Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 09:31

www.fox5sandiego.com
Ingezonden door bokker ElCid

In San Diego is een paard gestorven nadat het was onderworpen aan de trainingsmethode ‘bitting up’. De trainer, Mark Arballo, staat erom bekend dat hij dergelijke methodes gebruikt, die door sommigen als een vorm van mishandeling beschouwd worden.

Bella Gunnabe Gifted, een dochter van Gunner met zeer goede bloedlijnen, werd dit weekend getraind door Arballo. Het paard werd vastgebonden aan een shankbit. Volgens Bethany Wallace, een andere trainer op de River Valley Ranch, raakte het paard in paniek en brak het de riemen. Wallace zegt: “Ik zag Bella languit op de grond liggen, volledig opgetuigd en met een bebloed hoofd. Haar neus was verminkt en ze bloedde uit haar neusgaten en uit een oor. Bella kon zich niet bewegen, ze kreunde alleen maar.”

De eigenares van Bella, rancheigenares Martha Torkington, was niet aanwezig toen het ongeluk gebeurde. Ze zegt dat de trainingsmethode die Arballo gebruikte, het zogenaamde ‘bitting up’, vaak toegepast wordt. De bedoeling van die trainingsmethode is om het hoofd van het paard vast te zetten, zodat ze leren om niet door het bit te gaan: zodra het paard het bit voelt, zal het zelf een oplossing voor die druk willen vinden en een comfortabele hoofdhouding aannemen. Torkington benadrukt wel dat de trainer het paard dan nooit alleen mag laten. Ze zegt: “Als ze hun evenwicht verliezen, kunnen ze nooit rechtop blijven, want alle evenwicht zit in het hoofd. Ze vallen dan om en kunnen hun hoofd stoten.”

Critici van de methode zeggen dat dit soort training eenvoudigweg wreed is. Trainer Christopher Martinez omschreef het als een gewelddadige marteltechniek. Martinez werkte vroeger voor Torkington, maar verliet de ranch omdat hij naar eigen zeggen getuige was van gewelddadig gedrag jegens de dieren en de dood van een ander paard onder gelijkaardige omstandigheden. “Ze worden zo strak vastgezet dat de kinriem wonden veroorzaakt in de kin van het paard. Elk paard op River Valley heeft er littekens aan overgehouden.”

De dierenbescherming van San Diego onderzoekt de dood van de paarden.

Axel_Clauw

Re: Paard sterft na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:35

Triest :(

Selka

Citaat:
De bedoeling van die trainingsmethode is om het hoofd van het paard vast te zetten, zodat ze leren om niet door het bit te gaan: zodra het paard het bit voelt, zal het zelf een oplossing voor die druk willen vinden en een comfortabele hoofdhouding aannemen. .”

Ga aub een andere hobby zoeken zoals fietsen! Wie heeft dit in godsnaam ooit bedacht? -O-

Regallie

Bbbrrr.. wordt er gewoon misselijk van.. Het arme paard..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:36

Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:37

jeeh hoe kom je er op gatver

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:38

Vroeger zetten de boeren in Nederland ook paarden aan een paal vast in het land om ze te breken, hier gebeurt het niet of nauwelijks meer. Volgens mij stond dit bericht ook bij overig nieuws en daar stond bij dat de trainer na de dood van het paard een beroerte had gekregen, doet ie het ook niet weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:39

Arm arm dier. Maar ik vraag me af wat een eigenaar beweegt om het dier nog een trainer als dit te brengen? Het zou iig niet in mijn hoofd opkomen, dit heeft mi niets met trainen te maken..

Focussed: Vastzetten houd ik sowieso niet van. Maar volgens mij is het hier zo dat het dier erg strak vastgezet wordt in zijn stal (althans op foto's die ik een keer tegenkwam, weet niet of dat normaal is zo strak). En dat aan een shank. Brrr. Ik mag hopen dat niemand het in zijn hoofd haalt om een paard zo strak te zetten met longeren.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 26-09-13 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:40

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te gebruiken. :j

Ik mag toch hopen dat jij wel het verschil ziet tussen elastieken/dubbele longe en een paard vastknopen aan een shank?!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:40

Helemaal met je eens Focussed!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:41

En dit gebeurt, jammer genoeg, nog op diverse trainings stallen ( in en buiten Amerika). Ik heb het met eigen ogen gezien, dan met een snaffle, en werd kotsmisselijk van. Toen ik hierover vragen stelde werd me verteld dat het normaal was omdat paarden anders niet op het "hoge niveau"wat gevraagd wordt kunnen acteren..... -:(-
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-09-13 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:41

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te gebruiken. :j

Appels met peren vergelijken vind je niet? Je zou de verboden training s methode's die ze gebruiken bij Tennessee walkers ook kunnen goedpraten op die manier. Want wij binden onze paarden toch ook vast? Beetje slap.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:42

Dit wordt daar dus al jaren gedaan :r :r :r
Daar heb je geen dierenbescherming voor nodig om te beseffen hoe gruwlijk dit is. -:(-

Ik ken de methode ook wel en niet te strak met sitepull of trensje, hoeft het helemaal geen verkeerde training te zijn maar met shankbit en zeer kort is gewoon zware mishandeling.

