Scheren: stresserend, zelfs voor paarden die kalm lijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Scheren: stresserend, zelfs voor paarden die kalm lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 15:55

www.thehorse.com / www.ncbi.nih.gov / bokt.nl

Afbeelding
Een paard geschoren in dekenmodel. Foto: Harlequeen

Mensen zijn niet de enigen die op hun tanden bijten en doorzetten wanneer ze voor een onaangename taak staan. Nieuwe onderzoeksresultaten laten zien dat zelfs wanneer paarden scheren niet erg lijken te vinden, ze het nog altijd als stresserend kunnen ervaren. Carol Hall, een van de onderzoekers, zegt: “Goed getrainde paarden hebben gemerkt dat rustig iets aanvaarden in het verleden werd beloond. Ze zullen zich daarom over hun verlangen zetten om weg te vluchten en zich te onttrekken aan wat we met hen doen.”

In de studie, onder leiding van een van de doctoraatsstudenten van professor Hall, onderzochten wetenschappers tien paarden. Vijf van hen werden beschreven als meegaand tijdens het scheren, anderen als niet-inschikkelijk. De paarden werden onderzocht terwijl ze ‘nep’ geschoren werden: de onderzoekers lieten de scheermachine over hun lichaam gaan, zonder draaiende messen. De onderzoekers letten hierbij op het gedrag van de paarden, de hartslag, het aanmaken van speeksel en de oogtemperatuur voor, tijdens en na de nepscheersessies. Thermografisch oogonderzoek kan onmiddellijke veranderingen in het stressniveau laten zien, zonder het paard aan te raken, in tegenstelling tot het nemen van speekselstalen.

De niet-inschikkelijke paarden lieten, geheel in lijn met de omschrijving, respons in hun gedrag zien: niet stilstaan, zich wegtrekken van de scheermachine, schoppen,… De meegaande paarden lieten dat gedrag veel minder zien.
De onderzoekers vonden echter geen verschil tussen de twee groepen wat psychologische stressmetingen betreft. De paarden in beide groepen hadden een verhoogde hartslag, verhoogde speekselaanmaak en verhoogde oogtemperatuur tijdens de nepscheersessie.

Kort gezegd: alle paarden die onderzocht werden, vonden het scheren stresserend. De meegaande paarden hadden gewoon geleerd om niet te reageren. Betekent dat dan dat we onze paarden niet meer mogen scheren, om hun welzijn te verzekeren?

Volgens de onderzoekers is dat niet nodig. Paardeneigenaars moeten soms beslissen om dingen te doen die hun paarden niet leuk vinden, omdat het op lange termijn beter voor hen is. Professor Hall zegt: “We kunnen de paarden niet uitleggen waarom scheren goed kan zijn voor hun comfort en gezondheid. Maar we moeten ons er bewust van zijn dat ze het minder aangenaam vinden, zelfs als ze dat niet laten zien. We kunnen hen er dan goed op voorbereiden, en dingen als scheren heel rustig aanpakken, zodat we de stress bij het paard tot een minimum kunnen beperken.”

De volledige studie is hier te lezen.

Nassie

Re: Scheren: stresserend, zelfs voor paarden die kalm lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:09

En ik maar denken dat ik een rustige pony heb :')
Interessant om te lezen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:11

Ik moet ook wel eens dingen doen die ik minder aangenaam vind. :j

Ik denk idd dat paarden het gewoon moeten ondergaan, want met een dik pak haar in de winter 6 dagen in de week aan het werk lijkt mij ook niet heel goed.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:12

Interessant maar vraag me af of ze wel nav 10 onderzochte paarden gelijk een conclusie kunnen trekken.

Mijn pony was nog nooit geschoren (dus niets geleerd beloond te worden want ze kende het niet) en de eerste keer stond ze vrolijk de scheerder terug te kriebelen in haar nek :P
Dat lijkt me toch niet stressvol op zulke momenten maar misschien heb ik het mis.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:17

10 onderzochte paarden die "nep" geschoren werden...

Ik gok zonder enige vorm van onderzoek dat de meeste paarden alles behalve slapen en gras eten stressvol vinden...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:18

Ik heb statistiek lessen gehad, en volgens mij (als ik goed opgelet heb) moet een groep minimaal 30 paarden bevatten anders mag je er niks over zeggen...

