Paardenbeul slaat toe in West-Vlaanderen *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paardenbeul slaat toe in West-Vlaanderen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 10:19

*www.nieuwsblad.be / www.focus-wtv.be / bokt.nl

De politie is op zoek naar een paardenbeul die een merrie bijna doodstak in een wei in Damme (West-Vlaanderen). Het dier een messteek in de hals. ‘Ik was er maar net op tijd bij’, zegt de eigenares. ‘Anders was ze doodgebloed.’ De zaak doet wel heel erg denken aan die van de paardenbeul die de voorbije zomer Limburg teisterde.

De dader moet dinsdagochtend tussen 4 en 5 uur hebben toegeslagen. De 14-jarige merrie Roxana stond samen met enkele andere paarden in de wei, toen ze in de hals werd gestoken met een mes. Maité Reybrouck (20) uit Moerkerke, de eigenares van het paard, deed de ontdekking toen ze het dier tegen de middag kwam bezoeken. ‘Ze liep me op een vreemde manier tegemoet’, vertelt ze. ‘Snel en onrustig. Ik streelde haar en plots hing mijn hand vol bloed. Ik zag de wonde en belde onmiddellijk de dierenarts. Net op tijd, zo blijkt. Zonder zijn zorgen zou ze het waarschijnlijk niet hebben gehaald.’

De wonden waren niet zomaar het gevolg van een ongelukje, maar moedwillig waren toegebracht. De messteken misten op een haar na de slagader van het dier. De eigenares wil nu zo snel mogelijk haar paard op een andere weide onderbrengen, uit vrees dat de paardenbeul zal terugkeren om de klus af te maken. De lokale politie van Damme is een onderzoek gestart.

EDIT:
De dierenarts die als eerste bij het paard kwam en het de eerste zorgen toediende, zegt dat de wonde door een ander paard is toegebracht."Het haar in de hals was weggeschuurd en er was duidelijk een afdruk van de bovenste snijtanden te zien. Een snijwonde is uitgesloten, of de dader moet wel een heel bot mes gebruikt hebben."
Het komt wel vaker voor dat paarden agressief gedrag vertonen wanneer een indringer opduikt. De merrie Axana was pas gekocht door de eigenares en stond nog maar 10 dagen in de weide. Ook de politie gelooft niet in het verhaal van een paardenbeul. In het verleden kwamen wel enkele meldingen binnen van gestolen drinkbakken of doorgeknipte schrikdraad.
Bron: www.focus-wtv.be

Andere dierenartsen zouden wel bevestigd hebben dat het om een steekwonde gaat.

Tabaluga12

Re: Paardenbeul slaat toe in West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:21

Ongelooflijk... Wat een gestoorde wereld.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:22

pff wat erg ... hopelijk komt de merrie er weer boven op... en vinden ze de beul/beulen

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:22

Nee niet weer... |(

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:30

Dit paard loopt bij de mijne in de weide. Het bericht is niet 100% correct moet ik zeggen.

rozanlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:34

ik wordt hier zo verdrietig van om dat steeds maar weer te horen |(
hoe kan iemand zo ziek in z'n hoofd zijn om een onschuldig dier zo toe te takelen.
Bah bah _-:(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:36

inochiyo schreef:
Dit paard loopt bij de mijne in de weide. Het bericht is niet 100% correct moet ik zeggen.

Oh ... wat is er dan precies gebeurd, inochiyo ?
't Lijkt me dat bij dit soort berichten de waarheid juist heel belangrijk is !

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:42

Als je de foto's ziet zou je eerder denken aan droes...........

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:42

pffff niet weer.....wat een idioten op deze aardbol!.

Wat is er dan wel gebeurd?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:46

elibeest schreef:

waar heb jij foto's zien staan dan??

inochiyo wat is er dan echt aan de hand?? als jij zegt dat t bericht niet 100% correct is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:47

NathalietjeB schreef:
elibeest schreef:

waar heb jij foto's zien staan dan??

inochiyo wat is er dan echt aan de hand?? als jij zegt dat t bericht niet 100% correct is

In de link :)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:57

Shirley schreef:
inochiyo schreef:

Oh ... wat is er dan precies gebeurd, inochiyo ?
't Lijkt me dat bij dit soort berichten de waarheid juist heel belangrijk is !

Aan de wonde te zien was ze "maar" 1x gestoken, niet enkele keren zoals de journalist het zegt.
3 dierenarten hebben bevestigd dat het een messteek zou zijn. het is dus zeker geen prikkeldraad, dat hangt zelfs niet in de weide. Op het zelfde moment is mn hooitnet dat ik had opgehangen ook gestolen, het ging er 1 dag. de week voordien toen ze nog in een andere weide stonden waren de halsters geopend aan de gesp (dat gedeelte met de gaatjes) en waren er draden door. toen ze het paard aantrof heeft ze me meteen gebeld, het bloed liep er niet meer uit, maar er hing een klein stuk huid los en het zat vrij dik.
toen de veearts ermee bezig was begon het wel weer wat te bloeden. het is al bij al al redelijk snel aan het genezen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:08

Gelukkig dat het meeviel dan. Is ook vlak bij mij. Maar waarom die spullen vernielen? Hoop dat ze niet nog meer plaatsen paarden en spullen gaan 'vernielen'. (Heb wat schrik voor onze paarden ook)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:33

Vreselijk datje een paard zoiets aandoet }:)

Dan ben je toch niet. Goedin je hoofd
Ik hoop dat ze de beul/beulen snel vinden :=

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:36

Ondertussen heb ik een update gevonden, blijkbaar moet een journalist contact hebben opgenomen met de 1 van de veeartsen. verhaal is hier te vinden: http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen ... 587269.htm

De veearts had gezegt tegen ons dat het een steek-of bijtwonde was. Omdat we meerdere opinies wouden horen, hebben we contact opgenomen met nog 2 veearten en die zeiden dat het enkel een steekwonde kon zijn omdat je voor een beetwonde die zo diep is de onderkaak nodig hebt (en daar is er geen afdruk van op de keel) en dat de hoek van de wonde wat vreemd is voor een bijtwonde.

