Idee van "leidende merrie" in kuddes is een mythe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Idee van "leidende merrie" in kuddes is een mythe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:23

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Het idee dat een kudde paarden een "leidende merrie" heeft is verantwoordelijk voor de manier van begeleiden en disciplineren van paarden, welke wijdverspreid is geraakt in de afgelopen jaren. Echter, nieuw onderzoek door een Duitse professor suggereert dat dit beeld van een "leidende merrie" niet meer dan een populaire mythe is.

Professor Konstanze Krüger bekeek haar eigen paarden nader maar was niet overtuigd dat de hoogst gerangeerde merrie bepaalde wat de rest van de kudde deed. Hierop besloot zij met een team van onderzoekers af te reizen naar Italië om daar de Esperia paarden te onderzoeken. Krüger, aangesloten bij de afdeling Equine Management bij de universiteit van Nürtingen, en haar assistenten bestudeerden de bewegingspatronen en de sociale hiërarchie van drie paardenkuddes. In totaal waren dit 55 paarden. De groepen werden geobserveerd tijdens twee onderzoeksperioden, die gescheiden werden door 1 jaar tijd.

Het team ontleedt twee soorten initiatief van beweging: drijven (waarbij bepaalde groepsleden de kudde van achteraan opdrijven) en vertrek (waarbij er in een bepaalde direct wordt gelopen, waarop de rest van de kudde deze beweging volgt). Wat zij ontdekten was zeer opmerkelijk: terwijl populair gedachtegoed zegt dat een merrie de hoogste rang in de groep heeft, bleek dit niet in alle gevallen waar te zijn. In een kudde had een hengst de hoogste rang en in de andere twee groepen zaten de hengsten op een respectievelijke 2e en 5e rang.
Alleen de alfa hengst, de hengst met de hoogste rang in de kudde, liet drijfgedrag zien. Elke keer wanneer de alfahengst begon met drijven resulteerde dit beweging van de gehele groep paarden.

Wellicht het meest opmerkelijke feit is dat merries van alle rangen beweging door vertrek initieerde. Het was zeker niet zo dat wanneer de alfa merrie vertrok, de rest ook volgde. De hoog geplaatste merries werden wel iets vaker gevolgd dan de laatst geplaatste merries maar er waren ook meer dan genoeg keren dat laag geplaatste merries gevolgd werden door de kudde.

Krüger zegt dat deze resultaten het concept van een "leidende merrie" op losse schroeven zet. Het onderzoek suggereert dat beweging, op zijn minst, een verdeeld leiderschap kent waarbij elk groepslid het initiatief kan nemen om de kudde te laten bewegen. Er lijkt geen "leidende merrie" te zijn in de zin dat er één paard is die bepaald welke keuzes er voor de groep worden gemaakt.

Dit heeft interessante implicaties voor de relatie tussen mensen en paard. Dat de hiërarchie waarschijnlijk zeer stabiel is in deze relatie wil niet zeggen dat je een leider bent die je paard graag wilt volgen wanneer je jezelf voordoet als "de baas".

Krueger, K., Flauger, B., Farmer, K., & Hemelrijk, C. (2014). Movement initiation in groups of feral horses. Behavioural Process., 103, 91–101.

Raineri

Re: Idee van "leidende merrie" in kuddes is een mythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:26

3..2..1... alle bokt professoren komen met tegenargumenten!!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:28

je bedoelt waarschijnlijk:...een leider bent die je paard graag wil volgen. Dus het paard wil jou volgen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:31

Erg interessant! Hoop dat er nog verder onderzoek naar gedaan wordt. Kan me best voorstellen dat de groep het individu wil volgen dat bv water gevonden heeft ofzo, dat dat niet perse de alfa merrie moet zij.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:00

Ik zag een tijd geleden bij een onderzoek, een film van een rustende kudde koeien die versneld werd afgespeeld, wat liet zien dat een tiental koeien om de beurt opstonden en een bepaalde kant opwezen en dan weer gingen liggen. Als het merendeel naar een bepaalde richting hadden gewezen dan liep de kudde meestal ook in die richting weg. Ik vond dat een heel mooi voorbeeld van een soort van democratische beslisboom die niet heel zichtbaar was als je er in real time naast ging zitten. Misschien werkt het bij paarden ook zo en veel minder wat 1 alfa paard aangeeft. Ik geloof wel dat een hengst echt een heel aparte rol speelt in een kudde en dat er wat meer op zijn energie wordt gelet dan op die van anderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:07

