Kudde konikpaarden groeit in Duits natuurgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Kudde konikpaarden groeit in Duits natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:20

www.bokt.nl

In de Geltinger Birk neemt het aantal konikpaarden toe. Deze robuuste paardjes leven al meer dan tien jaar in dit natuurgebied, waar ze voor de instandhouding van het landschap dienen. "Intussen leven er al 73 paarden" aldus Gisela Vierling, voorzitster van de vereniging van wilde paarden in Geltinger Birk. De kudde groeit elk jaar met 20 tot 25 veulens, waarvan een groot deel door de vereniging later verkocht zal worden. De bedoeling is dat de kudde uitgroeit tot 60 à 80 paarden, die het 773 hectare grote landschap moeten onderhouden.

Het project is in 2002 begonnen met de hengst Karl en 10 merries afkomstig uit Nederland. In 2006 werd dit aantal uitgebreid met een nieuwe kudde, met de hengst Olko en 6 merries.
De twee kuddes verspreiden zich niet en blijven vaak dicht bij elkaar. De dieren hebben allemaal een naam en een chip. De koniks die in het natuurgebied in de buurt van de Duits-Deense grens vertoeven zorgen er voor dat er geen bos ontstaat en samen met de ruim 200 vogelsoorten biedt de aanblik een idyllisch plaatje.

Eigenlijk mag je bij koniks niet over wilde paarden spreken. Het is een robuust ponyras dat oorspronkelijk uit Polen komt, waar de paarden tot 1798 als wild werden gejaagd. Kenmerkend voor de konikpaarden is de grijze kleur en de aalstreep.

NatasjavE

Re: Kudde konikpaarden groeit in Duits natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:25

Dus,...als er te veel zijn verkopen ze die???

Wat een briljant idee... :+ :)*

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:53

NatasjavE schreef:

Wat wil je er dan mee doen? Afschieten?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:56

hafjelinger schreef:
NatasjavE schreef:

Geboortebeperking?

Vindt (alleen) verkopen ook geen goede oplossing :n

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:02

Hebben ze geen last van inteelt dan.. ze zijn begonnen met 1 hengst en 10 merrie's

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:07

jorika1986 schreef:
Hebben ze geen last van inteelt dan.. ze zijn begonnen met 1 hengst en 10 merrie's

Ja, maar dit is bij een kudde wilde paarden niet anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:23

Eileen_ schreef:
Vindt (alleen) verkopen ook geen goede oplossing :n

Ze doen het al jaren met de Dulmenerpony. Is al heel erg lang een heel groot succes.

Tis beter dan ze daar te laten verhongeren.

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:24

Dit doen ze ook met de pony's die in Dülmen in het wild leven.
Kijk maar op you tube naar Dülmener Wildpferdefang.
De enters worden gevangen en verkocht om plaats te maken voor de veulens.
De hele kudde word bijeen gedreven en meteen nagekeken op ziektes enz.
Eigenlijk best een goede oplossing.
http://www.youtube.com/watch?v=stVFKKOMw0I

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:25

hafjelinger schreef:
NatasjavE schreef:

Het was een sneer richting het probleem de Oostvaardersplassen....

Wat daar gebeurt is vreselijk. En in Topics over de OVP roep ik altijd,...vang het overschot en verkoop ze...vandaar.

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:27

Verkopen? Ik wil der graag eentje :+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:27

Mooi filmpje rachelle vis. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn voor de Nederlandse koniks.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:45

Verkopen leuk idee..maar er is overal al een overschot aan paarden? Uiteindelijk krijgen ze ook die niet verkocht tegen welke prijs ook? Hoe ga je dan verder? Ik zou toch zeggen soms eens geboorte beperking. En ruinen maken ertussen zodat het niet uit de hand loopt? Of uiteindelijk wat vaak gebeurd bij teveel en als je het echt uit de hand laat lopen. Verhongeren, ziektes enz kweken? En het verhongeren mooi idee?? Nee, daar worden andere mensen die hun paard zo laten staan van ach wat te veel is gaat van zelf dood gestraft en met de oostvaarders plassen komen ze daarmee weg?? Raar iets hoor..we vinden zelf de natuur op nieuw uit maar dan wel achter een hekje omdat we natuurlijk niet kunnen hebben dat er ineens op de snelweg een kudde paarden loopt??

