Paarden vaker gebruikt als proefdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paarden vaker gebruikt als proefdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:43

http://www.rijksoverheid.nl / http://www.bokt.nl

Het jaarverslag over de verrichte dierproeven in Nederland is weer bekend gemaakt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). In het verslag, genaamd "Zo doende 2012", valt te lezen dat het totaal aantal dierproeven is afgenomen in 2012, echter het aantal dierproeven op paarden is gestegen.

Uit het rapport blijkt dat er 2.932 paarden zijn gebruikt in 2012 voor dierproeven, ten opzichte van 2.583 in 2011. Dat is een stijging van 13,5%. Vooral het aantal paarden die gebruikt werden voor het wetenschappelijk onderwijs is gestegen: van 260 (2011) naar 734 (2012). Er werden in totaal 2.266 paarden gebruikt voor de ontwikkeling, productie of controle van vaccins of andere geneesmiddelen. Van alle paarden die gebruikt zijn voor dierproeven overleden er 85 paarden tijdens de proef en 18 paarden na de proef. Er bleven 2.829 paarden in leven.

Lees hier het verslag.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:07

Iets klopt er niet, zoals het er nu staat werden er 349 paarden méér gebruikt, maar alleen bij het onderwijs is de toename al 474...

olijf

Re: Paarden vaker gebruikt als proefdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:20

Dat kan toch als er voor iets anders minder gebruikt zijn?

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:07

Er werden 2266 gebruikt, er stierven totaal 103 en er bleven 2829 in leven (volgens mij is 2266 -103 niet gelijk aan 2829)...... Fijn en betrouwbaar komt dit over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:09

Goed bezig nvwa.... Lekker kloppende gegevens...
Zullen we bij jullie de zaakjes eens gaan controleren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:34

2932-103 = 2829?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:47

Er werden er 2266 gebruikt voor medicijnen en 734 voor onderwijs. Dat zijn er 3000 rond. Vermoedelijk overlappen die categorieën elkaar, je kunt onderwijs geven aan dieren die voor medicijnproductie worden gebruikt.

Willen we dat dierenartsen ook in de toekomst iets van paarden weten? Dan zullen ze ook op paarden moeten oefenen.

Willen we dat bv artrose behandelbaar wordt voor mensen én dieren inclusief paarden? dan zal daar (ook) onderzoek bij paarden voor nodig zijn. De FDA eist sowieso paarden als proefdiermodel voor artrose-onderzoek bij mensen. Dat is geen drama, want de paarden hebben daardoor nog eerder nieuwe behandelmogelijkheden dan mensen.

Grootste deel van de paarden wordt gebruikt voor vaccins en (oa) zwangerschapshormonen en blijven daarbij in leven. Ze worden daarbij goed (zeer goed! - want dure knollen) behandeld. Beter dan het gemiddelde paard dat met minimale zorg buiten staat of juist 24 uur binnen...

Ik vind 103 'opgeofferde' paarden op een totaal aan bijna 600.000 proefdieren (vooral muizen, ratten, konijnen, geiten) eigenlijk nog wel meevallen als je ziet hoeveel onderzoek er gedaan wordt aan medicijnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:55

Nog een interessant onderdeel van zodoende:

Mate van ongerief bij paarden:
Gering: 962
Gering/matig: 1.259
Matig: 657
Matig/ernstig: 49
Ernstig: 4

Ik heb een ex-proefpaard, gekocht van Universiteit Wageningen. Hij had het er top maar ze gingen het aantal proefpaarden verminderen. Eerst van 5 naar 2 (daar hoorde Victor bij) en nu hebben ze helemaal geen proefpaarden meer.

Een stukje dat ik eerder heb geschreven over dierproeven:
Citaat:
Ik ben dus niet tegen dierproeven. Wel ben ik voor het goed bekijken per proef of het werkelijk nodig is en dat wordt tegenwoordig heel goed gedaan. Ik vind dat mensen de neiging hebben door te slaan over proefdiervrij. Als ik bijvoorbeeld hondenvoer ga kopen, maar dat van mij best op proefdieren getest zijn namelijk. Mijn hond hoeft geen proefkonijn te zijn want ik ben me er niet snel van bewust dat het door het voer kan komen.