Met andere woorden, het heeft geen invloed op je leiderspositie als je af en toe je paard op kop laat lopen. Met andere woorden, de hele theorie van een paard moet op schouderhoogte of schuin achter je lopen is bullshit. Gelukkig had ik dit aspect al wat langer door. Mijn paard loopt al vier jaar afwisselend voor dan wel achter, langs mij. Zo lang ze luistert wanneer ik een commando geef en er geen spanning op het touw komt te staan, is het allemaal goed voor mij. :+

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:11

Aan de andere kant zag ik enkele weken geleden ik wat een kracht een shet kan ontwikkelen als hij voor je loopt, bedenkt dat hij ergens heen wil, zijn nek recht maakt en er een tempo in gooit, dus het heeft toch wel zin om naast/schouderhoogte/schuin voor je paard te lopen zonder een heel leiderschapsverhaal af te steken als reden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:12

Is dit zoiets nieuws dan? Iedereen die zelf een groep paarden heeft had dat allang kunnen concluderen.
Daarnaast is de leidende merrie niet perse letterlijk de leidende maar meer figuurlijk.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:15

Ik vind dit precies toch ook geen nieuws?
Het feit dat een hengst eerder 'drijvend' is was volgens mij ook al lang bekend?
En welke merrie voorop loopt of beweging initieert lijkt mij nou ook niet het meest relevant?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:28

Zunzuncito schreef:
Aan de andere kant zag ik enkele weken geleden ik wat een kracht een shet kan ontwikkelen als hij voor je loopt, bedenkt dat hij ergens heen wil, zijn nek recht maakt en er een tempo in gooit, dus het heeft toch wel zin om naast/schouderhoogte/schuin voor je paard te lopen zonder een heel leiderschapsverhaal af te steken als reden.

En denk je dat ie het dan niet klaar gaat krijgen om je mee te trekken? Ook een Shetlander trekt je gewoon de weide over als ie dat nodig vindt. Het is een illusie dat die kleintjes dat niet zouden kunnen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:40

Met een paard werk je samen waarbij de mens de kartrekkers rol heeft.

deBiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:51

Onderzoek van Machteld van den Dierendonck wijst toch iets anders uit. Het evacueren van de paarden van Marum is eerder mislukt omdat ze at random een paard uit de kudde hadden meegenomen en hoopten dat de rest er wel achteraan zouden komen. Toen ze daarna de leidende merrie uit de groep haalden, liep de hele kudde er achteraan. The proof is in the eating.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:54

Zunzuncito schreef:

Maar dat heeft dus te maken met gehoorzaamheid, niet zozeer met de leiderschapspositie. Als je paard niet gehoorzaamt aan het touw en zijn kop erop zet, maakt het niet uit of die voor, achter of langs je loopt; het paard is dan ongehoorzaam, punt.

Punt dat ik wilde maken is dat het met een goed opgevoed, gehoorzaam paard geen probleem hoeft te zijn om deze op kop te laten lopen, want je geeft niet meteen je leiderschapspositie uit handen. Sterker nog, dit onderzoek toont aan dat er blijkbaar geen leiderschapspositie bestaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:03

deBiezel schreef:
Onderzoek van Machteld van den Dierendonck wijst toch iets anders uit. Het evacueren van de paarden van Marum is eerder mislukt omdat ze at random een paard uit de kudde hadden meegenomen en hoopten dat de rest er wel achteraan zouden komen. Toen ze daarna de leidende merrie uit de groep haalden, liep de hele kudde er achteraan. The proof is in the eating.....

In zo'n situatie zie je dus wel degelijk een leidersrol naar voren komen.
Wat ik al eerder zei, de leidende merrie is natuurlijk niet letterlijk leidend.
Maar de paarden van Marum kwamen toch uiteindelijk mee toen een paar meiden met hun paarden ze gingen halen, waar onder een hengst?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:04

Dat we graag in iedergeval de schouder achter ons willen hebben heeft inderdaad niks te maken met leiderschapspositie maar alles met zeggenschap. Bij een stouter paard is het gewoonweg erg handig als deze de schouder niet tegen je kan gebruiken

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:05

Gini schreef:
Zunzuncito schreef:

Maar dat heeft dus te maken met gehoorzaamheid, niet zozeer met de leiderschapspositie. Als je paard niet gehoorzaamt aan het touw en zijn kop erop zet, maakt het niet uit of die voor, achter of langs je loopt; het paard is dan ongehoorzaam, punt.

