opnieuw ingevoegd en opnieuw geïmpregneerd! Maar hier om me heen, merk ik ook wel dat mensen gewoon maar bellen en alles proberen om wat van de nam te krijgen! En wij hadden ook stormschade, maar daar ben je toch gewoon voor verzekerd!!! Daar kan de NAM toch niks aan doen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:10

Zo, kun je nog meer uitroeptekens gebruiken :')?

Ik geloof van harte dat er schade is ontstaan door aardbevingen, zo vreemd is dat niet. Maar in de mate zoals in het bericht... Nah.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:38

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:47

Heb het laatste bovenstaande artikel ook gelezen, maar ik snap gewoon níet hoe mensen die daar tonnen investeren niet konden weten dat daar aardbevingen zijn... Ze hebben de woning pas 2 jaar geleden gekocht! Toen was dit allemaal al lang aan de gang...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:02

Citaat:
Bij de verkoop werd met geen woord gerept over de ongemakken van aardbevingen.

.. Dat snap ik dus ook niet, voor je gaat verhuizen naar een ander deel van het land lees je je toch in voor je besluit een huis te kopen? :?
Ookal heeft de verkoper niets genoemd, het was al wel zoveel in het nieuws dat ze met een beetje googlen hadden kunnen weten waar ze terecht gekomen waren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:04

Komt zoiets ook niet naar voren tijdens een bouwkundige keuring?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:09

Als je een oude boerderij koopt dan ben je bijna een dief van je portemonnee als je geen bouwkundige keuring laat uitvoeren, vermoedelijk gekocht omdat het goedkoop was en ze zich hier al zagen zitten met hun paarden. En tonnen er al ingepompt, waarschijnlijk met aankoop erbij en een nieuwe binnenhal dan kom je misschien op tonnen. Vervelend voor deze mensen maar als ze zelf geen bouwkundige keuring hebben laten uitvoeren kan de Nam nog wel eens goed dwars gaan liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:11

Dus eigenlijk willen ze dat de Nam betaald voor hun ehm miskoop?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:12

Waarom is dat eigenlijk nieuws? Als er zo vaak al mensen bij de nam aankloppen?

Maargoed, ik snap wel dat je er goed van baalt. Je koopt een huis, en de nam verkondigd dat er niks verzakt door het boren, de verkoper van de woning zal ook wel zeggen dat het meevalt, en heeft misschien de muren nog even opgeknapt voordat het pand te koop kwam.. Dan ga je er niet van uit dat er zó veel schade gaat ontstaan en dan snap ik wel dat je het op een gegeven moment zat bent. Verkopen kan waarschijnlijk niet meer.. Dus ik denk dat iedereen zoiets zou proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:22

Mag het misschien al een bouwval zijn; zonder die bevingen was het huis er waarschijnlijk minder slecht aan toe geweest!
De NAM / Nederlandse overheid moet gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met die onzin. Groningen is nu lang genoeg geplunderd. Ga nu maar een poosje schaliegas winnen in Gelderland, ofzo! ;)

Neemt inderdaad niet weg dat die mensen natuurlijk hadden kunnen weten van die bevingen. Ik had daar geen huis gekocht. Die verkoper zal destijds wel blij geweest zijn dat ie het kwijt was! :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:24

Gem schreef:
[

Jan Olthof en Erica Tromp uit het Drentse Tynaarlo kochten 2,5 jaar geleden de boerderij om er een manege te starten.

Geef nu gewoon toe dat er geen ondersnemingsplan ten grondslag lag. :(:)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:40

sflj schreef:
Mag het misschien al een bouwval zijn; zonder die bevingen was het huis er waarschijnlijk minder slecht aan toe geweest!
De NAM / Nederlandse overheid moet gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met die onzin. Groningen is nu lang genoeg geplunderd. Ga nu maar een poosje schaliegas winnen in Gelderland, ofzo! ;)

Neemt inderdaad niet weg dat die mensen natuurlijk hadden kunnen weten van die bevingen. Ik had daar geen huis gekocht. Die verkoper zal destijds wel blij geweest zijn dat ie het kwijt was! :D

Of de NAM nu wel of niet boort, als de storm ook voor zoveel schade heeft gezorgd vraag ik mij af in hoeverre er schade was door de bevingen..

