Duitsland: Paard sterft tijdens eventingwedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: Paard sterft tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:30

www.handelsblatt.com/ bokt.nl

Een eventingwedstrijd in Langenhagen werd afgelopen weekend helaas overschaduwd door de dood van een paard. De 11-jarige Herr Poitzmann kwam bij hindernis 23 ten val en werd naar de dierenkliniek in Hannover gebracht. Daar werd vastgesteld dat het paard een dwarslaesie had en werd besloten hem in te laten slapen. Zijn ruiter, de 42-jarige Bernd Backhaus, is een ervaren deelnemer, die met zijn paard aan maar dan 20 internationale wedstrijden heeft deelgenomen.

De wedstrijd werd, ondanks dit ongeluk, gewoon voortgezet en gewonnen door Sandra Auffarth met The Blue Fronter. Dit gebeurde geheel naar wens van de ruiter en zijn team, die aangaven dat het ongeluk tot na de prijsuitreiking zo diskreet mogelijk behandeld moest worden.

Herr Poitzmann is het vierde paard dat dit jaar tijdens een eventingwedstrijd kwam te overlijden.

De organisator, de heer Münkel, betuigde zijn deelname aan de ruiter en zijn familie, die een geliefd paard verloren hebben. Ook zegde hij toe dat er een uitgebreid onderzoek zal komen naar aanleiding van het ongeluk.

Aanverwant artikel:
Dinopino @ [VN] Malmö: angst is hier niet op zijn plaats

MondyJoker

Re: Duitsland: Paard sterft tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:24

Dit is de reden dat deze tak van sport de minst favoriete is van mij. Snap niet dat er met de paarden over grote vaste hindernissen wordt gesprongen... een klein foutje en je hebt grote problemen. Ja in elke tak zijn er risico's maar voor mij zijn ze bij deze veel te groot !

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:31

Knap dat jij uit dit nieuwsbericht weet af te leiden dat dit ongeluk verband had met het springen van een vaste hindernis...

Sterkte aan de ruiter. :(:)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:40

Dat haal ik er niet uit hoor. Kan goed zijn dat het gewoon door een misstap oid is ;)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:45

Maar dan heeft het niets met de eventing te maken, dan had ie bij wijze van nog bij een dressuurwedstrijd dood kunnen gaan door een val?
Heel sneu verhaal, balen voor de eigenaar, 11 jaar is ook echt zo'n leeftijd dat je alles eruit kan halen wat erin zit. Balen :(:)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:48

Ik hou er ook niet van. Het is inderdaad ieder voor zich.

Heel veel sterkte voor de betrokkenen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:01

Wat sneu.. het is zo'n mooie sport.. Naar dat je zo moet eindigen.
Respect dat ze zelf wouden dat de wedstrijd doorging.

Onwijs balen en sterkte voor de eigenaren :(:)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:50

_Mondy_ schreef:
Dit is de reden dat deze tak van sport de minst favoriete is van mij. Snap niet dat er met de paarden over grote vaste hindernissen wordt gesprongen... een klein foutje en je hebt grote problemen. Ja in elke tak zijn er risico's maar voor mij zijn ze bij deze veel te groot !

Je neemt me de woorden uit de mond..

Afschuwelijk dat dit gebeurt!
Sterkte voor de eigenaren

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:10

Voor die grote bencikxniet fan van
K doe het zondag voor het eerst over 40cm of 80cm of erlangs
Dat lijkt me wel leuk maar hoge hindernissen nee dankje

Heel veel sterkte voor all betrokkende en eigenaar

Besthorsedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:39

Daarom zou ik nooit aan eventing beginnen!
Hartstikke gevaarlijk! Een foute sprong en het paard is de klos.
Eigenlijk best wreed van de mens. Omdat men zo graag aan eventing wilt meedoen moet het paard er onder lijden.
Natuurlijk vinden sommige paarden het ook leuk, maar toch....

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:48

T' is een hele mooie sport, maar ik snap ook niet waarom die hindernissen vast staan. Zou volgens mij een hoop slachtoffers sparen als ze losse balken zouden gebruiken.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:57

Bambolina, hindernissen die mee om vallen kunnen minstens zo gevaarlijk zijn, of in sommige gevallen zelfs gevaarlijker.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:13

En toch gebeuren er volgens mij bij eventing meer ongelukken dan bij springen..

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:54

MeMar schreef:
Bambolina, hindernissen die mee om vallen kunnen minstens zo gevaarlijk zijn, of in sommige gevallen zelfs gevaarlijker.

