NVWA: strengere controles naleving medicijnenadministratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

NVWA: strengere controles naleving medicijnenadministratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:50

www.veearts.nl

Afbeelding
Phenylbutazone, oftewel "buut" is een van de medicatie die een slachtpaard
niet gehad mag hebben. Foto: Nottingham Vets

Veel paarden komen uiteindelijk in de voedselketen terecht. Daarom wordt het paard door de Nederlandse autoriteiten aangemerkt als een voedselproducerend dier. Dit betekent dat ook voor paarden de medicijnenadministratie goed moet worden bijgehouden, tenzij de paardeneigenaar ervoor tekent dat het paard nooit zal worden geslacht.

Sinds het paardenvleesschandaal, begin 2013, waarbij er in verschillende voedingsmiddelen paardenvlees gevonden werd terwijl dit niet op het etiket stond, is pijnlijk duidelijk geworden dat het paard in Nederland nog steeds een voedselproducerend dier is. Natuurlijk is er een groot aantal eigenaren dat hun paard door de dierenarts laat inslapen als het moment van afscheid nemen gekomen is. Maar er is ook een aanzienlijk aantal paarden dat geslacht wordt en waarvan het vlees ter beschikking komt voor humane consumptie. Voor deze dieren geldt de wettelijke verplichting dat duidelijk moet zijn vastgelegd welke medicijnen wanneer toegediend zijn, om de veiligheid van het vlees voor de mens te garanderen. Helaas is het in de paardenwereld nog lang geen gemeengoed om het gebruik van elk medicijn te registreren, zoals bijvoorbeeld in de rundvee- en varkenssector al wel jaren het geval is.

Als een eigenaar van een paard niet wil dat het paard ooit geslacht wordt voor humane consumptie, dan moet dit in het paardenpaspoort worden afgetekend. Hiervoor tekenen zowel de eigenaar als de dierenarts. In dit geval vervalt de plicht om de verstrekte medicijnen te documenteren. Als een paard verzekerd is, dient dit eerst met de verzekering overlegd te worden, omdat bij uitkering door de verzekering het paard in sommige gevallen wordt ingenomen en geslacht.

De NVWA heeft laten weten de komende tijd strenger te zullen controleren op de naleving van de medicijnenadministratie bij paarden.

lady62

Re: NVWA: strengere controles naleving medicijnenadministratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:58

Ja hoor en hoe denken ze dit te gaan doen?
Ze hebben zelf de hele boel niet op orde het is een beetje een puinhoop.
Ze verzinnen de laatste tijd van alles om het de paardeneigenaren zo moeilijk mogelijk te maken.
En hoe in hemelsnaam kunnen ze achteraf controleren wat het paard in het verleden aan medicijnen heeft gehad.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:09

Is niet zo moeilijk..
Je gaat naar een dierenartspraktijk en vraagt daar een aantal dossiers op, kijkt welke medicatie uitgegeven is voor een bepaald paard en neemt dan contact op met eigenaar/houder paard en controleert dan wat er in het paspoort staat..

Ik vind het trouwens niet meer dan logisch dat je zorgt dat alles correct geregistreerd wordt. Of je paard idd laten aftekenen als niet bestemd voor slacht. Dan hoef je niets meer te registreren..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:13

Dat kan allemaal wel zo zijn maar ik zie ze echt niet alle paarden controleren en bij de dierenarts en bij de eigenaar.
Als het paard inmiddels verkocht is en de gegevens nog op naam bij de oud dierenarts in het systeem staan dan is het toch niet meer te achterhalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:14

Djilna schreef:
.
Ik vind het trouwens niet meer dan logisch dat je zorgt dat alles correct geregistreerd wordt. Of je paard idd laten aftekenen als niet bestemd voor slacht. Dan hoef je niets meer te registreren..

