Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:17

http://Www.dvhn.nl / http://www.bokt.nl

Voor Zuidlaarders is de kop eraf. Zij komen bij van een zwaar weekeinde. Maar voor velen begint de Zuidlaardermarkt vannacht. Tijdens de Nacht van Zuidlaren. Muziek met veel bier in de kroegen. Kermis, patat en hamburgers buiten. Sommigen komen laat, want die willen de opening van de Zuidlaardermarkt morgenvroeg om zes uur ook meemaken.

Marktmeester Jaap Mellema verwacht op de 813de Zuidlaardermarkt meer paarden en pony's dan vorig jaar. Toen zijn op de grootste én oudste paardenmarkt van West-Europa 2343 stuks aangevoerd. "Veel handelaren willen meer ruimte. We werken al met een noodscenario", vertelt Mellema. Van een recordaanvoer durft de marktmeester nog niet te spreken. "Dat is van zoveel factoren afhankelijk. Van het weer bijvoorbeeld."

Om zes uur in de ochtend op de derde dinsdag van oktober opent burgemeester Piet Adema van de gemeente Tynaarlo de paardenmarkt. Traditiegetrouw onder de klok op de Brink. Daar ontmoeten stappers en marktgangers elkaar.

PaardjesFan1

Re: Aanzienlijk meer paarden verwacht op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:46

grappig, ik ben zelf nog nooit bij de zuidlaarders markt geweest

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:51

Had graag willen kijken, maar zit met school. :(

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:59

Ik kan het niet laten, ik zet twee posts uit een ander topic over de Zuidlaardermarkt hier ook neer.

Op 29 september schreef ik in het topic "Zuidlaardermarkt, wie gaat er nog meer?":

Het is een fantastisch mooi stuk folklore, die boertjes op hun beste klompen, met pet en bamboestok. Het handjeklap bij de handel. Op de verkoop gaan drinken in een van de vele cafe's of tenten. Soms echt mooie paarden (al vraag ik me af wat zo'n paard op de markt doet en denk ik dat er vaak wat aan het beenwerk mankeert). De vele kraampjes met paardenspullen, hele dozen met wormspuiten die onder de toonbank zonder recept verkocht worden. Lekker neuzen op de warenmarkt van wel een kilometer lang.

Soms zijn de meest rare beesten als zebroids te zien, of dat veulen van (ik geloof) 2 jaar geleden dat zo klein was (30 cm?) dat hij in een winkelwagentje gehouden werd. Er mankeerde van alles aan (een echte teckel-shet) maar bijzonder was-ie. De allereerste keer dat ik er kwam stond er opeens een prachtige Andalusier hengst tussen, ik was er niet meer bij weg te slaan. Nog weken na de tijd kreeg ik mailtjes en sms-jes van bekenden en klanten die ons daar hebben zien staan: "en, heb je die mooie hengst nog gekocht?". Nou nee, maar hij was wel de aanleiding om eindelijk serieus op zoek te gaan naar mijn jarenlange droom en die is er gekomen, kort daarna.

Ik ga er elk jaar heen, maar het gaat me eigenlijk steeds meer aan het hart hoe die paarden daar de hele dag moeten staan.

Er zijn er bij die om 02-03.00 uur geladen worden ergens in Belgie, Zuid Limburg of Duitsland of zo voor een rit van een paar uur. Dan staan sommige daar de hele dag, vaak in slechte weersomstandigheden maar te staan. Midden tussen de herrie, mensen en pal naast andere vreemde paarden, voor een paard behoorlijk stressvol lijkt me. Er is stro en hooi, maar veel paarden staan zo kort aangebonden dat ze het toch niet kunnen eten. Er is water, maar dat moet dan wel aangeboden worden en ik heb nog nooit iemand dat zien doen (al zullen er zeker handelaren bij zijn die het wel doen).