Precies.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:56

Bernd zou met dit paard komend weekend ook in Varsseveld meedoen.
Zo zonde!

En dat eventing gevaarlijk is of zo ga ik verder niet op in.
Ik wil alleen even gezegd hebben dat zowel King Artus als Telstar na de finish zijn overleden aan respectievelijk een gesprongen aorta en hartfalen.
Dus die vaste hindernissen hebben er niks mee te maken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:22

Ik ken meer paarden die in de wei, losgooibak of tijdens recreatief rijden dodelijk verongelukt zijn dan eventingpaarden. Als je op bokt zou filteren op het overlijden van paarden zal je er meer tegenkomen die door huis tuin en keuken ongelukken overleden zijn dan eventingpaarden.

De gemiddelde eventingruiter is super zuinig op zijn paard en die paarden hebben over het algemeen een heel goed leven. Ongelukken kunnen nu eenmaal gebeuren. Eventing is niet risicovoller maar sommige mensen willen dat graag geloven.

Aangezien er nog zeer recent een paard verongelukt is omdat de hindernis niet vast stond geeft ook al aan dat het vaststaan van de hindernissen essentieel is.

Vreselijk voor de eigenaar van dit paard. Deze eigenaar heeft dit paard jaren opgeleid en goed verzorgd en als dan zo'n stom ongeluk er een einde aan maakt, dat moet heel moeilijk zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:43

Besthorsedj schreef:
Daarom zou ik nooit aan eventing beginnen!
Hartstikke gevaarlijk! Een foute sprong en het paard is de klos.
Eigenlijk best wreed van de mens. Omdat men zo graag aan eventing wilt meedoen moet het paard er onder lijden.
Natuurlijk vinden sommige paarden het ook leuk, maar toch....

Wat sneu dat paarden ook in de wei lopen... hoeveel blessures en sterfgevallen zijn er daar wel niet van per jaar? Of in de stal.
Wat wreed van de mensheid...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:49

Dit paard is op hindernis 23 verongelukt staat in het duitse artikel. Denk dat je er in dit geval vanuit mag gaan dat de hindernis er op welke manier dan ook iets mee te maken heeft.

Het is een sport met risico's. Het enige vervelende van de eventing is dat de ongelukken met dodelijke afloop vaak in de openbaarheid gebeuren dit in tegenstelling tot alle andere takken van paarden'sport'.
Sport tussen haakjes omdat ik denk dat de meeste paarden nog steeds kapot worden gereden in het recreatieve..

Kijk dan naar het plezier dat de paarden hebben in de eventing. Hoe fanatiek ze worden, hoe ze willen, dan kún je het toch niet zielig vinden voor die paarden?
Een paar jaar geleden was ik in Aken en wat mij opviel, was dat de paarden tot op een veel hogere leeftijd met de top meelopen dan zowel bij de dressuur als bij het springen.....
Hoeveel 17-18-19 jarige paarden zie je uberhaupt in de basissport nog meelopen?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:25

Heel fijn altijd hoe alle leken / mensen die zelf die discipline niet rijden altijd heel goed weten te vertellen hoe of wat. Ik zou dat nooit doen / gevaarlijke sport enz. Mensen word wakker, onze paarden hebben enorm veel lol, veel meer lol dan de meeste paarden hebben. Zeker met de mensen die dag in dag uit in de bak tot in den treure dressuur proberen te rijden. Paarden die veel op stal staan en als ze een keer,los mogen uit hun dak gaan.

Mijn paard Karrimh is vorig jaar tijdens het WK Endurance (weten de meeste vast ook niet wat dat is) na 15km heel ongelukkig ten val gekomen en zeer waarschijnlijk op een steen terecht gekomen. Schouderblad was verticaal helemaal door midden en de zijkanten dusdanig kapot dat ze al niet eens wisten waar het terug moest. Helaas heb ik hem moeten laten inslapen, want er was nix meer aan te doen. Ook toen hadden mensen hun oordeel klaar en dit terwijl ze mij / Karrimh en de Endurance niet kennen. Ik leef voor mijn paarden, al mijn geld / tijd en energie gaan hier in op dus oordeel niet als je er niet bij was. Als je een beetje wilt meekrijgen wat er met mij gebeurd is vorig jaar: RTL5 morgen 18:30

Sterkte aan de familie en iedereen die erbij hoort, het is echt dikke pech. That's all

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:27

Nog niet zo lang terug is er hier in Nieuw-Zeeland een NZ'se eventingruiter begraven. Hij is tijdens een wedstrijd in europa om het leven gekomen, de ruiter woonde al een paar jaar in engeland dacht ik.

