Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:42

* http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een paard zuigt lucht op een hek. Foto: JDan

Een studie naar genetica toont dat genen die eerder gelinkt zijn aan stereotye gedrag geen grote risicofactor zijn voor luchtzuigen. Bij het luchtzuigen pakt een paard een object vast met zijn voortanden en trekt vervolgens lucht naar binnen om het vervolgens weer naar buiten te werken met een karakteristiek geluid. Sommige paarden krijgen het zelfs voor elkaar om lucht te zuigen zonder een voorwerp vast te pakken.

Er werd van meerdere factoren gesuggereerd dat zij een oorzaak waren voor het gedrag, waaronder maagklachten en te weinig stimulatie uit de omgeving. Stereotypen worden over het algemeen gezien als een respons op een imperfecte omgeving in plaats van simpel slecht gedrag.

Maar is er een genetische component die een rol speelt in de ontwikkeling van luchtzuigen? Onderzoekers van de University of Helsinki, Finland, vergelijken luchtzuigende met niet luchtzuigende paarden en keken daarbij specifiek naar genen die bekend staan, of verdacht worden van een relatie met stereotype gedrag. Ze keken onder andere naar de genen die belangrijk zijn voor ghreline, ghreline receptoren, leptine, dopamine receptoren, μ-opioid receptoren, N-cadherine, serotonine receptoren en semaphorine.

Paarden in de luchtzuiggroep begonnen het gedrag te vertonen op een jonge leeftijd en hadden het gedrag laten zien tot in ieder geval het afgelopen jaar. De paarden zogen vooral lucht na het eten of wanneer zij gestrest waren. De paarden in de niet-luchtzuiggroep (controle groep) waren allemaal ouder dan 10 jaar en hadden nog nooit luchtgezogen.

De onderzoekers bekeken de kandidaat genen in beide groepen en vergeleken allelfrequenties tussen de experimentele en controle groep voor ieder ras apart. Zij konden geen bewijs vinden voor een genetische aanleg voor luchtzuigen op alle geteste loci. "Deze resultaten suggereren dat de al bekende "stereotype genen" geen grote risicofactor spelen voor het ontwikkelen van luchtzuigen bij paarden." zeggen de onderzoekers. "Maar verdere genoomstudies met grotere groepen paarden zijn nodig voor nog harder bewijs."

Hemmann K, Ahonen S, Raekallio M, Vainio O, Lohi H. Exploration of known stereotypic behaviour-related candidate genes in equine crib-biting. Animal. 2014 Jan 6:1-7.

Coentjuh

Re: Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:33

Dit was toch al bewezen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:41

Even een correctie...luchtzuigen is het lucht naar binnen zuigen, en als het paard daarbij een object vast pakt dan heet het officieel kribbebijten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:44

Tjonge jonge hoeveel onderzoeken moeten er nog gedaan worden voordat mensen inzien dat een paard gewoon buiten hoort en dat ziektes/afwijkend gedrag/slechte voeten etc voor 99% te wijten is aan slechte tegennatuurlijke huisvesting :(

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:12

dus het si toch toeval dat ik avn een bepaalde hengst zeker 6 luchtzuigers heb gezien. Ok als hun het zeggen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:00

Arabesk schreef:
Tjonge jonge hoeveel onderzoeken moeten er nog gedaan worden voordat mensen inzien dat een paard gewoon buiten hoort en dat ziektes/afwijkend gedrag/slechte voeten etc voor 99% te wijten is aan slechte tegennatuurlijke huisvesting :(

Precies wat ik dacht.

Ik vul daar nog even de prestatie drang van de ruiter bij.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:14

Hebben ze ook onderzocht of er bij deze paarden maagproblemen zijn dan ? Want daar ontstaat dit gedrag het meeste door ! Een slechte maag zal zeker erfelijk zijn .

Vind bovenstaande nogal kort door de bocht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:18

Cowgirl schreef:
Arabesk schreef:

Precies wat ik dacht.

Ik vul daar nog even de prestatie drang van de ruiter bij.

Behoehoehoe alles is slecht wat een bit in heeft, hoefijzers onder zitten en ruiters die wedstrijden rijden :+ pure dierenmishandeling!