Nou zijn er veel paarden bij die toch al niet goed in hun vel en hun vet zitten en als ze geen ruwvoer krijgen, zie je ze al gauw gaan bibberen. Met een beetje pech moeten ze er de hele dag staan omdat ze niet verkocht worden, om dan 's avonds weer een hele rit terug naar huis of Joost mag weten waar te maken.

Een ander punt zijn de mini-veulens. Vaak net voor de markt gespeend en dan ook nog geschoren, want dan lijkt het wat meer op een Falabella en levert het misschien wat meer op. Die zie je de hele dag staan bibberen. Soms met een stel onder een grote paardendeken, maar daar hebben ze na verkoop niets meer aan. Soms met een dekentje, maar of dat mee verkocht wordt? En soms onder een nat fleecedekentje...

En toch... ga ik er elk jaar weer heen, midden in de nacht.

Tot mijn stomme verbazing heb ik geen enkele reactie op het bovenstaande stukje gezien in het topic (alleen 1 pb).
Bokt zit vol met moraalridders. God helpe de Bokker die beschrijft dat hij zijn paard de hele nacht en dag aan een touwtje laat staan bibberen in de regen en kou, zonder water of hooi. Waarschijnlijk wordt hij met de dood bedreigd.

En toch staat de halve markt vol met dit soort gevallen. Maar blijkbaar wil niemand het weten, want je gaat er toch heen voor je plezier en dat wil je niet laten bederven. Is dat de enige reden dat we blijkbaar allemaal onze ogen er opeens voor sluiten?

Let wel: ik zeg niet dat niemand er meer heen mag, dat is niet aan mij om te beslissen. Ik ga ook, maar ik doe er wat mee. Hoewel dat plezier in de markt elk jaar minder wordt, het zal wel aan de leeftijd liggen.

Het zou alleen zo fijn zijn dat de verkopers van de bovenbeschreven paarden en veulens op de armoedige toestand van hun dieren gewezen wordt. Hoe vaker, hoe beter. Door ons. Alle beetjes helpen, al was het maar voor je geweten. Zelf heb ik drie jaar geleden een brief geschreven naar de AID hierover. Ik kreeg een netjes antwoord terug, waar vooral de vraag opviel wat nou een falabella was... Daarna niets meer over gehoord en op de volgende markten ook niets meer van gezien.

Ik hoop dat ik misschien wat meer mensen erover kan laten nadenken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:09

@DonCamillo
Je kunt ook op de markt melding maken als je iets ziet wat niet door de beugel kan.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:26

Oke leuk, ik ben benieuwd. Mijn wekker gaat vroeg om traditiegetrouw een kijkje te nemen.

@DonCamillo; Tuurlijk zie je wel eens dingen op de markt die beter aangepakt kunnen worden. Daarom zijn er ook gedragsregels opgesteld. Gedragsregels zijn op de website van de Zuidlaardermarkt te vinden.

Citaat:
Toezicht op de uitvoering van de gedragsregels
Tijdens de marktperiode zullen er stewards aanwezig zijn en toezien op de uitvoering van de gedragscode. Indien nodig en de personen bevoegd zijn kunnen deze passende maatregelen nemen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:36

Daar gaat het nou juist om, dat deze dingen niet in de gedragscode omschreven staan. Of eigenlijk moet ik zeggen: er wordt niets mee gedaan. Terwijl iedereen ongetwijfeld wel vindt dat het niet kan...

Let er maar eens op, dat zou al een goed begin zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:39

DonCamillo schreef:
Daar gaat het nou juist om, dat deze dingen niet in de gedragscode omschreven staan. Of eigenlijk moet ik zeggen: er wordt niets mee gedaan. Terwijl iedereen ongetwijfeld wel vindt dat het niet kan...

Let er maar eens op, dat zou al een goed begin zijn.

Er wordt wel wat mee gedaan, als je het maar meldt.
Ik heb 2x een melding gemaakt (hoefbevangen pony's) waarna de eigenaar en pony door de LID van de markt zijn verwijderd.

