Toch paarden aangeleverd die niet geslacht mochten worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Toch paarden aangeleverd die niet geslacht mochten worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 08:06

http://www.elsevier.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker speurneusc

Slachterij Van Hattem BV in Dodewaard roept alle pakketten vlees, waarin paard zou kunnen zitten terug. Het gaat om partijen vlees die tussen januari 2012 en 22 januari 2014 zijn verwerkt. Frank Peters, veterinair juridische adviseur van de slachterij, heeft dat maandagavond laten weten.

Van Hattem BV kwam vorige week onder vuur te liggen nadat bekend werd dat er mogelijk was gesjoemeld door paardenvlees te mengen in pakketten rundvleessnippers. De slachterij zou ook meer paarden hebben ingekocht dan uit het slachtregister bleek.

Het bedrijf ontkent te hebben gerommeld met paardenvlees, maar erkent wel dat er in het verleden paarden zijn aangevoerd die niet geschikt werden bevonden voor de slacht. Het is niet duidelijk waar die dieren zijn gebleven.

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt samen met Van Hattem BV waar dat vlees is terechtgekomen. Voor de zekerheid roept de slachterij alle partijen paardenvlees en producten waar paardenvlees in zou kunnen zitten, terug.

De NVWA dreigde maandag nog de erkenning van het slachthuis te schorsen, maar wacht daar nu mee. 'Het bedrijf heeft nu de papieren waarom was gevraagd, ingeleverd. We hebben een paar dagen nodig om alle gegevens te controleren,' zegt een woordvoerder.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:09

Alsof er met een koe of schaap niet gesjoemeld word..........
Natuurlijk is het niet netjes maar ik weet zeker dat er meer gerotzooit word dan men denkt.
Alleen is dat minder makkelijk te achterhalen.

guenivere

Re: Toch paarden aangeleverd die niet geslacht mochten worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:12

Mijn paard heeft zelf hele zware medicijnen gehad waardoor hij niet meer geslacht mag worden (voor menselijke consumptie). Dit staat ook afgetekend door de dierenarts in haar paspoort. Schandalig dat er wel gesjoemeld word. Soms kan het dus schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:17

Je moest eens weten hoeveel hierin gesjoemeld wordt, juist bij varkens etc, omdat er daar veel meer van in een uur aangevoerd worden, en de keuring dus veel vluchtiger gaat.

Paarden met bhute is natuurlijk not-done , maar vraag me af wat de paarden hadden of op hadden dat ze niet geschikt waren voor menselijke consumptie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:47

Persoonlijk denk ik dat als ze echt diep en supergrondig gaan graven dat de NVMA ziet dat deze fraude al veel en veel langer aan de gang is.
Geloof het allang niet meer dat dit alleen maar van de laatste 2 jaar is. Denk sowieso wel al vanaf 2008 en misschien al wel ver voor de crisis en heeft het hele gesjoemel niks met de crisis te maken maar alles met een stel criminelen (want dat ben je als je op die manier je geld verdient) die door illegaal vlees 'te op waarderen' meer geld konden verdienen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:56

Dit is zeg maar de druppel op de gloeiende plaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:05

quartel schreef:
Natuurlijk is het niet netjes maar ik weet zeker dat er meer gerotzooit word dan men denkt.

Natuurlijk er wordt overal gesjoemeld.
Er is alleen een fundamenteel verschil tussen de diersoorten die je hier opnoemt en paarden; de eerstgenoemde zijn altijd bestemd voor menselijke voedselproductie, paarden niet. Dit heeft consequenties voor de soorten medicatie die toegestaan zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:30

Kuggur schreef:
quartel schreef:

Er is alleen een fundamenteel verschil tussen de diersoorten die je hier opnoemt en paarden; de eerstgenoemde zijn altijd bestemd voor menselijke voedselproductie, paarden niet. Dit heeft consequenties voor de soorten medicatie die toegestaan zijn.

en denk je dat een koe/schaap/varken/geit en noem maar op geen medicatie krijgen die niet toegestaan worden? Het is misschien makkelijker te verbergen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zelfs een blaadje sla kan zooi bevatten waar je niks van weet. Iedere boer rommelt om zijn beesten aan de slacht te kunnen verkopen. wat niet weet wat niet deert. Ik vind het nogal naief om te denken dat je nog nooit iets binnen hebt gekregen wat niet de bedoeling geweest mag zijn. Mijn vorige paard had ook bute op, meerdere keren maar het stond niet in haar paspoort. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ze niet gegeten mocht gaan worden wegens de bute. Maar ik ben er niet bij geweest toen haar lichaam verwerkt werd. Mensen doen nu eenmaal vaak veel voor geld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:33

