Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zunzuncito schreef:Aan de andere kant zag ik enkele weken geleden ik wat een kracht een shet kan ontwikkelen als hij voor je loopt, bedenkt dat hij ergens heen wil, zijn nek recht maakt en er een tempo in gooit, dus het heeft toch wel zin om naast/schouderhoogte/schuin voor je paard te lopen zonder een heel leiderschapsverhaal af te steken als reden.
Zunzuncito schreef:Aan de andere kant zag ik enkele weken geleden ik wat een kracht een shet kan ontwikkelen als hij voor je loopt, bedenkt dat hij ergens heen wil, zijn nek recht maakt en er een tempo in gooit, dus het heeft toch wel zin om naast/schouderhoogte/schuin voor je paard te lopen zonder een heel leiderschapsverhaal af te steken als reden.
deBiezel schreef:Onderzoek van Machteld van den Dierendonck wijst toch iets anders uit. Het evacueren van de paarden van Marum is eerder mislukt omdat ze at random een paard uit de kudde hadden meegenomen en hoopten dat de rest er wel achteraan zouden komen. Toen ze daarna de leidende merrie uit de groep haalden, liep de hele kudde er achteraan. The proof is in the eating.....
Gini schreef:Zunzuncito schreef:Aan de andere kant zag ik enkele weken geleden ik wat een kracht een shet kan ontwikkelen als hij voor je loopt, bedenkt dat hij ergens heen wil, zijn nek recht maakt en er een tempo in gooit, dus het heeft toch wel zin om naast/schouderhoogte/schuin voor je paard te lopen zonder een heel leiderschapsverhaal af te steken als reden.
Maar dat heeft dus te maken met gehoorzaamheid, niet zozeer met de leiderschapspositie. Als je paard niet gehoorzaamt aan het touw en zijn kop erop zet, maakt het niet uit of die voor, achter of langs je loopt; het paard is dan ongehoorzaam, punt.
Punt dat ik wilde maken is dat het met een goed opgevoed, gehoorzaam paard geen probleem hoeft te zijn om deze op kop te laten lopen, want je geeft niet meteen je leiderschapspositie uit handen. Sterker nog, dit onderzoek toont aan dat er blijkbaar geen leiderschapspositie bestaat.
deBiezel schreef:Onderzoek van Machteld van den Dierendonck wijst toch iets anders uit. Het evacueren van de paarden van Marum is eerder mislukt omdat ze at random een paard uit de kudde hadden meegenomen en hoopten dat de rest er wel achteraan zouden komen. Toen ze daarna de leidende merrie uit de groep haalden, liep de hele kudde er achteraan. The proof is in the eating.....

Maar die volgen graag een stabiel paard, als er stront aan de knikker is. deBiezel schreef:Onderzoek van Machteld van den Dierendonck wijst toch iets anders uit. Het evacueren van de paarden van Marum is eerder mislukt omdat ze at random een paard uit de kudde hadden meegenomen en hoopten dat de rest er wel achteraan zouden komen. Toen ze daarna de leidende merrie uit de groep haalden, liep de hele kudde er achteraan. The proof is in the eating.....