Het is een sport met risico's, zelf zou ik het nooit doen omdat ik de hindernissen eng vindt en het dus niet durf. Maar elk sport resultaat valt of staat met de wil van het paard, als een paard niet houdt van dressuur dan zul je ook anky daar geen tijd in zien steken om willens en wetens die grand prix te gaan rijden. En dat geldt ook voor alle disciplines met een verhoogd risico zoals: drafsport, rensport, springen en eventing. Je kan als prof ruiter/amazone/trainer geen geld uit blijven geven aan een paard dat niet wil, want je krijgt dat geld toch nooit terug.

Donna, :(:) Ik hoop echt dat ik de herhaling hier vandaan kan zien. De reacties en vooral de speculaties op jouw verhaal vond ik ronduit schandalig!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:55

Staat me nog goed bij Donna. Ik ga morgen proberen te kijken en anders terugkijken.

Daffie klopt, dat was Tom. Ook dat gebeurd, kan het niet mooier maken dat het is.
Maar iedereen hier, we werken met paarden, dat blijven gevaarlijke dieren. Wil je wat veiliger sporten dan moet je thuis gaan dammen (met alle risico's op een dam-arm)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:03

Oh, nee hoor voor mij hoeft zoiets niet mooier gemaakt te worden. Het leven is zoals het is en ik ken ook recreatieruiters die tijdens het rijden zijn overleden dus de sport maakt mij niets uit.

Vind het gewoon belachelijk dat mensen weer iets roepen zonder na te denken en/of enige kennis ervan hebben.
Yolien schreef:
Wil je wat veiliger sporten dan moet je thuis gaan dammen (met alle risico's op een dam-arm)

Ik ga wel in bubbeltjesplastic in bed liggen, onee straks krijg ik nog doorlig plekken.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:19

daffie1986 schreef:
Vind het gewoon belachelijk dat mensen weer iets roepen zonder na te denken en/of enige kennis ervan hebben.

Vind ik ook, en als een ras-eventer kan ik dat niet altijd over me heen laten gaan.
Ik wil de sport best verdedigen, uitleggen en verklaren maar wel aan mensen die daar voor openstaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:20

Wat jammer, heb dit paard in juni nog zien lopen op de Renswoude horse trails, leuk paard om te zien en hij pakte ook super aan. Ik vond Bernd ook een fijne ruiter om te zien. Veel sterkte voor alle betrokkenen.

Ben het trouwens eens met de aangehaalde voorbeelden, paardrijden (en paardenhouderij) is per definitie risicovol. Juist in de eventingsport is de laatste jaren flink geinvesteerd in veiligheid.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:25

Karrimh schreef:
Heel fijn altijd hoe alle leken / mensen die zelf die discipline niet rijden altijd heel goed weten te vertellen hoe of wat. Ik zou dat nooit doen / gevaarlijke sport enz. Mensen word wakker, onze paarden hebben enorm veel lol, veel meer lol dan de meeste paarden hebben. Zeker met de mensen die dag in dag uit in de bak tot in den treure dressuur proberen te rijden. Paarden die veel op stal staan en als ze een keer,los mogen uit hun dak gaan.

Mijn paard Karrimh is vorig jaar tijdens het WK Endurance (weten de meeste vast ook niet wat dat is) na 15km heel ongelukkig ten val gekomen en zeer waarschijnlijk op een steen terecht gekomen. Schouderblad was verticaal helemaal door midden en de zijkanten dusdanig kapot dat ze al niet eens wisten waar het terug moest. Helaas heb ik hem mo.eten laten inslapen, want er was nix meer aan te doen. Ook toen hadden mensen hun oordeel klaar en dit terwijl ze mij / Karrimh en de Endurance niet kennen. Ik leef voor mijn paarden, al mijn geld / tijd en energie gaan hier in op dus oordeel niet als je er niet bij was. Als je een beetje wilt meekrijgen wat er met mij gebeurd is vorig jaar: RTL5 morgen 18:30

Sterkte aan de familie en iedereen die erbij hoort, het is echt dikke pech. That's all

Ik ken jouw verhaal niet en volgens mij kan ik vanuit België de commerciële zenders niet zien bij uitzending gemist. Wat een vreselijk ongeluk moet dat geweest zijn. Heb wel even in je profiel gespiekt. Wat een veelzijdige ruiter ben jij zeg!

Het paard van mijn dochter wordt altijd helemaal blij als hij crosshindernissen ziet. Hem dat afpakken, dat zou pas zielig zijn. Als hij het niet leuk zou vinden dan zou hij er niet zo vrolijk van worden.