Tja..ik weet het niet hoor met natuur achter een hekje plaatsen en dan bepalen hoe we verder gaan? Het loopt altijd een keer uit de hand. Mooie oplossing verkopen..zeker als er al zoveel paarden zijn die nergens een plek krijgen. Dan mag onze wereld wel harder worden en de paarden die iets mankeren die we zelf niet kunnen houden in laten slapen of slachten. Want daardoor komen er ook teveel paarden..oude dag geven die ze verdienen na hard werken prima. Maar dan wel zelf en niet weer bij een ander plaatsen als probleem...moeilijk hoor zulke dingen! Er zijn al teveel paarden in veel landen en zo komen er nog meer omdat ze mogen fokken wat ze willen. Castreer er dan een flink aantal per jaar. Wordt de jongen aanwas ook minder van? En ben je niet afhankelijk van verkoop. Breng afentoe dieren van andere kuddes in zodat het bloed ook vers blijft. HOewel lijkt bij die oerrassen dat dat niet veel uit maakt die inteelt. Maar dat komt pas vele jaren later aan het licht. Moeilijk blijft dit.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:48

Helaas ben ik het op veel punten eens met Kostolany.

Er is geen goede oplossing voor alles, wij hebben een asiel paard.
en ik moet toegeven een paard uit een wilde kudde is voor velen een droom.
Een onhandelbaar paard komt uiteindelijk bij de slager terecht, helaas te vaak waar.

Al deze zaken worden nooit veroorzaakt door het paard, maar doordat wij een paard niet goed beleren of verkeerd behandelen of niet begrijpen.

De discussie of het natuurlijk is zal op een andere plaats wel staan, ook de discussie over de benodigde verzorging (hoeven?), inenten of ziek laten worden?

Er is veel op tegen, maar als we het niet doen zijn er andere problemen.
Stiekem vind ik het wel heel erg mooi om te zien, maar vergeet niet, er zit zoveel natuurlijk gedrag in de genen van onze paarden. Laten we genieten van wat we hebben :).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:24

Verkopen? aan wie dan? Ik hoef zo een dier niet

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:28

Ik ook niet maar er zijn genoeg mensen die er wel een willen.

Er zijn ook heel veel mensen die een Tinker oid willen. Snap ik persoonlijk ook niks van maar over smaak valt niet te twisten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:47

Wat moet je nou met een half wilde, slecht gedomesticeerd paard waar je naar alle waarschijnlijkheid van zn langzalzeleven niet op kan gaan zitten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:52

Ceriadwen schreef:
Wat moet je nou met een half wilde, slecht gedomesticeerd paard waar je naar alle waarschijnlijkheid van zn langzalzeleven niet op kan gaan zitten?

Het zijn verwilderde paarden die je binnen krijgt als jaarling. Je kan er gewoon op gaan rijden. In Polen zijn dit gewoon rijpony's
en in Rusland groeien de racearabieren zo op de toendra's op.

Je kan koniks niet vergelijken met Przewalski's. Die kan je niet temmen.

Deze is geen enkel probleem.

http://www.youtube.com/watch?v=zo-k55rbmIQ

Domesticatie is overigens iets anders daadwerkelijk handmak zijn.

Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten (door selectie en fokken) zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.

Overigens denk ik niet dat dit DE oplossing zal zijn voor de OVP....er zal wel wat meer moeten gebeuren.
Maar het is beter dan die dieren laten verhongeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:53

Ceriadwen schreef:

Menig paard uit de opfok krijg je half wild binnen, is toch ook geen probleem om die te beleren?