En ook medische dingen, uiteindelijk is een beest een beest. Ik vind het zielig voor ze dat ze dan sterven om ons beter te maken, maar uiteindelijk zal het een hoop mensenleed voorkomen en dat vind ik dan uiteindelijk belangrijker. Ook zijn de eisen voor het houden van proefdieren behoorlijk streng geworden. Veel strenger bijvoorbeeld dan het houden van dieren in de gangbare vleesindustrie. (Overigens niet altijd, dat hangt namelijk voor een deel van de proef af. Eventueel kan er ontheffing aangevraagd worden. Dat hangt heel erg van de proef af en er wordt strikt naar gekeken).

Victor viel in de categorie 3 van mate van ongerief in een dierproef. ( http://www.nvdec.nl/page2/styled/downloads/files/11.pdf ) Namelijk herhaaldelijk bloedprikken. Het individueel houden van een groepsdier valt ook onder niveau 3, waarmee dus een groot gedeelte van de gehouden paarden ook in deze categorie vallen (de categorieën gaan van 1 tot 6, geen tot zeer zwaar ongerief). Maar ook van de proefdieren valt (in 2007) 85% in categorie 1, 2 of 3. Daarna ruim 10% in 4 en in 3.2% in categorie 5 of 6 (zwaar en zeer zwaar ongerief). En de trend is nog altijd om proeven te doen in een lagere categorie in combinatie met minder dierproeven. Dus die 3.2% is waarschijnlijk al weer verder gezakt en gaat in ieder geval over een totaal kleiner aantal dieren.

Hopelijk geeft dit wat meer opheldering over wat dierproeven vaak werkelijk zijn, in plaats van de plaatjes van proefdiervrij.

De cijfers zijn weer wat veranderd en ik heb even te weinig tijd om te gaan rekenen. Maar goed, wat ik hieruit wilde halen was dat mate van ongerief een term is die dus vrij vaag is en mensen die al snel te zwaar inschatten als ze hem vergelijken naar hun eigen situatie.

Mate van ongerief:
Individueel huisvesten van een groepsdier: 3
Herhaaldelijk bloedprikken: 3
Correct uitgevoerde castratie zoals bij de dierenarts: 3

Het lijkt me duidelijk dat het dus eigenlijk grotendeels wel mee valt. Al zullen er altijd een groep dieren zijn die wel echt lijden met dierproeven, die groep is toch echt veel kleiner dan dierproefvrij je wilt laten geloven.

lucky_olleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:57

ik vind het raar dat mensen dieren gebruiken om dingen te testen, ik zou zeggen: doe het lekker bij jezelf~

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:03

lucky_olleke schreef:
ik vind het raar dat mensen dieren gebruiken om dingen te testen, ik zou zeggen: doe het lekker bij jezelf~

Maar jij gebruikt wel zelf medicijnen als ke ziek bent?
Grote kans dat die zijn getest op proefdieren.
Ik vind de bio industrie een absurdere bissnes dan proef dieren (mits in welke maten en
Levens omstandigheden)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:05

lucky_olleke schreef:

Nogal makkelijk te doen bij diermedicatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:27

Vorig jaar heeft een van mijn aidskatten meegedaan aan een klinische trial voor een nieuwe virusremmer. Zit mijn kat in deze getallen ? ik haal het niet uit de tekst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:31

Mist schreef:
Vorig jaar heeft een van mijn aidskatten meegedaan aan een klinische trial voor een nieuwe virusremmer. Zit mijn kat in deze getallen ? ik haal het niet uit de tekst.

Klinisch onderzoek met een experimenteel medicijn is idd ook 'proefdier'. Net als bij mensen je dan 'proefpersoon' bent.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:31

lucky_olleke schreef:

Mag hopen dat jij dan geen make-up en medicijnen gebruikt :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:33

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:33

ilaan schreef:
lucky_olleke schreef:

Mag hopen dat jij dan geen make-up en medicijnen gebruikt :')

Make-up mag al jaren niet meer op dieren worden getest.
Medicijnen móeten wettelijk gezien op dieren getest worden voordat mensen ze mogen gebruiken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:35

Hoezo niet? Je mag het toch raar vinden ookal gebruik je zelf producten die niet proefdiervrij zijn? Ik vind dierproeven zelf ook ontzettend sneu trouwens.. Hopelijk gaan ze steeds meer dieren vervangen door kunstmatige instructies.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:37

Het ging om het 'doe jet lekker bij jezelf' Wettelijk gezien mág dat gewoon niet eens als je een geneesmiddel hebt ontwikkeld. Dat móet eerst in dieren worden getest.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:50

Geryon schreef:
Hoezo niet? Je mag het toch raar vinden ookal gebruik je zelf producten die niet proefdiervrij zijn? Ik vind dierproeven zelf ook ontzettend sneu trouwens.. Hopelijk gaan ze steeds meer dieren vervangen door kunstmatige instructies.