quartel schreef:
Kuggur schreef:

en denk je dat een koe/schaap/varken/geit en noem maar op geen medicatie krijgen die niet toegestaan worden? Het is misschien makkelijker te verbergen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zelfs een blaadje sla kan zooi bevatten waar je niks van weet. Iedere boer rommelt om zijn beesten aan de slacht te kunnen verkopen. wat niet weet wat niet deert. Ik vind het nogal naief om te denken dat je nog nooit iets binnen hebt gekregen wat niet de bedoeling geweest mag zijn. Mijn vorige paard had ook bute op, meerdere keren maar het stond niet in haar paspoort. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ze niet gegeten mocht gaan worden wegens de bute. Maar ik ben er niet bij geweest toen haar lichaam verwerkt werd. Mensen doen nu eenmaal vaak veel voor geld.

dat is nogal een uitspraak?!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:35

Van koeien moet naast paarden ook een logboek worden bijgehouden wat ze aan medicijnen binnen krijgen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:46

Als mijn merrie niet geregistreerd stond (en het gaat juist om de paarden) dan lopen er vast veel meer rond.
En zo glipt er met gemak meer vee doorheen.
Dat dit geval aan het licht kwam, vermoedelijk door toeval, wil niet zeggen dat het verder nooit voor komt.
Nu zitten ze achter de slager aan maar men bedenkt niet echt waar de kern van het probleem ligt.
Ofwel....een berg poeha om iets wat je ook makkelijk in je speklap terug kan vinden.
Ik vind het gewoon een beetje belachelijk allemaal, dit is slechts een fractie van wat men weet......
Laten ze hun energie liever in de kern van het probleem stoppen.
De zwarte handel in de medicatie opheffen en de veeartsen meer aan banden leggen.
Maarja, zo simpel zal het wel niet zijn irl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:50

Koeien en varkens krijgen ook medicijnen, zeker varkens, dat zijn zulke zwakke dieren...het drinkwater zit ook vol hormonen en uitgeplaste anti conseptie, drugs.

Ik neem aan dat de paarden ingeslapen bij de DA door Rendac worden opgehaald en thuis ook, het geldt alleen voor de paarden die door de particulier ten onrechte worden aangeboden aan de slachterijen. Kennelijk zonder paspoorten en dergelijke of inderdaad met medeweten van de slachter.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:56

russel schreef:
Koeien en varkens krijgen ook medicijnen, zeker varkens, dat zijn zulke zwakke dieren...het drinkwater zit ook vol hormonen en uitgeplaste anti conseptie, drugs.

Ik neem aan dat de paarden ingeslapen bij de DA door Rendac worden opgehaald en thuis ook, het geldt alleen voor de paarden die door de particulier ten onrechte worden aangeboden aan de slachterijen. Kennelijk zonder paspoorten en dergelijke of inderdaad met medeweten van de slachter.

Bokt heeft gelukkig overal verstand van. Haha, wat een flauwekul. Drugs en water met hormonen. Ook nog bekend welke hormonen dat dan zijn?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:00

Als het goed is worden paarden die naar het slachthuis gaan en niet voor menselijke consumptie meer geschikt zijn, ook door Rendac opgehaald. Daarom betaal je ook voor het "schieten" en afvoeren van die paarden i.p.v. dat je er wat geld voor vangt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:01

russel schreef:

Ja maar antibiotica wordt hier enorm aan banden gelegd (em gecontroleerd) terwijl in (bijvoorbeeld) hongarije je subsidie krijgt als je er maar antibiotica in duwt (en dat is ook EU ;))
Bovendien staat er een wachttijd op de medicijnen.

Ik heb ken zoveel paarden die zogenaamd niet geslacht mogen worden maar waarbij het boekje nooit is ingetekend... Dan is het 150,- betalen voor inslapen en ophalen of 300,- beuren voor slacht. De slager hoeft dus helemaal niet op de hoogte te zijn (eveneens als paard v eigenaar wisselt dat eigenaar het niet weet).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:01

Marion71 schreef:
russel schreef:

Bokt heeft gelukkig overal verstand van. Haha, wat een flauwekul. Drugs en water met hormonen. Ook nog bekend welke hormonen dat dan zijn?

groeihormonen, ca 20 jaren terug grootste schandaal geweest ook in belgie waren hele bendes die daar de hand in hadden

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:06

Precies, 20 jaar terug! De sector heeft daardoor een ontzettend slechte naam gekregen. Nu wordt streng gecontroleerd en da's zijn al lang niet meer heilig (waren toen de grootste boeven in het schandaal).