Hebben ze ook OOSeven en zijn nafok onderzocht? volgens mij is dat wel zeker genetisch bepaald :7

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:24

Ik vul daar nog even de prestatie drang van de ruiter bij.[/quote]
Behoehoehoe alles is slecht wat een bit in heeft, hoefijzers onder zitten en ruiters die wedstrijden rijden :+ pure dierenmishandeling!

Hebben ze ook OOSeven en zijn nafok onderzocht? volgens mij is dat wel zeker genetisch bepaald :7[/quote]

Jij zegt het ik dacht het. Hier in Duitsland zeggen ze dat Snadro Hit het ook veel geeft....maar heb er persoonlijk geen ervaring mee

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:45

ik vind het een beetje jammer dat er door sommige meteen wordt geconcludeerd dat luchtzuigende paarden door stress, prestatiedrang, weinig buiten enz. dit gaan ontwikkelen. Uiteraard zijn die gevallen er wel helaas, maar om het dan over 1 kam te scheren?
ik heb zelf een luchtzuiger (staat in de wei regelmatig lucht te zuigen) die een halfjaar 24/7 buiten staat en andere halfjaar pas met het donker naar binnen gaat met lekker veel ruwvoer zodat ze wat te doen hebben. Ook wordt ie 2x in de week dressuurmatig in de bak gereden op een lekkere ontspannen manier en de rest van der week lekker mee naar het bos, heeft ook absoluut geen stress en al zeker geen overmatige prestatiedrang mijnerzijds.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:50

listiglistje schreef:
Hebben ze ook OOSeven en zijn nafok onderzocht? volgens mij is dat wel zeker genetisch bepaald :7

Daar doen echt heel veel nakomelingen het van of hebben het geprobeerd en is gelijk in de kiem gesmoord. Het zijn hele gevoelige binnenvetters in die lijn.
Mijne helaas ook. Die is het al gaan doen als veulen en toen stond ie op de wei. Er was toen ook nog geen sprake van prestatiedrang := Nog steeds zuigt hij buiten op de wei juist vaker dan binnen op stal (op stal alleen bij de voerbeurt of als er teveel volk rond zijn stal komt klieren, daar houdt hij niet van)

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:08

ben wel benieuwt of er later niet als nog een gen word ontdekt wat toch genetische aanleg geeft.
Dit was slechts een stukje..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:09

Breek me de bek niet open, hij heeft hier in de regio heel veel gedekt!

Ik ken er zeker een stuk of 40 à 50 persoonlijk, daarvan doet denk ik zo'n 80% het....

Als ik dan kijk naar de advertenties op de verkoopsites staat het er bijna altijd bij :o

dus als dat niet genetisch/erfelijk is dan vreet ik mijn schoen op :Y) :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:10

Dit onderzoek gaat over kribbebijten, staat ook heel duidelijk in het onderzoek. Toch wat anders dan luchtzuigen :)
Waarom is het hier dan luchtzuigen genoemd? :?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 18:13

Bokt Wiki: "Luchtzuigen wordt ook wel aangeduid met de term kribbebijten. In de wetenschappelijke literatuur wordt er het zelfde mee bedoeld. ".

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:14

Cayenne schreef:
Dit onderzoek gaat over kribbebijten, staat ook heel duidelijk in het onderzoek. Toch wat anders dan luchtzuigen :)
Waarom is het hier dan luchtzuigen genoemd? :?

Overal lees ik in de tekst luchtzuigen, of mijn tekstbeleving is anders....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:15

Volgens mij is de erfelijke component het omgaan met stress/prikkels bij luchtzuigers...en dan dus imo de sensibele binnenvetter karaktertrek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:17

Focussed schreef:
Bokt Wiki: "Luchtzuigen wordt ook wel aangeduid met de term kribbebijten. In de wetenschappelijke literatuur wordt er het zelfde mee bedoeld. ".

Dat klopt en daar is al vaker op gewezen dat het in de wiki niet correct staat.

