Cursussen zelf mestonderzoek doen in opkomst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Cursussen zelf mestonderzoek doen in opkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 10:22

http://www.levendehave.nl / http://www.bokt.nl

Zelf mestonderzoek doen met behulp van de Mc Mastermethode is in opkomst. Er worden vaker cursussen en praktijkdagen georganiseerd waarbij de paardenhouder zelf, met behulp van een microscoop en een speciale ei-telkamer, de mest leert onderzoeken zodat er aan de hand van de resultaten gericht en selectief ontwormd kan worden.

Steeds meer houders van schapen, geiten, alpaca's en paarden worden zich bewust van de resistentie van wormen tegen ontwormmiddelen. Hoe minder ontwormmiddelen er gebruikt worden, hoe beter het voor de gezondheid van het paard is en hoe minder snel wormen resistent worden.

Een bijkomend voordeel is dat, volgens de bedrijven die de workshops aanbieden, na aanschaf van de materialen en de cursuskosten verder op kosten bespaard kan worden, zodat de investering snel terug verdiend wordt.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 16-01-14 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typo

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:35

Heel interessant! Ik hou me aanbevolen!

Liselot

Re: Cursussen zelf mestonderzoek doen in opkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:44

Ja joh, en mijn collega's op parasitologie hebben er 6 jaar voor gestudeerd....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:02

Liselot schreef:

Das wel een beetje lang voor het tellen van eieren. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:03

randalinpony schreef:
Liselot schreef:

mestonderzoek is al niet betrouwbaar,maar stel dat je ook nog niet kunt tellen :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:10

randalinpony schreef:
Liselot schreef:

Dat is wel heel makkelijk gesteld ;) Ik vind het gewoon geen goede ontwikkeling, mensen hebben hier niet voor niets voor gestudeerd. Mijn collega's zitten de hele dag door de microscoop te kijken en hun moeten zelfs nog vaak nazoeken wát ze nou eigenlijk zien. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen simpel eitjes tellen...

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:10

Wat een slechte zaak! Er zijn mensen die hiervoor gestudeerd hebben! Kwaliteit is kennelijk niet meer belangrijk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:23

Het proces is niet zo heel ingewikkelt hoor,je moet het alleen goed doen.Maar dat is met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:27

geerke schreef:
mestonderzoek is al niet betrouwbaar,maar stel dat je ook nog niet kunt tellen :+

Door het zelf te doen wordt het betrouwbaarder, omdat je verse mest hebt en het vaker achter elkaar kunt doen ipv 1 momentopname
Het is niet moeilijk

Ik hoop dat ze eens een cursus in het noorden doen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:43

Lijkt mij ook zeer interessant. Juist omdat een wormtelling betrouwbaarder is als het over enkele dagen met verse mest wordt uitgevoerd. Zo heel erg moeilijk is het niet als je wat gevoel en oog ervoor hebt en met een microscoop kan werken. Volgens mij zijn de gebruikelijke wormen vrij goed herkenbaar, ik kan me althans iets herinneren waar we zelf telden en het lang niet zo moeilijk.
Alleen zo'n microscoop is zo prijzig....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:04

Laatst bijgewerkt door ElCid op 16-01-14 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:07

Microscopen vind ik nog best meevallen. Ligt er ook beetje aan wat de vereiste zijn voor zo'n mestonderzoek. Goedkoopste zijn rond de €80, maar het kan ook een heel stuk duurder :+

Zou zoiets best interessant vinden om te volgen. Zeker omdat je dan verse mest kan bekijken vaker achter elkaar. Zit je minder met momentopname. Maar ja je moet wel weten waar naar te kijken, dat geldt voor alles. Tuurlijk studeren mensen hier langer voor. Maar neem aan dat die naar meer kijken als de wormen voorkomend bij paarden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:09

Geef mij maar een wormenkuur :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:13

Wesco schreef:

