Bloedwaarden Friezen wijken af van andere paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Bloedwaarden Friezen wijken af van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:26

http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Referentiekaders specifiek voor Friezen zouden teveel diagnoses en
behandelingen kunnen voorkomen. Foto: http://www.focussed.nl

Wanneer het aankomt op het bloed dat door de aderen stroomt, is een paard een paard, toch? Niet noodzakelijk, zeggen onderzoekers die het bloed van Friezen hebben vergeleken met de referentiekaders van de bloedwaarden van de algemene paardenpopulatie. Hieruit bleek dat dierenartsen die Friese paarden behandelen de testresultaten uit bloed iets anders moeten interpreteren dan de resultaten van een algemeen volwassen paard.

Katherine Fox werkte samen met onderzoekers van de University of Wisconsin's School of Veterinary Medicine in Madison en met IDEXX Labatories in Columbus, Ohio, om de referentiekaders voor Friezen te bepalen. Fox zegt dat terwijl een hoop onderzoek beschikbaar is naar de vaak voorkomende problemen bij Friezen, ook wel de "Big Four" genoemd - megaesophagus (een chronische verwijding van het esophagus), ruptuur van de aorta, dwerggroei en hydrocephalus (een waterhoofd) - er maar weinig informatie beschikbaar is naar de simpele verschillen tussen Friezen en andere paardenrassen.

"Kennis over hoe Friese paarden verschillen van andere rassen in het bloedbeeld zorgt ervoor dat er meer accurate diagnoses gesteld kunnen worden maar ook dat we betere behandelingen kunnen voorschrijven." zegt ze.

Het onderzoeksteam verstuurde een vragenlijst naar eigenaren van Friese paarden in de Verenigde Staten en Canada, 127 paarden voldeden aan de onderzoekscriteria. De paarden waren tussen de leeftijd van 3 en 18 jaar en konden van elk geslacht zijn. Alle paarden stonden gestald in Noord-Amerika en waren niet ziek geweest 30 dagen voor, tijdens en 30 dagen na de bloedafname.

Het IDEXX laboratorium bekeek de bloedstalen en analyseerde ze binnen 24 uur zodat er zo min mogelijk zou veranderen aan het bloed in vitro. Elke bloedstaal werd op dezelfde manier behandeld en werden veel variabelen onderzocht, waaronder de rode bloedcellen, leukocyten, elektrolyten en enzymen. Er werd gekeken of deze variabelen pasten in de normale referentiekaders die gehanteerd worden bij paarden. "Samenvattend vonden we elf hematologische en negentien biochemische referentiekaders die acceptabel waren om bij volwassen Friezen te gebruiken." zegt Fox. "Er waren drie hematologische en twee biochemische variabelen waarvoor een speciaal "Friezen" referentiekader gebruikt zou moeten worden.Hieronder vielen hemoglobine, het aantal rode bloedcellen, hematocriet, glucose en lactaat hydrogenase. "

Fox legt uit dat "het gebruik van nieuwe referentiekaders helpt om overdiagnosticering te voorkomen, zoals de diagnose van anemie (bloedarmoede), hypoglycemie en spier- en leverbeschadigingen". Hierdoor worden niet langer onnodige diagnoses gemaakt en behandelingen voorgeschreven. Het helpt ook om de verwarring te verminderen, die vaak ontstaat wanneer een Fries niet reageert op een behandeling.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:50

Euh..... Dit is toch al 20 jaar bekend??? Er zit ook verschil tussen bv KWPN en andalusiërs...

monnikenburg

Re: Bloedwaarden Friezen wijken af van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:58

en de AMHA is ook weer anders dan de doorsnee pony.
Niks nieuws onder de zon hoor.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:13

stichting open deur pffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:16

Maar wel een mooie foto :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:56

Waar is het originele artikel te vinden?
Over die LDH wil ik wel eens wat meer weten...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:44

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:49

interessant...ik wist dit dus niet :o Wist wel dat quarter horses andere waarden hadden.
Prachtige foto <3

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:11

Ik wist het ook niet, al ligt het eigenlijk wel voor de hand dat er bij ieder ras verschillen zijn. Wel dan bij ieder ras, en niet enkel de fries en de rest hetzelfde.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:18

Of en hoe groot de verschillen zijn, hangt natuurlijk af van de 'evolutie' van een ras.

Rassen zoals de IJslander die honderden jaren zijn afgescheiden van andere ponyrassen, of de Fries die op een gegeven moment in de tijd is doorgefokt vanuit een extreem smalle genetische basis en waar inteelt een grotere rol speelt, hebben ongetwijfeld meer kans om een eigen typisch genotype te ontwikkelen.

