Manegehouder verdacht van verkrachting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Manegehouder verdacht van verkrachting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:48

http://www.nieuwsblad.be

De 43-jarige zaakvoerder van de manege Hippo D‘haeneghem in Oedelem blijft ook in beroep onschuldig pleiten voor de verkrachting van twee minderjarige meisjes die destijds rijlessen bij hem volgden.

De feiten kwamen aan het licht in december 2008 toen de partner van het jongste meisje uit Maldegem, die intussen 23 jaar oud is, een dreigmail verstuurde naar de uitbater van de manege. Dat gebeurde nadat het meisje hem verteld had dat ze tussen 2000 en 2002 verkracht werd door haar toenmalige instructeur. De manegehouder diende evenwel een klacht in bij het parket, dat een onderzoek instelde. De klacht wegens bedreiging keerde echter als een boemerang terug in het gezicht van de manegehouder. Een geseponeerd verkrachtingsdossier uit 2004 werd terug van onder het stof gehaald en het slachtoffer, een intussen 25-jarige Brugse vrouw, verklaarde dat ze op haar vijftiende twee keer seks had met de Oedelemnaar.

In eerste aanleg werd de man op grond van twijfel en gebrek aan bewijs vrijgesproken. De burgerlijke partij ging in beroep, maar ook gisteren bleef de manegeuitbater zijn onschuld staande houden. Hij legde geen leugenachtige verklaringen af aan de leugendetector en de rechter in eerste aanleg nam ook mee dat de man zelf klacht indiende na de dreigmail. ‘Als je zo'n klacht wegens bedreiging indient, weet je dat het dossier terug kan worden boven gehaald. Enkel iemand die onschuldig is, dient zo'n klacht in’, zegt zijn advocaat meester Petitat.

‘Toen de zaak een eerste keer werd geseponeerd, begon iedereen mekaar wat op te hitsen met geruchten. Maar mijn cliënt heeft ook nooit in voorarrest gezeten en niemand heeft ooit iets gezien. De dames zijn ook nooit medisch onderzocht, daarvoor was het al veel te laat.’ Ook het parket-generaal sluit zich nu aan bij die vrijspraak.
Een van de slachtoffers blijft echter hoopvol. ‘Ik hoop dat er nu eindelijk mij iemand zal geloven. In de grond van mijn hart weet ik dat ik de waarheid zeg’, stelt ze.

BigOne

Re: Manegehouder verdacht van verkrachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:59

Gaat het nu om dezelfde man, de uitbater of instructeur??

IkheetRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:41

Ik denk dat er meerdere stalhouders zijn die genieten van het jonge grut.. Met je poten van kinderen afblijven. Vergunning kan ook de prullebak in. :wave: (Mits het waarheid is natuurlijk)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:48

Gatvr... ik ken exact zo'n zelfde situatie. Hoewel ik natuurlijk niet 100% zeker weet of de slachtoffers de waarheid spreken. Maar vaak hebben deze mannen ook de sympathie van heel veel mensen waaronder ook veel meisjes/vrouwen die gelukkig niet in aanraking geweest zijn met de 'monsterlijke' kant van deze persoon en die voor deze opkomen en zich dus ook keren tegen de slachtoffers die zo dapper zijn hun verhaal te doen. Als het waar is hoop ik van harte dat het recht zegeviert.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:00

Leugendetector? Was dat niet iets uit oude politieseries?
Ik dacht dat die dingen nooit volledig betrouwbaar zijn bevonden.

Dat die man maar moge zitten als hij schuldig'is.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:49

Boras schreef:

Dat die man maar moge zitten als hij schuldig'is.

Is ook niet, vandaar dat er staat dat hij geen leugenachtige verklaringen aflegde volgens de leugendetector.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 05:57

Wel jammer dat er over het algemeen vrij snel vanuit wordt gegaan dat de man de vrouw wel verkracht moet hebben. Ook vrouwen kunnen een levendige fantasie hebben, het zal niet de eerste keer zijn dat er gelogen wordt over verkrachting met alle gevolgen van dien.

Als hij schuldig is, zal hij zijn straf niet ontlopen. Maar wat mij betreft krijgen de vrouwen ook straf mocht blijken dat dit verhaal verzonnen is. Al is dat erg lastig te bewijzen. Net als dat het lastig te bewijzen is dat de manegehouder schuldig is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:05

Ik kan me niet voorstellen dat een normale burger een leugendetector kan foppen.

Ik denk wel dat een leugendetector te foppen is, maar denk dat dat veel oefening vergt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:14

Voor zover ik weet moet je inderdaad vrij goed getraind zijn om zo'n detector te beliegen zonder dat ie dat weer geeft...

Maar of hij vrij gesproken is, of niet zal er vrees ik voor de maatschappij niet toe doen..

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:19

_San87_ schreef:
Wel jammer dat er over het algemeen vrij snel vanuit wordt gegaan dat de man de vrouw wel verkracht moet hebben. Ook vrouwen kunnen een levendige fantasie hebben, het zal niet de eerste keer zijn dat er gelogen wordt over verkrachting met alle gevolgen van dien.

Als hij schuldig is, zal hij zijn straf niet ontlopen. Maar wat mij betreft krijgen de vrouwen ook straf mocht blijken dat dit verhaal verzonnen is. Al is dat erg lastig te bewijzen. Net als dat het lastig te bewijzen is dat de manegehouder schuldig is.

