Verwaarloosde pony's in Hengelo onder toezicht dierenarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verwaarloosde pony's in Hengelo onder toezicht dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 09:52

http://www.tctubantia.nl / www.bokt.nl

In Hengelo zijn drie sterk vermagerde en verwaarloosde pony's gevonden. Zij stonden in een modderweiland. Het betreft shetlanders die zo zwak zijn dat ze niet kunnen worden vervoerd. De dierenpolitie kwam de verwaarloosde shetlanders deze week op het spoor. Zij waarschuwde de wijkagent en deze schakelde de een dierenarts is. Volgens laatstgenoemde kregen de dieren zodanig weinig te eten dat er, zonder ingrijpen, een op korte termijn was overleden.

De pony's blijven staan op het weiland, omdat er daar ook een schuurtje staat. De dieren staan onder toezicht van de dierenarts en moeten de komende tijd vooral aansterken. Tegen de eigenaar is proces-verbaal opgemaakt.

Annamarieex

Re: Verwaarloosde pony's in Hengelo onder toezicht dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:50

Wat zielig voor die pony's! ;(

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:53

ik zou die ponys gelijk in nemen en versterken want dit kan echt niet!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:54

Mika2001 schreef:
ik zou die ponys gelijk in nemen en versterken want dit kan echt niet!

"Het betreft shetlanders die zo zwak zijn dat ze niet kunnen worden vervoerd."

Lastig, lezen. :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:55

Dan heb je ze echt helemaal niets gegeven als je shetlander zo zwak kunt krijgen(mits ze verder gezond zijn). Shetters hebben heel weinig nodig. Echt heel triest. Hoe kan zo iets doen.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:56

Och wat sneu!.. ze lijken mij op het filmpje niet zo zwak dat ze niet vervoerd kunnen worden,
weiland heeft ondanks dat het behoorlijk kaal is, ook wel droge plekken.
qua staanplaats vind ik dat andere paarden hier slechter treffen in de buurt.
Maargoed, filmpje is natuurlijk maar een moment opname.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:58

Gelukkig valt de modder in het weilandje wel mee. Deze ligt voornamelijk langs het hek, maar verder in het weiland is het droog. En hebben ze inderdaad een schuilstalletje dat er mooi droog uitziet. Lekker aan het ruwvoer, zal nu best goed komen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:03

Ik vind het op het filmpje heel erg mee vallen. Als dat de maat staaf van verwaarlozing is, dan moet ik mij zorgen maken. Door de regen hebben wij hier ook modder...

Maar goed, misschien is het inderdaad wel een moment opname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:09

Verwaarloosd? Ik vind ze er behoorlijk fris uit de ogen kijken, mag wel wat meer vetjes op maar modderig weiland? dat kleine beetje langs het hek?
Vind het best knap als je je hele weiland kurkdroog heb na al die regen de laatste tijd, denk dat niemand dat heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:19

hoort dat filmpje bij het artikel?Of is dat een vergissing?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:24

Ik zie geen verwaarloosde pony's in dat filmpje hoor..

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:31

Beetje overdreven imo... Er zijn zat paarden in Nederland die in soortgelijke omstandigheden hun dagen slijten volgens mij. Het filmpje hoort idd bij het artikel, dit zijn dus de 'verwaarloosde' shetlanders...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:33

Rachel_x schreef:
Ik zie geen verwaarloosde pony's in dat filmpje hoor..

Hier nog 1.
Zien er niet verwaarloost uit vind ik.
En dat natte in de wei dat heb je altijd waar ze vaak staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:46

shirleyp schreef:
Beetje overdreven imo... Er zijn zat paarden in Nederland die in soortgelijke omstandigheden hun dagen slijten volgens mij. Het filmpje hoort idd bij het artikel, dit zijn dus de 'verwaarloosde' shetlanders...

en in zo een slechte staat dat ze niet te vervoeren zijn :o?