Hopelijk pakken ze de trainer en staleigenaar aan, arm paard |(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:43

Volgens mij is dit wel een bekende methode bij het zadelkmak maken, maar wordt het paard altijd met een snaffle vastgezet en lang niet zo strak.
Ik heb het wel eens gezien, maar dat was niet wreed in mijn ogen. Wel dezelfde methode, maar met heel andere hulpstukken en een heel stuk paardvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:44

WiancaR schreef:
Focussed schreef:

Ik mag toch hopen dat jij wel het verschil ziet tussen elastieken/dubbele longe en een paard vastknopen aan een shank?!

hier ben ik het ook wel mee eens, ik longeer mijn paard ook en ''zet haar dan vast'' maar niet zo strak en gewoon net strak genoeg dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen/sterrenkijken en ze dan zelf een betere houding kan vinden, aan een normaal bit uiteraar ;)

simo0ne

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:46

Sorry, maar waarom breng je als eigenaar je paard hier naartoe? De eigenaar wist van deze "trainingstechniek" af en brengt hem alsnog daarheen.
Het laatste wat je verwacht is dat je paard omvalt en het einde verhaal is maar je moet toch wel weten dat deze manier van "trainen" niet normaal is?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:47

Ik weet niet of dit hetzelfde idee is, maar op een stal waar ik veel kwam stonden een aantal western-paarden die volgens mij op vrij hoog niveau gereden werden. Die werden ook vaak in de stal vastgezet, met het hoofd gedraaid naar links of rechts. Dat heb ik ook nooit begrepen :7 Is dat ongeveer hetzelfde als hier bedoeld wordt met bitting up?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:47

Citaat:
Focussed schreef:

Appels met peren vergelijken vind je niet? Je zou de verboden training s methode's die ze gebruiken bij Tennessee walkers ook kunnen goedpraten op die manier. Want wij binden onze paarden toch ook vast? Beetje slap.

Waarom appels met peren vergelijken? Ik heb filmpjes gezien van "bitting up" en vind het niets anders dan hoe de hedendaagse "Engelse" ruiter zijn/haar paard traint. En of deze meneer in kwestie ze heel strak zet: Dat is ook geen uitzondering. Kom een dagje meelopen op een trainingsstal of grote dressuurstal. Kun je uren genieten van "bitting-up" met slofteugels en allerhande "werktuigen" om het paard in de gewenste hoofd-halshouding te krijgen. En ja: Ook in Nederland heb je gekken die hun paard op die manier vastbinden in stal.

Overigens begrijp je mijn bericht verkeerd: Ik praat het niet goed, ik val ónze trainingsmethodes juist af. Ik zeg toch: Wellicht een goed idee om kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:49

simo0ne schreef:
Sorry, maar waarom breng je als eigenaar je paard hier naartoe? De eigenaar wist van deze "trainingstechniek" af en brengt hem alsnog daarheen.
Het laatste wat je verwacht is dat je paard omvalt en het einde verhaal is maar je moet toch wel weten dat deze manier van "trainen" niet normaal is?

Omdat het dier een topper moest worden vrees ik, er zijn meer dan genoeg trainers die zulke trainingsmethodes gebruiken en zo lang er (meestal) geen paarden aan sterven en ze van alles en nog wat blijven winnen zal het helaas ook blijven bestaan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:49

Ik vind de vergelijking met een bijzet ook wat ver gezocht, tenzij je hem zo gebruikt als bij Power&Paint destijds. Bij een normale training met bijzet, bind je je paard toch niet strak vast? Maar wat weer een naar bericht, arm paard..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:50

Dit is inderdaad in de verste verte niet te vergelijken met een Pessoa ( wat ik persoonlijk overigens ook een onding vind, maar dat terzijde). Paarden worden met een teugel of touw aan het bit vastgebonden aan het zadel waarbij de hals extreem gebogen wordt en zo blijven ze soms wel uren staan! Meestal gebeurt het met een snaffle ( trens), maar in dit geval met een shank en deze trainer gebruikte soms zelfs een speciale curbstrap ( dit door de kingroeve loopt) met pinnetjes. Overigens schijnt het ook schade aan de rug toe te kunnen brengen; logisch want het zadel wordt steeds in 1 richting getrokken, wat zijwaartse druk geeft op de wervelkolom. Alle paarden van deze trainer schijnen wonden te hebben o.a. in de kingroeve en hij is al diverse malen gediskwalificeerd op wedstrijden i.v.m. bloed en geweld.
Op een Amerikaans forum ook een hele discussie hierover : http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 19906.html

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:52

Mloes schreef:
Ik weet niet of dit hetzelfde idee is, maar op een stal waar ik veel kwam stonden een aantal western-paarden die volgens mij op vrij hoog niveau gereden werden. Die werden ook vaak in de stal vastgezet, met het hoofd gedraaid naar links of rechts. Dat heb ik ook nooit begrepen :7 Is dat ongeveer hetzelfde als hier bedoeld wordt met bitting up?

Ja, is hetzelfde.
Een methode voor luie mensen, mensen die niet kunnen rijden en het nooit zullen leren en eigenlijk nooit bij een paard in de buurt mogen komen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:53

How to bit up your horse:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:54

simo0ne schreef:

Amerikanen houden er wel meer gekke gedachtes op qua trainen etc. Laatst was er op facebook een discussie. Was een 2 jarige die al gereden werd. Merendeel van de mensen vond dat doodnormaal en snapte de opmerking over vroeg inrijden niet.

Hopelijk ontstaat er nu meer ophef en kunnen ze hem eens een keer echt goed aanpakken. Diskwalificeren van wedstrijden vind ik nou niet echt een harde straf en dat blijkt ook wel als hij er gewoon mee door gaat.