Verwaarloosde paarden te Schoorl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verwaarloosde paarden te Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:42

http://www.noordhollandsdagblad.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Walter_Z2

Bij een paardenfokkerij in Schoorl zijn dinsdag verwaarloosde paarden aangetroffen. Er zijn bij de controle meerdere misstanden geconstateerd. De dierenpolitie, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en een dierenarts zijn naar het bedrijf gegaan. Zij waren al eerder ter plaatse geweest.

Deze maal zagen zij onder meer dat er niet voor alle paarden vers drinkwater aanwezig was. Ook waren er niet voldoende droge en schone ligplaatsen. Verder was het onderdak niet voor alle dieren ruim genoeg. Een aantal paarden had (medische) verzorging nodig. Sommige moesten bijvoorbeeld dringend bekapt worden.

Er is proces-verbaal opgemaakt tegen de eigenaar. Hij moet op korte termijn diverse maatregelen nemen om de leefomstandigheden te verbeteren.

BigOne

Re: Verwaarloosde paarden te Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:55

Ik snap dat privacy een groot goed is maar aangezien er meerdere bekende bedrijven in Schoorl zitten zullen die niet blij zijn met berichtgeving zonder naam.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:24

Die naam wordt in het hele artikel niet genoemd. Ik had hem vannacht ook doorgezet naar de nieuwsredactie, maar kennelijk heb ik iets verkeerd gedaan.

Wie het ook is, het is triest dat dit mogelijk is bij een paardenfokkerij.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:18

ben benieuwd welke fokkerij t is ... schoorl is hier wel dichtbij..

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:35

Is inderdaad bij hun

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:40

jeetje is hier dichtbij....dat dat kan gebeuren zeg triest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:41

Slechte zaak! Ik ben daar vroeger wel eens bij een paard wezen kijken voor een kennis. Toen was het er al niet erg netjes en stonden er best veel jonge paarden bij elkaar in een soort loopstal die erg vies was. Ook op het terrein zelf was het nogal een bende, maar ik heb toen geen verwaarloosde paarden kunnen ontdekken.

Er stonden er wel erg veel.....

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:07

Ik verbaas mij er iedere keer bij verwaarlozing over dat er al eerder inspectie geweest is en dat iemand weg komt met een procesverbaal en 'op korte termijn maatregelen moet nemen' : bij het niet nakomen van eerder gemaakte afspraken moeten die dieren daar gewoon weg, en wel meteen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:14

Is dit hetzelfde bedrijf waar vorig jaar een paard verdronken was, of in ieder geval te laat uit de sloot gehaald is?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:28

Tja ene jaar fokker van t jaar KWPN, volgende jaar de dierenberscherming op de stoep. Maar idd ook ooit wel eens een paard wezen kijken. De dure paarden staan er goed bij, de handels- of wat mindere exemplaren tja laten we t erop houden dat t niets mag kosten...

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:56

Tja, hoe krom kan het zijn. Het speelt bij deze stal echt al jaaaren. Goed dat er eindelijk wat gebeurd.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:08

zo'n 20 jaar geleden ben ik daar als puber eens geweest voor een springwedstrijdje...
Toen stonden we met een groepje ook in tranen daar om de toestand van een hele groep jaarlingen...

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:30

Pfff... Das niet bepaald fijn. Heel erg dichtbij hier, ongelofelijk dat ik het niet heb kunnen opmerken zeg... _-:(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:51

Hoorde vanmiddag nog dat het om een andere stal ging. Er staan daar 3 fokkerijen zo ongeveer naast elkaar, eerst maar eens afwachten hoe of wat

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:53

hyppolyte schreef:
Hoorde vanmiddag nog dat het om een andere stal ging. Er staan daar 3 fokkerijen zo ongeveer naast elkaar, eerst maar eens afwachten hoe of wat

precies...

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:03

Dat is dichtbij.... :\

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:19

Goldie schreef:
hyppolyte schreef:

precies...

dat is ook mijn gedachten , al die speculaties

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:14

Er werden 112 paarden geteld waarvan er 1 nodig bekapt moest worden maar vanwege hoefbevangen beter gewacht kon worden, 1 ventieltje van drinkbak lekte waardoor er niet snel genoeg water in de bak stroomde en er stonden in 1 box 2 paarden, er was volgens de geleerden in een loopstal met jonge paarden niet voor ieder paard een droge ligplaats, dit was alles op 112 paarden... wat een drama... foei!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:19

Nou ik vind eentje hoefbevangen die ook nog nodig bekapt moet worden, geen droge ligplaats, twee paarden in een box en niet voldoende drinkwater toch aardig in de richting komen enomis123! Lijkt of jij dat nog mee vindt vallen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:23

ligt eraan hoe groot die stal is waar er 2 instonden, hoelang ten tijde van de controle de drinkbak al kapot was en hoe de medische begeleiding bij die hoefbevangen pony tot dusver is geweest.
Kun je vanachter je scherm geen uitspraken over doen lijkt me.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:30

enomis123 schreef:
Er werden 112 paarden geteld waarvan er 1 nodig bekapt moest worden maar vanwege hoefbevangen beter gewacht kon worden, 1 ventieltje van drinkbak lekte waardoor er niet snel genoeg water in de bak stroomde en er stonden in 1 box 2 paarden, er was volgens de geleerden in een loopstal met jonge paarden niet voor ieder paard een droge ligplaats, dit was alles op 112 paarden... wat een drama... foei!

Ik denk dat jij niet geremd wordt door enige kennis van zaken daar. En dan is het makkelijk een overdreven aktie te vinden.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 06-03-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:31

Het ventieltje lekte iets waardoor er wat druk verloren ging... de hoefbevangen merrie kon nu om medische redenen niet bekapt worden. de smid komt iedere week op stal daar. 2 paarden in 1 box voor slechts 2 dagen. de loopstal wordt iedere avond gestrooid. op 112 paarden noem ik dit inderdaad kleinigheid ja...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:36

En willens en wetens een dampige pony aan een 8 jarig meisje willen verkopen. En dat is een van de kneuzen die ik hier vandaan heb zien komen. Heel keurig bedrijf als je met een dikke portemonnee komt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:37

De loopstal kan wel iedere qvond gestrooid worden maar de jonge paarden moeten wel kunnen liggen en niet opgerold als een rollade maar languit en datbis zeker het geval met die twee paarden op een box. Ze hebben het over een aantal paarden die de medische zorg ontzegd is dus lijkt mij niet maar een paard.

AM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:52

Wat een speculaties!! Het is niet eens bekend om welk bedrijf het nou echt gaat.. Ik zie wel vaker 2 paarden in 1 box.. vinden ze echt niet erg hoor.. En als je van die viespeuken hebt in een loopstal is het niet gek dat het er vies uitziet.. Daarnaast echt belachelijk dat ze over wat stukke drink-bakken vallen, er zijn er ook genoeg die geen drink bakken hebben (elders) wat zijn we weer op zn bokt aant speculeren!!