Maar statistiek is volgens mijn oude docent altijd naar je hand te zetten... :')

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:37

Wat me opvalt bij al deze "baanbrekende" onderzoeken is dat er elke keer zo weinig paarden getest worden. Laatst een longeeronderzoek bij 7 paarden, dit onderzoek op 10... daar kan je toch geen conclusies uit trekken?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:13

En ik heb geen stress bij de kapper? Ken je die cup a soep reclame nog? :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:15

Ze hadden hier moeten komen onderzoeken...
Die van mij staat gewoon letterlijk te slapen als ze wordt geschoren... vindt het heeeeeeeeeerlijk :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:45

Yup, hier een shetje gehad die gewoon stond te genieten tijdens het scheren. Vooral bij plekjes die voor haar moeilijk bereikbaar waren, dan ging dat bovenlipje helemaal 'mee doen'.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:48

Wat een onzinnig onderzoek, op basis van 5 paarden kan je toch geen conclusies trekken?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:50

Def schreef:
Die van mij staat gewoon letterlijk te slapen als ze wordt geschoren... vindt het heeeeeeeeeerlijk :D

Citaat:
Nieuwe onderzoeksresultaten laten zien dat zelfs wanneer paarden scheren niet erg lijken te vinden, ze het nog altijd als stresserend kunnen ervaren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:55

Anoli schreef:
Ik heb statistiek lessen gehad, en volgens mij (als ik goed opgelet heb) moet een groep minimaal 30 paarden bevatten anders mag je er niks over zeggen...

Maar statistiek is volgens mijn oude docent altijd naar je hand te zetten... :')

Dat laatste klopt, dat eerste niet.

Hoe kleiner het effect wat je verwacht, hoe groter de steekproef moet zijn om dat effect ook daadwerkelijk aan te tonen. Zonder de studie te lezen kun je dus eigenlijk niks over deze steekproef zeggen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:02

Hilli schreef:
Anoli schreef:

Dat laatste klopt, dat eerste niet.

Hoe kleiner het effect wat je verwacht, hoe groter de steekproef moet zijn om dat effect ook daadwerkelijk aan te tonen. Zonder de studie te lezen kun je dus eigenlijk niks over deze steekproef zeggen.

Toch niet goed opgelet dus :')

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:54

het enigste wat mijn pony(3.5 jaar) kende toen ik hem kocht, was een borstel en meelopen aan het touw
hij had ook nog nooit een hoefsmid gezien
ik had hem denk een week of 3 in mijn bezit, en heb toen zonder gezeur, gezeik oid op mijn (en zijn) gemak z'n beentjes en hoofd kunnen scheren

jammer dat professor Carol Hall en z'n onderzoekers daar geen antwoord op kunnen geven

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:02

Mendy1984 schreef:
het enigste wat mijn pony(3.5 jaar) kende toen ik hem kocht, was een borstel en meelopen aan het touw
ik had hem denk een week of 3 in mijn bezit, en heb toen zonder gezeur, gezeik oid op mijn (en zijn) gemak z'n beentjes en hoofd kunnen scheren

jammer dat professor Carol Hall en z'n onderzoekers daar geen antwoord op kunnen geven

Nee, maar dan was het een meegaand paard he :+
Ik vind het een prut onderzoek...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:36

Def schreef:
Mendy1984 schreef:

Nee, maar dan was het een meegaand paard he :+
Ik vind het een prut onderzoek...

haha hij was ALLES behalve meegaand haha
de 1e 2 weken was hij echt bang voor alles en iedereen haha

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:47

Was ook sarcastisch bedoeld hoor Mendy1984 :p

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:46

LiesbethDW schreef:
Paardeneigenaars moeten soms beslissen om dingen te doen die hun paarden niet leuk vinden, omdat het op lange termijn beter voor hen is. Professor Hall zegt: “We kunnen de paarden niet uitleggen waarom scheren goed kan zijn voor hun comfort en gezondheid. Maar we moeten ons er bewust van zijn dat ze het minder aangenaam vinden, zelfs als ze dat niet laten zien. We kunnen hen er dan goed op voorbereiden, en dingen als scheren heel rustig aanpakken, zodat we de stress bij het paard tot een minimum kunnen beperken.”

