Invlechten van de staart is een goed alternatief voor couperen.
Foto: Dave Hamster
Vandaag heeft staatssecretaris Dijksma (EZ) wederom vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP) beantwoord. Deze vragen (en antwoorden) zijn een vervolg op vragen (en antwoorden) die gesteld zijn in oktober 2013.
Inmiddels is het ruim 10 jaar geleden dat gecoupeerde staarten bij paarden niet meer mogen. Toch blijken er nog steeds paarden zonder staart aangeboden te worden bij de Koninklijke Vereniging “Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger”. De vragen hebben ondermeer betrekking op dat stamboek. Van Gerven vraagt zich bijvoorbeeld af of de erkenning van het stamboek kan komen te vervallen.
"Ik vind het teleurstellend dat er na 12 jaar nog steeds geen cultuuromslag heeft plaatsgevonden binnen bepalende geledingen in de fokkerij van de Nederlandse trekpaarden.", aldus Dijksma. "Ik zal het bestuur van de KVTH uitnodigen voor een gesprek en hen vragen om mij binnen afzienbare termijn te informeren over de maatregelen die zij gaan nemen en mij een datum gaan noemen vanaf welke zij gecoupeerde paarden niet meer toe zullen laten op tentoonstellingen en keuringen. Ik ga er vanuit dat een dergelijk voorstel de paarden betreft die bijvoorbeeld na 1 januari 2014 geboren zijn."
Lees hier de vragen & de antwoorden
Verwant artikel
[VN] Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek
?