Isabell Werth zes maanden geschorst, maar gaat in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Isabell Werth zes maanden geschorst, maar gaat in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:39

* www.st-georg.de / bokt.nl

Afbeelding
Isabell Werth met een van haar andere paarden: Don Johnson. Foto: WDM Media

Isabell Werth wordt voor een half jaar geschorst. Dat heeft heeft de Eerste Kamer van de disciplinaire commissie van de Duitse hippische federatie (FN) beslist.

El Santo, het paard van Werth, testte in juli 2012 positief op het middel Cimetidine, een maagbeschermer. Warum Nicht, de buurman van El Santo kreeg het middel naar verluidt toegediend terwijl hij herstelde van een ernstige blessure (om zijn maag te beschermen tegen de zware medicatie) en volgens Werth was het drinkwater van El Santo besmet door een defect aan het pompsysteem van de drinkbakken.

In een persmededeling zegt de FN: "Op de Rijnlandse kampioenschappen in 2012 in Langenfeld heeft het paard El Santo NRW een controle op medicatie ondergaan. De analyse gaf aan dat het middel Cimetidine aanwezig was, dat onder andere gebruikt wordt voor de behandeling van maagzweren bij paarden. Cimetidine is een van de middelen die in de nationale wedstrijdsporten verboden zijn, en valt niet onder doping.

Na een uitgebreid onderzoek van alle omstandigheden is de Kamer van mening dat El Santo doorheen de tralies van de box naast hem besmet is door het met Cimetidine behandelde paard. De zorgplicht van de stal is zo geschonden en daarvoor is de amazone verantwoordelijk. De alternatieve bewering, dat de Cimetidine door een defect aan het drinksysteem in stal Werth in het lichaam van El Santo is terechtgekomen, is uiterst onwaarschijnlijk volgens de disciplinaire commissie.

De disciplinaire commissie sloot Isabell Werth voor zes maanden uit van deelname aan toernooien in het binnen- en buitenland. Daarnaast moet de amazone de kosten van het proces dragen en moet ze een boete van 2000 euro betalen. Isabell Werth kan nog bezwaar indienen tegen de uitspraak."

Isabell Werth kon nog niet bereikt worden voor commentaar. Er staat veel op het spel voor Duitslands meest succesvolle dressuuramazone. Als ze de schorsing aanvaardt, betekent dat dat ze met haar paarden Lezard en Bella Rose het wereldbekerseizoen niet kan afmaken. Met de getalenteerde Bella Rose heeft ze een paard waarmee ze kans maakt om aan de start van de Wereldruiterspelen 2014 te verschijnen.

UPDATE:
Werth heeft intussen aangekondigd dat ze in beroep gaat tegen haar schorsing. "We wachten eerst de motivering van het oordeel af en dan kijken we verder," zegt ze. Voor haar staat het vast: ze accepteert het oordeel niet. "Nadat we de motivering gelezen hebben, zullen we bezwaar aantekenen en dan komt de zaak voor de arbitrage van de FN."

Verwante artikels:
[VN] Dopingzaak van Isabell Werth uitgesteld
[VN] Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:42

Jeutje wat een zware straffen zeg, voor een middel wat slechts op nationale wedstrijdsporten verboden is, maar níet onder doping valt, en ook gezien de omstandigheden van het geval!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:42

wat een creatieve verklaring :')

s0173957

Re: Isabell Werth zes maanden geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:44

Dus ze nemen aan dat Werth het middel niet aan het paard in kwestie gegeven heeft, dat het dus door contaminatie van een ander is, en toch wordt ze geschorst?

Vreemd...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:46

Warum Nicht kreeg het middel trouwens niet toen hij herstelde van een ernstige blessure, maar kreeg het om een maagzweer te behandelen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:49

Dit is toch niet meer serieus te nemen :')?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:51

s0173957 schreef:
Dus ze nemen aan dat Werth het middel niet aan het paard in kwestie gegeven heeft, dat het dus door contaminatie van een ander is, en toch wordt ze geschorst?

Vreemd...

Als ze hier rekening mee gaan houden kunnen ze net zo goed stoppen met dopingcontrole's
Je bent en blijft als eigenaar/trainer toch verantwoordelijk voor de doping die in je paard zit, al is het er via het paard van Sinterklaas ingekomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:53

s0173957 schreef:

Vreemd...

ook dat vond ik ook vreemd ja........ ze stellen nota bene zelf vast dat het door contaminatie komt :?
Hopelijk tekent Isabell nog beroep aan dan.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:53

Maar het middel valt niet onder doping, ruitje. Het is enkel een middel dat verboden is (waarom is dat eigenlijk, gezien het geen doping is?).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:55

_San87_ schreef:
Maar het middel valt niet onder doping, ruitje. Het is enkel een middel dat verboden is (waarom is dat eigenlijk, gezien het geen doping is?).

Bij de FEI is het inderdaad geen verboden middel.
Bij de Duitse bond wel...

Misschien moet ze toch eens serieus overwegen om zich in het buurland te laten verwelkomen :D Wat krijgt die een berg shit over zich heen de laatste jaren... }:0

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:59

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Bij de FEI is het inderdaad geen verboden middel.
Bij de Duitse bond wel...

