Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Def schreef:Ze hadden hier moeten komen onderzoeken...
Die van mij staat gewoon letterlijk te slapen als ze wordt geschoren... vindt het heeeeeeeeeerlijk
Citaat:Nieuwe onderzoeksresultaten laten zien dat zelfs wanneer paarden scheren niet erg lijken te vinden, ze het nog altijd als stresserend kunnen ervaren.
Anoli schreef:Ik heb statistiek lessen gehad, en volgens mij (als ik goed opgelet heb) moet een groep minimaal 30 paarden bevatten anders mag je er niks over zeggen...
Maar statistiek is volgens mijn oude docent altijd naar je hand te zetten...
Hilli schreef:Anoli schreef:Ik heb statistiek lessen gehad, en volgens mij (als ik goed opgelet heb) moet een groep minimaal 30 paarden bevatten anders mag je er niks over zeggen...
Maar statistiek is volgens mijn oude docent altijd naar je hand te zetten...
Dat laatste klopt, dat eerste niet.
Hoe kleiner het effect wat je verwacht, hoe groter de steekproef moet zijn om dat effect ook daadwerkelijk aan te tonen. Zonder de studie te lezen kun je dus eigenlijk niks over deze steekproef zeggen.
Mendy1984 schreef:het enigste wat mijn pony(3.5 jaar) kende toen ik hem kocht, was een borstel en meelopen aan het touw
hij had ook nog nooit een hoefsmid gezien
ik had hem denk een week of 3 in mijn bezit, en heb toen zonder gezeur, gezeik oid op mijn (en zijn) gemak z'n beentjes en hoofd kunnen scheren
jammer dat professor Carol Hall en z'n onderzoekers daar geen antwoord op kunnen geven
Def schreef:Mendy1984 schreef:het enigste wat mijn pony(3.5 jaar) kende toen ik hem kocht, was een borstel en meelopen aan het touw
hij had ook nog nooit een hoefsmid gezien
ik had hem denk een week of 3 in mijn bezit, en heb toen zonder gezeur, gezeik oid op mijn (en zijn) gemak z'n beentjes en hoofd kunnen scheren
jammer dat professor Carol Hall en z'n onderzoekers daar geen antwoord op kunnen geven
Nee, maar dan was het een meegaand paard he![]()
Ik vind het een prut onderzoek...
LiesbethDW schreef:Paardeneigenaars moeten soms beslissen om dingen te doen die hun paarden niet leuk vinden, omdat het op lange termijn beter voor hen is. Professor Hall zegt: “We kunnen de paarden niet uitleggen waarom scheren goed kan zijn voor hun comfort en gezondheid. Maar we moeten ons er bewust van zijn dat ze het minder aangenaam vinden, zelfs als ze dat niet laten zien. We kunnen hen er dan goed op voorbereiden, en dingen als scheren heel rustig aanpakken, zodat we de stress bij het paard tot een minimum kunnen beperken.”
Huertecilla schreef:LiesbethDW schreef:Paardeneigenaars moeten soms beslissen om dingen te doen die hun paarden niet leuk vinden, omdat het op lange termijn beter voor hen is. Professor Hall zegt: “We kunnen de paarden niet uitleggen waarom scheren goed kan zijn voor hun comfort en gezondheid. Maar we moeten ons er bewust van zijn dat ze het minder aangenaam vinden, zelfs als ze dat niet laten zien. We kunnen hen er dan goed op voorbereiden, en dingen als scheren heel rustig aanpakken, zodat we de stress bij het paard tot een minimum kunnen beperken.”
Wát een typische ruiterbelang drogredenering.
Scheren is helemaal niet in het belang van het paard. Scheren is alleen ´nodig´ omdat de ruíter voor diens lolbelang zo nodig vindt.
Tot overmaat van ramp moet het arme dier daarna ´voor diens gezondheid´ een verre van ideale deken op als nepvacht omdat de ruiter de vacht eraf gehaald heeft.
Overigens kan iedereen dit soort onderzoek heel makkelijk bij het eigen paard uitvoeren. Een simpele hsm geeft je antwoord.
Wil je het helemaal goed doen, koop je een hsm met geheugen en interface voor je pc. Kan je van alles en nog wat meten.
Ben ik alweer 12 jaar geleden intensief mee begonnen. Heel inzichtelijk.
Maar ja, dat inzicht moet je wel willen hebben en niet je schouders over de resultaten ophalen wanneer die je niet uitkomen.