Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:43

http://www.equipona.com / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Zal van je paard vallen verleden tijd zijn met het Pulliter-systeem?
Foto: Xanteen

De statistieken liegen er niet om: paardrijden is een van de meest risicovolle sporten ter wereld. Jaarlijks worden er vele ruiters met ernstige verwondingen veroorzaakt door een val opgenomen in het ziekenhuis. Onderzoeker David Nutt, voorzitter van het European College of Neuropsychopharmacology, verklaart zelfs dat er wereldwijd meer mensen hersenschade oplopen door een val van een paard dan door drugsgebruik. De fabrikanten van het Pulliter-systeem menen nu een oplossing gevonden te hebben om de paardensport veiliger te maken. Hun systeem zorgt ervoor dat een ruiter niet meer van zijn paard kan vallen, zolang het paard zelf niet valt.

Het systeem, genaamd Pulliter, houdt de ruiter op het paard maar geeft de ruiter wel nog genoeg bewegingsvrijheid. Hierdoor is het rijden op een normale en correcte manier mogelijk. Het direct vrijmaken van de ruiter wanneer het paard valt zorgt ervoor dat de ruiter niet onder het paard komt, waardoor het rijden veel veiliger is. Het systeem is ontwikkeld voor Engelse zadels en kan per ruiter en paard worden afgesteld.

Het Pulliter-systeem bestaat uit drie onderdelen: het geraamte, het harnas en de snap-sensor/processor. Het geraamte zit verwerkt in een zadeldekje en wordt onder het zadel gelegd en blijft op zijn plaats door het gewicht van het zadel. Het harnas is een verstelbare heupriem die de ruiter op zijn plek houdt wanneer deze zijn evenwicht dreigt te verliezen. De snap-sensor/processor bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming kan vastgesteld worden. Een processor verwerkt de door de sensoren geleverde informatie. Aan de hand van deze gegevens wordt het openen/sluiten van het systeem bepaald. Via een knop kan je op elk moment het Pulliter-systeem openen.

In geval van lage batterijstand zal er een lampje knipperen. In geval van te lage batterijstand of een hapering aan het systeem zal het Pulliter-systeem niet sluiten of automatisch openen.

Klik hier voor een foto van het systeem.

Normaal rijden met het Pulliter-systeem

Een plots stoppend paard met het Pulliter-systeem

Een vallend paard met het Pulliter-systeem
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 26-01-14 17:29, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Extra video's toegevoegd

goldenarrow

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:46

Een autogordel te paard :') Ik zie mezelf er echt niet mee rijden, hang je er straks naast waar je normaal zou vallen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:47

Dat zou niets voor mij zijn, ik kan nog al eens van mijn paard afspringen als er bepaalde situaties voor doen, en dat kan dan niet meer. Benieuwd wat andere er van vinden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:48

Een zogenaamd high-tech systeem maar geen opstapbok in de buurt?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:49

En waar kun je heen, als het paard zelf valt..?

ABC321L

Eerste wat in me opkomt, levensgevaarlijk.

Ibbel

Leuk zo'n filmpje, maar laat 'm nu eens op een rodeopaard zien? Ik geloof er geen fluit van dat dit werkt nl...

kelseyc

Nee ben het niet van plan te dragen, zo vaak val ik er nou ook weer niet af.
Mijn pony is wel eens gevallen door een kuiltje en toen viel ik ervoor over af en daarna rolde het paard over mij heen. Zou er niet aan moeten denken.

Borisje

Ik weet niet of ik dat wel zo 'veilig' vind := Op sommige momenten is het maar beter dat je eraf valt in plaats van blijven zitten, anders breng je het er niet levend vanaf.
Bijvoorbeeld als je er snel af wil springen als je paard valt, of als je een schriksituatie ziet aankomen en snel eraf wil. Mwah, ik denk dat ik vallen veiliger vind.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:50

ik zou er niet mee gaan rijden.. ik val liever meteen.. paard moet er ook maar aan wennen als je in plaats van valt er aan blijft hangen half.. ook al zit er dan een of andere sensor bij.. ik bepaal liever zelf of ik me laat vallen/spring. met een levend dier hoef ik geen gordel, bij een auto ect wel..

edit of je kan kiezen om je te laten vallen op het zandpad.... dan die auto snelweg waar je paard heen rent... (op hol zie je niet zomaar ff die knop te vinden)
Laatst bijgewerkt door Christiene op 23-01-14 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:50

wow wat gevaarlijk dit, als je paard valt dan kom je er gegarandeerd onder?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:51

Zo'n systeem werkt het nemen van risico's alleen maar in hand denk ik. Deze dame kan kennelijk niet zonder hulpteugel rijden, maar vanwege de -schijnveilige- gordel gaat ze springen. Goede zit- en valles, ken je paard, ken je eigen grenzen, geen dingen doen als je niet zeker weet dat het goed gaat... Lijken me even goed zo niet beter te werken. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-01-14 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

En als je paard nou een sprong zijwaarts maakt dan? Dan hang je naast je paard, maar kunt niet los komen.

Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Ik ben wel heel benieuwd naar een filmpje van dit systeem op een paard dat wel echt gek doet. En hoe je er dan in hangt. Want dit is wel leuk, maar bij wat zij doet val je er überhaupt niet zomaar af.

kayalover

Lijkt mij niets, dan heb ik liever dat ik gewoon val met een body protector..
En als jij en je paard vallen?
Dat filmpje vind ik onduidelijk en weinig uitleg geven. Het zou voor mij anders zijn als er een (bijna) val werd gefilmd.,

reeskees

wil zo niet op het paard zitten als ie struikelt, of nog erger over de kop gaat ofzo... :=

Emita

Lijkt me vooral gevaarlijk als je paard zelf valt.. Dan zit jij eraan vast :\

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:52

Hm zou niets voor mij zijn. Ik zou vergeten dat ik hem om heb en als ik er in een keer afspring als er iets gebeurd dan zit ik vast :+

haikegek

Leuk...als je paard niets doet.maar zie geen filmpje van een ruiter die van haar paard valt.wat nou inderdaad als je wel uit het zadel wordt geslingerd en daar vast hangt?

tevens hoort vallen erbij.weer een manier om onkunde van de ruiter te verbergen

annehoe

Volgens mij zijn er genoeg situaties te bedenken dat je liever van je paard valt dan een hele bok sessie half naast je paard uit te moeten `hangen`. Soms val ik er liever gecontroleerd af als ik inschat dat dit veiliger is. Om dan eerst een gordel los te moeten maken lijkt mij kostbare tijd. Wel positief dat mensen zoeken naar een manier om het paardrijden veiliger te maken. Ga zo door!!

opisop_shop

hoe en wanneer werkt dit in als je dreigt te vallen, want volgens mij heb je veel te veel bewegingsruimte of je nog effectief op je plek te houden??

damian23

Dit lijkt me juist gevaarlijk. Er zit zoveel speling in dat tuigje dat je bij een paard bokkensprongen half naast je paard hangt maar je valt er niet af. Grote kans dat je paard vervolgens in paniek aan de haal gaat met de ruiter er half naasthangend. Maar ja....je valt er niet af.....

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:53

Lijkt mij ook niet echt ideaal :n

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:54

Volgens mij moet je ook niet voorover van je paard vallen (weigering bij sprong) Dan kun je volgens mij nog een aardig eindje voor het zadel landen. Auch... Nekwervels tussen je benen is niet de meest prettige ervaring.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:55

Het zit dus onder het zadel, dus als je zadel naar de zijkant zou schuiven schuif je gezellig mee. :+

Ik denk dat er iets te simpel over is nagedacht :')