Charlotte Dujardin is dit weekend dé favoriet voor de titel tijdens Jumping Amsterdam. De Britse amazone rijdt het Nederlands gefokte paard Valegro (v. Negro). De NOS had een kort interview met haar op het terrein van Jumping Amsterdam. Daar blikt ze terug op het succes van de Olympische Spelen en natuurlijk komt Valegro ook even ter sprake.
Waarom is Valegro succesvol? Wellicht dankzij de wekelijkse buitenritjes met een vrouw van 76 jaar.
Wat een ontzettend sympathieke ruiter! Leuk om een beetje te weten hoe het er bij haar aan toe gaat en geweldig om te weten dat die paarden het zo goed hebben!
Aranel
Geplaatst: 25-01-14 11:03
Hoe cool dat die vrouw van 76 gewoon buiten gaat rijden met het toppaard van de wereld
Ik vind Charlotte altijd erg sympathiek overkomen, ben benieuwd wat voor score ze vandaag zal rijden
Superleuk van de buitenritjes, die dame van 76 is zelf ook ex-olympisch amazone, dus niet de eerste de beste..
Aranel
Geplaatst: 25-01-14 11:10
Het leek mij ook al niet dat ze daar iemand uit het plaatselijke bejaardentehuis geronseld hadden hoor maar alsnog, dit zegt wel iets over het karakter van Valegro en de manier van omgaan met paarden van Carl Hester en Charlotte.
Het is toch ook heerlijk voor dat soort paarden dat ze gewoon lekker buiten komen. Hoe vaker ze buiten komen hoe minder gek ze doen. En ja als je 15 miljoen voor een paard betaald is het een behoorlijk dure knakworst als er iets mee in de wei gebeurt, maar ik denk dat als je 15 mil voor een paard betaald ook een behoorlijke verzekering kan betalen.
Ik vind het ook een fijne amazone en ze komt ook erg sympathiek over. Ben benieuwd wat ze nog kan neerzetten qua prestaties!
JJane
Geplaatst: 25-01-14 11:43
Elke dag buiten, vier dagen trainen en een bijrijder voor het bos. Fijn om te horen dat het op die manier ook kan.
Hygge
Geplaatst: 25-01-14 11:50
Wat leuk dat er dit weekend kampioenen op de Nederlandse bodem rond paraderen. Ik vind het heerlijk hoe Charlotte haar paarden traint en laat trainen. Hier kan menig ruiter en amazone op hoog niveau een voorbeeld aan nemen! En ik zie liever Nederlandse paard bij de concurrent als ze op deze manier worden getraind dan bij onze eigen angsthaasjes.....
Buitenritten maken en lekker te wei op. Daar kan Nederland nog wat van leren. Laat de paarden lekker af en toe paard zijn, in plaats van kostbare pronkstukken die hun dagen slijten alleen maar op stal en in de bak
Elisa2
Geplaatst: 25-01-14 12:23
JJane schreef:
Elke dag buiten, vier dagen trainen en een bijrijder voor het bos. Fijn om te horen dat het op die manier ook kan.
Volgens mij maakt deze manier nou net het verschil in net dat beetje extra! top!
Pandora2
Geplaatst: 25-01-14 12:54
Dit is nu echt horsemanship ! Een mens zou spontaan naar Engeland verhuizen, toch ?
Dit zouden de Nederlanders ook moeten doen met hun paarden, ook lekker een frisse neus halen met een buitenrit, en wat mij ook opviel is dat Valegro gewoon met kale benen op stal staat, en niet altijd maar die bandages om de benen.
geweldig stukje,maar Carl Hester is ook al zo'n sympathieke vent.....
als je ziet hoe ze met de paarden omgaan en wat voor een ontspanning de dieren krijgen...daar kunnen ze in NL nog wat van leren. Hup de wei in met die dieren..(en als ze gewoon lekker op de wei komen dan doen ze ook niet gek..) ja als ze 1x per jaar naar buiten mogen dan doen ze maf...maar als het normaal is om buiten te komen.
Daarnaast vind ik dat je met ieder paard een buitenrit moet maken, dat houd ze fris en fruitig en ze vinden het heerlijk en je krijgt ze er schaap mak van................. Top sport paard of niet......
_KiMbErLeY_
Geplaatst: 25-01-14 17:26
Inderdaad een mooi filmpje, ze spreekt met passie en liefde voor het paard, TOP!!
Daarom ben ik zo ongelofelijk fan van hun en van Carl Hester natuurlijk ook. Hun manier van omgaan met paarden is zo bijzonder, daar kunnen menig ruiter nog van leren! Echt genieten dit te zien.
Ook toen Carl Hester uitlegde waarom Valegro niet zou worden verkocht. Een belangrijke rede was, dat hij elders waarschijnlijk niet zo 'paard' kon zijn als dat hij bij hen zou kunnen zijn. Dat ze lekker naar buiten gaan vind ik echt super. En ja als het glad en nat is, snap ik best dat het minder is. Geniet van deze combinatie!
Wat ik me dan afvraag als ik al die bovenstaande reacties lees. Waar halen jullie de informatie vandaan dat Nederlandse toppaarden niet in de wei komen, niet op buitenrit gaan of de gehele dag met bandages om in de stal staan?
Ik werk zelf (internationaal) in de paarden en ben op verschillende grote stallen geweest en daar komen ook de toppaarden gewoon buiten, je moet alleen wel beseffen dat we in Nederland gemiddeld gezien niet zoveel weide hebben en de paarden daardoor niet de gehele/iedere dag buiten kunnen zijn, omdat er simpelweg nog meer paarden zijn die ook graag naar buiten willen. Daarnaast gaan die paarden ook lekker op buitenrit en worden ze vaak in- en uitgestapt in het bos. En bandageren is vaak het laatste wat je 's avonds doet en het eerste wat je er 's morgens af haalt. Dusja dan zie je ze ook niet terug op het filmpje van Charlotte.
Ik heb helemaal niks tegen Charlotte, ze zijn een ontzettend mooi team, dus dit bericht is niet om haar af te kraken. Het gaat mij erom dat wij als Nederlanders veelal slecht over 'onze' ruiters/amazones praten, maar we half niet weten hoe het er daadwerkelijk op/in de stallen aan toe gaat! Ik kan natuurlijk niet praten over alle grote stallen in Nederland, er zullen vast een paar rotte appels tussen zitten, maar dat is in ieder land zo en we moeten dus ook niet alles naar een kant scheren.