Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:01

http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Winged

Afbeelding
Het invlechten van de staarten is een prima alternatief
voor het couperen. Foto: David Merret

Onlangs heeft Van Gerven (SP) kamervragen stelt aan Staatssecretaris van Economische zaken Sharon Dijksma. De vragen gingen over het couperen bij het trekpaard. Zo vroeg Van Gerven zich onder meer af: Hoe kan dat de Koninklijke Vereniging “Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger” het predicaat Koninklijk heeft terwijl binnen de vereniging klaarblijkelijk massaal de wet wordt ontdoken en veel dierenleed wordt berokkend? ". Eveneens vroeg het Kamerlid zich af of het klopt het dat het verbod op het couperen van paardenstaarten massaal ontdoken wordt door de leden van deze vereniging?

De cijfers van het stamboek laten zien dat er elk jaar nog veulens worden aangeboden waarbij de staart is gecoupeerd. Dit aantal neemt echter gestaag af. In 2010 werden er 81 veulens aangeboden, waarvan 32 gecoupeerd. In 2012 werden er 70 veulens aangeboden, waarvan 24 gecoupeerd.

De vragen en antwoorden vind je hier.

Anoniem

Re: Kamervragen over het couperen bij KVTH stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:04

Top! Laten ze dat maar eens aanpakken

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:09

Oftewel er worden nog steeds geen rigoureuze maatregelen genomen vanuit de overheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:17

Als ik die vragen en antwoorden lees veranderd er niks

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:19

marjotje82 schreef:
Oftewel er worden nog steeds geen rigoureuze maatregelen genomen vanuit de overheid

Nee want dat kost tijd en geld en dat hebben ze niet...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:20

Nergens voor nodig dat couperen! Goed dus dat er vragen over gesteld worden! En nu er wat mee doen :p

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:32

Die afname valt trouwens ook vies tegen, van 39% naar 34% en dat in 2 jaar.. Triest!

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:33

Super dat de SP dat doet, het KVTH doet er zelf blijkbaar niets aan, dat is ook de reden waarom ik geen lid wil zijn van dit stamboek. De gecoupeerde paarden staan de hele zomer zonder staart om de vliegen te verjagen in de wei en op stal. Hoe haal je toch zoiets in je hoofd? Dat doe je toch niet, snap er helemaal niks van.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:29

KVTH doet er idd weinig aan. Ze houden het juist in stand door de gecoupeerde paarden hoog te laten eindigen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:30

Ik dacht dat recentelijk besloten was dat ze niet meer deel mochten nemen aan keuringen?
Of waren dat enkel nog plannen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:37

Persoonlijk neem ik niet zo'n stellige houding tegen de Nederlandse regering (minister) in. Zij heeft duidelijk al wat in haar macht ligt aangedragen om dit standpunt kracht bij te dragen.
Ik denk dat er maatschappelijk gezien nog meer tegenstand zou zijn, in het geval dat de Nederlandse regering zich zou bemoeien met regelgeving elders en vise versa.

De huidige wet- en regelgeving bevat nu eenmaal duidelijk eisen met betrekking tot de fysieke gezondheid en rastypische kenmerken. Het paard wordt niet ziek en gaat nu eenmaal niet dood vanwege het feit dat het dier geen staart heeft.

Verder vraag ik mij af of het uitsluiten van paarden voor de prijsplekken op wedstrijden en keuringen wenselijk is. Het al of niet hebben van een staart maakt het paard m.b.t. prestaties of uiterlijke kenmerken niet meer of minder interessant voor (het behouden van) het ras.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:45

Er is maar een manier en dat is op de keuring paarden met gecoupeerde staart weigeren:) Nog steeds kunnen daar paarden met een gecoupeerde staart zelfs winnen. Zo lang dat is...veranderd het nooit. Dus zou zeggen meteen uitsluiten bij staart coupering. Maar dan moet de jury daar ook mee aanpassen en dat is zo lang het een vereniging is niet veranderen:) Zit er in gebakken:)

Neem de titel af want dit kan wel als het ook gegeven heeft kunnen worden ooit;)

Ach het is voorlopig nog niet van de baan dit helaas. Over de grens kan alles nog en daar moet dan Europees iets aan gedaan worden> maar dat staat dan laag op een prio lijst daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:53

Het is de hoogste tijd voor het stamboek én de fokkers om gewoon verantwoording te nemen voor het leed dat ze de paarden nog steeds aan doen, en de wetten die ze daarmee gewoon overtreden.

Ze moeten stoppen met zich verstoppen achter flauwe excuses en smoesjes en zichzelf hard maken voor dierwelzijn binnen het eigen ras. Fokkers die nog steeds couperen moeten zich schamen!
En het stamboek zou dergelijke fokkers het lidmaatschap van de vereniging moeten weigeren. Dan is het gelijk opgelost. Geen lidmaatschap is ook geen deelname aan keuringen en geen stamboek opname.

