De paardensportbond KNHS en de wielersportbond NTFU hebben in een paar dagen al 7500 handtekeningen verzameld tegen de afsluiting van ruiter- en fietspaden door de natuur. Natuurorganisaties dreigen daarmee, omdat ze niet genoeg geld hebben voor het onderhoud.
De KNHS en de NTFU verzamelen de handtekeningen via hun websites onder het motto Red de Buitenrit. Zij hopen dat het rijk bezuinigingen op de natuurorganisaties zo inricht dat de ruiter- en fietspaden behouden blijven.
Staatsbosbeheer heeft als gevolg van de handtekeningenactie een onderzoek naar de invoering van een ruiterpas uitgesteld. De handtekeningen worden eind deze maand overhandigd aan de staatssecretaris van Economische Zaken.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat de KNHS met deze petitie komt, terwijl zij het eerst had over het invoeren van de buitenrijpas.. (en dus een inkomstenbron)
LizMD
Geplaatst: 10-03-14 20:47
De KNHS heeft samen met Staatsbosbeheer onderzoek gedaan naar de invoer van een buitenrijpas. Dus niet (alleen) als extra inkomstenbron, maar om mee te helpen naar een oplossing om sluiting van paden/gebieden en slecht onderhoud tegen te gaan.
Even voor de duidelijkheid: De KNHS heeft het onderzoek naar de ruiterpas dus nog niet uitgevoerd. Zoals in het bericht staat hebben ze het onderzoek naar de ruiterpas juist uitgesteld. Het enige onderzoek dat naar mijn weten al wel gedaan is, is dat van de NVVR. En dat was een onderzoek om de mening van recreatieruiters over de ruiterpas in kaart te brengen.
Gek he, als iedereen begint te blèren dat ze geen tientje per jaar over hebben om te kunnen genieten van de natuur
Samblabla
Geplaatst: 10-03-14 21:53
Ik heb ondertekend. ik hoop dat het iets uithaald.
En ik heb wel een tientje over per per jaar om buiten te rijden.
Brainless
Geplaatst: 10-03-14 22:02
Magrathea schreef:
Gek he, als iedereen begint te blèren dat ze geen tientje per jaar over hebben om te kunnen genieten van de natuur
10 E nog wel, maar 35E echt niet. Ik rij 1 a 2 x per jaar over de ruiterroute, dan vind ik dat te veel geld voor waar ik gebruik van maak.
Arienette
Geplaatst: 11-03-14 02:03
Ik zou er best een tientje voor over hebben, maar vind het ook onzin. Wandelaars en fietsers zijn toch de grootgebruikers van de natuurgebieden, waarom worden die paden gratis onderhouden en de mountainbike en ruiterroute niet. Veel grotere groep om de extra inkomsten binnen te krijgen lijkt me. Ik denk dat 10 euro per ruiter/mountainbiker per jaar op hetzelfde bedrag uitkomt als ieder huishouden in nederland (of de desbetreffende plekken) 1 of 2 euro meer gemeentelijke belasting laten betalen..
Jigger00
Geplaatst: 11-03-14 07:40
Fijn om dit te lezen, ga ik net mijn ruiterbewijs halen en heb daar €350,- voor neergeteld. Tegen de tijd dat ik het binnen heb mag ik niet meer buiten rijden
Ibbel
Geplaatst: 11-03-14 07:57
Ik weet wel een oplossing voor SBB - gewoon het hele bos openstellen. Hoef je geen (speciale) ruiterroutes te onderhouden. Het gebruik per pad wordt dan minder (zelfde hoeveelheid paarden gaan van méér paden gebruik maken), en de beschadiging navenant ook. De wandelaars zullen als gevolg daarvan wat meer 'ruige' paden hebben, en dat is helemaal niet erg, een bos is geen park met gladgeslepen wegen tenslotte. Wandelaars gaan dus meer pure natuur zien en krijgen En de mountainbikers krijgen een grotere uitdaging, want hún paden zijn daardoor ook ruwer. Voor hun dus óók meer uitdaging en lol in het bos (en een flinke club mountainbikers kan de paden óók weer een beetje gladstrijken).
Volgens mij krijg je dan vanzelf zonder onderhoud een aardig biologisch toeristisch evenwicht
Overigens - je zult nog steeds over onverharde openbare wegen kunnen rijden met je paard bij afsluiten van ruiterpaden. Tenzij de provincies die dan óók gaan afsluiten. Want openbare wegen zijn niet van SBB...
Als de mensen die een handtekening zetten er allemaal 50 euro voor over hebben om buiten te blijven rijden dan is de winst snel geteld voor de KNHS en de natuurbezitters .................
Nou ja, bij mijn vorige stal moesten we een jaarkaart voor de Waterleidingduinen kopen om er met je paard te mogen rijden. Dit was 40 euro per jaar. Ik vond dat toen best nog duur, maar je kunt er dan wel het hele jaar onbeperkt rijden. Uiteindelijk betaal je op die manier ook mee aan het onderhoud en daarmee dus het openhouden van de ruiterpaden. Overigens moet je daar ook als wandelaar een duinkaart hebben. Gewoon iedere bezoeker. Wel zo eerlijk!!