Pacemaker redt ezelsveulentje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Pacemaker redt ezelsveulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:20

www.demorgen.be / www.facebook.com / bokt.nl

Het cardioteam van de dierenkliniek aan de Gentse Universiteit heeft met succes een pacemaker ingeplant bij een ezelsveulen.
Het veulentje, met de naam Dio, vertoonde symptomen van een soort epilepsie en viel daardoor meerdere keren per dag flauw. Vijf broers en zussen van het veulen waren al gestorven aan diezelfde vorm van epilepsie. Na onderzoek in de Gentse dierenkliniek bleek dat de hartslag van het veulen abnormaal traag was.

Professor Gunther van Loon: “Verdere onderzoeken toonden aan dat Dio een aangeboren hartafwijking had, die gepaard ging met een totale hartblok. Dat betekent dat er een ernstige geleidingsstoring is in het hart, waardoor dat abnormaal traag klopt. De lage hartslag veroorzaakt een te lage bloeddruk, waardoor het veulen meerdere keren per dag flauw viel.”
Een behandeling met medicijnen bleek geen optie. Aan de dierenkliniek werd eerder een techniek ontwikkeld om een pacemaker bij paarden te implanteren. Een bijkomende moeilijkheid was dat de cardiologen moesten voorzien dat Dio het komende jaar nog zal groeien.

De pacemaker zorgt er niet alleen voor dat Dio niet meer flauwvalt, maar ook dat zijn hartslag automatisch hoger wordt wanneer hij door de weide rent. Dio is er intussen erg op vooruitgegaan en heeft zijn ezelsmanieren helemaal terug. Na een laatste controle mag hij terug naar zijn moeder.

Er is ook beslist dat er niet meer gefokt zal worden met de merrie.

Shirley

Re: Pacemaker redt ezelsveulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:22

Dat had na het tweede veulen al besloten, maar vooruit ;)

Het is te hopen dat Dio het redt :D

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:22

misschien was het niet meer fokken met de merrie een beslissing die eerder gemaakt had moeten worden

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:25

Shirley schreef:
Dat had na het tweede veulen al besloten, maar vooruit ;)

Het is te hopen dat Dio het redt :D

Nou inderdaad.

Na 2 veulens met zo'n afwijking houdt je toch op met fokken.... dan schreeuwt moeder natuur tegen je: DEZE MERRIE IS NIET GOED

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:29

Tja, wat moet je hier nu van zeggen.
Dit is natuurlijk interessant voor de artsen en wetenschap, maar of dit beestje er nu mee geholpen is. Ik vraag het ik me af.
En inderdaad, fokken met zo'n merrie ... :?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:30

6 veulens fokken waarvan er al 5 dood gegaan zijn? Jeetje dan heb je imo wel eemn giga bord voor je kop

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:31

Bokt is: lekker muggeziften over de foute beslissingen in het verleden als men inmiddels al de goede beslissing genomen heeft!

Hartstikke goed en knap van de wetenschap en medische wereld dat ze op deze manier dit ezeltje hebben kunnen redden en hij nu een lekker zorgeloos en hopelijk gezond leven mag gaan leiden. :)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 17-09-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:33

Laat we hopen dat hij het leven mag lEIden en dat het geen lijden wordt ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:35

En als er niet over de nieuwsfeiten word gemuggenzift, dan gaat men door over spelling en zinsbouw. Hoe heerlijk typisch. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:43

Vind jij het wel verstandig dan om maar door te fokken met zo'n merrie :?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:47

Super dat deze oplossing er is voor dit veulen :)

Maar wat moet ik me voorstellen met een pacemaker bij dieren? Als je dat bij een paard zet, kan het paard dan bereden worden? Kan er intensief mee gewerkt worden?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:47

agee schreef:
Tja, wat moet je hier nu van zeggen.
Dit is natuurlijk interessant voor de artsen en wetenschap, maar of dit beestje er nu mee geholpen is. Ik vraag het ik me af.
En inderdaad, fokken met zo'n merrie ... :?

Precies mijn gedachte :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:56

Mag ik zeggen dat ik het belachelijk vind om een beest een pacemaker te geven. Het is een dier. Stop dan de tijd, energie, geld in andere projecten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:59

Lara_Silver schreef:
En als er niet over de nieuwsfeiten word gemuggenzift, dan gaat men door over spelling en zinsbouw. Hoe heerlijk typisch. :D

Het is toch ook gewoon stóm |o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:59

Esmeralda schreef:
Mag ik zeggen dat ik het belachelijk vind om een beest een pacemaker te geven. Het is een dier. Stop dan de tijd, energie, geld in andere projecten.

mijn mening ook.

vind het uberhaubt al raar om verder door te fokken als al die veulens dood gaan. Kost nu een hoop geld en heeft geen meerwaarde.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:04

Esmeralda schreef:

Tja mag je vinden. Ik heb ook geld gestopt in de operatie van mijn paard, dat had ik ook ergens anders in kunnen steken.

Ik vind het ook nogal primitief beredeneerd om over maar een dier te spreken omdat ontwikkelingen bij dieren nauw verband houden met menselijke geneeskunde en wetenschap.

Het de mens is het enige waar geld in onderzoek wordt gestoken is wat ... Ouderwets?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:28

Esmeralda schreef:

Leven is leven, waarom zou 'een beest' niet gered worden met zo iets? Net alsof mensen de belangrijkste schepsels zijn die op deze aarde rondlopen :')

Fokken met die merrie? Hmm, nee. Maar wel fijn dat het veulen van die ellende af is :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:45

smurffie schreef:
6 veulens fokken waarvan er al 5 dood gegaan zijn? Jeetje dan heb je imo wel eemn giga bord voor je kop

+1 helemaal mijn gedachte; behalve dan dat ik niet meer dacht aan bord maar eerder een betonplaat van 5 meter dik.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:49

Esmeralda schreef:

Alsof dat diertje geen recht op leven heeft. Als hij/zij zo prima kan leven en een normaal leven kan hebben, waarom niet? Bovendien moeten die eigenaren toch zelf weten als zij daar duizenden voor over hebben?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:57

Shirley schreef:
Vind jij het wel verstandig dan om maar door te fokken met zo'n merrie :?

Nee hoor, zeker niet, anders zou ik het ook niet bestempelen als een foute beslissing. Het is ook niet te vinden in mijn berichten dat ik het goed zou vinden, als je even terug leest. Maar dat hebben de eigenaren ondertussen gelukkig ook besloten dus het is zacht gezegd ongeloofelijk nutteloos daar over verder te gaan. Kortom, muggenziften.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:09

Kan het wat minder ?
Beetje normalere reactie zou je niet misstaan :n

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:34

Ik vind dat mijn reacties prima kunnen. Maar als je dat niet vind, is er rechts de tem knop voor je.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:38

Waarom een mod lastigvallen als ik het gewoon zelf ook durf te zeggen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:59

Dier mag hoe dan ook weer onder het mes... Accu moet hoe dan ook eens in de zoveel tijd vervangen worden. Niemand kent het verloop; 'men' is snel tegen proefdieren, maar dit vind ik ook een proefdier zo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:00

Heel goed van je. :j