Maar het punt van dit onderzoek was toch niet zozeer dat het bloedbeeld anders is, maar wel hoe het anders is. En dat levert wel degelijk waardevolle info op.

Sommige reacties snap ik niet dus. ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:20

bliver schreef:
stichting open deur pffff

Sorry moest hier zo hard om lachen :')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:45

Joaltijd schreef:
Maar wel een mooie foto :')

hahaha +1

(en voor mij was het nieuws dus hebben ze toch nog iets bereikt ;) )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:59

randalinpony schreef:
Of en hoe groot de verschillen zijn, hangt natuurlijk af van de 'evolutie' van een ras.

Rassen zoals de IJslander die honderden jaren zijn afgescheiden van andere ponyrassen, of de Fries die op een gegeven moment in de tijd is doorgefokt vanuit een extreem smalle genetische basis en waar inteelt een grotere rol speelt, hebben ongetwijfeld meer kans om een eigen typisch genotype te ontwikkelen.

Maar het punt van dit onderzoek was toch niet zozeer dat het bloedbeeld anders is, maar wel hoe het anders is. En dat levert wel degelijk waardevolle info op.

Sommige reacties snap ik niet dus. ;)

Inderdaad. Het is vrij logisch dat elk ras anders is, maar juist door vast te leggen HOE het anders is (in plaats van nattevingerwerken in de trant van "dit komt wel eens voor bij Friezen") kan je veel betere diagnoses stellen.

Leuk en interessant, dit soort onderzoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:32

Nou het is helemaal niet open deuren hoor. Het is 1 ding om te zeggen 'oh dat wijkt wel eens af' en een ander iets om er echt onderzoek naar te doen en het aan te tonen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:12

Eens met randalinpony!
Mooi stuk focussed! :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:22

ik ben benieuwd naar het originele artikel en dan bedoel ik dus niet de link die hierboven gegeven word maar de publicatie van dit onderzoek. Een titel of link is voldoende, ik heb toegang tot wetenschappelijke publicaties.

Dit omdat ik denk dat dit bericht redelijk de uitkomst van het onderzoek mist en ik wel benieuwd ben naar wat er wel is onderzocht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:27

Naskapower schreef:
ik ben benieuwd naar het originele artikel en dan bedoel ik dus niet de link die hierboven gegeven word maar de publicatie van dit onderzoek. Een titel of link is voldoende, ik heb toegang tot wetenschappelijke publicaties.

Dit omdat ik denk dat dit bericht redelijk de uitkomst van het onderzoek mist en ik wel benieuwd ben naar wat er wel is onderzocht.

Dan kun je het ook wel vinden toch?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:30

Onderzoek doen om iets aan te tonen kan wel op zijn minst 5 jaar duren dus dat kan het oud nieuws gevoel verklaren. :j

Om het origineel te vinden moeten we toch echt de titel weten F_Orumster. :j Die voeren we dan in. Ik ben ook wel benieuwd!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:37

Ik bedoel dat je aan de hand van de OP wel een 'rondje' kan doen op pubmed en een vermoedelijke bron zou kunnen vinden. Zelf nu niet in de gelegenheid (artikel lezen op bed ;) )

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:07

Ik zoek via scholar, pubmed ken ik niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:56

Pubmed en Scholar werken allebei wel goed. Ik gebruik Scholar vaak om de gehele artikelen te pakken te krijgen die ik op Pubmed soms alleen in abstract kan vinden. :=

Ik had gisteravond niet meer zo het benul om zoektermen te gaan verzinnen, dus vandaag een frisse start. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:11

Als je alleen de abstract kan krijgen dan is dat gewoon een gesloten access en dat komt helaas veel voor. Je kan dan de auteur mailen en aangeven waarom je interesse hebt om het artikel te lezen. Vaak krijg je het dan wel. Auteurs betalen redelijk veel voor een open access, vandaar.

Als scholar meer toegangsrechten heeft moet ik daar maar snel gaan kijken, ik kende het eigenlijk niet :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:21

F_Orumster: dat weet ik. :) Ik kan het ook gewoon vanaf de uni doen.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:08

poeh poeh! knappe Bjinte!
maar wel interessant stuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:58

Toen mijn pony zijn bloeduitslag werd beoordeelt hier in een kliniek, begonnen ze erover dat zijn lage ijzer en magnesium bij het ras kan horen.

Ze weten dit soort dingen ergens wel, maar er wordt weinig mee gedaan verder, aangezien ze standaard bloedwaardes aanhouden bij uitslagen ter vergelijk. Tenminste, dat is dan mijn ervaring.