Eerste veulen van 2014 in Oostvaarderplassen geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eerste veulen van 2014 in Oostvaarderplassen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 13:06

http://www.almerevandaag.nl/

Het is officieel nog winter, maar daar trekt de natuur zich met deze temperaturen weinig van aan. Zo is gisteren in de Oostvaardersplassen alweer het eerste Konikveulen geboren, een jonge hengst. Hoewel de winter vooralsnog ver te zoeken is, betekent dat niet dat deze niet alsnog nog kan opduiken.

Volgens Hans Breeveld van Staatsbosbeheer zou het veulentje hierdoor niet in de problemen komen. ,,Dit is inderdaad wel een vroeg geborene, maar juist dit veulen heeft een goede overlevingskans’’, zegt Breeveld. ,,De eerste maanden wordt de hengst nog gezoogd en al de tijd bijgestaan door de moeder. Daarna heeft hij het hele voorjaar en najaar om te groeien en een vetvoorraad aan te maken voor de winter van volgend jaar. Daarmee heeft hij een voorsprong op de andere veulens die nog geboren gaan worden. Ik verwacht dat dit veulen het prima redt.’’

Foto

anneliesdj

Re: Eerste veulen van 2014 in Oostvaarderplassen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:14

Hebben ze daar nu ook nog voordeel van de zachte winter is het net zo erg als elk jaar?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:56

Ah ja, goed dat er daar dieren geboren worden. Kunnen ze volgende winter sterven van de honger.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:08

_San87_ schreef:
Ah ja, goed dat er daar dieren geboren worden. Kunnen ze volgende winter sterven van de honger.

Precies.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:11

_San87_ schreef:

Ben dus duidelijk niet de enige die er zo over denkt.....

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:17

Is het daar echt zo erg dan? :oo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:23

Nu een zachte winter, dus veel paarden die het overleven, veel veulens en volgend jaar een strenge winter en een sterfte van 80%.
Hadden we dat ook niet een paar jaar geleden?

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:36

80%?? Dat lijkt me behoorlijk onnodig! Waarom zoveel en wordt er niks aan gedaan? Is die 80% een berekening op alleen de paarden of alle dieren die er lopen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:44

Is een gok hoor, maar normaal is een sterfte van 30% en bij een strenge winter 40% geloof ik. Als deze winter alles overleeft en volgende winter extra streng is, lijkt me dat er dan dubbel zoveel overlijd dan normaal.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:54

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:59

Kedevr schreef:
Is het daar echt zo erg dan? :oo

Je wilt het niet weten het wordt zo lief leuk en aardig over gedaan. Maar woon er zelf nog geen half uur vandaan, maar vindt t verschrikkelijk. Dit zou het woord natuur niet mogen dragen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:03

Ben benieuwd of het veulentje volgend jaar nog leeft of van de honger is omgekomen.
Oostvaardersplassen en het beleid daar.... arggghhhhh!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:17

Wat een verschrikkelijk filmpje in die link.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:20

Ja maar zo is het wel. En er wordt nog altijd niets aan gedaan.
Vind het ook uitermate triest als ik nu naar buiten kijk het hagelt en het waait hard staat zo'n merrie die net bevallen is in de kou en ellende zonder goed voer haar veulen te zogen. Om over het veulen zelf ook maar niet te praten.
Ja, het veulen wordt gezoogd. Maar de merrie heeft al een zware winter achter de rug met elke dag te weinig voer. Dus die wordt compleet 'uitgezogen' en met een beetje pech redt ze het dus niet.

