Studie: loopband als trainingstool voor jonge racepaarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Studie: loopband als trainingstool voor jonge racepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:30

* www.thehorse.com / bokt.nl

Afbeelding
Of loopbandtraining effectief bijdraagt aan een sneller renpaard is nog niet duidelijk.
Foto: MJ Smith
We weten dat het goed is voor onze eigen conditie als we af en toe op de loopband gaan staan. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dat ook een goede training is voor jonge racepaarden.

Wetenschappers aan de universiteit van Californië hebben samen met onderzoekers van de Japanse Racevereniging onderzocht of training op de loopband racepaarden helpt om hun aërobe capaciteit te ontwikkelen, zonder het risico op blessures. Aërobe training kan gedurende lange tijd volgehouden worden zonder dat zich daarbij melkzuur ontwikkelt. Dat zorgt ervoor dat de dieren vermoeid raken.

Twaalf jaarling volbloeden werden acht maand lang onderworpen aan een van de drie verschillende trainingsregimes. Een controlegroep werd op de gewone manier onder het zadel getraind. Een andere groep werkte een dag per week intensief op een paardenloopband, als aanvulling op het gewone werk onder het zadel. De derde groep kreeg ook wekelijks loopbandtraining, maar dan slechts twee maanden lang. De paarden werden niet gereden op de dagen waarop ze loopbandtraining kregen.

De wetenschappers onderzochten de paarden op regelmatige basis. Geen enkel paard raakte kreupel tijdens de studie. Alle paarden ontwikkelden in die acht maanden meer aërobe capaciteit, maar bij de groep die wekelijks een dag op de loopband trainde gedurende de hele periode, ontwikkelde die veel meer in vergelijking met de controlegroep. De wetenschappers onderzochten ook de hartslag bij de paarden. Die werd bij alle groepen lager. De hematocrietwaarden (hematocriet is het volume dat de rode bloedcellen innemen in het totale bloedvolume) en de hemoglobineconcentratie (een speciaal eiwit dat zuurstof door het bloed draagt) stegen bij de groep die acht maanden lang wekelijks op de loopband stond. Een stijging van deze stoffen betekent dat er meer zuurstofdragers in het bloed zijn en dat vergemakkelijkt de atletische activiteiten.

Trainers van jonge racepaarden zijn ook bezig met blessures en dus verwelkomen ze elke methode die onnodige druk op het skelet van het paard vermijdt. Professor James Jones zegt dat loopbanden erg duur zijn, en dat kan verklaren waarom ze momenteel geen deel uitmaken van het trainingsprogramma van de meeste paarden. "Als een paard dat dit soort trainingsprogramma volgt een grote race wint, zal het volgens mij onmiddellijk aanslaan," zegt Jones.

Hij waarschuwt er echter voor dat de studie enkel focust op de aërobe capaciteit. Het aantal onderzochte paarden is ook klein en daarom is het moeilijk om de stellen dat loopbandtraining effectief zal bijdragen toe een gezonder en sneller racepaard.

Kunnen loopbanden een nieuwe trainingstool voor paarden worden? "Dat moeten de trainers beslissen," zegt professor Jones. "Wij probeerden enkel te onderzoeken of ze een meetbaar verschil opleveren, en dat is zo. Of dat zich ook vertaalt naar betere raceprestaties is een andere vraag."

Het volledige wetenschappelijke artikel kan je hier lezen.

merrylegs

Re: Studie: loopband als trainingstool voor jonge racepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:34

ehm misschien zeg ik nu iets heel dom maar zijn loopbanden niet al jarenlang in gebruik voor renpaarden?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:37

Jaarlingen?! Als in één-jarigen? Jeutje

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:44

merrylegs schreef:
ehm misschien zeg ik nu iets heel dom maar zijn loopbanden niet al jarenlang in gebruik voor renpaarden?

hmm dat dacht ik inderdaad ook en volgens mij is de loopband inmiddels op veel plaatsen alweer vervangen door de aquatrainer :+
wel denk ik dat meer onbelast bewegen gunstig kan zijn voor racepaarden, al vraag ik mij af of dat effect nog overeind blijft als ze idd met jaarlingen trainen

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:51

Dit is toch niet nieuw? Op de racestal waar ik werkte in Australië kregen de paarden loopband-training, zwemtraining en werden ook onder het zadel getraind. :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:43

Is het niet vrij 'normaal' in die wereld dat paarden met twee jaar al aan wedstrijden meedoen? Dan zullen het inderdaad nog jaarlingen zijn als ze ermee beginnen te trainen. Dan is zo'n loopband natuurlijk beter dan dat ze al onder het zadel moeten lopen.. al vraag ik me af of het goed is voor de gewrichten om zo gedwongen te moeten lopen terwijl ze zo hard in de groei zijn. Voor een hond is het ook slecht om te gaan fietsen voor hun eerste verjaardag..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:37

Loopbanden zijn inderdaad al langer in gebruik, maar volgens mij meer als revalidatie als echte training.
Waar ik werkte werden de paarden er in het begin opgezet als ze net weer aan het werk mochten.
Maar kan me voorstellen dat op andere plekken het wel al lang als echte trainingsmethode gebruikt wordt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:06