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:56

Ik rij hier vaak langs en heb er toch echt regelmatig een auto zien staan met hooi en voer, ook waren er vaak poetsmeisjes en zag ik dat de mest netjes werd opgeruimd. Er zal misschien de laatste tijd iets mis zijn gegaan? Verwaarlozing vind ik een groot woord, al vind ik natuurlijk dat de pony's gezond moeten zijn en het is goed dat een da meekijkt. Het weiland ziet er in mijn ogen nog prima uit met dit natte weer van de laatste tijd. Ze staan er echt niet slecht bij. Het weiland ligt overigens langs een drukke openbare weg met veel fietsers en wandelaars dus als het echt zo bar en boos was, was het anderen ook wel opgevallen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:00

Vind het eigenlijk beetje lastig zeggen of ze nu extreem verwaasloost zijn of niet.
Ze hebben natuurlijk dikke winter vacht waardoor het lastiger bepalen is via de video of ze nu ook erg mager zijn ofniet. En zoveel drek vind ik er nou ook weer niet liggen.
Denk dat hun 1 van de weinige shetten/Pony's in hengelo zijn met een schut plek.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd waar in hengelo het is :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:06

Nou, verwaarloosd en zo enorm verzwakt dat ze niet vervoerd kunnen worden? Vind ze er nog aardig fit uit zien hoor, kunnen nog gewoon rondlopen en kunnen droog staan wanneer het nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:29

Bizar dit...... ik zie geen verwaarloosde ponys??

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:30

Ook al zien ze er volgens de meesten van jullie misschien niet zo verwaarloosd uit en vallen de omstandigheden in het weitje wel mee, dan is het toch fijn dat er nu eens OP TIJD ingegrepen wordt. Hoe vaak zijn er wel geen berichten over verwaarlozing waarbij de ponnies er al zo slecht aan toe zijn dat ze moeten worden ingeslapen!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:25

criollo_yess schreef:
Ook al zien ze er volgens de meesten van jullie misschien niet zo verwaarloosd uit en vallen de omstandigheden in het weitje wel mee, dan is het toch fijn dat er nu eens OP TIJD ingegrepen wordt. Hoe vaak zijn er wel geen berichten over verwaarlozing waarbij de ponnies er al zo slecht aan toe zijn dat ze moeten worden ingeslapen!

Mee eens.. Er word nu inderdaad precies op tijd ingegrepen in plaats van zoals in de meeste gevallen, te laat.
Ik moet zeggen dat ik ze er niet zwaar verwaarloosd uit vind zien, en de wei nog niet eens zo beroerd. Bij een aantal dagen regen is het bij ons ook een blubber boel.. Maar het zal vast wel zo zijn dat ze inderdaad een langere tijd geen of veelste weinig eten hebben gehad, en ze daar maar achter het hekje staan weg te kwijnen met hun verzwakte lichaampjes. Onder die teddyberen vacht zal vast niet veel zitten. Dat heet ook ''verwaarloosd''

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:31

De dieren kunnen ook niet zichtbare gebreken hebben natuurlijk. Worm infecties bijvoorbeeld.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:51

Ik rijd regelmatig langs deze pony's (je rijd er langs als je vanaf de chinees naar de hasseler es rijd, net over het viaduct links...voor degene die het zich afvroeg) en is mij nooit direct opgevallen dat ze er zo slecht bijstaan. E komen regelmatig mensen en bij en zie ook doorgaans dat er hooi etc ligt. Heb de politie inderdaad zien staan donderdagavond. Mijns inziens zijn ze zeker niet niet te vervoeren, allemaal nog goed op de been. Nu ik de beelden van dichtbij zie, is de vos wel erg mager inderdaad en de rest mag ook wel wat bij. Mogelijk inderdaad dat het de laatste tijd minder gaat of dat ze niet ontwormd zijn oid? Geen idee.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:02

ik zal wel een complete idioot zijn maar ze hebben een schuilplek een redelijk droog land naar mijn idee en ze staan te eten????
Wat is hier precies verwaarloosd aan??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:35

RandyOrton25 schreef:
ik zal wel een complete idioot zijn maar ze hebben een schuilplek een redelijk droog land naar mijn idee en ze staan te eten????
Wat is hier precies verwaarloosd aan??

Tja...dan kun je de meeste paarden in Nederland wel onder toezicht stellen van een dierenarts.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:42

Gelukkig ben ik niet de enige die geen verwaarloosde pony's ziet..