Veel mensen roepen van alles maar melden niets.
Er lopen diverse mensen van de LID rond die je aan kan spreken.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:48

O, bedoel je dat? Jazeker heb ik kleumende dieren gemeld, meer dan eens. Had geen enkel effect. Een brief naar de AID had geen enkel effect.
Een hoestend paard met een vieze snotneus en duidelijk ziek werd wel netjes verwijderd.
Probleem is dat bibberen / kleumen nergens als zodanig in de gedragscode staat omschreven (zover ik weet zelfs niet met zoveel woorden in de GWWvD staat) en de controleurs zich niet de vingers er aan willen branden waarschijnlijk.

Misschien moet ik een andere vraag stellen: hoe komt het dan dat er zoveel geschoren miniveulens staan te bibberen gedurende de hele dag? Zijn die controleurs dan blind? Want ze zijn niet te missen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:04

Ik denk dat zulke incidenten (rillen) moeilijker te herkennen zijn als dierenmishandeling.
Daar bedoel ik mee, een paard wat het "alleen" maar (tijdelijk) koud heeft valt daar blijkbaar niet onder.
Een paard dat overduidelijk ziek is en/of pijn heeft is makkelijker te gebruiken als bewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:33

Je moet je afvragen of dit soort markten nog wel van deze tijd zijn. Ik vind dat ze verboden moeten worden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:41

Anoniem schreef:
Je moet je afvragen of dit soort markten nog wel van deze tijd zijn. Ik vind dat ze verboden moeten worden.

Mwa, dat vind ik ook wel weer kort door de bocht. waarom zul je zo iets verbieden? ik ben het mee eens dat er naar de welzijn van de paarden gekeken moet worden, maar het is niet altijd slecht hoor. Het jammere eraan vind ik is dat vaak alleeen de negatieve dingen bij zo iets beschreven word, maar dat je zelden de leuke verhalen hoort van de zuidlaardermarkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:50

DonCamillo schreef:
Ik kan het niet laten, ik zet twee posts uit een ander topic over de Zuidlaardermarkt hier ook neer.

Op 29 september schreef ik in het topic "Zuidlaardermarkt, wie gaat er nog meer?":

Het is een fantastisch mooi stuk folklore, die boertjes op hun beste klompen, met pet en bamboestok. Het handjeklap bij de handel. Op de verkoop gaan drinken in een van de vele cafe's of tenten. Soms echt mooie paarden (al vraag ik me af wat zo'n paard op de markt doet en denk ik dat er vaak wat aan het beenwerk mankeert). De vele kraampjes met paardenspullen, hele dozen met wormspuiten die onder de toonbank zonder recept verkocht worden. Lekker neuzen op de warenmarkt van wel een kilometer lang.

Soms zijn de meest rare beesten als zebroids te zien, of dat veulen van (ik geloof) 2 jaar geleden dat zo klein was (30 cm?) dat hij in een winkelwagentje gehouden werd. Er mankeerde van alles aan (een echte teckel-shet) maar bijzonder was-ie. De allereerste keer dat ik er kwam stond er opeens een prachtige Andalusier hengst tussen, ik was er niet meer bij weg te slaan. Nog weken na de tijd kreeg ik mailtjes en sms-jes van bekenden en klanten die ons daar hebben zien staan: "en, heb je die mooie hengst nog gekocht?". Nou nee, maar hij was wel de aanleiding om eindelijk serieus op zoek te gaan naar mijn jarenlange droom en die is er gekomen, kort daarna.

Ik ga er elk jaar heen, maar het gaat me eigenlijk steeds meer aan het hart hoe die paarden daar de hele dag moeten staan.

