Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Ik ben dus niet tegen dierproeven. Wel ben ik voor het goed bekijken per proef of het werkelijk nodig is en dat wordt tegenwoordig heel goed gedaan. Ik vind dat mensen de neiging hebben door te slaan over proefdiervrij. Als ik bijvoorbeeld hondenvoer ga kopen, maar dat van mij best op proefdieren getest zijn namelijk. Mijn hond hoeft geen proefkonijn te zijn want ik ben me er niet snel van bewust dat het door het voer kan komen.
En ook medische dingen, uiteindelijk is een beest een beest. Ik vind het zielig voor ze dat ze dan sterven om ons beter te maken, maar uiteindelijk zal het een hoop mensenleed voorkomen en dat vind ik dan uiteindelijk belangrijker. Ook zijn de eisen voor het houden van proefdieren behoorlijk streng geworden. Veel strenger bijvoorbeeld dan het houden van dieren in de gangbare vleesindustrie. (Overigens niet altijd, dat hangt namelijk voor een deel van de proef af. Eventueel kan er ontheffing aangevraagd worden. Dat hangt heel erg van de proef af en er wordt strikt naar gekeken).
Victor viel in de categorie 3 van mate van ongerief in een dierproef. ( http://www.nvdec.nl/page2/styled/downloads/files/11.pdf ) Namelijk herhaaldelijk bloedprikken. Het individueel houden van een groepsdier valt ook onder niveau 3, waarmee dus een groot gedeelte van de gehouden paarden ook in deze categorie vallen (de categorieën gaan van 1 tot 6, geen tot zeer zwaar ongerief). Maar ook van de proefdieren valt (in 2007) 85% in categorie 1, 2 of 3. Daarna ruim 10% in 4 en in 3.2% in categorie 5 of 6 (zwaar en zeer zwaar ongerief). En de trend is nog altijd om proeven te doen in een lagere categorie in combinatie met minder dierproeven. Dus die 3.2% is waarschijnlijk al weer verder gezakt en gaat in ieder geval over een totaal kleiner aantal dieren.
Hopelijk geeft dit wat meer opheldering over wat dierproeven vaak werkelijk zijn, in plaats van de plaatjes van proefdiervrij.
lucky_olleke schreef:ik vind het raar dat mensen dieren gebruiken om dingen te testen, ik zou zeggen: doe het lekker bij jezelf~
ilaan schreef:lucky_olleke schreef:ik vind het raar dat mensen dieren gebruiken om dingen te testen, ik zou zeggen: doe het lekker bij jezelf~
Mag hopen dat jij dan geen make-up en medicijnen gebruikt
Geryon schreef:Hoezo niet? Je mag het toch raar vinden ookal gebruik je zelf producten die niet proefdiervrij zijn? Ik vind dierproeven zelf ook ontzettend sneu trouwens.. Hopelijk gaan ze steeds meer dieren vervangen door kunstmatige instructies.
palousa_boy schreef:Geryon schreef:Hoezo niet? Je mag het toch raar vinden ookal gebruik je zelf producten die niet proefdiervrij zijn? Ik vind dierproeven zelf ook ontzettend sneu trouwens.. Hopelijk gaan ze steeds meer dieren vervangen door kunstmatige instructies.
Maar aan de hand van kunstmatige instructies kan je toch niet zien of een middel tegen, laten we zeggen spat, gaat helpen of niet?
Of een middel tegen ontstoken ogen, dat kan je moeilijk op het beeldscherm van je pc smeren en kijken of het werkt -> zo is Windows dicht (klik klik smeer smeer) en zo is Windows weer open.. Zo werkt dat niet.
Daarbij zijn er ook gewoon menselijke " proefdieren" maar die moeten zich vrijwillig aanmelden en krijgen er een vergoeding voor.
Dieren kan je helaas niet een advertentie voor in de Fabeltjeskrant zetten.
Denk dat meneer de uil daar niet blij mee is
Geryon schreef:palousa_boy schreef:
Maar aan de hand van kunstmatige instructies kan je toch niet zien of een middel tegen, laten we zeggen spat, gaat helpen of niet?
Of een middel tegen ontstoken ogen, dat kan je moeilijk op het beeldscherm van je pc smeren en kijken of het werkt -> zo is Windows dicht (klik klik smeer smeer) en zo is Windows weer open.. Zo werkt dat niet.
Daarbij zijn er ook gewoon menselijke " proefdieren" maar die moeten zich vrijwillig aanmelden en krijgen er een vergoeding voor.
Dieren kan je helaas niet een advertentie voor in de Fabeltjeskrant zetten.
Denk dat meneer de uil daar niet blij mee is
Ze kunnen precies bijv. een rat nabouwen, met bloedbanen en alles. Weet niet meer precies hoe het zit.
F_Orumster schreef:Geryon, en hoe denk je dat een robot kan laten zien hoe een organisme reageert op bijv medicatie? Erg vergelijkbaar met echt?
palousa_boy schreef:Geryon schreef:Ze kunnen precies bijv. een rat nabouwen, met bloedbanen en alles. Weet niet meer precies hoe het zit.
En hoe denk je dan hoe ze er achter zijn gekomen hoe alle bloedbanen etc lopen? Dat bedenkt die computer niet zelf.
Ze gaan echt niet onnodig in die beesten lopen hakken om te laten zien hoe alles loopt terwijl alles al op papier en tegenwoordig in 3D op de pc hebt.
Een paar dieren gebruiken om bepaalde constructies te kunnen bouwen, is natuurlijk een hele verbetering dan dieren blijven gebruiken. Daar gaat het om.