De merrie staat inderdaad nog maar 2 weken bij de mijne. Hiervoor was mn 5 jarige ruin de leider van mn friese merrie(10j) en nog een kwpn'er ruin(13j). Met die kwper komt hij niet goed overeen. maar sinds de draver merrie er is, heeft ze de fuctie van leider overgenomen, dit na 4 dagen. Sindsdien is er veel meer rust in de kudde en voor haar gaat iedereen netjes aan de kant. (Wat ik nooit had verwacht van mn ruin, sinds ze er is is hij veel rustiger). Daarom vind ik het hoogst onwaarschijnlijk dat hij gebeten zou hebben. het baasje van de merrie heeft gister en vandaag bijna heel de dag in haar auto bij de weide blijven zitten en ze concludeerd het zelfde.
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 16-01-14 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:39

niet te geloven.. die paardenbeul(en) halen het bloed onder mijn nagels.. vreselijk :r
ow oeps lees nu pas de update sorry!

petraaken

Re: Paardenbeul slaat toe in West-Vlaanderen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:24

Dus is het nu toch een bijtwonde ipv een steekwonde?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:27

Nou begrijp ik het niet meer ... de berichten wijzigen steeds -O-
Laatst bijgewerkt door Shirley op 16-01-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:48

petraaken schreef:
Dus is het nu toch een bijtwonde ipv een steekwonde?

1ste veearts zei steek-of bijtwond, 2e en 3e veearts sluiten bijtwond uit en zeggen steekwond.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:53

Beetje spijtig dat je tegenwoordig nooit zeker weet of hetgeen je leest klopt of niet...
Nog steeds is het schandalig dat iemand dit een paard aandoet, maar blijkbaar toch al minder extreem dan het artikel ons doet geloven.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:59

Misschien zo een heftige berichten pas naar buiten brengen wanneer iets meer erover bekend is voor half West-Vlaanderen zn paarden gaat verhuizen door een gebeten paard..

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:06

inochiyo schreef:
Ondertussen heb ik een update gevonden, blijkbaar moet een journalist contact hebben opgenomen met de 1 van de veeartsen. verhaal is hier te vinden: http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen ... 587269.htm

De veearts had gezegt tegen ons dat het een steek-of bijtwonde was. Omdat we meerdere opinies wouden horen, hebben we contact opgenomen met nog 2 veearten en die zeiden dat het enkel een steekwonde kon zijn omdat je voor een beetwonde die zo diep is de onderkaak nodig hebt (en daar is er geen afdruk van op de keel) en dat de hoek van de wonde wat vreemd is voor een bijtwonde.

De merrie staat inderdaad nog maar 2 weken bij de mijne. Hiervoor was mn 5 jarige ruin de leider van mn friese merrie(10j) en nog een kwpn'er ruin(13j). Met die kwper komt hij niet goed overeen. maar sinds de draver merrie er is, heeft ze de fuctie van leider overgenomen, dit na 4 dagen. Sindsdien is er veel meer rust in de kudde en voor haar gaat iedereen netjes aan de kant. (Wat ik nooit had verwacht van mn ruin, sinds ze er is is hij veel rustiger). Daarom vind ik het hoogst onwaarschijnlijk dat hij gebeten zou hebben. het baasje van de merrie heeft gister en vandaag bijna heel de dag in haar auto bij de weide blijven zitten en ze concludeerd het zelfde.

Gruwelijk irritant hou de media een verhaal toch altijd net weer even een beetje anders maakt _-:(
Wel fijn dat de eigenaar in jouw en je paard geloofd, hopen dat haar paard snel beter wordt :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:10

Idd het lijkt meer op droes!
Dit ziet er ook echt niet uit als een snijwond...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:13

Ik neem aan dat de foto bij het nieuwsbericht ook niet klopt?
Dat lijkt namelijk inderdaad meer op droes.

Kan ze niet gewoon ergens zijn blijven hangen?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:29

ik heb even moeten opzoeken hoe een droes eruit ziet en wat het precies is. maar toen ik de symptomen zag: "De symptomen zijn: een bult onder de kaak, neusuitvloeiing, slecht eten of de hals niet willen buigen en koorts. Wanneer een paard één of meerdere van deze symptomen heeft, kan hij droes hebben."
Dat is het zeker niet. paard eet goed, geen neusuitvloeiing, kan hals gewoon buigen en geen koorts.

Het meisje heeft jammer genoeg haar redenen waardoor een messteek (dat 2 veearten haar vertelden) aannemelijker is dan een rare beet. Ik heb de weide prompt gecontroleerd, maar er was nergens iets wat zulke wonde kan veroorzaken.

Waarom de media zegt dat er verschillende steken zouden zijn weet ik niet, ik vermoed sensatiezucht. vandaar dat ik dat ook meteen wou ontkrachten