Misschien moet ze toch eens serieus overwegen om zich in het buurland te laten verwelkomen :D Wat krijgt die een berg shit over zich heen de laatste jaren... }:0

Ik las inderdaad dat het een verboden middel is... Mijn vraag is echter waarom dat is? Aangezien het niet als doping aan wordt gemerkt. Ik kan me niet voorstellen dat een maagbeschermer de prestaties dusdanig beïnvloed?

En inderdaad, van alle ruiters en amazones op de wereld heeft Isabell toch wel het meeste gezeur en gezeik lijkt wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:01

Ja, dat is een goede vraag. Volgens mij is het vorige topic hierover (wat al een mooi poosje geleden is!) ook heel lang hier over gediscussieerd, maar kwam het niet echt tot een conclusie. Ik vraag me af of de Duitse bond het wel kan duidelijk maken???

Ik begreep overigens wel dat jij het begreep, had alleen niet de indruk dat Ruitje begreep in hoeverre dit een verboden middel is. Was meer een verduidelijking naar Ruitje toe.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:02

_San87_ schreef:
En inderdaad, van alle ruiters en amazones op de wereld heeft Isabell toch wel het meeste gezeur en gezeik lijkt wel.

idd, alleen denk ik dat de hele soap MAR en Totilas nóg een boel meer gezeur en gezeik teweeg heeft gebracht :+ Dat valt denk ik niet zo snel te overtreffen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:05

met contaminatie, hoe ver gezocht ook, zullen de waardes zo miniem zijn, dat ie niet of nauwelijks op te sporen zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:06

spicegirl schreef:
met contaminatie, hoe ver gezocht ook, zullen de waardes zo miniem zijn, dat ie niet of nauwelijks op te sporen zijn.

En van waar haal je die "wijsheid"?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:08

Janine1990 schreef:
Ja, dat is een goede vraag. Volgens mij is het vorige topic hierover (wat al een mooi poosje geleden is!) ook heel lang hier over gediscussieerd, maar kwam het niet echt tot een conclusie. Ik vraag me af of de Duitse bond het wel kan duidelijk maken???

Ik begreep overigens wel dat jij het begreep, had alleen niet de indruk dat Ruitje begreep in hoeverre dit een verboden middel is. Was meer een verduidelijking naar Ruitje toe.

Ah, oké!

Ik kan me dat topic inderdaad ook herinneren, niemand kwam tot een eenduidig antwoord. Volgens mij is dat ook de reden dat de FEI het middel niet op de verboden lijst heeft staan. Tenminste, dat lijkt mij.

JoyCiej007 schreef:
_San87_ schreef:

idd, alleen denk ik dat de hele soap MAR en Totilas nóg een boel meer gezeur en gezeik teweeg heeft gebracht :+ Dat valt denk ik niet zo snel te overtreffen!

Dat ging dan ook helemaal nergens over :').

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:13

Wat een pech. Wel fair dat nu dit feit onweerlegbaar blijkt ze Isabell schorsen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:33

s0173957 schreef:
Warum Nicht kreeg het middel trouwens niet toen hij herstelde van een ernstige blessure, maar kreeg het om een maagzweer te behandelen...

Hoe kom je aan die wijsheid? Volgens mij staat in het artikel dat hij het middel kreeg om zijn maag te beschermen tegen de zware medicijnen die hij kreeg voor een blessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:33

Is dit niet al de tweede keer dat ze geschorst wordt om zo'n reden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:35

Suusje1986 schreef:
s0173957 schreef:

Hoe kom je aan die wijsheid? Volgens mij staat in het artikel dat hij het middel kreeg om zijn maag te beschermen tegen de zware medicijnen die hij kreeg voor een blessure.

dus preventieve bescherming voor een maagzweer... ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:45

s0173957- wat denk je zelf ? :roll:
paard krijgt een hoeveelheid medicijnen.drinkt, spoelt de restjes uit de mond . wat van dat drupwater komt op de stalwand, en een beetje de stalwand van de buurman. buurpaard likt dat om onduidelijke reden op.om hoeveel verdunde oplossing praten we dan denk je ? -:)
daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 05-11-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:45

Hmmm... ik ging ervanuit dat het doping was omdat paarden in onze sport snel last hebben van omhoog komend maagzuur tijdens de race. Als je dat dus kan voorkomen werkt dit prestatieverhogend.

Maargoed, in dit geval gaat het dus om een verboden middel dat geen doping is? Vaag....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:47

ruitje schreef:
Hmmm... ik ging ervanuit dat het doping was omdat paarden in onze sport snel last hebben van omhoog komend maagzuur tijdens de race. Als je dat dus kan voorkomen werkt dit prestatieverhogend.

Maargoed, in dit geval gaat het dus om een verboden middel dat geen doping is? Vaag....

Het is een verboden middel. Dus als het door de Duitse bond wordt geconstateerd is het doping.
Maar als de FEI het constateerd is het geen doping, want bij de FEI is het geen verboden middel...

Raar toch???

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:52

Je maakt een grapje? Hoe krom is dat... Rare jongens die rijpaardlui :')

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:54

Als ik 2 paarden op stal heb en de één wordt met zo een middel behandelt en mijn andere paard niet en die andere krijgt dat toch binnen ben ik daar verantwoordelijk voor. Dat paard mag dat product niet binnen krijgen. Daar gaat het hier om.