Hebben wij al jaren geleden laten doen, aftekenen dus dat ze niet bestemd zijn voor de slacht. Als paarden dood gaan hier dan worden ze opgehaald om vernietigd te worden. Of je ze nu slacht, cremeert of laat vernietigen alles is heel erg naar. Maar wij hoeven dus al jaren niets te registreren en dat vind ik erg prettig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:29

Ik heb van mijn dierenartsenpraktijk al een brief thuis gekregen hierover. Maar het was te verwachten dat ze er iets mee moesten gaan doen...

lady62 schreef:
En hoe in hemelsnaam kunnen ze achteraf controleren wat het paard in het verleden aan medicijnen heeft gehad.

Ik denk dat dat ook niet voor 100 % zal gaan lukken en dat men ook uit moet gaan van de eerlijkheid van de mens :o Mijn DA heeft bijv. nooit een naam geregistreerd als hij bijv. langs kwam bij een ziek dier... Hoe willen ze dat na al die jaren nog gaan uitzoeken?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:45

Ja is een beetje mosterd na de maaltijd. Als er bij de invoering van de paspoorten en chip nou gelijk een registratie verplichting was gekomen. En een computersysteem bij de dierenartsen dat alle medicijnen gelijk aan het chipnummer koppeld dan kan er een stuk minder worden gerommeld. Dan had ook niet dat paspoort bij de houder hoeven liggen. Gewoon chipuitlezen en info bekijken.
Ook bij een eventuele verkoop kun je aan de koper laten zien dat je paard echt nog nooit bij een veearts heeft gestaan voor ernstige dingen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:53

Die registratieverplichting is er al jaren hoor. Alleen in de praktijk komt er maar weinig van. Door al die schandalen de laatste tijd gaan ze nu strenger controleren en wordt dus duidelijk dat het systeem zoals het nu is niet werkt.

Er wordt inderdaad vergeleken wat er in het paspoort staat met wat er in de computer bij de dierenarts staat en dat komt heel vaak niet overeen. Om te beginnen zijn de regels over wat er wel en wat er niet geregistreerd moet worden zo complex dat je daar al een aparte studie voor moet volgen om dat allemaal te snappen en dat verandert dan ook nog eens regelmatig.
En als je dan staat bij een paard met koliek dat onmiddellijk behandeling nodig heeft dan is natuurlijk het paspoort niet ter plaatsen. Eigenlijk zou je dan nog in de computer het chipnummer moeten controleren om te checken of het paard in de databank wel of niet voedselproducerend is. Maar dat gebeurt dus allemaal niet.

Volgens mij moet het systeem veel eenvoudiger kunnen en vervolgens moet er strenger gecontroleerd worden zodat iedereen zich eraan gaat houden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:56

Nog meer controle hebben ze hier wel de mensen voor?
Als bij jou dierenarts de naam van je paard staat met de medicatie en ze willen dit controleren.
Jij hebt je paard verkocht hoe moet dat dan?
Wie weet het?
Laatst bijgewerkt door lady62 op 03-03-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:56

Doordat er tijdens de fusie, ik zeg overname door, met VWA landelijk ruim 500 man uit moesten komen ze nu gekwalificeerd personeel tekort. Ze hadden het beter kunnen laten hoe het was maar dat ze hierop strenger gaan controleren was te verwachten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:33

Tja en als het dan in Nederland al zou lukken , rijdt je toch de grens over en kan het daar wel weer anders. Dus oplossen en waterdicht krijgen gaat nooit wat ze ook bedenken lukken. Zo lang er mensen bestaan zal nooit alles eerlijk gaan!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:57

Medicijnenregistratie is niet waterdicht te krijgen. Niemand kan mij beletten om een restje van medicijn A, dat ik voor dier X van de veearts heb gekregen, in dier Y te stoppen als ik vind dat die dat nodig heeft en dan is er geen haan die daar naar kraait.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:59

Maar dan ben je zelf toch niet eerlijk bezig?

