Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:52

Turn180.ie / Bokt
Ingezonden door Karolien_
Afbeelding
Foto: Turn180

Windmolens in de buurt van een paardenwei kunnen mogelijk in verband worden gebracht met misvormingen aan de voorbenen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Technische Universiteit van Lissabon. Zij rapporteerden bij elf paarden jonge paarden op dezelfde stoeterij misvormingen aan de voorbenen.

De eigenaar van de stoeterij fokt al sinds 2000 gezonde paarden. Er waren geen veranderingen in dieet, lichaamsbeweging of management. Tot in 2008 windmolens werden geplaatst naast het pad en de paddocks. Sinds deze datum hebben verschillende veulens en jaarlingen misvormingen aan de benen ontwikkeld.

Er deden elf paarden mee aan het onderzoek, allen tot twee jaar oud. Het ging om zes hengsten en vijf merries, negen werden geboren op de stoeterij en twee werden gekocht van een andere fokker, om een genetisch verband uit te sluiten. De veulens ontwikkelden echter dezelfde problemen als de andere paarden.

Ze maakten voor de studie gebruik van de volgende tests:

- Anamnese;
- Klinisch onderzoek;
- Goniometrie;
- Ultrasound en röntgen;
- CT scans;
- Geluidsmetingen;
- Meting van de grondtrillingen;
- Onderzoek van de tussenpees;
- Histopathology.

De onderzoekers hielden op verschillende afstanden van de windmolens metingen met apparaten die ook worden gebruikt op seismische trillingen (aardbevingen) te detecteren. De resultaten van deze metingen lieten grondtrillingen zien op verschillende frequenties. Onderzoek heeft aangetoond dat trillingen invloed kunnen hebben op botmetabolisme.

Het onderzoek was alleen gebaseerd op deze specifieke case en de uitslag is dus nog volledig hypothetisch. Om het verband tussen windmolens en misvormingen zeker te stellen is verder onderzoek nodig om deze hypothese te bewijzen. Afgaand op het geluid van de windmolens werden metingen gedaan en onderzoeken hebben reeds laten zien dat cellulaire schade kan worden veroorzaakt door laagfrequent geluid.

_Zeppelin

Re: Windmolens hebben mogelijk effect op misvormingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:54

Interessant artikel dit.
Ik ben benieuwd of mensen hier ook 'vatbaar' voor zijn!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:55

Dat zou l*llig zijn! Dat is vast een effect wat zeker niet verwacht is. Zou ik ook zeker niet bedacht hebben :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:56

Interessant! Is dit onderzoek ook ergens volledig te lezen?
Ik heb het op google niet gevonden in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:59

Bizar! Vind het ook geen kleine misvormingen eigenlijk, arme veulens!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:00

oei, je zult maar in de buurt van windmolens wonen :\

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:08

Szan schreef:

Het is helemaal te lezen, maar in het Portugees :+

Hier

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:10

Eddy_Rocks schreef:
Szan schreef:

Het is helemaal te lezen, maar in het Portugees :+

Hier

Hihi, en laat ik nu net geen enkel woord Portugees spreken.
Ik wacht nog maar even op een uitgebreide Engelse reflectie of samenvatting dan, want Google Translate gaat niet redden vrees ik :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:11

Mmm, Turn18 is een organisatie die sceptisch tegen klimaatverandering door CO2 staat. Zeg maar een pro-olie en steenkool lobby. Dat zegt natuurlijk niets over het onderzoek zelf maar zou voor mij wel een reden zijn om er met wat gezond wantrouwen naar te kijken.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:12

jeetje dat zou best sneu zijn..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:20

Dan zou toch heel noordholland en zeeland misvormt moeten zijn?
Daar grazen natabene koeien in de wei met molen.

Ik vraag me af of ze kunnen uitsluiten dat het uit bepaalde fok-combinaties komt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:23

Nooit van gehoord.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-09-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:25

Hier vlakbij staan windmolens en toevallig staan daar heel wat merrie's met veulens omheen. Die veulens zien er allemaal prima uit. Geen misvormingen te zien. Geloof dit niet al te hard.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:25

@ sizzle, dat was mijn idee ook. Als het zulke ernstige afwijkingen geeft dan moeten er in Nederland ook genoeg paarden met zo'n afwijking rondlopen. Klinkt meer als anti-windmolen propaganda.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:26

Rex_Rolfo schreef:
Mmm, Turn18 is een organisatie die sceptisch tegen klimaatverandering door CO2 staat. Zeg maar een pro-olie en steenkool lobby. Dat zegt natuurlijk niets over het onderzoek zelf maar zou voor mij wel een reden zijn om er met wat gezond wantrouwen naar te kijken.

Na de eerste schok en verwondering als reactie op dit onderzoek, kijk ik na het lezen van je opmerking toch iets anders tegen dit onderzoek aan. Thanx

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:28

_Zeppelin schreef:
Interessant artikel dit.
Ik ben benieuwd of mensen hier ook 'vatbaar' voor zijn!

Dit vraag ik me ook heel erg af!!!

Szan

Cil_ schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Na de eerste schok en verwondering als reactie op dit onderzoek, kijk ik na het lezen van je opmerking toch iets anders tegen dit onderzoek aan. Thanx

Maar Turn18 is toch alleen de publicerende actor in deze kwestie, en niet direct verbonden aan het onderzoek?