Schandalig wat daar elk jaar weer gebeurt, ook met de runderen en herten trouwens in dat gebied. Diep treurig |(

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:31

Goede overlevingskans?!, voor een maandje of tien ja. -O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:33

Het IS ook geen natuur, de overtollige dieren kunnen niet migreren naar andere gebieden waar WEL eten en territorium is.Onbegrijpelijk dat bij wijze een vis niet in een ronde kom mag (terecht overigens), maar dit soort van uitwassen jaar na jaar onder het mom van "natuur" wordt oogluikend toegestaan.
En dan nog zo'n fraaie promofilm over de "natuur" in de Oostvaardersplassen gemaakt... is inderdaad een fraaie film, maar bedekt volledig de keiharde realiteit van wat daar gebeurt, ik vind het van een hypocrysie om van de kotsen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:37

Ze moeten gewoon 75% afschieten, ben je overal vanaf.

Maar dat mag natuurlijk niet want dat is heel zielig {:)-:(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:50

palousa_boy schreef:
Ze moeten gewoon 75% afschieten, ben je overal vanaf.

Maar dat mag natuurlijk niet want dat is heel zielig {:)-:(

Ik dacht het, jij zei het.

Ik kan er gewoon niet bij. Gewoon 4000 dieren.

Wil het "bos" Nog herstellen, zouden minstens 3200 dieren of worden afgeschoten, of een groot deel, naar ergens anders vervoerd moeten worden.

Hier wordt in de buurt ook aan natuur begrazing gedaan. Maar...daar staan maar 10 koeien en 10 paarden. Op een ENORM stuk grond (zeker niet groter als dit denk ik) maar je ziet ook, dat die dieren echt rond treken. En je ziet ook, dat die dieren in de winter, worden bijgevoerd.
Dit gaat overigens dan ook over jonge stieren (schotse hoogland) en merries en ruinen, waarvan misschien 1 merrie per jaar veulend.
Niet te vergelijken met dit natuurlijk, maar het is wel natuurlijke begrazing.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:18

Het zal niet bij een veulen blijven, met de zachte winter zal het gras snel gaan groeien.
Tot oktober alle kans voor heel veel paarden en andere grazers en ook voor veulens.
Veulens zijn schattig mooi en ideaal om de aandacht afteleiden van de echte problemen

ik kwam dit filmpje tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=DI9K5oVt-2I

met het toenemen van de aantallen Konik paarden zal het gedrag verder veranderen.
een belachelijk experiment over de ruggen (het welzijn) van paarden, koeien, herten die niet uit het gebied kunnen.

bijvoeren is misschien niet de oplossing, maar de paarden op deze manier aan hun lot overlaten is niet goed. De definities van natuur in de OVP zijn belachelijk, in Nederland een klein stukje aan zijn lot overlaten, leuk maar niet Ok. En als er dan een dier ontsnapt uit de natuurlijke omgeving dan schieten we het af! Ik vind de doelstelling in de OVP en het experiment achterhaald.

De aantallen grazers moet naar beneden en niet door natuurlijke selectie in de winter door een tekort aan voedsel.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:57

Ik zal vanavond even de filmpjes bekijken. Lukt op mijn mobiel niet :)

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:10

Te veel dieren , te weinig ruimte , te weinig eten. Het is niet zielig om die beesten te laten verhongeren , maar afschieten is dan weer wel zielig 8)7 waar gaat het heen met de wereld...

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:16

Arm veulen, volgend jaar kan het alweer afgelopen zijn voor hem.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:23

Het is gewoon een grof schandaal wat daar gebeurt; 4000 grote grazers het hele jaar op 2400 hectare " gras en bos" Voor zo'n veebezetting moet je goed grasland hebben wat ook nog een keer goed bemest word en anders krijg je de toestanden die je nu ziet.

Op zo'n gebied is 800 grote grazers echt de limiet, dat er geen bos wil groeien zal mij een zorg zijn maar ze laten die dieren gewoon verrekken met een hek er om, moet je als particulier eens proberen!

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:32

Het mestbeleid voor melkkoeien is 2 koeien op 1 hectare (alleen gras en geen bos). Vreemd dat er wel zoveel 'wild' op zo weinig grond mag lopen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:39

_San87_ schreef:

Zo dacht ik er ook over! Ze kunnen beter die hengsten eens bij de merries weghalen :/