Inderdaad! Ik doen inmiddels al 3,5 jaar braaf mest onderzoek, en elk onderzoek is het bal. Ik betaal dus in feite dubbel op, terwijl ik weet dat ik die ellendige wormenkuur gewoon moet hebben.. Helaas geen veearts in de omgeving die aan mijn plan mee wil helpen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:15

Zijn ze tegenwoordig zo moeilijk daar in? Anders heeft zelf bekijken ook weinig nut. Als er vervolgens geen DA is die je een wormenkuur wilt geven :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:18

idinn schreef:
Zijn ze tegenwoordig zo moeilijk daar in? Anders heeft zelf bekijken ook weinig nut. Als er vervolgens geen DA is die je een wormenkuur wilt geven :')

Hier in de omgeving ('t Gooi) geen veearts die je zonder uitslag een wormenkuurtje mee geeft.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:21

En als je de staleigenaar de wormenkuren laat kopen?

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:23

Je kunt nog steeds wormenkuren bestellen in Ierland, zonder recept... Hier krijg ik de wormenkuren trouwens gewoon mee bij de dierenarts, maar die weten ook dat we alle paarden tegelijk ontwormen op ons bedrijf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:37

Kan er niet echt bij dat een da je verplicht wormonderzoek te doen voor je de ontworming mee krijgt. Als je nu lukraak de goedkoopste erin duwt ala, maar wel overwogen alles tegelijk ontwormen is nog altijd betrouwbaarder dan een enkele eitelling.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:50

Wesco schreef:
En als je de staleigenaar de wormenkuren laat kopen?

De staleigenaar organiseert het mestonderzoek, die zal daar dus niet voor open staan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:13

TypicalDutch schreef:
Je kunt nog steeds wormenkuren bestellen in Ierland, zonder recept... Hier krijg ik de wormenkuren trouwens gewoon mee bij de dierenarts, maar die weten ook dat we alle paarden tegelijk ontwormen op ons bedrijf.

In Engeland ook, geen probleem, daar zijn ze ook veel goedkoper dan hier. DA hier rekent 29,- voor mestonderzoek p/p en dan ook nog rond de 20,- voor een wormspuit...........

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:21

Ik was voor twee paarden 54 euro kwijt aan alleen mestonderzoek. Een keer elders laten doen en meteen een fikse rekening. :x

Als ik het zelf zou kunnen doen graag zelf. Dan alleen mest opsturen als je iets ziet. Heb je meteen een positieve test en dus een wormenkuur. Scheelt dan toch flink in de kosten als je vaker per jaar niets ziet. Dan kun je ook vaker zelf testen en ook meerdere dagen achter elkaar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:21

Princesj schreef:
Wesco schreef:

Inderdaad! Ik doen inmiddels al 3,5 jaar braaf mest onderzoek, en elk onderzoek is het bal. Ik betaal dus in feite dubbel op, terwijl ik weet dat ik die ellendige wormenkuur gewoon moet hebben.. Helaas geen veearts in de omgeving die aan mijn plan mee wil helpen -O-

Dan doe je iets permanent fout in je weidebeheer en ontwormbeleid

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:58

ik doe elke 3 maanden een mestonderzoek bij het woud, en heb nog geen een keer een wormenkuur hoeven halen, ik doe wel 1x per jaar tegen horzeleireren want die kunnen ze niet zien bij het onderzoek.
Dus het kost me tot nu toe alleen het onderzoek ik meen 12 euro

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:07

fjordie333 schreef:
ik doe elke 3 maanden een mestonderzoek bij het woud, en heb nog geen een keer een wormenkuur hoeven halen, ik doe wel 1x per jaar tegen horzeleireren want die kunnen ze niet zien bij het onderzoek.
Dus het kost me tot nu toe alleen het onderzoek ik meen 12 euro

en als je die een keer in het jaar ontwormd kom je dan iets tegen in de mest?