Neemt niet weg dat dit handig is om in het achterhoofd te houden, en ik lees daarom echt graag ooit het hele onderzoek.

Ik vind een onderzoek dat gebaseerd is op zo weinig paarden ook niet heel overtuigend, maar als exploratief onderzoek kan het misschien best een interessante invalshoek zijn. Voor alle onderzoek is een eerste begin nodig.

goeroe

Interessant, maar ik heb ernstige twijfels bij de bron. Jammer genoeg is het artikel in het Portugees geschreven waardoor ik er weinig van kan maken, maar wat ik er in elk geval wel uit op kan maken is dat de veulens sterk aan elkaar verwant zijn. Van de elf hebben er zelfs acht dezelfde vader. Slechts één veulen lijkt op het eerste gezicht niet verwant aan de anderen, maar alleen de ouders worden genoemd, dus dat zegt niet zoveel. Ik ben vooralsnog totaal niet overtuigd.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:32

Ligt er misschien ook aan wat voor windmolens? :P
nederlandse windmolens zijn nogal extreem ontwikkeld vergeleken andere landen ;)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:33

Pfffff. Word zo moe van de ongefundeerde en wetenschappelijk onverantwoorde anti-windmolen paniekschopperij. De hele wereld stond en staat vol met die dingen, vooral in landelijk gebied...

Het is naar voor deze beestjes en misschien komt het inderdaad wel door een bijzondere combinatie van trillingen die resonantie veroorzaken. Klinkt aannemelijk. Maar dat zoiets dan gelijk weer uitvergroot moet worden tot "van windmolens gaan we allemaal dood", zo jammer :n

Weet je wat ook zielig is, de veulentjes die straks verdrinken of uitdrogen omdat we wereldwijd 4 tot 6 graden temperatuurstijging krijgen met extreme weersomstandigheden tot gevolg... Oh ja, en hun baasjes ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:34

Het is geen artikel, maar een afstudeerscriptie volgens mij. Het lijkt me dat als het wel artikel waardig was ze hier wel een stukje over hadden geschreven en het hadden gepubliceerd. Was zeker markt voor geweest als het goed in elkaar zit tenminste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:35

Hmm.. ik woon vlak naast een windmolenpark, met veel paarden, inclusief fokdieren en veulens, en nooit een vergroeid paard gezien hier :n Ik vind het een vreemd verhaal..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:37

Ik snap werkelijk niet hoe windmolens dergelijke vergroeiingen kunnen veroorzaken.....

Staan nog wat meer foto's in het document, maar er word ook erg veel aangeklungeld in pezen daarin, dus ik geloof er voor nu nog maar geen snars van.

Edit:

Staat een Engelse stukje in het begin, nee, mij maak je er niet gek mee.

Citaat:
TITLE: Acquired flexural deformity of the distal interphalangic joint in foals
ABSTRACT
Since 2008, a high prevalence of front limb acquired flexural deformities was observed in a
Lusitano stud farm. This work aims to evaluate this problem by reporting the results from tissue
alterations in the affected animals as well as environmental conditions and management
changes, which could have led to this observation.
A total of eleven affected animals were studied. In these, a complete physical and orthopaedic
examination were performed specifically the determination of the angle between the dorsal hoof
wall and the floor. Radiographic examination, CT imaging, determination of the thickness of the
cortical bone of the third metacarpian and histopathology of some tissues collected in biopsy and
necropsy were done in a subset of affected foals. All the animals had been supplemented with
balanced commercial diet for equine. To investigate a possible genetic cause, two foals from
distinct bloodlines were brought to the stud. These also developed the deformities after 6 months.
Two of the affected foals were placed in a pasture away from the initial one and two others were
admitted at the Faculdade de Medicina Veterinária de Lisboa. In those animals, except for one
that had to be euthanized for humane reasons, an improvement was observed on their condition,
with partial recovery of the deformity.
Histopathology was performed from (i) the tendon obtained by surgical desmotomy in one foal, (ii)
tendon biopsies were performed in three foals and (iii) from the tissue of one foal during
necropsy.
Histologically the most significant alterations were the dissociation of myofibrils of the smooth
muscle. This was predominantly seen in the small intestine but also in the walls of small capillary
vessels, including those of the tendon vasculature.
The flexural deformities have a complex and multifactorial etiopathogeny. They occur due to
uncoupling of the longitudinal development of the bone and its adjacent soft tissues, but also from
shortening of the tendon-muscle unit in response to pain.
In the case series presented here, there was no obvious cause for the development of this
problem, therefore we hypothesised that unusual environmental conditions might have played an
important role in the development of this condition, especially those introduced in recent years.
KEY WORDS: Acquired flexural deformity; distal interphalangeal joint; environmental conditions;
foal
s
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 24-09-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmyJoycee

De paarden bij ons op stal, staan om en bij windmolen.. Wist niet dat dit kon, hier is in iedergeval nog niks gebeurt...

Anoniem

De halve polder staat vol met windmolens. Tijd om het onderzoek daar eens opnieuw uit te voeren?

Als ik het goed begrijp heeft alleen deze specifieke stoeterij er last van? Ik zou eerder denken aan een verkeerd gen wat door gefokt wordt? Zeker nu internet zo'n grote rol aan het spelen is en Nederland een flink aantal windmolens telt, lijkt mij dat zoiets al eerder op gevallen zou zijn?