In de regio rond Luik is een nieuw geval van paardenmishandeling gemeld. Merrieveulen Zeïna is vorige week bewerkt met een twintigtal messteken in haar weide in Chênée bij Luik. Ze is buiten gevaar, maar heeft ernstige verwondingen.
Eigenares Fanny Wengler vertelt: “Ik ging ‘s ochtends om halfzeven de paarden voederen. Ik vond het onmiddellijk verdacht dat Zeïna me niet volgde, zoals ze gewoonlijk doet samen met de rest van de kudde. Toen ik bij de box van een ander paard kwam, zag ik overal bloedsporen: op de eetbak, op de grond en op de muren.” De jonge vrouw vreesde meteen het ergste en haar vermoeden werd helaas bevestigd toen ze bij het veulen kwam.
Zeïna onderging intussen een zware operatie. Als er geen complicaties optreden, zal ze het redden. “Wie het gedaan heeft, weet ik niet,” zegt Fanny Wengler. “Maar we kennen de verhalen over de Limburgse paardenbeul ook en in de voorbije maanden zijn in de regio nog twee dieren verminkt. Vreselijk, ik sta elke dag met knikkende knieën op. We overwegen om bewakingscamera’s te installeren.”
Een dag na het voorval in Luik werd in Thorn nog een geval van paardenmishandeling gemeld. Daar hebben onbekenden geprobeerd om de keel van een merrie over te snijden. Het is nog niet bekend wie er verantwoordelijk is voor de mishandeling. Het is dus ook niet duidelijk of er een verband is met de paardenbeul die al verschillende keren heeft toegeslagen in verschillende plekken in Belgisch-Limburg.
Lijkt wel de nieuwe rage te worden... Tot nu toe komt het nog niet in de buurt hier, maar dat is denk ik een kwestie van tijd...
Wat bezielt zulke mensen om een dier te gaan verminken?! Is het de lol, is het een frustratie, is het simpelweg ziek in je hoofd zijn... Laten we hopen dat diegene snel gevonden wordt, en een passende straf krijgt.
ik kan en wil ook niet snappen wat er in het hoofd van een desbetreffend persoon om kan gaan ... waarom een dier willen verminken / doden? waarom ?? is het een ziekte? ja ik denk het wel , want waarschijnlijk is de drang om door te gaan groot.. bah , hoop dat eigenlijk alle mensen daar in de omgeving luik belgie, of limburg ect de paarden dus niet meer op plaatsen zetten waar geen camera toezicht is , of mensenlijk toezicht evntueel waakhond hek ect. echt afschuwlijk dat je daar zo over na moet gaan denken, en al die maatregelen zal moeten nemen puur om dat 1 of andere gek ,..of meerdere een dier bewust pijn wil doen, bah ,... kan me voorstellen als je daar in de buurt woont je angstig bent om je paarden alleen te laten ,..
Ik hoop dat er nu eens echt heel degelijk onderzoek verricht gaat worden, het is slechts een kwestie van tijd dat hij/zij weer toeslaat en misschien dit keer niet op dieren maar mensen neer gaat steken. Goed forensisch onderzoek doen en probeer ze te pakken.
Gelukkig nog niet bij ons, en hopelijk nooit bij ons. Daarom hebben wij wel onlangs bewakingscamera's op gehangen, en in de nacht lopen onze Deense Doggen los in de stallen, ook als bewaking. Al was de directe aanleiding dat bij de buren zadels waren gestolen.