Wát een typische ruiterbelang drogredenering.
Scheren is helemaal niet in het belang van het paard. Scheren is alleen ´nodig´ omdat de ruíter voor diens lolbelang zo nodig vindt.
Tot overmaat van ramp moet het arme dier daarna ´voor diens gezondheid´ een verre van ideale deken op als nepvacht omdat de ruiter de vacht eraf gehaald heeft.

Overigens kan iedereen dit soort onderzoek heel makkelijk bij het eigen paard uitvoeren. Een simpele hsm geeft je antwoord.
Wil je het helemaal goed doen, koop je een hsm met geheugen en interface voor je pc. Kan je van alles en nog wat meten.
Ben ik alweer 12 jaar geleden intensief mee begonnen. Heel inzichtelijk.
Maar ja, dat inzicht moet je wel willen hebben en niet je schouders over de resultaten ophalen wanneer die je niet uitkomen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:48

Def schreef:

hier idem, meneer staat op rust laat zijn lip hangen en gaat staan slapen haha,
mja misschien dat het staand slapen de stress factor is whaha

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:34

Huertecilla schreef:
LiesbethDW schreef:
Paardeneigenaars moeten soms beslissen om dingen te doen die hun paarden niet leuk vinden, omdat het op lange termijn beter voor hen is. Professor Hall zegt: “We kunnen de paarden niet uitleggen waarom scheren goed kan zijn voor hun comfort en gezondheid. Maar we moeten ons er bewust van zijn dat ze het minder aangenaam vinden, zelfs als ze dat niet laten zien. We kunnen hen er dan goed op voorbereiden, en dingen als scheren heel rustig aanpakken, zodat we de stress bij het paard tot een minimum kunnen beperken.”

Wát een typische ruiterbelang drogredenering.
Scheren is helemaal niet in het belang van het paard. Scheren is alleen ´nodig´ omdat de ruíter voor diens lolbelang zo nodig vindt.
Tot overmaat van ramp moet het arme dier daarna ´voor diens gezondheid´ een verre van ideale deken op als nepvacht omdat de ruiter de vacht eraf gehaald heeft.

Overigens kan iedereen dit soort onderzoek heel makkelijk bij het eigen paard uitvoeren. Een simpele hsm geeft je antwoord.
Wil je het helemaal goed doen, koop je een hsm met geheugen en interface voor je pc. Kan je van alles en nog wat meten.
Ben ik alweer 12 jaar geleden intensief mee begonnen. Heel inzichtelijk.
Maar ja, dat inzicht moet je wel willen hebben en niet je schouders over de resultaten ophalen wanneer die je niet uitkomen.

Wat is een HSM?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:44

Natuurlijk is scheren voor de meeste gevallen voor het gemak van de ruiter.
Maar gaan we dan nu ook testen hoeveel stress het oplevert als er ijzers onder worden geslagen? Of als een paard wordt ingereden? Of als we een buitenrit maken op onbekend terrein? Of als een paard in een nieuwe groep komt want de baas verhuist? Of veulenen, want wij willen graag fokken....
Allemaal voor het gemak van de mens.
Ik denk dat als je je paard wilt scheren en hij is er doodsbang voor je dit dan heel rustig moet aanpakken en misschien moet laten. Maar ik denk niet dat mensen wiens paard staat te slapen tijdens het scheren zich na dit onderzoek zorgen hoeven gaan maken...

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:35

HSM=hartslagmeter

Wel typisch inderdaad dat de meesten hier direct het onderzoek in twijfel trekken maar niet de 'noodzaak' tot scheren. Die 'noodzaak' is er alleen door wat wij van het paard vragen. Je kunt ook je vraag aanpassen. Of niet, dat is een keuze. Maar een noodzaak s het nooit.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:36

Op het moment dat de mens besloot het paard als werkdier/gezelschapsdier te houden veranderde wat er noodzakelijk is voor een dier. Of je er nu voor kiest om het dier als weideornament te houden of als sportpaard, dingen als hoefsmid, tandarts, dierenarts voor de entingen etc zijn nou eenmaal "noodzaak".

Kunnen we wel allemaal met zijn alleen hysterisch over doen, maar laat die afweging lekker aan de eigenaar van het paard over, die beter kan inschatten of het paard geschoren moet worden, hoe dat individuele dier erop reageert en of de level van stress voor dat dier acceptabel is.

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:06

misschien kregen ze wel stress van al die onderzoeken al die oogmetingen enz..
:D