TS, heb je ook een link naar het volledige, wetenschappelijke artikel/onderzoek? Dit vind ik ERG interessant en wil er graag wat meer over lezen dan wat hier aan summiere info staat! :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:08

Op verschillende stallen in Amerika word dit toch ook al jaaren standaard toegepast als training?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:11

Crap, wild m'n bericht nog verwijderen.. :p Heb het hele artikel al gevonden! Binnenkort maar even rustig voor gaan zitten! :D

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:11

@Sok: ik heb een linkje naar het volledige wetenschappelijke artikel toegevoegd in de OP!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:36

Volgens mij is er jaren gelden al op het toenmalige paardenproefbedrijf een dergelijk onderzoek met dravers gedaan.
Ze hadden daar zelfs een draver die ze bij excursies op de loopband lieten lopen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:44

Daarom hebben wij een aqua cizer, stapmolen in het water. Werkt super voor de racepaarden! Foto staat in mijn profiel

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:31

Persoonlijk zie ik dan meer in die geweldig ontwikkeling van kurt systems http://www.kurtsystems.com/ Ja als ik veel geld zou hebben dan zouden ze die hier wel in de achtertuin mogen zetten :D Die trainingsband lijkt me helemaal niets. Enige voordeel dat ik erin zie is dat je paarden kunt laten wennen aan een vlakke of heuvelachtige baan als ze dit niet gewend zijn.

casperrr schreef:
Daarom hebben wij een aqua cizer, stapmolen in het water. Werkt super voor de racepaarden! Foto staat in mijn profiel

totaal off-topic maar hoe ernstig is de situatie bij jullie of zitten jullie niet in de buurt van blue mountain?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:43

Dus als ik het goed begrijp ontwikkelden de paarden die extra getraind werden een betere conditie dan de paarden die het met minder training moesten doen? Goh, wat een spectaculaire uitkomst. :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:43

Ja, da's een spectaculaire uitkomst. Aangezien dit gaat om training van jaarlingen/2-jarigen. Als je die traint, heb je er uiteindelijk op latere leeftijd profijt van. Lees het artikel, dan weet je dat het niet zo simpel zit.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:54

daffie1986 schreef:
casperrr schreef:

totaal off-topic maar hoe ernstig is de situatie bij jullie of zitten jullie niet in de buurt van blue mountain?

Ik zit 1 1/2 uur ten noorden van Sydney, maar komt constant rook over, en wij konden van het weekend niet op tijd naar wedstrijd omdat we bosbranden hadden en de snelweg was afgesloten. Was verschrikkelijk om te zien toen we er langs kwamen...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 03:07

Ik weet trouwens van mezelf dat ik echt niet op zon loopband moet gaan rennen omdat ik daarmee mijn knieën kapot loop, dat zou dus ook voor mij een reden zijn om zo'n ding niet te gebruiken.

@casperrr, lijkt me inderdaad behoorlijk spooky. Vanmorgen weer de beelden gezien. Zijn die kinderen nu vrijgesproken of niet?

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:26

Vind het eigenlijk oud nieuws. Ik weet dat dit door de proefboerderij Waaiboerhoeve in Lelystad is getest op draver jaarlingen. Dat was al in 1989 (!). Eén van de testpaarden werd later mijn recreatiepaard, die ik helaas op 13-jarige leeftijd heb moeten laten inslapen wegens kapotte achterknieën... Een aantal andere groepsgenootjes van hem hebben ook enorme gezondheidsproblemen gehad. Voor mij het bewijs dat de loopband op jonge te leeftijd en te intensief gebruikt een hoop kapot kan maken (al ben ik natuurlijk niet objectief :+ )

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:26

Citaat:
op de gewone manier onder het zadel getraind.

een jaarling onder het zadel is toch wel veeeel te vroeg?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:58

Ja, jaarling ohz is idd anatomisch gezien not done (commercieel gezien echter...)

De voordelen die ik hoor van loopband vs. stapmolen is dat het paard wel verplicht is om recht te bewegen, dus is qua revalidatie ook goed voor rechtrichten. Rechtrichten voor renpaarden heeft natuurlijk geen nut, alle renbanen lopen in dezelfde richting.

DjayDjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:09

Een paard op een recht stuk loopt harder dan als het een bocht moet maken
Doordat hier het paard alleen maar recht loopt, heeft dat voordeel in de snelheid
Natuurlijk is de balans ook beter op een recht stuk, wat ook belangrijk is
Dus volgens mij is het zo slecht nog niet

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 05:15

hwn schreef:
Rechtrichten voor renpaarden heeft natuurlijk geen nut, alle renbanen lopen in dezelfde richting.

En waar basseer je dat op??? Ook een renpaard kun je afschrijven als deze niet recht gereden wordt plus dat elke renbaan zijn eigen richting hanteerd. De één gaat linksom en de ander rechtsom. De één is heuvelachtig en de ander vlak.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:13

Ah, ik had onlangs (denk zelfs op Bokt) gelezen dat alle renbanen in dezelfde richting gingen (linksom dan vermoed ik?). Ben er niet in thuis, dus 'k ga er niet over in discussie gaan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:44

Wij gaan niet dezelfde kant op, 2 keer per week wordt er pacework gereden, de dag erna rijden we altijd de andere kant op. (of zoals wij het noemen, we rijden Melbourne of Sydney)