Listiglistje: http://horsetalk.co.nz/2014/02/02/are-g ... z2rrIYfyau

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:19

Maar is het dan zozeer erfelijk of is het het type paard, dus niet een gen wat voor luchtzuigen zorgt bij o.a. OOSeven, maar de genetische aanleg tot o.a. stress gedrag? Kun je dan zeggen OOSeven vererft dit door of het is het type paard, soort bloedlijn die hier zeer gevoelig voor is?

Edit wat Elisa dus zegt allen door haar beter verwoord.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:31

cowgirlsam schreef:
ik vind het een beetje jammer dat er door sommige meteen wordt geconcludeerd dat luchtzuigende paarden door stress, prestatiedrang, weinig buiten enz. dit gaan ontwikkelen. Uiteraard zijn die gevallen er wel helaas, maar om het dan over 1 kam te scheren?
ik heb zelf een luchtzuiger (staat in de wei regelmatig lucht te zuigen) die een halfjaar 24/7 buiten staat en andere halfjaar pas met het donker naar binnen gaat met lekker veel ruwvoer zodat ze wat te doen hebben. Ook wordt ie 2x in de week dressuurmatig in de bak gereden op een lekkere ontspannen manier en de rest van der week lekker mee naar het bos, heeft ook absoluut geen stress en al zeker geen overmatige prestatiedrang mijnerzijds.

En wanneer is hij er mee begonnen?
Geheel afleren gaat helaas niet meer. Hoe goed ze je later ook huisvest.

Ik ben niet tegen wedstrijden bitten en ijzers, wel tegen stallen waar paarden op het rijden na in de stal staan. En ook tegen stallen die 5 keer per dag brok voeren, liefst grote hoeveelheden, maar maar 2 keer hooi.
Gelukkig is beide aan het veranderen, maar zulk management is wel vragen om zuigers.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:43

Het luchtzuigen zelf is niet erfelijk aangezien een stereotypie ontstaat door slecht welzijn, maar volgens mij wel de bepaalde stressbalans die een paard heeft. Waardoor ze juist sneller gefrustreerd zijn/gaan luchtzuigen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:03

Arabesk schreef:

Dan mag jij mij vertellen waarom ik een pony ken (shetlander)

Die in kudde verband gehouden wordt.
momenteel zijn dit 15 pony's

Met schuil mogelijkheid.
Die een geheel uitgebalanceerd dieet hebben en nog nooit een stal gezien hebben nog een hoofdstel zadel of hoefijzer

Worden natuurlijk bekapt..
En toch zuigt hij heeeeel fanatiek lucht..

Pony is al helemaal na gekeken op maagzweren etc
bloed getrokken vitamine alles is goed en toch staat hij bijna altijd lucht te zuigen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:04

kimmie1 schreef:
Maar is het dan zozeer erfelijk of is het het type paard, dus niet een gen wat voor luchtzuigen zorgt bij o.a. OOSeven, maar de genetische aanleg tot o.a. stress gedrag? Kun je dan zeggen OOSeven vererft dit door of het is het type paard, soort bloedlijn die hier zeer gevoelig voor is?

Dat karakter (sensibele binnenvetter) zit er idd zeker in, vrijwel alle eigenaren hier op Bokt en erbuiten herkennen dat toch wel.
Sandreo weet ik niet, die ken ik te weinig en te kort om daar uitspraken over te doen.

albersyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:55

Mijn merrie was op stal een kribbebijter/luchtzuiger. Haar zoon heeft dit gedrag nooit overgenomen. Ze leefden in dezelfde omstandigheden.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:11

Ik heb ook een luchtzuiger die hier in de opfok (lees weiland) mee begonnen is, nooit aanleiding daarvoor gehad als in stress, slecht voer oid. Altijd onbeperkt ruwvoer en goed en niet te veel krachtvoer. Haar oma heeft het ook altijd zonder enige aanleiding gedaan dus ja ik geloof er wel in dat hier een erfelijke factor een rol speelt. Zou mooi zijn als ze dit kunnen vaststellen dat kan weer een hoop gezeur voorkomen over het al dan niet over kunnen nemen van elkaar als ze dit van elkaar zien