Maar aan de hand van kunstmatige instructies kan je toch niet zien of een middel tegen, laten we zeggen spat, gaat helpen of niet?
Of een middel tegen ontstoken ogen, dat kan je moeilijk op het beeldscherm van je pc smeren en kijken of het werkt -> zo is Windows dicht (klik klik smeer smeer) en zo is Windows weer open.. Zo werkt dat niet.

Daarbij zijn er ook gewoon menselijke " proefdieren" maar die moeten zich vrijwillig aanmelden en krijgen er een vergoeding voor.
Dieren kan je helaas niet een advertentie voor in de Fabeltjeskrant zetten.
Denk dat meneer de uil daar niet blij mee is ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:58

palousa_boy schreef:
Geryon schreef:

Maar aan de hand van kunstmatige instructies kan je toch niet zien of een middel tegen, laten we zeggen spat, gaat helpen of niet?
Of een middel tegen ontstoken ogen, dat kan je moeilijk op het beeldscherm van je pc smeren en kijken of het werkt -> zo is Windows dicht (klik klik smeer smeer) en zo is Windows weer open.. Zo werkt dat niet.

Daarbij zijn er ook gewoon menselijke " proefdieren" maar die moeten zich vrijwillig aanmelden en krijgen er een vergoeding voor.

Ze kunnen precies bijv. een rat nabouwen, met bloedbanen en alles. Weet niet meer precies hoe het zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:59

Betaalde proefpersonen in Nederland geldt alleen voor fase 1 onderzoek met gezonde vrijwilligers. Patienten die meedoen aan geneesmiddelenonderzoek mogen daar geen vergoeding voor krijgen - om te voorkomen dat ze alleen om het geld meedoen. In de VS is dat anders.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:02

Geryon, en hoe denk je dat een robot kan laten zien hoe een organisme reageert op bijv medicatie? Erg vergelijkbaar met echt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:10

Geryon schreef:
palousa_boy schreef:

Ze kunnen precies bijv. een rat nabouwen, met bloedbanen en alles. Weet niet meer precies hoe het zit.

En hoe denk je dan hoe ze er achter zijn gekomen hoe alle bloedbanen etc lopen? Dat bedenkt die computer niet zelf.

Ze gaan echt niet onnodig in die beesten lopen hakken om te laten zien hoe alles loopt terwijl alles al op papier en tegenwoordig in 3D op de pc hebt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:18

F_Orumster schreef:
Geryon, en hoe denk je dat een robot kan laten zien hoe een organisme reageert op bijv medicatie? Erg vergelijkbaar met echt?

Zoals ik al zei weet ik het fijne er niet meer vanaf. Maar ja, dat is even echt. Het wordt al gebruikt.

palousa_boy schreef:
Geryon schreef:

En hoe denk je dan hoe ze er achter zijn gekomen hoe alle bloedbanen etc lopen? Dat bedenkt die computer niet zelf.

Ze gaan echt niet onnodig in die beesten lopen hakken om te laten zien hoe alles loopt terwijl alles al op papier en tegenwoordig in 3D op de pc hebt.

Wat is het nut van de vraag? :') Een paar dieren gebruiken om bepaalde constructies te kunnen bouwen, is natuurlijk een hele verbetering dan dieren blijven gebruiken. Daar gaat het om.

Geld speelt natuurlijk een grote rol. Maar er zijn al heel wat dierproeven vervangen door proefdiervrije modellen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:31

Geryon, dat je er het fijne niet vanaf weet is te lezen.
Een robot dat spiergroepen laat zien, kan dus ingezet worden om anatomisch onderzoek te ondersteunen. Geen immunologische onderzoeken bijvoorbeeld.

Ontopic; slechts 3% van de paarden zijn overleden, keurig toch?

Proefdieronderzoek is écht niet de makkelijkste weg. Je moet maanden vantevoren elk proefdier aanvragen, er komen zeer veel regels bij kijken, met name voor het welzijn, je krijgt soms minder dieren toegewezen dan nodig voor een betrouwbare onderzoeksgrootte etc etc. Geloof me dat het niet de makkelijkste en goedkoopste manier is om onderzoek te doen. Wel het beste. Overigens zijn er al veel onderzoeken vooraf gegaan voor het op dieren wordt getest (bijvoorbeeld celkweek).