Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
iamsam schreef:Ik neem niet de moeite om al die artikelen te lezen want ieder stamboek heeft andere zorgen maar ik hoop van ganse harte dat er een artikel komt wat verbiedt om te fokken met luchtzuigers, de reden ?
ik ben van mening dat het overerft, ik heb 12 jaar een luchtzuiger gehad, gemiddeld 3X p.j. een koliek en er uiteindelijk aan gestorven ook en ik heb zo veel van dat paard gehouden dat het na 20 jaar nog steeds pijn doet, niet fokken met luchtzuigers AUB !!!!
wie troost me ????
Luchtzuigen is niet erfelijk, luchtzuigen wordt veroorzaakt door verkeerd stalmanagement. En koliek wordt niet veroorzaakt door luchtzuigen. 
iamsam schreef:Ik neem niet de moeite om al die artikelen te lezen want ieder stamboek heeft andere zorgen maar ik hoop van ganse harte dat er een artikel komt wat verbiedt om te fokken met luchtzuigers, de reden ?
ik ben van mening dat het overerft, ik heb 12 jaar een luchtzuiger gehad, gemiddeld 3X p.j. een koliek en er uiteindelijk aan gestorven ook en ik heb zo veel van dat paard gehouden dat het na 20 jaar nog steeds pijn doet, niet fokken met luchtzuigers AUB !!!!
wie troost me ????
Wendy schreef:Elisa2 schreef:Goede zaak! zou alleen al goed zijn om een gezondheidsverklaring van merrie en hengst te hebben voordat er mee gefokt mag worden.
Ik ben geen fokker, maar ik denk niet dat je de consequenties voor de fokkerij overziet die vast zitten aan deze uitspraak...
Elisa2 schreef:Of wel...ik heb het niet over prok,ster,keur of andere predikaten..maar een simpele gezondheidsverklaring van de dierenarts waardoor er ook gewoon gefokt kan worden met een merrie zonder erfelijk gebrek.
Mij gaat het om de merries met erfelijke gebreken waar gefokt mee wordt omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport..als voorbeeld: merrie is als 10-jarige totaal versleten door artrose in de kogels voor,wordt veulen uit gefokt...veulen wordt uiteindelijk niet ouder dan 13 vanwege hetzelfde probleem.
Natuurlijk speelt manegement ook een rol,maar in dit geval is er een duidelijk erfelijkheidscomponent en ik vindt dat je met zo'n merrie niet zou moeten fokken.

Ashley5760 schreef:Elisa2 schreef:Of wel...ik heb het niet over prok,ster,keur of andere predikaten..maar een simpele gezondheidsverklaring van de dierenarts waardoor er ook gewoon gefokt kan worden met een merrie zonder erfelijk gebrek.
Mij gaat het om de merries met erfelijke gebreken waar gefokt mee wordt omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport..als voorbeeld: merrie is als 10-jarige totaal versleten door artrose in de kogels voor,wordt veulen uit gefokt...veulen wordt uiteindelijk niet ouder dan 13 vanwege hetzelfde probleem.
Natuurlijk speelt manegement ook een rol,maar in dit geval is er een duidelijk erfelijkheidscomponent en ik vindt dat je met zo'n merrie niet zou moeten fokken.
Dus moet je merrie's prokken oc/ocd is namelijk erfelijk.
Ik ben benieuwd wat deze wet daadwerkelijk gaat veranderen... Ik zeg..... Niks
Elisa2 schreef:Wendy schreef:Ik ben geen fokker, maar ik denk niet dat je de consequenties voor de fokkerij overziet die vast zitten aan deze uitspraak...
Of wel...ik heb het niet over prok,ster,keur of andere predikaten..maar een simpele gezondheidsverklaring van de dierenarts waardoor er ook gewoon gefokt kan worden met een merrie zonder erfelijk gebrek.
newt schreef:Off topic: Even over het luchtzuigen, de een vind het wel erfelijk en de ander niet ( ik heb er niet al te veel verstand van), maar hoe verklaar je dat een fokmerrie die luchtzuigt 7 veulens krijg waarvan er 6 ook luchtzuigen op latere leeftijd bij verschillende eigenaren?. De eigenaar heeft de merrie en de 2 nakomelingen die hij nog wel gehouden had voor slacht weggedaan. Lijkt mij dat er dan enige erfelijke factoren meespelen? (vraagje uit nieuwsgierigheid )
On topic.
Hier en daar word het wel gedaan al. Bepaalde fokkers willen dat hun hengst alleen bij bepaalde merrie's gebruikt word. (keur pref/ elite) enz. En niet bij een stamboek merrie.
Sammie schreef:http://www.levendehave.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker pipo
Artikel 19 schrijft voor dat de wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of nakomelingen niet mag benadelen. Dit houdt onder andere in dat, voor zover mogelijk, moet worden voorkomen dat erfelijke gebreken en schadelijke raskenmerken worden doorgegeven. Ook moet de fokker onnatuurlijke voortplanting voorkomen.
[VN] Strengere regels voor hobbyfokker
Rocamor schreef:Onnatuurlijke voortplanting, gaat dit betekenen dat je geen KI meer mag (laten) doen? Want volgens mij is dat toch ook zeer onnatuurlijk.