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:48

Had al gemerkt dat er zoiets op stapel stond. Bij de laatste contacten met de kliniek werd er meerdere keren gevraagd of ze al onze paspoortgegevens hadden en of ze wel of niet waren afgetekend. Hadden we al jaren gelden geregeld, dus vond het nogal tamelijk laat maar zal ook wel komen omdat er vlakbij kliniek vorig jaar een slacht"schandaal" is geweest. Ik vind het prima dat het streng wordt gecontroleerd, hoop dat het helpt maar ben bang dat dat ijdele hoop is..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:51

Waarom "tenzij eigenaar ervoor tekent dat paard niet geslacht wordt".
Ik zou gewoon zeggen registreren en verder niks, dan kan die eigenaar bepalen voor alle evt vervolg eigenaren dat paard niet geslacht mag worden (ondanks dat het mss nooit medicijnen gehad heeft).

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:17

Ashley5760 schreef:
Ik zou gewoon zeggen registreren en verder niks, dan kan die eigenaar bepalen voor alle evt vervolg eigenaren dat paard niet geslacht mag worden (ondanks dat het mss nooit medicijnen gehad heeft).

Omdat als het paard voor de slacht weg mag, niet alle medicijnen mag hebben. En is het uitgesloten voor de slacht, dan maakt dat niet uit.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:55

Djilna schreef:

Wake-up call: De wereld - en zéker de paardenwereld! - ís niet eerlijk, al helemáál niet als het over geld gaat.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:59

Eirikur schreef:
Djilna schreef:

Wake-up call: De wereld - en zéker de paardenwereld! - ís niet eerlijk, al helemáál niet als het over geld gaat.

maar waarom mag het in de paardenwereld niet eerlijk gaan maar in de varkens en runderhouderij moet dat wel? Consumenten willen geen vlees besmet met medicijnen op hun bord, of het nu van een varken, rund of een paard is. Dus terecht dat er beter gecontroleerd gaat worden, dan wordt er in ieder geval wat meer geregistreerd en gaan er niet onbewust paarden weg voor menselijke consumptie terwijl dit niet mag.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:19

Ils_K schreef:
Ashley5760 schreef:

Omdat als het paard voor de slacht weg mag, niet alle medicijnen mag hebben. En is het uitgesloten voor de slacht, dan maakt dat niet uit.

Als ze het gewoon intekenen zien de eigenaren vanzelf toch of het paard wel of niet voor slacht weg mag :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 06:24

Ils_K schreef:
Ashley5760 schreef:

Maar stel een paard wat niet geslacht mag worden heeft nog nooit foute medicatie gehad. Dan zou de eventuele nieuwe eigenaar nog gewoon moeten kunnen zeggen: ik wil wel dat hij geslacht mag worden.
En als je altijd alle medicijnen registreerd blijft de keus open.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:34

Eirikur schreef:
Djilna schreef:

Oké, dus omdat anderen niet eerlijk zijn hoef jij dat ook niet te zijn? Lekker makkelijk zeg! Vooral geen verantwoordelijkheid dragen als de rest dat ook niet doet. Bah..
Iets van: verbeter de wereld, begin bij jezelf..

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:32

Jennyj01 schreef:
Maar stel een paard wat niet geslacht mag worden heeft nog nooit foute medicatie gehad. Dan zou de eventuele nieuwe eigenaar nog gewoon moeten kunnen zeggen: ik wil wel dat hij geslacht mag worden.

Ja dat zou idd mooi zijn. Maar helaas dat mag niet. Eenmaal ingevuld kan het niet meer ongedaan worden. Ook als je een nieuw paspoort aanvraagt is het dier uitgesloten voor de slacht.

tja ik heb het ook niet bedacht.. ;(

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:04

Ils_K schreef:
Jennyj01 schreef:

Ja dat zou idd mooi zijn. Maar helaas dat mag niet. Eenmaal ingevuld kan het niet meer ongedaan worden. Ook als je een nieuw paspoort aanvraagt is het dier uitgesloten voor de slacht.

tja ik heb het ook niet bedacht.. ;(

volgens mij mogen ze toch nog best geslacht worden? ze mogen alleen niet verwerkt worden tot vlees.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:32

Klopt, niet voor humane consumptie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:34

Ook niet voor dierenconsumptie trouwens.
Er zit wel één gat in deze controle: de eigenaar zelf. 'Oh, ik heb nog een restje metacam van Pietje staan, dat kan ik wel aan Marietje geven.'
Einde waterdichte registratie...