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:07

Ceriadwen@ Mijn paard is ook in het wild geboren en grotendeels opgegroeid. Ik kan er prima mee rijden, zowel binnen als buiten. De africhting was in het begin lastig vanwege zijn angst voor mensen maar nu is hij zelfs heel mensgricht en een grote knuffel.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:10

Ceriadwen schreef:

Wat een onzin. Het overgrote deel van de ijslanders groeit zo op (begrazing in natuurgebied, geen opfokbedrijf) en is daarna gewoon bruikbaar.
En er is inderdaad niks "wild" aan een konik. Mijn buurvrouw heeft er eentje, zo uit de gegrazing. Het kost iets meer tijd om ze te overtuigen dat mensen zo beroerd niet zijn, maar daarna zijn ze vaak een stuk makkelijker te trainen dan de paarden die aan huis zijn opgegroeid.

Ik moet altijd lachen als ik weer berichtjes lees van mensen die een "wilde konik" hebben gekocht. Het zal best een cultuurshock zijn als je een paard koopt dat geen mensen nodig heeft en heel goed weet hoe ie voor zichzelf moet zorgen. Heel wat anders dan een paard wat altijd afhankelijk is geweest van de mens voor zijn natje en droogje. En dat is zelfs zo bij het doorsnee opfokbedrijf.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:49

Wat in hemelsnaam moet je met een Konik? Zoals ik al zei, lastiger in de omgang, lastiger te "temmen" in de sport kan je er niks mee, en buitenritten kan je fijner maken op een paard die meer gedomesticeerd (gewend is aan mensen en hun eigenaardigheden) is.

De vraag naar dit soort paarden zijn een soort van nihil, verkopen zal hoofdzakelijk per gros aan de slager zijn (wel een goed stuk vlees overigens!)

In mijn ogen zijn in het (semi)wild geboren en opgegroeide paarden niet te vergelijken met de bij "ons" geboren en opgegroeide paarden al dan niet in een opfokverband.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:55

Ceriadwen schreef:
Wat in hemelsnaam moet je met een Konik? Zoals ik al zei, lastiger in de omgang, lastiger te "temmen" in de sport kan je er niks mee, en buitenritten kan je fijner maken op een paard die meer gedomesticeerd (gewend is aan mensen en hun eigenaardigheden) is.

De vraag naar dit soort paarden zijn een soort van nihil, verkopen zal hoofdzakelijk per gros aan de slager zijn (wel een goed stuk vlees overigens!)

In mijn ogen zijn in het (semi)wild geboren en opgegroeide paarden niet te vergelijken met de bij "ons" geboren en opgegroeide paarden al dan niet in een opfokverband.

Lastiger in omgang? Wat een onzin. Moeilijker op buitenritten? Nee hoor, die zijn door de wol geverfd en breken hun benen niet over een boomwortel, weten hoe ze moeten reageren op wild en gaan echt de benen niet nemen bij een wapperend blaadje.

De redenering van jou kom ik ook tegen bij mensen die vinden dat uit het wild gevangen Mustangs nergens voor deugen. Helaas zijn de ervaringen van de mensen die er wel mee omgaan heel anders dan wat jij beschrijft. Die geven de voorkeur aan een mustang, omdat je daar wel op kunt vertrouwen bij een trail in de Rocky Mountains. In tegenstelling tot paarden die hun hele leven op een biljartlaken hebben gestaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:59

Ceriadwen schreef:

Want, het enige wat je met een paard kan doen is rijden??

Kijk er bestaan nog mensen met geduld en een passie voor de paard als vriend en niet alleen als rijdier...
Ik zou best zo'n dier willen, met Xander heeft het ook tijden geduurd voordat we hem aan konden raken. Die was doodsbang voor mensen. Dus het karakter zegt ook wat, maat die paarden hebben dan in ieder geval geen slechte ervaring met mensen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:00

OK, ik stel mijn vraag anders. Zouden jullie een Konik willen hebben, en zo ja wat ga je ermee doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:01

Voorbeeld van Mustangs die met succes beleerd zijn.

http://www.highcottonhorsefarm.com/

Afgezien van het feit dat er meer is aan een paard dan alleen maar rijden, zijn er ook legio mensen die een paard niet kunnen beleren, hoewel ze van mening zijn dat ze dat wel kunnen. Als al die mensen nu eens met hun handen af zouden blijven van de paarden die ze niet aankunnen, zou dat al veel paardenleed schelen.