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:21

waar Russel op doelt zijn de hormonen die vrouwen uitplassen die de pil slikken. en ja dat zit in het drinkwater, niet veel maar toch het blijven hormonen.

paard verkopen voor rund heeft maar één doel, geld!
rund is nou enmaal duurder dan paard en dus is het gelijk kassa.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:46

Ik weet het niet hoor maar vleespakketten van 2 jaar oud wordt ik toch ook niet vrolijk van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:57

Er zit allerlei zooi in het drinkwater, je maakt mij niet wijs dat ze alles schoon krijgen in de waterzuivering. Er zijn mensen die van alles door het toilet/afvoerputje spoelen, incl drugs en oude medicijnen of verfafval, weg is weg denken ze...

Mijn paard heeft ook bute op en is niet ingetekend. Ze is van 1993 en heeft pas sinds 2000 een paspoort en pas sinds 2009 dat medische inlegvel. Het is dat ik het weet anders zou ze zo geslacht kunnen worden voor menselijke consumptie. Hele paspoortenverhaal is voorlopig nog een wassen neus.
Veeartsen tekenen ook niet altijd in in het paspoort maar dan krijg je zo'n los vel mee voor in je paspoort, oeps nee die is kwijt sorry...
Ik heb ook meerdere veeartsen dus hoe wil men dit nou in hemelsnaam controleren? Ik pleeg geen fraude maar je ziet hoe makkelijk het kan.

In je gewone eten zit ook enorm veel troep, neem nou de gevaarlijke E-nummers. Ik snap dat ze het willen aanpakken maar alleen als je alles zelf verbouwd en je dieren ook puur voedsel eten kun je redelijk gezond eten, al is dat ook weer beperkt door de zure regen en bodemverontreiniging....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:06

Dweilen met de kraan open, dit probleem proberen te oplossen.

Met al het eten word gerommeld, die o zo gezonde groentes krijgen ook 'verkeerd' water etc. Ik vraag me af waar we ons moe om maken, dit weten we toch voor we het überhaupt in onze mond stoppen? Voordat we überhaupt de gore lucht inademen die hier overal hangt.

Leuk dat er regels zijn voor de slacht, dat gaat tenminste een klein deel tegen. :) En hopen dat het grootste deel mensen met zieke paarden ze laat inslapen en ophalen met rendac, scheelt weer wat drama.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:37

Marion71 schreef:

Er stond laatst een heel artikel op de facebookpagina van wakker dier. Varkens (en ook koeien) krijgen hormonen om tegelijk zwanger te worden en dus tegelijk te bevallen. Vruchtbaarheidshormomen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:38

damian23 schreef:
Marion71 schreef:

Er stond laatst een heel artikel op de facebookpagina van wakker dier. Varkens (en ook koeien) krijgen hormonen om tegelijk zwanger te worden en dus tegelijk te bevallen. Vruchtbaarheidshormomen.

Wakker dier overdrijft behoorlijk. Je moet niet alles voor waarheid aannemen wat zij beweren (overigens prima dat er een dergelijke protestclub is hoor, maar als je de helft gelooft, is het genoeg).

Het is helemaal niet handig dat alle dieren tegelijk drachtig zijn. Gespreid is zeker bij gesloten bedrijven praktischer. Enne, als onze paarden niet hengstig worden, spuiten we ze ook (en laten we niet vergeten hoe IVF bij mensen werkt). Bij schapen wordt het overigens wel gedaan. Dan sponsen ze en kunnen schapen in 2 jaar 3x lammeren.

Tuurlijk wordt er mee gerommeld, maar allemaal weer een eigen moestuin, is in deze tijd ook ondenkbaar. Er moet gewoon veel te veel voedsel worden geproduceerd. De wereldbevolking is zo ontzettend gegroeid in 40 jaar tijd, we worden ouder, eten meer, meer luxe, het mag bijna niks kosten en we gooien meer weg. Dat eten moet ergens vandaan komen. Niets eten is ook geen optie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:56

Marion71, ik geef geen commentaar op het gebruik van hormonen. Je vroeg alleen om welke hormonen het zou gaan. Nou, om vruchtbaarheidshormonen, die de pilgebruiksters onder ons eigenlijk ook gebruiken. In alle sectoren wordt gerommeld. Hier in de buurt heeft het Hoogheemraadschap een onderzoek gedaan naar de waterkwaliteit. Zaten daar dus behoorlijk was sporen van verboden giffen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:14

Marion71 schreef:
russel schreef:

Misschien eerst even googlen voordat je iets als onzin af doet.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/11/vee ... rinkwater/

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... water.html

En van dit stuk wordt je ook niet vrolijk.
http://www.stowa.nl/Upload/publicaties/ ... toffen.pdf