Paarden de "vergeten slachtoffers" politieke onrust Egypte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Paarden de "vergeten slachtoffers" politieke onrust Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:18

http://horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Honderden paarden in Egypte lijden honger nu de toeristen wegblijven als gevolg van de politieke onrust in het land. Het toerisme is in het laatste kwartaal van 2013 met ongeveer 48 procent afgenomen, waardoor veel paardenverhuurders in Cairo zonder inkomen thuis zitten, hun gezinnen niet kunnen onderhouden en niet voor hun paarden kunnen zorgen.

Het voormalig Brits parlementslid Ann Widdecombe heeft de uitgemergelde paarden in het gebied rond de piramides van Gizeh bezocht en doet er, samen met de Britse liefdadigheidsinstelling SPANA (Society for the Protection of Animals Abroad), alles aan om de paarden te redden. Ook heeft ze een gebied bezocht dat uitgegroeid is tot een dumpplaats voor paardenkarkassen.

Widdecombe: "De toeristen zullen wegblijven uit Egypte tot de publieke onrust verdwenen is. In de tussentijd zullen de paarden hongerlijden. Het is echt schokkend en hartverscheurend om het lot van de paarden te zien. Vooral het gebied dat uitgegroeid is tot een geïmproviseerd paardenkerkhof."

SPANA - medewerker Jeremy Hulme vindt het reddingsplan absoluut noodzakelijk tot de rust is teruggekeerd omdat duizenden mensen in dat gebied van het toerisme afhankelijk zijn voor hun inkomen.
Momenteel organiseert en financiert SPANA, samen met partnerorganisatie ESAF (Egyptian Society of Animal Friends) het noodrantsoen voor 200 paarden per dag.

Pas op, deze link bevat schokkende foto's!
Pas op, deze link bevat een schokkend filmpje
Laatst bijgewerkt door Gem op 19-03-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: filmpje toegevoegd

vencedor

Re: Paarden de "vergeten slachtoffers" politieke onrust Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:21

Om te janken, zowel voor eigenaren als dieren triest. Eigenaren dien hun best, maar met geen inkomen wordt dat lastig..

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:26

https://www.facebook.com/princefluffykareem?fref=ts

Deze organisatie is al heel lang bezig om de werkpaarden in Egypte een betere overlevingskans te bieden.

Vaak wordt er heel emotioneel gereageerd en zijn de mensen 'boos' op de eigenaren van deze magere, zieke en gewonde dieren. Toch is het niet voor te stellen hoe deze mensen het zo ver hebben kunnen laten komen. Dit is niet expres, dit is door gebrek aan kennis, maar zeker door het gebrek aan geld en kansen om de dieren een tijdje rust te gunnen om te herstellen. Toeristen die wel komen letten niet op de conditie van de paarden en willen altijd alles zo goedkoop mogelijk. Daardoor verdienen de verhuurders heel misschien net genoeg om een boterham voor de kinderen te kopen, maar het eten van het paard kan er niet vanaf.

Ik hoop inderdaad dat er meerdere partijen komen die zich hier voor inzetten, zonder de eigenaren voor vanalles en nog wat uit te maken. Die weten zelf ook wel dat het zo eigenlijk niet hoort. Maar als er niet voldoende grondwetten op het gebied van mensenrechten zijn, is dat voor de dieren nog verder te zoeken helaas… :(

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:27

En de karkassen liggen niet alleen op dumpplaatsen, ook gewoon midden op straat rondom de piramides :(.

Paarden afmaken doen ze hier ook niet, zelfs als ze weten dat er geen geld voor eten is, paarden worden dus echt uitgehongerd tot ze dood zijn...
(overigens geld hetzelfde voor de kamelen :( )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:43

Het is bijzonder triest gesteld met de mensenrechten in Egypte, laat staan de dierenrechten. Het is fijn dat er groepen zijn die zich hiervoor inzetten. Ook ik volg Prince Fluffy Kareem en zij geven ook een heel goed inzicht in de dagelijkse gang van zaken in Egypte. Ik hoop voor de gewonen mensen en de dieren dat de onrust snel verdwijnt uit het land en het tourisme weer aan kan trekken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:36

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:53

Ik volg PFK niet alleen, ik doneer ook. Een hele goede organisatie, maar die kan deze hoeveelheid paarden ook niet aan. Goed dat er zich nu meer instanties om deze paarden bekommeren. En idd de eigenaren kunnen er niets aan doen, die hebben al te weinig inkomen voor hun eigen gezin. Heel erg trieste situatie.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:58

|( wat erg.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:02

Ja precies, volgen alleen schieten ze ook niet veel mee op ;-) Ik doneer ook..
Maar het mooiste is om ook oude dekjes, bitten en neusriemen e.d. te doneren, die kunnen de werkpaarden in Egypte goed gebruiken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:13

Doneren is voor ieder een eigen keus en vind het fijn dat ze daar niet om bedelen. Het is alleen al interessant om hen te volgen omdat ze juist de kant van de burger laten zien, waar je op het nieuws alleen de kant van de grote groepen en politiek ziet. Schokkend om laatst te lezen dat een vrouwelijke student aangevallen is op de universiteit omdat ze 'provocerende' kleren droeg (een zwarte broek en roze trui).