Punt dat ik wilde maken is dat het met een goed opgevoed, gehoorzaam paard geen probleem hoeft te zijn om deze op kop te laten lopen, want je geeft niet meteen je leiderschapspositie uit handen. Sterker nog, dit onderzoek toont aan dat er blijkbaar geen leiderschapspositie bestaat.

En ik kan met enige zekerheid zeggen dat er nog geen rangorde in die kudde bepaald was, dus geen leiderschapsrollen verdeeld.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:22

deBiezel schreef:

Wie zegt dat ze bij de tweede poging, de / een leidende merrie te pakken hadden? ;)
Was het trouwens niet zo dat een paar meiden met hun paarden (vreemde paarden dus, niet uit de kudde) ze 'overhaalden' om te volgen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:28

Als je een groep paarden achter het huis hebt lopen, kom je al snel tot een soortgelijke conclusie. Leiderschap is lang niet zo rigide als veel mensen denken. Ik zie hier heel duidelijk hoe verschillende paarden in verschillende situaties beslissingen nemen.
Al zijn twee ervan wel altijd duidelijk bitches :) Maar die volgen graag een stabiel paard, als er stront aan de knikker is.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:01

Volgens mij bestaat er inderdaad niet zozeer een bepaalde leider maar meer een bepaalde balans tussen de hele kudde.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:11

deBiezel schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=i6vSvOw-4U4

Ik heb de beelden maar eens opgezocht want ik had het wat anders in mijn hoofd en nu ik dat weer heb bekeken vraag ik mij af..
Waar zie jij dat ze een paard uit de kudde halen. Ik zie een hele kudde reageren namelijk.
Waarschijnlijk wel de paarden die het meeste lef hebben voorop, maar is niet dat ze er een paard tussenuit halen volgens mij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:12

Leuk onderzoek.
Volgens mij was dit al vrij lang bekend, maar misschien is dat toen alleen geëxtrapoleerd uit gegevens dat bijv. paarden helemaal geen lineaire rangorde hebben en dat er veel vriendschapsbanden bestaan. Daarnaast ook dat er verschillende "rangordes" zijn als het gaat om verschillende dingen. Het ene paard zal als eerst eten, het andere als eerste drinken, slapen, kriebelen etc.

Dan is het opzich een vrij logische conclusie dat er ook niet één ultieme leider is, maar toch leuk dat dat bevestigd is.

In onze eigen groep is dit ook vrij duidelijk te zien. Mijn merrie is niet hoog als het gaat om eten, maar neemt wel altijd het initiatief om naar het water te gaan of naar de wei te lopen en dan volgen ze wel allemaal. Veel mensen denken dus dat ze een soort leidmerrie is, maar ze is zo onderdanig als het maar zijn kan en zal altijd eerder wegrennen dan vechten. Zeker als het om eten gaat, dan wordt ze gelijk weggejaagd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 07:22

Heel herkenbaar sanne. Zo'm merrie heb ik ook. Ze wordt overal weggejaagd, maar in de zomer bepaalt zij altijd waar te eten en als er een stresssituatie ontstaat, zoeken ze allemaal, incl the bitches, hun toevlucht bij haar (ze is onderdanig, maar ook heel stabiel en niet snel van slag) Je ziet juist de 'verstandige' beslissingen vaak van dit soort dieren afkomen en minder van de 'bitches'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 07:52

Heb ik een tegenvraag aan de onderzoekers: in hoeverre waren de kuddes vrij om hun eigen samenstelling te bepalen, zonder invloed van de mens?

Als ik kijk hoe verschillende groepen paarden, door de mens gedwongen om samen een wei te delen, op elkaar en op hun omgeving reageren, dan kun je daar wel 100 verschillende, haaks op elkaar staande conclusies uit trekken.........

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:00

deBiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:35

Nog even terugkomen op de paarden van Marum iv.m. bovenstaande reacties. Men had al eerder at random een paard uit de groep gehalsterd en meegenomen, maar geen enkel paard volgde. Men heeft toen Machteld van Dierendonck benaderd om te vragen wat ze moesten doen. Haar advies was om de eigenaar te vragen welke merrie de paarden als leidend zien. Dát specifieke paard (dus geen hengst!) is eruit geplukt voor de tweede poging. Waarna alle paarden volgden.