Er zijn er bij die om 02-03.00 uur geladen worden ergens in Belgie, Zuid Limburg of Duitsland of zo voor een rit van een paar uur. Dan staan sommige daar de hele dag, vaak in slechte weersomstandigheden maar te staan. Midden tussen de herrie, mensen en pal naast andere vreemde paarden, voor een paard behoorlijk stressvol lijkt me. Er is stro en hooi, maar veel paarden staan zo kort aangebonden dat ze het toch niet kunnen eten. Er is water, maar dat moet dan wel aangeboden worden en ik heb nog nooit iemand dat zien doen (al zullen er zeker handelaren bij zijn die het wel doen).

Nou zijn er veel paarden bij die toch al niet goed in hun vel en hun vet zitten en als ze geen ruwvoer krijgen, zie je ze al gauw gaan bibberen. Met een beetje pech moeten ze er de hele dag staan omdat ze niet verkocht worden, om dan 's avonds weer een hele rit terug naar huis of Joost mag weten waar te maken.

Een ander punt zijn de mini-veulens. Vaak net voor de markt gespeend en dan ook nog geschoren, want dan lijkt het wat meer op een Falabella en levert het misschien wat meer op. Die zie je de hele dag staan bibberen. Soms met een stel onder een grote paardendeken, maar daar hebben ze na verkoop niets meer aan. Soms met een dekentje, maar of dat mee verkocht wordt? En soms onder een nat fleecedekentje...

En toch... ga ik er elk jaar weer heen, midden in de nacht.

Tot mijn stomme verbazing heb ik geen enkele reactie op het bovenstaande stukje gezien in het topic (alleen 1 pb).
Bokt zit vol met moraalridders. God helpe de Bokker die beschrijft dat hij zijn paard de hele nacht en dag aan een touwtje laat staan bibberen in de regen en kou, zonder water of hooi. Waarschijnlijk wordt hij met de dood bedreigd.

En toch staat de halve markt vol met dit soort gevallen. Maar blijkbaar wil niemand het weten, want je gaat er toch heen voor je plezier en dat wil je niet laten bederven. Is dat de enige reden dat we blijkbaar allemaal onze ogen er opeens voor sluiten?

Let wel: ik zeg niet dat niemand er meer heen mag, dat is niet aan mij om te beslissen. Ik ga ook, maar ik doe er wat mee. Hoewel dat plezier in de markt elk jaar minder wordt, het zal wel aan de leeftijd liggen.

Het zou alleen zo fijn zijn dat de verkopers van de bovenbeschreven paarden en veulens op de armoedige toestand van hun dieren gewezen wordt. Hoe vaker, hoe beter. Door ons. Alle beetjes helpen, al was het maar voor je geweten. Zelf heb ik drie jaar geleden een brief geschreven naar de AID hierover. Ik kreeg een netjes antwoord terug, waar vooral de vraag opviel wat nou een falabella was... Daarna niets meer over gehoord en op de volgende markten ook niets meer van gezien.

Ik hoop dat ik misschien wat meer mensen erover kan laten nadenken.

Amen, wat zeggen deed ik dertig jaar geleden al en er is nog steeds veel te weinig veranderd. Ik hoop dat er morgen veel bokkers niet alleen voor de fun gaan maar foto's gaan maken die laten zien wat voor drama de markt voor sommige dieren kan zijn. En dan er voor zorgen dat dit openbaar word, ik vind nog steeds de welzijnsmaatregelen een wassen neus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:01

ik ga nooit naar dit soort evenementen...zou ook niet meer nodig zijn...zet gewoon een advertentie op MP en laat het beest lekker thuis.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:08

balen dat ik er niet heen kan. het blijft altijd een droom om daar een paard vandaan te halen. gewoon omdat dat een goed gevoel geeft. maar of het verstandig is op zo'n markt dat weet je nooit.. ik droomde al heel lang dat ik dan me eigen dierenarts zou meenemen, haha. ach misschien ooit!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:23