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:17

Ja klopt, die berichten zijn altijd erg interessant… Ook vind ik het mooi om te zien dat zij zelf de eigenaren van de dieren niet veroordelen maar proberen te helpen waar ze kunnen. Of dit is door het hele dier over te nemen, door het tijdelijk op te vangen of door het allen snachts bij hen te laten rusten… Soms geven ze zelf een gezond eigen paard mee om voor ze te werken, zodat de zieke zwakke dieren kunnen rusten…

Uiteraard is iedereen vrij om te doneren of niet en ben ik er blij om dat er niet iedere dag smeekbedes langs komen, maar als er niemand zou doneren houdt de organisatie natuurlijk snel op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:21

Maar als er geen geld is om het gezin te onderhouden, dus ook voor de dieren niet, waarom worden de dieren dan niet voor vlees gebruikt? Gezin weer wat te eten, geen kosten meer aan de dieren. Of denk ik nu te makkelijk?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:26

GamblersCup schreef:
Maar als er geen geld is om het gezin te onderhouden, dus ook voor de dieren niet, waarom worden de dieren dan niet voor vlees gebruikt? Gezin weer wat te eten, geen kosten meer aan de dieren. Of denk ik nu te makkelijk?

Dat dacht ik nou ook, ik zie dode paarden die ze nog hadden kunnen gebruiken voor vlees? Ik snap dat ze in die staat niet meer geschikt zijn als werkpaard, maar er is toch nog wel iets mee te doen qua voedsel? Of is paarden eten een taboe daar?

Ook leid ik af uit het artikel dat ze het wegblijven van toeristen de 'schuld' geven van deze tragedie. Is het niet aan het bestuur van het land hoe de financiële situatie is gesteld? Voor zover ik weet is het nooit de bedoeling dat dat puur van het toerisme afhangt?

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:31

GamblersCup schreef:

Is het niet zo voor de meeste mensen dat ze dat niet mogen vanwege het geloof? Kan zijn dat ik het mis heb hoor maar ik dacht dat sommige religies opgetekend hebben dat je alleen dieren mag eten met gespleten hoeven.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:31

Volgens mij is een groot deel van de Egyptenaren Islamitisch en mogen ze geen vlees eten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:32

als je ene bedrijf hebt wat leeft van toerisme spreekt het toch voor zich dat die bedrijven over de kop gaan? Niet alleen de ritjes met paarden en ezels, maar denk ook aan de winkeltje die prularia verkopen etc.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:34

heidy_wilco schreef:
Volgens mij is een groot deel van de Egyptenaren Islamitisch en mogen ze geen vlees eten.

Bij dit geloof mag je toch alleen geen varkensvlees eten toch? Vlees van andere dieren toch wel?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:36

volgens mij is het niet gebruikelijk om een dier wat heeft gediend op te eten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:38

Ik heb het even opgezocht en dit is wat ik vond:

Paardenvlees is niet verboden, maar het slachten van paarden is onder moslims niet gebruikelijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:45

Nee maar een dier onnodig laten lijden hoort ook niet. Dat je het dan niet opeet oké maar het dood laten hongeren vind ik ook nog al wat.
Maar ja daar verschillende ideeën over. Bij Staatsbosbeheer noemen ze dat natuur. Maar dat is een beetje off-topic.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:45

Ik weet niet precies hoe het zit met het eten van de dieren. Aan de andere kant, je kan je ook afvragen waarom ze een paard niet verkopen dan. Is er geen markt voor of willen ze het dier zo lang mogelijk aanhouden in de hoop dat het toerisme wel op tijd terug komt. Daarnaast is er ook een hoop gebrek aan educatie en veel bijgeloof. Denk aan het strepen branden op de benen van kreupele paarden, ivm op een westerse medische manier bekijken wat er aan de hand is. Door de onrust in het land worden toeristen afgeraden er heen te gaan, waardoor mensen die afhankelijk zijn (en daarmee hun werkdieren) hun inkomsten verliezen.
Al met al, het is volgens mij allemaal te ingewikkeld om te begrijpen. Bepaalde (progressieve) denkbeelden die 'wij' wel hebben hebben ze daar (nog) niet. De revolutie is een grote stap geweest, maar zoals de situatie daar nu is nog lang niet stabiel. En dat is triest.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:46

iemand anders postte laatst dat dieren inslapen niet is toegestaan in de arabische landen, dus dat gebeurd sowieso niet

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:47

Ik vermoed zomaar dat daar totaal geen markt is voor paarden... ;)
En paardenvlees eten niet gebruikelijk... als het zo'n moeilijke situatie is dan is dat toch iets waar je dan wél aan gaat denken?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:49

Ook ik heb gedoneerd. Ik heb de " goede" tijden vroeger meegemaakt in Cairo en toen was het al voor veel gidsen met paarden roeien met de riemen die ze hadden. Echt zo triest als ik de beelden nu zie ;(

Ik heb vroeger de vraag aan mijn gids gesteld, hoe het zat met vlees eten en het slachten van dieren, omdat hij een oudje had waar niks meer mee gedaan kon worden en redelijk wat pijn had..

Hij vertelde mij dat het niet gebruikelijk is om paarden te slachten. Daarbij wordt een dier dat gediend heeft onder de man niet voor consumptie gebruikt... vanuit zijn standpunt uit respect. ( weet niet of dit in heel egypte zo is natuurlijk )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:53

Het niet in laten slapen kan ik mij ook herinneren. In elk geval dat de mensen van PFK een hoop moeite moeten doen soms om een eigenaar te overtuigen een paard eerder uit het lijden te laten verlossen dan het natuurlijk zal gebeuren. Stukje cultuur, trots, gewenning?