Wie niet horen wil, moet maar voelen. Ze hebben lang genoeg de tijd gehad.

Gewoon invlechten die staart, en je zie prachtige trekpaard billen :)
Kijk maar naar de Shires, die zien er met lange staart ook fantastisch uit als ze zijn ingevlochten.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:55

ze kunnen het niet verbieden, een groot aantal fokkers heeft gedreigd om dan niet meer te fokken/geen veulens meer aan te bieden.
Met een aantal van 70 veulens per jaar heeft het stamboek heel weinig onderhandelingsruimte lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:31

Ach, dat is een loos dreigement.
Fokkers die hardop durven zeggen dat ze stoppen met fokken als het stamboek ze niet meer toe laat, kunnen direct gepakt worden voor dierenmishandeling. Ze geven immers openlijk toe dat ze hun dieren nog couperen.

Het is een roep om aandacht, een chantagemiddel... Men wil vasthouden aan "vroeger".
Jammer dan, vroeger is niet meer, het is nu vandaag. En vandaag zijn de regels anders. Couperen mag niet meer. Klaar. Toch couperen? --> Verantwoording afleggen.

Het stamboek zou niet zo eenvoudig mogen zwichten voor dergelijke dreigementen.
Het gaat niet om een simpel verzonnen regeltje, maar om de wet. Waar iedere Hollander zich gewoon aan dient te houden.
Als ze zich laten chanteren door mensen die de wet overtreden, dan zijn ze gewoon verkeerd bezig.
De boeven hebben 't nu voor het zeggen.... Omgekeerde wereld.

En het zal écht niet zo zijn dat mensen stoppen met fokken als ze hun paard niet meer mogen mishandelen.
En als ze dat wel doen, is dat iets GOEDS voor de paardenwereld, niets iets slechts. Dat soort mensen wil je kwijt uit je stamboek, die wil je er niet in houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:09

@silviabol, Maar wel bijna 50 mét staart. Lijkt me genoeg, toch?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:19

Zou het niet zo zijn dat het bestuur zelf voor couperen is?

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:35

@unamie; dat is ook zeker zo!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:45

Goede zaak! Aanpakken die handel!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 06:26

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige reacties soms een beetje overdreven vindt.. niet dat ik die hier gelijk zie staan. Wanneer iemand iets goed kan onderbouwen vind ik het zinnige discussie. Maar er zijn zijn al zoveel dicussies over met lange of korte staart...
Wanneer ik zeg dat ik het zielig vind dat een paard helemaal in de krul moet lopen met weet ik het hoeveel staal in zijn mond, dat er zelfs 2 paar teugels bij nodig zijn.. dan krijg ik ook de wind van voren.. schijnbaar vinden paarden dat helemaal niet erg en is dat geen dierenmishandeling..

Een eindeloze discussie waar iedereen zijn zegje over heeft, prima. Zo dat moest ik even kwijt _/-\o_

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:00

Tja een lastige discussie...ben geen voorstander van couperen. Maarja, het trekpaard heeft meer problemen. Inteelt, beenproblemen. Daar ligt bij mij persoonlijk meer prioriteit. En dreigen, als het dan toch niet alleen loos dreigen is, is er ineens 30% minder aanbod van veulens, terwijl er al terugloop is en inteeltproblemen zijn. Dus of dat een verstandige keuze is voor het ras...... Lastig!

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:20

pompompom schreef:
Tja een lastige discussie...ben geen voorstander van couperen. Maarja, het trekpaard heeft meer problemen. Inteelt, beenproblemen. Daar ligt bij mij persoonlijk meer prioriteit. En dreigen, als het dan toch niet alleen loos dreigen is, is er ineens 30% minder aanbod van veulens, terwijl er al terugloop is en inteeltproblemen zijn. Dus of dat een verstandige keuze is voor het ras...... Lastig!

Ben ik helemaal met je eens!! _/-\o_

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:23

Maar dan is die teruggang toch niet de schuld van de wet? Dat komt door fokkers die blijkbaar ondanks hun grote mond totaal geen hart hebben voor dit ras, als ze al stoppen als ze op dit vlak hun zin niet krijgen. Ik vind het echt walgelijk!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:28

Dierenleed? Stel je niet aan, dat couperen gaat hartstikke netjes en de veulens worden goed verdoofd. En dat gedoe over een natuurlijke vliegenmepper... ze hebben benen waar ze ontzettend handig mee zijn, een hoofd waar ze bijna bij alles bij kunnen en ze kunnen trillen met de huid zodat de vliegen weg gaan.

Zolang er gecoupeerd mag blijven zal dat ook gebeuren, en logisch in mijn u ogen dat de gecoupeerde Belgen over het algemeen hoger eindigen want de jury is het er over eens dat een gecoupeerde belg mooier is dan een ongecoupeerde.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:44

Wat heb je op deze manier aan wetgeving? :(
Een echte liefhebber van het ras stopt niet met fokken om een dergelijke reden.
Dan zit de liefde niet erg diep vind ik.