En tuurlijk is het hun goed recht om het te proberen bij de NAM, zpu ik ook doen! Maar dan moet je nìet in de media gaan lopen roepen dat er 2,5 jaar geleden niets bekend was etc. Want dat is gewoon bulshit.. 2,5 jaar geleden hadden wij de eerste scheuren al in de muur zitten, dus de bevingen verzwijgen? Volgens mij was ons "gehucht" toen ook al vol in het nieuws, beetje inlezen in wat voor plek je komt wonen en je kunt je heel wat ellende besparen.

Ik ben erg benieuwd wat de NAM van plan is te gaan doen, want ik ben bang dat als dit slaagt ze nog heel wat mensen moeten gaan uitkopen omdat ze het zelfde gaan proberen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:01

Froukje1993 schreef:
Ik weet niet helemaal wat ik hier van moet denken.. IMO zijn de bevingen hier nog niet zo stevig geweest dat de halve achtergevel er bijna uitvalt, als je een goed onderhouden huis hebt iig.

Aardbevingen zijn niet op alle plekken even sterk. In Slovenie waren er destijds een paar aardbevingen, daar kon je duidelijk zien dat op sommige plekken de trilling heel hevig was, en op andere plekken nauwelijks. (Op 1 plek was een heel huis ingestort, de panden ernaast waren nog heel. Bij de volgende beving stortte op die plek ook de kraan in die aan de herbouw begon. Dat was blijkbaar een plek waar de beweging net samenkwam.)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:25

Wat een rare aannames worden hier gedaan, waren jullie bij de koop? Wie weet wat er allemaal onderzocht is? Niemand weet wat er betaald is voor de boerderij!

Triest hoor dat er zo gereageerd moet worden heel erg triest..
Hier ook bekend met een boerderij met erg veel aardbeving schade alles is netjes opgepakt Door de NAM. En toch nu alweer nieuwe scheuren in de woning..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:36

Ik weet niet, als ik zie wat het soms veel te zware vrachtverkeer aan ons 150 jaar oude boerderijtje geeft....trillingen kunnen meer veroorzaken dan je zo oppervlakkig denkt te kunnen voelen...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:39

Ik woon niet in de buurt maar ik wist langer dan 2,5 jaar geleden al dat het daar in de buurt vaak mis kon gaan. Dat moeten deze personen ook geweten hebben voor ze het pand kochten. Ik krijg hier een rare smaak van in mijn mond.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:43

Dat krijg ik van de vreemde reacties en aannames..

Typisch bokt... beetje jammer.
Dus eigenlijk als je de afgelopen tijd in Groningen een huis heb gekocht maak je het er zelf naar?
Denk je dat de mensen daar erom vragen?
Aardbevingen hier worden steeds heftiger. Met 2.5 jaar geleden zit er nogal verschil in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:23

Patries90 schreef:
Dat krijg ik van de vreemde reacties en aannames..

Typisch bokt... beetje jammer.
Dus eigenlijk als je de afgelopen tijd in Groningen een huis heb gekocht maak je het er zelf naar?
Denk je dat de mensen daar erom vragen?
Aardbevingen hier worden steeds heftiger. Met 2.5 jaar geleden zit er nogal verschil in.

Mwah, als je bewust een huis koopt in dat gebied dan neem je wel een risico natuurlijk. Ik zou dan wel zeer goed bouwkundig onderzoek laten verrichten voor de koop (en daarmee zeg ik niet dat deze mensen dat niet hebben gedaan). Het is vooral goed uitzoeken; wat is aardbevingschade, wat door de storm? Want de nam kan niets aan de storm doen immers.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:31

Wij wonen zelf in het aardbevingsgebied, hebben zelf ook te maken met schade. En er zijn genoeg mensen die er een slaatje uit proberen te slaan. Maar met storm schade kom je er echt niet bij de Nam. Wel is het zo dat als er al sprake is van aardbevingschade en er dan ook nog een beste storm over komt, het een welles nietes verhaal met verzekering etc kan ontstaan. Erg vervelend. Dit paar claimt ook niet dat de nam wat aan de storm kan doen, het is meer een schets van wat hun allemaal overkomt.

En er is goed onderzoek naar gedaan daarom valt het ook zo rauw op hun dak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:35

NAM en lokale overheid roept nog steeds dat er geen schade is door de bevingen, want die worden gebagatelliseerd...