Ik dacht hetzelfde. De man wordt meteen veroordeeld terwijl er nog niets bewezen is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:33

Daar zijn we goed in tegenwoordig. Iemand veroordelen, zonder nader onderzoek en zonder de uitspraak van de rechter af te wachten. In plaats van hoofd en hart, wordt de onderbuik gebruikt. Dat is pas gevaarlijk!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:46

Ongeacht of de man schuldig is of niet vind ik de opmerking van de rechter dat alleen iemand die onschuldig is een klacht indient wel erg gevaarlijk...aangezien iedereen anders is kun je dat niet zo stellen, en geeft mannen die wel schuldig zijn, zo ook een mooie voorsprong als er zoiets voorvalt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:21

IHN schreef:
Ongeacht of de man schuldig is of niet vind ik de opmerking van de rechter dat alleen iemand die onschuldig is een klacht indient wel erg gevaarlijk...aangezien iedereen anders is kun je dat niet zo stellen, en geeft mannen die wel schuldig zijn, zo ook een mooie voorsprong als er zoiets voorvalt.

De advocaat zegt dat. Niet de rechter.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:32

Boras schreef:

Dat is ook de reden dat een leugendetector test in Nederland nooit als bewijsmateriaal wordt gebruikt/geaccepteerd

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:54

heb er mijn twijfels over..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:10

_San87_ schreef:
IHN schreef:

even gekopieerd uit het artikel:

en de rechter in eerste aanleg nam ook mee dat de man zelf klacht indiende na de dreigmail.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:35

Waarom mag hij dat niet meenemen in zijn beslissing dan?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:42

IHN schreef:
_San87_ schreef:

even gekopieerd uit het artikel:

en de rechter in eerste aanleg nam ook mee dat de man zelf klacht indiende na de dreigmail.

Hij neemt dat mee, dat wil zeggen dat die daar rekening mee houdt. Niet dat dit zijn uitspraak was, hij hoeft er ook niet mee akkoord te gaan, maar het is gewoon iets waar hij aandacht aan gaat besteden bij de uitspraak.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:39

Of hij schuldig is of niet, daar spreek ik me helemaal niet over uit, maar moet wel toegeven dat ik de manege in kwestie goed ken en die geruchten wel al jaaaren de ronde gaan, bij veel verschillende ruiters en paardenmensen uit de omgeving... Het is dus zeker niet dat iemand opeens een levendige fantasie gekregen heeft en de 'arme man' direct is beschuldigd, het is zeker niet de eerste keer dat zo'n geruchten de ronde gaan daar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:42

Jetta schreef:
Daar zijn we goed in tegenwoordig. Iemand veroordelen, zonder nader onderzoek en zonder de uitspraak van de rechter af te wachten. In plaats van hoofd en hart, wordt de onderbuik gebruikt. Dat is pas gevaarlijk!

Ongeacht dat ik denk dat hij de leugendetector niet kan foppen..
Zou ik mijn kind daar ook niet zonder toezicht van mij laten rijden....
je wilt imo zulke risico's niet nemen met je kind, want stel dat........
Heel erg voor de man als hij onschuldig is. Ik hoop voor de meisjes ook dat hij onschuldig is trouwens...want verkrachting is heel erg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:42

Mova schreef:
Of hij schuldig is of niet, daar spreek ik me helemaal niet over uit, maar moet wel toegeven dat ik de manege in kwestie goed ken en die geruchten wel al jaaaren de ronde gaan, bij veel verschillende ruiters en paardenmensen uit de omgeving... Het is dus zeker niet dat iemand opeens een levendige fantasie gekregen heeft en de 'arme man' direct is beschuldigd, het is zeker niet de eerste keer dat zo'n geruchten de ronde gaan daar.

Als het zo zou zijn dan komen er wellicht meerdere slachtoffers naar voren.
Ik weet het ook niet. Op zich kan ik me in hetgeen wat de advocaat zegt ook wel vinden. Waarom zou de betreffende man slapende honden wakker maken. Andere kant zou het natuurlijk ook de "arrogantie" kunnen zijn.

Hopelijk komt de waarheid toch aan het licht.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:19

Tigra_ schreef:
Mova schreef:

Ik weet het ook niet. Op zich kan ik me in hetgeen wat de advocaat zegt ook wel vinden. Waarom zou de betreffende man slapende honden wakker maken. Andere kant zou het natuurlijk ook de "arrogantie" kunnen zijn.

Ik heb het niet over meerdere slachtoffers - daar weet ik niets van- maar over het feit dat het niet de eerste keer is dat er dergelijke geruchten de ronde gaan.
Hopelijk komt de waarheid idd aan het licht en -hopelijk- blijkt het effectief allemaal maar een gerucht te zijn..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:35

Geruchten zeggen me niet zoveel, zeker op een manege. Als je die allemaal moet geloven, dan rijden de meeste gp

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:37

Overgens bedoel ik niet dat alle geruchten altijd gelogen zijn, maar dat er wel veel wordt verzonnen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:03

Mova schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb het niet over meerdere slachtoffers - daar weet ik niets van- maar over het feit dat het niet de eerste keer is dat er dergelijke geruchten de ronde gaan.
Hopelijk komt de waarheid idd aan het licht en -hopelijk- blijkt het effectief allemaal maar een gerucht te zijn..

Aha op die manier. Ik dacht dat je het anders bedoelde.