We gaan over enkele uren van huis, hopelijk is er veel aanvoer en gooit het weer geen roet in het eten. Met een beetje geluk hebben we de trailer vol als we weer richting huis gaan. Natuurlijk kom je op de markt wel eens mindere paarden tegen, door de markt te verbieden betekent niet dat deze er niet zijn... alleen je ziet ze niet. Een hoop paarden gaan voor de export weg en dat betekent in een hoop gevallen ook dat ze een prima thuis krijgen. Natuurlijk zijn er ook slachttransporten die nog een lange tijd moeten rijden. Vergeet niet dat onze eigen overheid dit voor een groot gedeelte veroorzaakt door een hoop dure processen waardoor het in NL gewoon te duur is... Had ook liever gezien dat ze in NL geslacht worden. Op de markt kan je dingen nog controleren, de omstandigheden zijn al flink verbeterd in de loop der jaren en zullen ook blijven verbeteren. Handelaren zijn zich ook steeds meer bewust van de meningen van mensen. Echt schrijnende gevallen zie je dan ook vrijwel niet meer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:41

DonCamillo: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben het zó helemaal ééns met je, en deel ook je verbijstering!
Komende dagen waarschijnlijk weer allemaal foto topics van deze ellende die dan ineens "leuk" is. Bah!

Heb vorig jaar daar ook al mijn verbazing over uitgesproken, maar kennelijk mag je niet aan dit soort folklore komen. Jammer!

Ben erg blij dus met je post!!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:46

Heb er 2 keer een paardje gekocht de eerste toen voor 500 gulden op het oog gezond en helaas lag ze na 5 weken dood in het weiland, de 2de was een draver hier heb ik nog 11 jaar plezier van gehad en 2 mooie veulens(van tuigpaardhengst James Bont sr.) mee gefokt! Helaas is ze naar de slager gegaan door kreupelheid. Ga nu al jaren niet meer ivm kinderen

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:25

Helaas kan ik nu na jaren van altijd om 3 uur in de auto helaas dit jaar niet :(

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:19

Don Camillo _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ AMEN !!!!
Paarden markten prima, maar dan wel met regels die gehandhaafd worden, als je als handelaar of verkoper keer op keer van de markt verwijderd wordt ga je of leren of een andere hobby / bron van inkomsten zoeken, lijkt me.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:28

Ik vind dit soort bijeenkomsten afschuwelijk. Ik weet dat mensen ook daar op die plek respectloos omgaan met de paarden, hoe kun je daar nou voor je lol heen gaan? Hoe kun je genieten van de ellende van de paarden die je daar ziet? Hoe kun je daar je ogen voor sluiten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:43

@Don Camillo
Helemaal mee eens!
Dat is dan ook de reden dat ik daar niet (meer) naartoe ga
Hoe kan nu je genieten van een dagje uit met deze wantoestanden...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:52

Mijn hart breekt bij het lezen van de tekst van DonCamillo.

Ik ben er nog nooit geweest, ken wel mensen die erheen gaan.
Het lijkt mij ook enorm zwaar en stressvol voor de paarden. Ik ben bang dat ik alle 'kneusjes' mee naar huis zou willen nemen. Wat ook geen oplossing is, want hoe meer er verkocht word, hoe langer dit in stand gehouden word natuurlijk. Ik snap wel dat die markt een soort van traditie is, maar deze sla ik met alle liefde over :) .

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:00

ik ben benieuwd of er bokkers thuis gaan komen met een markt paardje

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:09

Om eerlijk te zijn vind ik de markten op deze wijze ook niet van deze tijd, zeker niet gezien de data dat deze markten er zijn ...
Zouden ze op een overdekt terrein zijn dan zou het al een stukje minder erg zijn.
Meteen een stel goede dierenartsen erbij die bij binnenkomst goed keuren en niet vluchtig..
Helaas is dit niet haalbaar vanwege de hogere kosten ...
Maar het is gewoon triest dat in deze tijd nog paarden zo moeten worden misbruikt..